Gå til innhold

Hvorfor gjør det så mye med meg når foreldrene mine krangler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 18 og bor fortsatt hjemme. Jeg har alltid vært ekstremt sensetiv ovenfor følelsene til de rundt meg og særlig mamma. Er mamma sur er jeg engstelig, lei meg, helt fortvila og har selvmordstanker. Er mamma lei seg er jeg også helt fortvila. Og når mamma og pappa krangler så føles det ut som magen knyter seg.

Jeg blir veldig engstelig blir rett og slett helt satt ut og ekstremt fortvila. Jeg blir rett og slett et vrak når dette skjer og det hjelper ikke akkurat at jeg sliter psykisk og allerede er skjør. Jeg var nylig innlagt på akuttpsykiatrisk for depresjon og suicidalitet og jeg merker at de mørke tankene bare tar mer og mer plass når det blir en konflikt hjemme. Oftest er det mamma som er sur på pappa for noe og da pleier det å vare et par dager.

De dagene er jeg anspent og passer på å være ekstra veloppdragen og snill for at jeg skal unngå konflikt og at mamma skal ta meg på noe eller begynne å klage om pappa til meg. Er dette normalt? At selv om jeg teknisk sett er «voksen» så har jeg så sterke reaksjoner på dette som om jeg skulle vært 4 år.

Anonymkode: aabcf...556

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor hjemme ble i så stor font men jaja 

Skrevet

Ikke rart! Klart at du påvirkes av stemningen i omgivelsene dine, særlig når stedet for uroen er det eneste stedet du har. Det blir lettere etter hvert. 

Anonymkode: 25e54...66b

• Liker 2
Skrevet

Please hjelp meg de krangler nå mamma hyler nesten på pappa og skjønner ikke hva som er så galt. 

Skrevet

Kanskje du burde ta en prat med mammaen din om det du føler og tenker? ❤️
Hun ser nok ikke sin egen oppførsel og forstår sikkert ikke hvor mye det påvirker deg. Å holde sånt inne, og gå å være et «perfekt» barn skal du ikke trenge å bære - snakk med henne ❤️

God klem 

Anonymkode: d3751...cc5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Please hjelp meg de krangler nå mamma hyler nesten på pappa og skjønner ikke hva som er så galt. 

Kan du ringe noen i familien du er nær? Dette du opplever er jo ikke greit 💔

Skrevet

Kjære deg! Kan du besøke en tante/annet familiemedlem? Eller en spesielt god venn? Snakke med en voksen? Eller ringe behandleren din? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje du burde ta en prat med mammaen din om det du føler og tenker? ❤️
Hun ser nok ikke sin egen oppførsel og forstår sikkert ikke hvor mye det påvirker deg. Å holde sånt inne, og gå å være et «perfekt» barn skal du ikke trenge å bære - snakk med henne ❤️

God klem 

Jeg vet hva som kommer til å skje hvis jeg snakker med henne. Har gjort det før. Det ender opp med at hun tar alt som kritikk og retter sinnet på meg istedet. Da blir jeg plutselig en del av konflikten. 

Skrevet

Det kommer en fra hjemmesykepleien i morgen tror jeg. De skal passe på medisinene mine slik at jeg ikke ender med å ta for mange. Kanskje jeg skal prøve å snakke med dem. Kanskje jeg skal starte på folkehøyskole for å komme meg vekk fra hjemme.

• Liker 2
Skrevet

Det kommer en fra hjemmesykepleien i morgen tror jeg. De skal passe på medisinene mine slik at jeg ikke ender med å ta for mange. Kanskje jeg skal prøve å snakke med dem. Kanskje jeg skal starte på folkehøyskole for å komme meg vekk fra hjemme.

Lurt! Snakk også med helsesykepleier på skolen din i morgen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ring politiet. 

Anonymkode: 67b7d...c9b

Skrevet

Hvorfor reagerer du så sterkt på krangling? Det er vanlig at folk krangler... 

Hvordan krangler foreldrene dine? 

Jeg tror ikke at folkehøgskole er så lurt fir deg, men har du vurdert å flytte for deg selv rett og slett? Jobber du? Går du på skole? 

Anonymkode: b6794...82e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Snakk med helsesykepleieren ❤️ Hun kan helt sikkert hjelpe deg. Du er tøff! Stå på for deg selv ❤️

Og folkehøgskole er fantastisk - anbefales! 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke at folkehøgskole er så lurt fir deg, men har du vurdert å flytte for deg selv rett og slett? Jobber du? Går du på skole? 

Åssen svar er det her å gi en 18-åring som sitter og er redd i sitt eget hjem?! Skjerp deg! Ufølsom er du! 

TS; ikke hør på hun som kommenterer her. Det er ikke normalt at voksne mennesker hyler til hverandre. Skjønner godt at du blir redd! Ring noen i familien eller dra til ei venninne, også snakker du med helsesykepleieren i morgen 💜

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ring politiet. 

Anonymkode: 67b7d...c9b

Det tror jeg blir litt mye. Det er ingenting fysisk. Jeg blir bare veldig fort redd av sånt. Men igjen så er jeg et psykisk vrak så føles mer dramatisk ut for meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er liksom det jeg prøver å spørre her. Nei jeg vet ikke hvorfor jeg reagerer slik. Men igjen så er jeg veldig psykisk ustabil nå får ikke lenger ha medisinene mine selv en gang. Ja går på skole men er sykmeldt nå og ja jeg har vurdert det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åssen svar er det her å gi en 18-åring som sitter og er redd i sitt eget hjem?! Skjerp deg! Ufølsom er du! 

TS; ikke hør på hun som kommenterer her. Det er ikke normalt at voksne mennesker hyler til hverandre. Skjønner godt at du blir redd! Ring noen i familien eller dra til ei venninne, også snakker du med helsesykepleieren i morgen 💜

Takk skal prøve å høre på musikk nå

Skrevet

Kjære deg, dette var ille å høre. Det høres ikke ut til at hjemmemiljøet ditt hjelper deg å bli frisk, snarere tvert i mot. Du må snakke med de fra hjemmehjelpen som kommer, altertativt fastlegen din, slik at du finner et alternativ, for slik du har det må, kan du ikke ha det! God klem til deg

• Liker 2
Skrevet

Be om hjelp. Kom deg ut og vær hos noen du stoler på og føler deg trygg.

Anonymkode: 6bfaf...f58

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke ufølsom. Folk oppfatter ting forskjellig. For noen kan hevet stemme oppfattes som skriking. Spes hvis man er i dårlig psykisk tilstand. Det er også mulig at foreldrene er bekymret for henne og er stresset selv. Derfor spør jeg konkret. Spes når hun sliter. Å begynne på folkehøgskole kan gjøre ting både verre og bedre, avhenger av hva slags folj som søker seg og hvor mye drama det blir. Det kan også være hensiktsmessig for henne å bo alene en stund slik at hun rett og slett kan være alene, uten å måtte å forholde til andre folk når hun vil det etter skolen hvis hun reagerer sterkt på andres humør. Jeg er litt sensitiv selv til stemming til andre og trenger ikke å bli fortalt hvordan folk føler seg.  Jeg holder stort sett kjeft om det og er heldig at de i hustanden min er ganske så balanserte og jeg er i god psykisk form. Men hadde jeg vært psykisk syk eller dårlig og de jeg bor med stresset/sinte så hadde jeg slitet. For hjemme vil man helst slappe av etter dagens stress og pess. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...