Gå til innhold

Hvor på mønsteret pleier dere å begynne å brodere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg driver med korsstingsbroderi, men har alltid holdt på med mindre arbeider der det har vært enkelt å telle seg frem til midten, så jeg har alltid pleid å starte i midten. Men nå skal jeg brodere et stort arbeide og har skjønt at det er anbefalt å begynne i et hjørne. Problemet mitt er at jeg er litt usikker på hvor langt ut jeg skal begynne å brodere, for jeg går hele tiden i surr i tellingen når jeg prøver å telle opp hvor mange ruter jeg trenger for å få inn riktig antall sting per kolonne.
Lurer derfor på hva folk pleier å gjøre? Begynner dere i absolutt ytterste rad, eller begynner dere en rad eller to inn? 

Anonymkode: c330e...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker å starte i nedre venstre hjørne. Setter tråder for å holde telling. 

Anonymkode: 41d38...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sydd store ting, og jeg trodde man måtte begynne i midten der også. 

Jeg synes det er enklest å sy fra oppe til venstre, så kan jeg "lese" meg nedover mønsteret med en linjal eller noe under. Blir minst feil da. 

Men jeg starter på midten og syr meg oppover mot toppen med noen få farger, for å holde tellinga. Når jeg er sikker på hvor øvre venstre hjørne er, syr jeg meg nedover igjen. 

Anonymkode: 3daf2...1f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Brimi sin måte hørtes lur ut, skal prøve den neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brimi skrev (28 minutter siden):

Jeg teller ut fra midten :) Setter enten nåler eller setter tråd per tiende rute^^ 

Uff, ja det er nok det jeg også må gjøre. Er litt lat og tenkte jeg skulle spare tid, så jeg prøvde å sette merke for hver femtiende rute men jeg gikk jo selvfølgelig surr i tellingen. Tenkte jeg heller skulle høre om dere hadde noen supersmarte triks. Jaja, da har jeg enda en gang fått lære leksen om at hastverk er lastverk. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et litt annet spørsmål. Når dere begynner fra midten, teller dere ruter for å finne midten? Eller bare bretter dere stoffet for å finne midten? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Uff, ja det er nok det jeg også må gjøre. Er litt lat og tenkte jeg skulle spare tid, så jeg prøvde å sette merke for hver femtiende rute men jeg gikk jo selvfølgelig surr i tellingen. Tenkte jeg heller skulle høre om dere hadde noen supersmarte triks. Jaja, da har jeg enda en gang fått lære leksen om at hastverk er lastverk. :) 

Jeg går også surr i tellingen😅 Derfor jeg bruker den metoden🙈 Jeg tar også alltid kopi av mønsteret og bruker fargepenner for å holde styr på hvor jeg er 😝

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men et litt annet spørsmål. Når dere begynner fra midten, teller dere ruter for å finne midten? Eller bare bretter dere stoffet for å finne midten? 

Jeg bretter stoffet for å finne midten 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brimi skrev (4 timer siden):

Jeg går også surr i tellingen😅 Derfor jeg bruker den metoden🙈 Jeg tar også alltid kopi av mønsteret og bruker fargepenner for å holde styr på hvor jeg er 😝

Jeg bretter stoffet for å finne midten 🙂

Ja, det er nok best å gjøre det på den riktige måten og telle ordentlig, jeg bare synes det er så kjedelig og vil komme i gang med broderingen med en gang. 😊 Det med å markere på mønsteret hva jeg har brodert, gjør jeg også. Ellers er det jo virkelig helt umulig. 

Men et spørsmål til deg og dere andre som starter i midten. Jeg pleier også å brette for å finne midten, men de gangene jeg har vært nøye og talt opp for å sjekke om det er riktig har jeg som regel måttet flytte merket opp eller ned ett hakk. Hvor nøye er det egentlig? Jeg tenker at det ikke gjør så mye om jeg mister den ytterste raden, det er som regel himmel eller gress og ikke så interessant. Men hvor nøye bør man egentlig være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg liker å starte i nedre venstre hjørne. Setter tråder for å holde telling. 

Anonymkode: 41d38...054

Kan jeg spørre om hvordan du setter tråder? Setter du for hver tiende rute eller har du større avstand? Og lager du da merket på tvers over hele aidaen?
Jeg er som tidligere nevnt ganske så lat, så jeg pleier bare å sette et lite merke i siden på aidaen, og så legge en linjal oppå. Lurer på om jeg skal være mer nøye denne gangen siden det er mitt første virkelig store arbeid, men er usikker på hvor nøye jeg behøver å være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner alltid på midten. Bretter for å finne midten - som regel er det såpass mye ekstra stoff at noen ruter fra eller til ikke har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å telle helt nøyaktig på ruta, jeg bare bretter og finner ca. midten. 

Broderiet jeg holder på med nå er ca. 140 ruter bredt, og da har jeg ca. 30 ruter til overs på ene sida.

Det er ca. 200 ruter langt, og jeg har plass til ca. 20 ekstra ruter over mønsteret. 

Tror ikke det er krise om du bommer litt, alt jeg har sydd har hatt ekstra plass rundt mønsteret. Men kommer nok an på hva du lager også. Jeg syr en julestrømpe, og hadde jeg hatt mindre enn 10 ekstra ruter øverst, hadde jeg fått problemer med å sy den sammen til slutt, tror jeg. 

Også synes jeg de "trauste" broderipakkene ofte er rausere med stoffet. Har kjøpt diverse nissegreier o.l. fra strikke-/quiltebutikker, og de har hatt masse stoff til overs. Noen litt sprekere ting jeg har kjøpt på nettet, som ser ut som de er oversatt fra kinesisk eller russisk, har fått ganske smale marger til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det er nok best å gjøre det på den riktige måten og telle ordentlig, jeg bare synes det er så kjedelig og vil komme i gang med broderingen med en gang. 😊 Det med å markere på mønsteret hva jeg har brodert, gjør jeg også. Ellers er det jo virkelig helt umulig. 

Men et spørsmål til deg og dere andre som starter i midten. Jeg pleier også å brette for å finne midten, men de gangene jeg har vært nøye og talt opp for å sjekke om det er riktig har jeg som regel måttet flytte merket opp eller ned ett hakk. Hvor nøye er det egentlig? Jeg tenker at det ikke gjør så mye om jeg mister den ytterste raden, det er som regel himmel eller gress og ikke så interessant. Men hvor nøye bør man egentlig være? 

Hvis du har så lite stoff til overs ville jeg vært supernøye. Man trenger litt luft rundt broderiet. Jeg har alltid hatt nok stoff. Dvs, jeg må nesten alltid klippe vekk noe for å ikke få for mye luft rundt broderiet 😛 Nå kjente jeg at jeg fikk lyst til å brodere🙈 Men må dessverre vente til jeg får ordnet ny skriver 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...