Gå til innhold

Husvert har økt husleien med 3000,- med tilbakevendende virkning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor hadde du tenkt å anmelde han? Til foreningen for utleiere? Det er ikke lov det han ba om i følge husleieloven, men du vil flytte uansett så da er det bare pakke snippsekken og finne deg en annet sted fort som f.

Anonymkode: e0ed6...ff2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her.

Har faktisk betalt 1400,- ekstra i kveld for ekstra strøm til han(strøm er inkl i leien)for å slippe å ha en forbanna husvert som sender meg sure meldinger daglig.

Jeg vet det er dumt,  men orker ikke å ha dette over meg de siste dagene av februar.

Har også et lite barn og vil ikke at det skal merke at jeg er helt frynsete nå.

Flytter ut til den første mars, og håper jeg finner meg ny bolig til da.

Ts

Anonymkode: 70f8d...16a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor er dette behandlet i straffeloven?

Anonymkode: fc04b...b85

Svindel? 

Anonymkode: 81547...315

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Neineinei, du trenger ikke dette. Han har ingen mulighet til å kreve dette, det er ikke en diskusjon du trenger å gå inn i. Bare si nei, det er ulovlig. Han har heller ikke lov til å hive deg ut på dagen. Det finnes ikke noe som heter at han kan løse deg fra oppsigelsestiden mot din vilje. Han kan heller ikke si deg opp i det hele tatt, siden han må ha en gyldig grunn for oppsigelse, noe dette ikke er. Han kan heller ikke kaste deg ut, for det kan bare namsmannen gjøre, uansett. Selv om du ikke hadde betalt leie på mange måneder kan han ikke kaste deg ut selv, namsmannen MÅ gjøre det. 

Anonymkode: ba0b9...5b4

Med andre ord kan du trygt ignorere alt han truer med og ber om og bli så lenge kontrakten din varer. 

Men jeg ville nok sett meg om etter et sted med en mer lovlydig utleier. Men du trenger ikke stresse, ta alt i ditt tempo og be ham holde fred med tullet sitt. 

• Liker 9
Skrevet

IKKE gi etter for kravet hans, og ikke betal økning i husleie fremover heller. Han har heller ikke lov å løse deg fra kontrakten og har heller ikke lov å kaste deg ut. Du viser til lovverket og sier at du ringer politiet om han prøver seg på noe tull!

Anonymkode: 14aaf...892

• Liker 21
Skrevet

Ts her.

Har faktisk betalt 1400,- ekstra i kveld for ekstra strøm til han(strøm er inkl i leien)for å slippe å ha en forbanna husvert som sender meg sure meldinger daglig.

Jeg vet det er dumt,  men orker ikke å ha dette over meg de siste dagene av februar.

Ts

Svindel OG trakassering 

• Liker 28
Skrevet

Kan du ikke bare nekte å betale? Regner med du har en leiekontrakt. Det han driver med er jo ulovlig. Han har heller ikke lov til å si opp leiekontrakten/kaste deg ut uten gyldig grunn. 

• Liker 7
Skrevet

Ts her.

Ts

Det der var ren utpressing og veldig ulovlig. 

• Liker 36
Skrevet

IKKE gi etter for kravet hans, og ikke betal økning i husleie fremover heller. Han har heller ikke lov å løse deg fra kontrakten og har heller ikke lov å kaste deg ut. Du viser til lovverket og sier at du ringer politiet om han prøver seg på noe tull!

Anonymkode: 14aaf...892

Tenkte det samme. Ring politiet, han har ingen rett til å plage deg! 

• Liker 9
Skrevet

Ts her.

Ts

Håper det ordner seg for deg og barnet ditt ❤️ Arg, jeg blir så sint for det noen utleiere gjør mot folk. Det er ikke rart at leiertakere har så bra vern i loven når slikt som dette stadig skjer. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det der var ren utpressing og veldig ulovlig. 

Derfor lurer jeg på om han kan politianmeldes?

Ts

• Liker 4
Skrevet

Ts

Jeg ser ingen grunn til at du ikke skulle kunne gjøre det. Du kan jo ta en prat med politiet om det. 

• Liker 6
Skrevet

Ts

Ring politiet og spør. Kravet for utpressing i straffeloven er at det utvises ulovlig adferd, jeg er usikker på hvordan det skal tolkes. 

Ring og fortell at han truet med å kaste ut deg og barnet ditt på dagen med mindre du umiddelbart betalte ham en sum penger. 

• Liker 13
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (12 minutter siden):

Herlighet, de som skal leie ut burde jo gått på kurs eller noe for å lære seg hva man kan gjøre og ikke gjøre når man har en leietaker. Han kommer jo ingen vei med dette men jeg hadde vurdert å flytte snarest mulig for han virker jo dønn useriøs. er da ikke ditt problem at han har pengeproblemer. Du skulle hatt skriftlig varsel minst en måned før så dette er helt idiot opplegg.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/husleie/

Ja, det har jeg tenkt mange ganger. Jeg blir så oppgitt når en utleier vil gjøre ting på sin måte, aldri har hørt om hva husleieloven sier om saken, og deres beste argument er "ingen som har klaga på det før..."

Anonymkode: e015c...ddb

• Liker 17
Skrevet

Regner med at du har spart på alle meldinger.

Anonymkode: 58efc...71c

• Liker 11
Skrevet

Det er leietakers marked nå. Ingen finner leieboere nå, så du kan fint si opp leiligheten og finne en ny med en gang.

Har to venner som leier ut i Bergen til ca 5-7000 og ingen av de finner leieboer. Begge må gå drastisk med i leie om noen i det hele tatt skal være interessert. Det ene er et utrolig søtt båthus med egen brygge i sandviken (gåavstand fra bryggen). Grunnen er at mange studenter har flyttet hjem pga fjernundervisning og omtrent ingen utenlandske arbeidere og studenter kommer til Norge nå. 

Dritkjipt for de, men sier bare at her kan du faktisk stille krav eller flytte og finne en finere og bedre leilighet MED EN GANG! 

• Liker 13
Skrevet
mlifjeld skrev (1 minutt siden):

Har to venner som leier ut i Bergen til ca 5-7000 og ingen av de finner leieboer. Begge må gå drastisk med i leie om noen i det hele tatt skal være interessert. Det ene er et utrolig søtt båthus med egen brygge i sandviken (gåavstand fra bryggen).

Det hørtes faktisk fistende ut, kanskje jeg skal slå til! 😅

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts her.

Ts

Herregud

Anonymkode: 5866f...72d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ts her.

Ts

Han heter ikke tilfeldigvis Ove?

Anonymkode: a22e4...ad5

• Liker 2
Skrevet

Har du husleiekontrakt? Hvor lang oppsigelse har du i den? Om du ikke har kontrakt, kan du, etter å ha blitt sagt opp, bo der i inntil tre mnd. Han kan ikke øke husleien med mindre du får minst en måneds skriftlig varsel, og han kan ikke øke den mer enn konsumprisindeksen siste året tilsier, og det kan han kun gjøre en gang pr år.

Stress ned, regner med han vil forsøke å skremme deg til å betale mer fordi strømregningen har øket kraftig etter nyttår. Det kan han imidlertid ikke gjøre. Om han truer deg så kontakter du politiet.

Anonymkode: 44b56...483

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...