Gå til innhold

Fertilitetsutredning sykehus, hva nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tatt utredning privat, og fått konstatert pcos. Har tatt fem runder med hormoner og går på metformin. I høst søkte fastlegen meg inn til gynekolog på sykehuset, og skal ha timen snart. Har tatt blodprøver og samboer har tatt sædprøve. 

Hva gjør de egentlig på sykehuset? En ny utredning og thats it? Vet jo hva som feiler meg, men trenger hjelp med å få komme videre. Har brukt sykt mye penger og tid hos private gynekologer der jeg har fått dårlig oppfølging. Har også som sagt prøvd medisiner, uten hell. Må man søke om ivf etter dette, eller er man inni systemet? Kan vi risikere å måtte vente et år til før et eventuelt forsøk i det offentlige? 

Vi har time hos Hausken i mai, der vi tar sikte på å begynne med ivf etter ENDA en utredning der. 

Må vi bare belage oss på å dra på utredningen offentlig og deretter søke om ivf på enda en evig lang venteliste? Skal vi bare satse på at ivf må bli gjennom det private?

Anonymkode: cc44e...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også fått konstatert PCOS, har vist om det i noen år. Har vært hos Hausken jeg også, men reagerte på at jeg fikk beskjed om å begynne på hormonsprøyter etter kun 14 dager på metformin og sjekk ( ikke svar på spm ditt)

Men snakket litt med en venninne som jobber på sykehuset og spurte litt rundt ang å gå offentlig siden det er så hinsides dyrt å få f.eks via Hausken. Fikk beskjed om å be om henvisning til fertilitetsklinikken men har bestemt oss for å vente med dette til etter at vi har giftet oss neste år. Venninnen min fortalte at et vennepar av henne hadde prøvd et år og er nå på vei mot prøverør. Gjerne du kan ta kontakt med sykehuset hvor du har vært og be om litt mer informasjon og hva som er neste ¨steg? ¨ evt også høre om ventetid o.l ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble henvist offentlig sykehus. Jeg manglet kun en blodprøve der som ble tatt, så ble vi henvist IVF. Så ble ikke en ny utredning, bare et mellomledd med utredning som var gjort privat og fastlege og nå IVF-kø. Henvisning til riksen ble sendt mot slutten av des, vi fikk time nå i feb, og skal starte IVF mest sannsynlig i mai, så ting tar jo tid.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gukki92 skrev (17 timer siden):

Jeg har også fått konstatert PCOS, har vist om det i noen år. Har vært hos Hausken jeg også, men reagerte på at jeg fikk beskjed om å begynne på hormonsprøyter etter kun 14 dager på metformin og sjekk ( ikke svar på spm ditt)

Men snakket litt med en venninne som jobber på sykehuset og spurte litt rundt ang å gå offentlig siden det er så hinsides dyrt å få f.eks via Hausken. Fikk beskjed om å be om henvisning til fertilitetsklinikken men har bestemt oss for å vente med dette til etter at vi har giftet oss neste år. Venninnen min fortalte at et vennepar av henne hadde prøvd et år og er nå på vei mot prøverør. Gjerne du kan ta kontakt med sykehuset hvor du har vært og be om litt mer informasjon og hva som er neste ¨steg? ¨ evt også høre om ventetid o.l ? 

Tusen takk for info :) skal gjøre det. Kanskje få mannen til å ringe de. Er jo ferdig utreda liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjema skrev (16 timer siden):

Vi ble henvist offentlig sykehus. Jeg manglet kun en blodprøve der som ble tatt, så ble vi henvist IVF. Så ble ikke en ny utredning, bare et mellomledd med utredning som var gjort privat og fastlege og nå IVF-kø. Henvisning til riksen ble sendt mot slutten av des, vi fikk time nå i feb, og skal starte IVF mest sannsynlig i mai, så ting tar jo tid.   

Skjønner, tror jeg. Takk for at du delte. Jeg er ferdig utreda, gjort det hos to stk fra før. Samboer har tatt sædprøve og jeg har tatt blodprøver som sykehuset ba om før timen. Tror du de kommer til å henvise meg til ivf der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...