Gå til innhold

Hvordan håndtere 14-åring med muligens kjæreste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 14 år. 
Han har blitt venn med ei jente på 15 år, og i går var hun med han hjem hit. 
Dette er en ny situasjon for meg, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere det.

Han påstår at de kun er venner, men jeg er ikke 100 % sikker på det. Lillesøstra på 7 har sladret om at de har holdt hender på skolen, noe han påstår ikke er sant da. 

I går da hun var med hjem, var de jo alene et par timer før jeg kom hjem fra jobb. 

Etter jeg kom hjem satt de på rommet og så på film. 

Hun virker som en sjenert jente, så jeg sa nå hei til henne, men noe mye mer ble det ikke. 

Så da er spørsmålet mitt hvordan jeg skal forholde meg til dette? Skal jeg la han få besøk av henne? 

Anonymkode: 01d17...f1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han sier at de kun er venner skal du stole på det. Må være lov å ha venner av motsatt kjønn. Og hvis de er kjærester, hva så? Er ikke det koselig da?

Anonymkode: 4febd...55a

• Liker 19
Skrevet

Ville sagt at hun kan komme når det er voksne hjemme. 

Anonymkode: cccca...09d

• Liker 3
Skrevet

Siler du besøk etter kjønn ellers? For hvis ikke ser jeg ikke noen grunn for at han ikke skal få besøk. 

Du har vel tatt praten om sex og prevensjon regner jeg med, og da har du gjort det du trenger. 

• Liker 18
Skrevet

Ville gjort han oppmerksom på at den seksuelle lavalder i Norge er 16 år og at han må vite hva han gjør iforhold til graviditet og at hun ikke er "gammel nok" hvis hun skulle bli vanskelig. Utenom det tenker jeg du ikke trenger å gjøre så mye mer med det. Hvis de vil ha sex så klarer de det uansett når og hvor hvis de vil det..

Anonymkode: ba6ad...301

• Liker 6
Gjest Smeltemann
Skrevet

Sett henne på en stol midt på stua med en leselampe midt i ansiktet hennes. Foreta et avhør av henne. 

Eller la de være sammen og oppfør deg helt vanlig sammen med de. Om de så er kjærester og går hånd i hånd på skolen så går det bra.

Gå inn i deg selv og husk hvordan du var i samme alder.

Skrevet

Da vi var på den alderen var vi med hverandre hjem, og ville helst ikke involvere foreldre i om vi var kjærester, holdt på, var venner osv. Helt naturlig å begynne å eksperimentere seksuelt i den alderen. Hva er du bekymret for?

Anonymkode: 9a370...97e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ville gjort han oppmerksom på at den seksuelle lavalder i Norge er 16 år og at han må vite hva han gjør iforhold til graviditet og at hun ikke er "gammel nok" hvis hun skulle bli vanskelig. Utenom det tenker jeg du ikke trenger å gjøre så mye mer med det. Hvis de vil ha sex så klarer de det uansett når og hvor hvis de vil det..

Anonymkode: ba6ad...301

Den seksuelle lavalderen betyr ikke at det er ulovlig å ha sex når du er under 16 år. Det er ulovlig å ha sex med mennesker som er under 16, når du er over 16.

Jeg tenker at det beste du kan gjøre er å lære gutten din om viktigheten av prevensjon. Han er ikke liten lenger når han er 14, og det er mange som debuterer i den alderen. Og bare forholde deg til jenta som du gjør mot de andre vennene hans.

Når jeg var på den alderen hadde jeg masse guttevenner, men turte aldri å bli med til de eller ha med de hjem, fordi jeg var redd for hva foreldrene mine og dems ville si. Det er ganske teit innstilling som er lært av voksne; er man venn med motsatt kjønn er man kjærester.

Anonymkode: 363a8...1f2

• Liker 10
Skrevet
Smeltemann skrev (11 minutter siden):

Sett henne på en stol midt på stua med en leselampe midt i ansiktet hennes. Foreta et avhør av henne. 

Eller la de være sammen og oppfør deg helt vanlig sammen med de. Om de så er kjærester og går hånd i hånd på skolen så går det bra.

Gå inn i deg selv og husk hvordan du var i samme alder.

Jeg fikk min første klem av en gutt da jeg var 17, så nei, jeg kan ikke huske hvordan jeg var på samme alder 😛

Jeg tenker vel mest på om jeg da bare skal la de være alene hjemme her hjemme. I går var de hjemme ved to anledninger, først de to timene til jeg kom hjem fra jobb, og så nesten en times tid da jeg var og hentet søstra hans som var borte på besøk. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Slapp av. La de være venner og bli kjent med henne. Vis interesse hvis dere spiser middag sammen osv. 

Vis tillit overfor sønnen din - du har vel oppdratt han bra?? Hvis dette er er forhold, og de etterhvert er sammen (som kjærester), ville jeg snakket med han rolig under fire øyne. Om sex, prevensjon, om jenter, følelser osv. han syns sikkert det er kleint, men bedre å være føre var enn etter snar. 

Anonymkode: 7b66b...062

• Liker 4
Skrevet
Ulven skrev (21 minutter siden):

Siler du besøk etter kjønn ellers? For hvis ikke ser jeg ikke noen grunn for at han ikke skal få besøk. 

Du har vel tatt praten om sex og prevensjon regner jeg med, og da har du gjort det du trenger. 

Nei, jeg gjør jo i utgangspunktet ikke det, men så har han heller ikke hatt besøk av noen jenter de siste fem årene iallfall. 

Jeg har såvidt vært inne på temaet, men han syns jo bare jeg er teit og vil ikke snakke om det da. 
TS

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk min første klem av en gutt da jeg var 17, så nei, jeg kan ikke huske hvordan jeg var på samme alder 😛

Jeg tenker vel mest på om jeg da bare skal la de være alene hjemme her hjemme. I går var de hjemme ved to anledninger, først de to timene til jeg kom hjem fra jobb, og så nesten en times tid da jeg var og hentet søstra hans som var borte på besøk. 

TS

De kan godt være hjemme en stund,tror ikke at du skal bekymre deg noe.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slapp av. La de være venner og bli kjent med henne. Vis interesse hvis dere spiser middag sammen osv. 

Vis tillit overfor sønnen din - du har vel oppdratt han bra?? Hvis dette er er forhold, og de etterhvert er sammen (som kjærester), ville jeg snakket med han rolig under fire øyne. Om sex, prevensjon, om jenter, følelser osv. han syns sikkert det er kleint, men bedre å være føre var enn etter snar. 

Anonymkode: 7b66b...062

I går fikk jeg ikke akkurat blitt kjent med henne. De var på rommet hans hele tiden. Han ville at vi skulle bestille pizza, så når jeg kom hjem med den, var han nede og hentet mat mens hun var igjen på rommet. Hun virker veldig sjenert...

Han hadde en kjæreste i et halvt års tid i fjor vår, men hun var aldri med han hjem, så da var det aldri en situasjon jeg trengte å ta stilling til. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har en gutt på 14 år. 
Han har blitt venn med ei jente på 15 år, og i går var hun med han hjem hit. 
Dette er en ny situasjon for meg, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere det.

Han påstår at de kun er venner, men jeg er ikke 100 % sikker på det. Lillesøstra på 7 har sladret om at de har holdt hender på skolen, noe han påstår ikke er sant da. 

I går da hun var med hjem, var de jo alene et par timer før jeg kom hjem fra jobb. 

Etter jeg kom hjem satt de på rommet og så på film. 

Hun virker som en sjenert jente, så jeg sa nå hei til henne, men noe mye mer ble det ikke. 

Så da er spørsmålet mitt hvordan jeg skal forholde meg til dette? Skal jeg la han få besøk av henne? 

Selvsagt skal du det. Regner med en 14 åring både har hørt om blomsten og bien, samt prevensjon. Fra de andre guttene altså. Gutter snakker i skolegården om sånt. Megaflaut om mamma ødelegger for å ha kjæreste. 

Anonymkode: a862b...224

Skrevet

Jeg sliter litt med å skjønne hva du skal "håndtere" og "ta stilling til"? Er det ikke bare å åpne hjemmet sitt og ønske jenta velkommen da? Kjærester kommer til å komme og gå, tro meg. 

• Liker 8
Skrevet

Hva mener du med håndtere? La de få være venner/ kjærester uten din innblanding 

Anonymkode: 0d9c1...8b8

• Liker 5
Skrevet
Bjæk skrev (16 minutter siden):

Jeg sliter litt med å skjønne hva du skal "håndtere" og "ta stilling til"? Er det ikke bare å åpne hjemmet sitt og ønske jenta velkommen da? Kjærester kommer til å komme og gå, tro meg. 

Skal jeg bare la de være hjemme alene her og gjøre hva de vil? 

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal jeg bare la de være hjemme alene her og gjøre hva de vil? 

TS

Ja?

så lenge du ikke mistenker noe kriminelt eller ulovlig.

Er du bekymret for at de har sex, eller hva tenker du på? Du kan ikke bestemme dette uansett, det styrer de helt selv.

Ville bare være åpen og imøtekommende mot begge- det skaper trygghet og tillit. Spør om de vil ha middag, si fra hvis du har bakt/kjøpt noe snacks osv. Si hei til jenta gjennom døra hvis de bare sitter på rommet, «Hei, Ida». 

Anonymkode: 9a370...97e

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

TS

Selvsagt kan de være alene. Hvorfor skulle de ikke det? Hva er du redd for? og hvilken forskjell tenker du at ditt nærvær eller fravær gjør? De er store unger som klarer seg selv. 

Anonymkode: 4febd...55a

• Liker 2
Skrevet

Så når ungene er 14, så skal man syns det er helt ok at de har sex hjemme her? 
Forskjellen på mitt fravær eller nærvær er vel at det er mindre sannsynlig at de gjør det i mitt nærvær... 

TS?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...