Gå til innhold

Hvorfor bekymre seg for pensjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger merke til at det alltid er de som er i jobb, og som kanskje tjener over snittet, som bekymrer seg over pensjonen. Det er aldri de som lever på sosialen år etter år, eller minstesats uføre, som bekymrer seg for dette selv om det faktisk er de som kommer til å få de laveste summene. Kvinner som ikke tør å jobbe deltid, selv om de drømmer om å være mer hjemme med barna, fordi de frykter lav pensjon. De som velger å jobbe deltid blir frarådet og nesten skremmes med at de kommer til å sulte i sine gamle dager. Skulle trodd det var omvendt, at de som tjener minst nå er de som bekymrer seg minst. Men neida.

Anonymkode: c8f51...e9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man blir vant til en type livsstil, når man plutselig må klare seg på litt over halvparten av inntekt er det klart det er skremmende. 

Anonymkode: 3b15e...5d1

• Liker 1
Skrevet

Kanskje fordi gapet mellom det de lever for nå og med garantipensjon er mindre enn for dem med høyere inntekt? Hvis de i tillegg har vært heldige og kommer seg inn på boligmarkedet (f.eks. før de ble ufør) vil de sannsynligvis klare seg greit. Det er ikke fett, men det har det jo aldri vært, de er vant til trange kår. Kanskje vil de få litt arv etter hvert. Må de leie er det verre, men som pensjonist kan man i det minste flytte til et billigere sted.

Jeg er privilegert som har foreldre som eier bolig - to, ettersom de er skilt. Ingen har partner som arver, jeg har kun en halvsøster. Min pensjon vil aldri bli fantastisk (tjener i dag 550.000, pensjon blir sannsynligvis under 300.000), til det har jeg tjent for lite i snitt, men arv vil sikre alderdommen og gir meg også mulighet til å hjelpe barna mine. Samtidig prøver jeg å bygge verdier som kan hjelpe barna mine når de skal etablere seg slik mine foreldre har hjulpet meg (pay it forward).

Slik er det ikke for alle. De har foreldre som leier, eller mange søsken som skal dele. Da må de i større grad spare selv for å få et pensjonsnivå som gjør at de ikke må gå drastisk ned i levestandard.

Anonymkode: 8867e...e2e

Skrevet

Fordi jeg ikke bare har tenkt å sitte inne å se på TV når jeg blir pemosjonist.

Anonymkode: 92ab5...3a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi jeg ikke bare har tenkt å sitte inne å se på TV når jeg blir pemosjonist.

Pensjonist.

Skrevet

Årsaken til at de som har mest bekymrer seg for pensjonen er nok fordi de vil oppleve størst reduksjon i lønnen. De har også ett liv som tilsier vesentlig større forbruk også. Da må de endre vesentlig på forbruket sitt, og livet ellers.

• Liker 1
Skrevet

Vel, sånn tingene er nå, så vil jeg ha mer som minstepensjonist, enn det jeg tjener idag. Gleder meg til å bli pensjonist å få en fast sum utbetalt i mnd. 

Når man er vant til å klare seg på lite, så ordner det seg alltid. Vil tro det er verre for de som alltid må det lille ekstra  

Anonymkode: f25ec...ba2

• Liker 1
Skrevet

Jeg bekymrer meg for pensjonen ja og den tiden der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man blir vant til en type livsstil, når man plutselig må klare seg på litt over halvparten av inntekt er det klart det er skremmende. 

Anonymkode: 3b15e...5d1

Neida. Man sørger bare for å få betalt ned huset innen en blir pensjonist. Da har man mer enn nok.

Anonymkode: e0f23...130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...