Gå til innhold

Kan man spise så mye lavkarbomat man vil og fremdeles gå ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er litt interessert i dette med ketose. Ser de har myyyye fett i mange lavkarbo oppskrifter. Går man ned i vekt ved å spise så mye fett og kalorier?

Anonymkode: 1b84d...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så mye man vil? Nei, selvsagt ikke. Alt med måte. Ketose hjelper, men kalorier inn/ut er alltid det viktigste.

Anonymkode: 87b8b...de3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man teller ikke kalorier på lavkarbo, man teller karbohydrater. Kroppen funker helt annerledes når man er på lavkarbo fordi man bruker fett som energi istedenfor karbohydratene. Og ja man går ned, og ikke minst blir man også mett :) 

Anonymkode: 11dc6...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo betyr tilsvarende mye mer protein og fett, som metter veldig mye bedre enn karbohydrater.

Anonymkode: 6da55...4cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Man teller ikke kalorier på lavkarbo, man teller karbohydrater. Kroppen funker helt annerledes når man er på lavkarbo fordi man bruker fett som energi istedenfor karbohydratene. Og ja man går ned, og ikke minst blir man også mett :) 

Men hva skjer om kroppen får mer energi enn den trenger? Dette er vel premisset bak kalorier inn = kalorier ut 

Anonymkode: cc971...723

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Du kan ikke spise så mye du vil på lavkarbo, og samtidig gå ned i vekt. Hadde hørt det der jeg og, så fokuserte kun på karboinnhold! Jupp, vekta krøp sakte men sikkert oppover! Så man må nok passe på inntaket. Det har selvsagt noe med kosthold før lavkarbo og, har man levd på nesten bare karbo, vil mange ha problemer med å spise for mye på lk. Men, går du fra et rimelig fornuftig kosthold, må du begrense inntaket til forbruket ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk opp i vekt og ble veldig oppblåst. Skal sies at jeg elsker mye av den feite maten og kan spise myyyyyyeeeee av det. Keto var drømmekostholdet. Men for meg fungerer litt-lav-fett bedre. Spiser jeg fettete ting skyter vekten i været. Kanskje gener spiller inn? 

Anonymkode: 6ec3f...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg gikk opp i vekt og ble veldig oppblåst. Skal sies at jeg elsker mye av den feite maten og kan spise myyyyyyeeeee av det. Keto var drømmekostholdet. Men for meg fungerer litt-lav-fett bedre. Spiser jeg fettete ting skyter vekten i været. Kanskje gener spiller inn? 

Tror faktisk det.

jeg går ned av lavkarbo. Mens lavkalorikosthold legger jeg på meg om jeg spiser brød, pasta og ris, eller så mye som tenker på sukker.

Anonymkode: 4df85...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Det er fordi fett og proteiner også blir fett i kroppen hvis man spiser for mye av det. Energi inn = energi ut. Spiser man mindre karbohydrater kan man spise mere fett, men alt med måte. Overstiger man det totale daglige inntaket legger man på seg selv om kroppen bruker energi fra proteiner og fett istedenfor karbohydrater. 

Anonymkode: 0d580...9c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke spise så mye du vil på noe kosthold, men min erfaring er at jeg blir fortere mett på lavkarbo og dermed spiser mye mindre. Holder meg også mett lenger, og da blir det mindre småspising og sug etter noe godt. 

Anonymkode: ae4ee...28c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Det er fordi fett og proteiner også blir fett i kroppen hvis man spiser for mye av det. Energi inn = energi ut. Spiser man mindre karbohydrater kan man spise mere fett, men alt med måte. Overstiger man det totale daglige inntaket legger man på seg selv om kroppen bruker energi fra proteiner og fett istedenfor karbohydrater. 

Anonymkode: 0d580...9c4

Poenget er da at man kanskje må begrense seg uansett kosthold. Noen av oss overspiser på lavkarbo og da kan man kanskje like gjerne vurdere høy karbo med restriksjoner

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget er da at man kanskje må begrense seg uansett kosthold. Noen av oss overspiser på lavkarbo og da kan man kanskje like gjerne vurdere høy karbo med restriksjoner

Det kommer an på hva man foretrekker. Lavkarbo er ikke for alle, men jeg ville ikke spist noe annet, uavhengig av vekt. Føler meg mye bedre på den dietten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...