Gjest Acer Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 (endret) https://dibk.no/globalassets/blanketter_utfyllbare/alle-blanketter/a.-kvittering-for-nabovarsel---levert-personlig_versjon-1.0.2.pdf Det finnes en rekke blanketter som ein kan nytte til nabovarsler med forskjellig undertekst som kan virke villeidende. Fekk for en tid tilbake eit hint om at nabo ønsket å sette opp mur i grensebytet, og dette utan å på forhånd han har diskutert / snakket noe om dette. Fekk iden forbindelse forelagt ei nabovarsel På øverste linje: Bekrefter ein å ha mottatt nabovarsel. På nederste linje : Bekrefter og samtykker til bygge / riveplaner. For det først hadde naboen plassert muren delvis på min eigedom, og ga klar beskjed om at den måtte flyttes, men ønsket ikkje å etterkome dette før kommunen hadde stadfestet nøyaktig hvor grensebyte gjekk. Nå skreiv eg bare under kun på øverste linje av "motatt naboevarsel" noe som eg ikkje oppfattet som eit samtykke. Dette ettersom eg er kjent med at byggherre må forholde seg noen regler i forbindelse med høyde , og plassering av mur i forhold til nabogrense som eg forventet at nabo må overholde. Nabo sende byggemelding til kommunen, og fekk igjennomslag for oppføring av 1 m høy mur i grensebyte ved det som engang var felles innkjørsel, og følgen en blitt eit trafikksikringsproblem. Eg stilte meg undrende til at kommunen kunne innfri / gji dispensasjon til søknaden ettersom det står i klartekst at mur på 1 m høyde skal plasseres 1 m fra nabogrense. Her kan det truleg vera rom for skjønn,ved evntl nermere plassering en 1 m, men forventer da at dette noe som også nabo må "samtykke til." Kommunen hevder at ein klage ikkje blir tatt til følge såfremt den ikkje forligger før innen en klagfrist på 14 dager. Først uker etter at eg fekk forelagt nabovarselet vart eg kjent med at kommunen hadde gjitt naboen dispensasjon om å plassere muren langs nabogrense. Personleg så meiner eg at både nabo, kommunen har håndtert dette klønete, og sålenge eg ikkje har skrevet under på samtykke så er godkjenning fra kommunen kjent ugyldig. Unntatt fra søknadsplikt er forstøtningsmurer (mot nabo) når: de ikke er høyere enn 1 meter plassert 1 meter inne på egen grunn de ikke er høyere enn 1,5 meter plassert 4 meter inne på egen grunn Endret 17. februar 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 Var det noe spørsmål her? Anonymkode: 9fa6b...a50
Illuminatum Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 Er det noen grunn til at du ikke sendte inn innsigelse?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #4 Skrevet 17. februar 2021 Du må selv sende inn merknad på nabovarselet. Dersom du er varslet, men ikke protesterer, regner kommunen det som godkjent. De kan fritt gi disp, og når du ikke sendte inn merknad, regnet de med at det var greit. Du har selv ansvar for å sette deg inn i regelverket. Anonymkode: 6cc6f...dc9
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #5 Skrevet 17. februar 2021 Skybe skrev (1 time siden): https://dibk.no/globalassets/blanketter_utfyllbare/alle-blanketter/a.-kvittering-for-nabovarsel---levert-personlig_versjon-1.0.2.pdf Det finnes en rekke blanketter som ein kan nytte til nabovarsler med forskjellig undertekst som kan virke villeidende. Fekk for en tid tilbake eit hint om at nabo ønsket å sette opp mur i grensebytet, og dette utan å på forhånd han har diskutert / snakket noe om dette. Fekk iden forbindelse forelagt ei nabovarsel På øverste linje: Bekrefter ein å ha mottatt nabovarsel. På nederste linje : Bekrefter og samtykker til bygge / riveplaner. For det først hadde naboen plassert muren delvis på min eigedom, og ga klar beskjed om at den måtte flyttes, men ønsket ikkje å etterkome dette før kommunen hadde stadfestet nøyaktig hvor grensebyte gjekk. Nå skreiv eg bare under kun på øverste linje av "motatt naboevarsel" noe som eg ikkje oppfattet som eit samtykke. Dette ettersom eg er kjent med at byggherre må forholde seg noen regler i forbindelse med høyde , og plassering av mur i forhold til nabogrense som eg forventet at nabo må overholde. Nabo sende byggemelding til kommunen, og fekk igjennomslag for oppføring av 1 m høy mur i grensebyte ved det som engang var felles innkjørsel, og følgen en blitt eit trafikksikringsproblem. Eg stilte meg undrende til at kommunen kunne innfri / gji dispensasjon til søknaden ettersom det står i klartekst at mur på 1 m høyde skal plasseres 1 m fra nabogrense. Her kan det truleg vera rom for skjønn,ved evntl nermere plassering en 1 m, men forventer da at dette noe som også nabo må "samtykke til." Kommunen hevder at ein klage ikkje blir tatt til følge såfremt den ikkje forligger før innen en klagfrist på 14 dager. Først uker etter at eg fekk forelagt nabovarselet vart eg kjent med at kommunen hadde gjitt naboen dispensasjon om å plassere muren langs nabogrense. Personleg så meiner eg at både nabo, kommunen har håndtert dette klønete, og sålenge eg ikkje har skrevet under på samtykke så er godkjenning fra kommunen kjent ugyldig. Unntatt fra søknadsplikt er forstøtningsmurer (mot nabo) når: de ikke er høyere enn 1 meter plassert 1 meter inne på egen grunn de ikke er høyere enn 1,5 meter plassert 4 meter inne på egen grunn Ja, unntatt fra søknadsplikt. Naboen din har jo søkt. Anonymkode: 6cc6f...dc9
Gjest Acer Skrevet 17. februar 2021 #6 Skrevet 17. februar 2021 Illuminatum skrev (50 minutter siden): Er det noen grunn til at du ikke sendte inn innsigelse? Linje 1. Undertegnede ansåg ikkje med sin underskrift å ha samtykket til foretaket. Undertegnede ansåg nabovarsel kun som eit varsel om eit foretak utan at det forelå noen plantegning av foretaket. Som nabo gjorde eg regning med at 1 meters grensen er noe både kommune, og nabo må forholde seg til. Linje 2 . Den dagen eg eg fekk en plantegning at fortaket, og der det gjekk fram at nabo overholdt avstand til høyde , avstand til grense hadde eg kunne skrevet under på samtykket til foretaket.
Gjest Acer Skrevet 17. februar 2021 #7 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, unntatt fra søknadsplikt. Naboen din har jo søkt. Anonymkode: 6cc6f...dc9 Ja unntatt fra søknadsplikt er når muren ikkje er høyere en 1 m , men da plassert "1 meter fra nabogrensen."
A-hunter Skrevet 17. februar 2021 #8 Skrevet 17. februar 2021 Nabovarsel er ikke det samme som nabosamtykke. For tiltak nærmere grensa enn 4 (i noen tilfeller bare 1 meter) skal det foreligge nabosamtykke, som entydig bekrefter at nabo er enig i plasseringen. Ikke at jeg forstår hele denne saken, men kommunen har gjort saksbehandlingsfeil om de har gitt tillatelse til tiltak i grensa uten et nabosamtykke.
Gjest Acer Skrevet 17. februar 2021 #9 Skrevet 17. februar 2021 (endret) A-hunter skrev (9 minutter siden): Nabovarsel er ikke det samme som nabosamtykke. For tiltak nærmere grensa enn 4 (i noen tilfeller bare 1 meter) skal det foreligge nabosamtykke, som entydig bekrefter at nabo er enig i plasseringen. Ikke at jeg forstår hele denne saken, men kommunen har gjort saksbehandlingsfeil om de har gitt tillatelse til tiltak i grensa uten et nabosamtykke. Dersom muren var blitt plassert 1 m fra nabogrensen i henhold til avstand fra nabogrensen hadde dette ikkje vert noen sak. Eg kunne også "samtykket " med min underskrift i at naboen kunne få plassere muren nermere en 1 meter dersom det ikkje var noe til hinder for det. Her har kommunen etter mitt syn opptrått klanderverdig, og det må foreligge en saksbehandling feil tatt på grunnlag av ein ufullstendig søknad. Endret 17. februar 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #10 Skrevet 17. februar 2021 A-hunter skrev (9 minutter siden): Nabovarsel er ikke det samme som nabosamtykke. For tiltak nærmere grensa enn 4 (i noen tilfeller bare 1 meter) skal det foreligge nabosamtykke, som entydig bekrefter at nabo er enig i plasseringen. Ikke at jeg forstår hele denne saken, men kommunen har gjort saksbehandlingsfeil om de har gitt tillatelse til tiltak i grensa uten et nabosamtykke. Nei, de kan gi dispensasjon fra pbl. 29-4 om at tiltak må plasseres minimum fire meter fra nabogrense. Når naboer har blitt varslet og ikke sendt inn merknad, regnes det som et samtykke. Kommunen har ikke gjort noe feil utifra opplysningene i HI. Anonymkode: 6cc6f...dc9 1
A-hunter Skrevet 17. februar 2021 #11 Skrevet 17. februar 2021 Skybe skrev (1 minutt siden): Dersom muren var blitt plassert 1 m fra nabogrensen i henhold til avstand fra nabogrensen hadde dette ikkje vert noen sak. Eg kunne også "samtykket " med min underskrift i at naboen kunne få plassere muren nermere en 1 meter, og kommunen kunne gjitt dispensasjon ifra forskriftene. Som nabo har man bare begrenset påvirkningsevne for saker som forholder seg til lov/forskrift/regulering. Det betyr at nabovarsel er mer proforma enn at naboer har en slags rett til å bli hørt i et og alt. Men, jeg sitter som ansvarlig søker i rundt 50-60 saker i året og registrerer jo at folk tror et nabovarsel er et egnet sted for å ta opp naboskap, dyrehold, beplanting, private veier og en masse annet surr som ikke vedgår saken på noen måte. En slags oppvaskkum altså.
A-hunter Skrevet 17. februar 2021 #12 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, de kan gi dispensasjon fra pbl. 29-4 om at tiltak må plasseres minimum fire meter fra nabogrense. Når naboer har blitt varslet og ikke sendt inn merknad, regnes det som et samtykke. Kommunen har ikke gjort noe feil utifra opplysningene i HI. Anonymkode: 6cc6f...dc9 Det er 100% piss. De kan gi dispensasjon når nabo har samtykket. Varsel holder ikke og eventuelle merknader til nabovarsel er ikke juridisk bindende.
Gjest Acer Skrevet 17. februar 2021 #13 Skrevet 17. februar 2021 A-hunter skrev (1 minutt siden): Det er 100% piss. De kan gi dispensasjon når nabo har samtykket. Varsel holder ikke og eventuelle merknader til nabovarsel er ikke juridisk bindende. Dersom eg hadde samtykket til foretaket, så eg sjølvsagt skrevet under "linje samtykket til foretaket" Eller kanskje kunne ein like gjerne skrevet på eit stykke do-papir.
A-hunter Skrevet 17. februar 2021 #14 Skrevet 17. februar 2021 (endret) Skybe skrev (6 minutter siden): Dersom eg hadde samtykket til foretaket, så eg sjølvsagt skrevet under "linje samtykket til foretaket" Eller kanskje kunne ein like gjerne skrevet på eit stykke do-papir. "Samtykker til tiltaket" betyr bare at man ikke har merknader til saken. Det er så lite verdt at du uansett har 14 dager til å melde dine merknader. Samtykke på et nabovarsel gjelder selvsagt ikke som juridisk bindende for samtykke til plassering i grensa. Her er en typisk mal på samtykke på plassering utenfor kravene i PBL § 29-4. Som man ser er det langt mer entydig enn det man får ut av et nabovarsel. Endret 17. februar 2021 av A-hunter
Gjest Acer Skrevet 17. februar 2021 #15 Skrevet 17. februar 2021 A-hunter skrev (10 minutter siden): Som nabo har man bare begrenset påvirkningsevne for saker som forholder seg til lov/forskrift/regulering. Det betyr at nabovarsel er mer proforma enn at naboer har en slags rett til å bli hørt i et og alt. Men, jeg sitter som ansvarlig søker i rundt 50-60 saker i året og registrerer jo at folk tror et nabovarsel er et egnet sted for å ta opp naboskap, dyrehold, beplanting, private veier og en masse annet surr som ikke vedgår saken på noen måte. En slags oppvaskkum altså. OK ! Slik og forstå at byggningsloven er bare noe som gjelder for enkelte, og kommunens saksbehandlere gjør nett som det passer dem. Kanskje noi idet som ofte blir sagt at Norge er den siste sovjetstat.
Gjest Acer Skrevet 17. februar 2021 #16 Skrevet 17. februar 2021 A-hunter skrev (2 minutter siden): "Samtykker til tiltaket" betyr bare at man ikke har merknader til saken. Det er så lite verdt at du uansett har 14 dager til å melde dine merknader. Samtykke på et nabovarsel gjelder selvsagt ikke som juridisk bindende for samtykke til plassering i grensa. Her er en typisk mal på samtykke på plassering utenfor kravene i PBL § 29-4. Som man ser er det langt mer entydig enn det man får ut av et nabovarsel. https://dibk.no/globalassets/blanketter_utfyllbare/alle-blanketter/a.-kvittering-for-nabovarsel---levert-personlig_versjon-1.0.2.pdf Det er vel,ein viss forskjell på å ha skrevet under på at ein har fått forlagt eit nabovarsel, og skrevet under på det, og undertegnet at ein samtykker i foretaket. Poenget er at det forelagde nabovarsel innheld linjer 4 linjer med forskjellig undertekst.
mamma til gogutta Skrevet 17. februar 2021 #17 Skrevet 17. februar 2021 Det høres ut som muren faller inn under § 29-4 (3) bokstav b - mindre tiltak som kommunen kan godkjenne kan plasseres nærmere nabogrensen enn 4 m. videre gjelder vel klagefristen etter fvl § 29 tre uker etter man burde skaffet seg kjennskap til vedtaket. Vet ikke hvor langt du kommer ift at du har signert på nabovarsel (og da kan anføres burde skaffet deg kjennskap), og bestemmelsen har også en «lengstefrist», men du kan jo sjekke opp hvordan bestemmelsen passer deg.
A-hunter Skrevet 17. februar 2021 #18 Skrevet 17. februar 2021 Skybe skrev (2 minutter siden): Det er vel,ein viss forskjell på å ha skrevet under på at ein har fått forlagt eit nabovarsel, og skrevet under på det, og undertegnet at ein samtykker i foretaket. I praksis er det ingen forskjell. Naboer har uansett 14 dager til å sende inn sine merknader. Det gjelder selv om de har samtykket på kvitteringsskjema. Det er altså ikke juridisk bindende, kun en kvittering. Men dette har altså ingenting med saken om plassering i grensa å gjøre uansett.
Gjest Acer Skrevet 17. februar 2021 #19 Skrevet 17. februar 2021 (endret) Unntatt fra søknadsplikten er mur som ikkje er høyere enn 1 meter , og må da vera plassert minst 1 meter inne på egen grunn. Det er ikkje snakk om 4 meters grense, men 1 meters grense Mur (eller byggning) plassert nærmere en 1 meter fra nabogrensen er det søknadsplikt på. Kommunen har tilsynelatende hjemmel for sjå bort ifra 1 meters avstanden, utan å heilt forstå konsekvensen av det. Kommunen har tilsynelatende gjitt dispensajon til å plassere inntil 1 meter høy mur på nabogrensen utan at det er blitt forelagt noen plan om det ( minsteavstand er imidlertid 1 m fra nabogrensen i henhold i loven ) Eg sår tvil om det her forligger ein saksbehandlingsfeil På hvilket grunnlag kan teknisk etat fatte vedtak om å avvike fra 1 meters avstanden. Løsningen blir å ta kontakt med kommunen, og få en utskrift av sakspapira for dermed å sjekke på hvilke grunnlag kommunen dispensasjon ifra 1 meters avstand er gjitt. Som nabo har eg forholdt meg til at 1 meters avstand til grenselinjen vart overholdt ifølge reglemange, og såg ikkje noen grunn til å sende noen klage. Endret 17. februar 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #20 Skrevet 18. februar 2021 A-hunter skrev (11 timer siden): Det er 100% piss. De kan gi dispensasjon når nabo har samtykket. Varsel holder ikke og eventuelle merknader til nabovarsel er ikke juridisk bindende. Det er det ikke, jeg er jurist og jobber med dette. Dersom nabo samtykker, trengs ikke dispensasjon. Kommunen kan godkjenne byggverk nærmere nabogrense enn 4 meter dersom nabo samtykker, eller det er mindre tiltak. Hvis ett av disse vilkårene oppfylles, er det i samsvar med loven og ikke behov for dispensasjon. Dispensasjon brukes når tiltaket er i strid med lov eller reguleringsplan, jf. pbl. § 19-2. Varsel holder i massevis, og det er naboens plikt å komme med merknad dersom han er uenig i tiltaket. Etter pbl. § 21-3 første ledd andre punktum, må merknader være kommet inn til søker innen frist på minimum to uker. Det er hele poenget med nabovarsel, at naboer varsles og gis mulighet til å protestere. Dersom naboer ikke protesterer på varselet, tar kommunen utgangspunkt i at naboene synes det er OK. Anonymkode: 6cc6f...dc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå