AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 Vi har jobb er som gjør at vi ikke kan ha hjemmekontor, og vi er derfor avhengig av sfo fram til 1630 hver dag . Ettermiddagen går med til å lage middag, mens en sliten 3.klassing skal gjøre lekser. Det tar opptil 45 min hver dag, noen ganger lengre. Hvordan klarer andre foreldre med samfunnskritisk jobber og holde motivasjonen til 3.klassingen oppe slik at lekser ikke oppleves som masing? Det tungt å gjøre lekser etter sfo. Hun kan gjøre lekser på sfo, men det er ikke organisert, så da må hun i såfall gjøre de alene på et roml mens vennene hennes leker. Det skjønner jeg at hun ikke vil. Vi har snakket med lærer om leksemengde, men det er det som forventes. Har fått gjort avtale så vi får lekseplan hjem på fredager, så vi kan planlegge leksedagene. Noen uker gjør hun lekser i helgen for å lette hverdagen. Denne uka har de fremlegg sommer også har jobbet med i skoletimer (er krever skriving og infosjekk på bl.a Google) sånt tar tid når de skal legge til bilder også, de har engelsk og norsk diktat , og de har siden i høst hatt som lekse og lese minst 15 min pr dag. Vi foreldre dokumenter og signerer på eget skjema. Flere som sliter med lekser i 3.klasse? Anonymkode: 1de37...6ca
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 Kan han/hun gå hjem fra SFO selv og gjøre lekser før dere kommer hjem? Anonymkode: 949fa...f0c 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 Det høres slitsomt ut 😕 Her ungene svært lite lekser. Kan hun gå hjem å gjøre lekser alene? Evt. at hun får slappet av før før dere kommer hjem? Anonymkode: e4bb7...f9d
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #4 Skrevet 17. februar 2021 Ta her. Hun har drøyt 5 km mellom skole og hjemmet. Har fått bussbillett av fylket til rutebuss, men Vi i syns hunner for umoden til å klare å passe tiden, rekke bussen, og gå 35 min fra busstoppet hun går av og hjem. Det må fyres da vi kommer hjem, det får hun ikke lov til alene. Vi jobber med å trygge henne alene hjemme. Hun klær er nå 15-20 min mens vi henter posten 600m unna,og har tilgang på en tlf. Om hun være alene blir det ca 2 timer. Må øve mere intensivt etter påske, da vi vurderer 1 dag uten sfo i 4.klasse (om hun modner i sommer). Anonymkode: 1de37...6ca
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #5 Skrevet 17. februar 2021 Husker den tiden, det var mareritt 🙈 I dag er han 12 år og leksene går veldig lett. Beste tips jeg kan komme på er at du forbereder henne på leksene, si hvor mye dere skal gjøre og gi henne masse skryt for det hun klarer å gjøre. Kanskje ta leksene etter middagen, når hun har spist? Hold ut, det kommer bedre tider❤ Anonymkode: 9d786...c64
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #6 Skrevet 17. februar 2021 Vi gjør lekser etter middageller rett før legging. Da får barna en pause og slappet av litt når de kommer hjem. Våre trenger det. Anonymkode: 1247a...280
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #7 Skrevet 17. februar 2021 Hun gjør de etter middag, da har klokka blitt ca 1745.... Anonymkode: 1de37...6ca
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #8 Skrevet 17. februar 2021 Dette er mye lekser. På skolen hvor jeg jobber har vi som rettesnor at barna ikke skal bruke mer enn 30 min daglig på lekser. Hvis noen sitter mye lenger enn dette og jobber effektivt, må mengden deres reduseres. Læreren kan ikke bare si at dette er mengden som kreves, hun har rett på tilpasset opplæring. Jeg er lærer på 3 trinn, og gir en leselekse med noen oppgaver som går på forståelse, en muntlig oppgave og en side i enten matte eller engelsk, per uke. I tillegg oppfordrer vi til 10 min lesing eller bli lest for per dag. Ellers er jo et tips å motivere til å bli ferdig med en stor mengde av leksene allerede mandag. Det blir en slitsom ettermiddag, men så har dere mer frihet resten av uken. Anonymkode: 8ce0f...63d 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #9 Skrevet 17. februar 2021 2 klassing gjør det på sfo selv om hun må sitte alene å gjøre det. Hun velger heller det enn å stresse med dette hjemme. De har tre skrivelekser, to leselekser, øving diktat, to sider matte og 15 minutter der de øver på matte på ipad. Vi bruker fort over en halv time om dagen på lekser fordi hun ikke klarer å fokusere på leksene hjemme alene. Så at hun selv tar initiativ til å gjøre det på sfo er flott. Dette kan nok hjelpe jenta de også. En stor fordel for hennes motivasjon etter skolen hvertfall. Anonymkode: 38a2e...eaa
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #10 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er mye lekser. På skolen hvor jeg jobber har vi som rettesnor at barna ikke skal bruke mer enn 30 min daglig på lekser. Hvis noen sitter mye lenger enn dette og jobber effektivt, må mengden deres reduseres. Læreren kan ikke bare si at dette er mengden som kreves, hun har rett på tilpasset opplæring. Jeg er lærer på 3 trinn, og gir en leselekse med noen oppgaver som går på forståelse, en muntlig oppgave og en side i enten matte eller engelsk, per uke. I tillegg oppfordrer vi til 10 min lesing eller bli lest for per dag. Ellers er jo et tips å motivere til å bli ferdig med en stor mengde av leksene allerede mandag. Det blir en slitsom ettermiddag, men så har dere mer frihet resten av uken. Anonymkode: 8ce0f...63d Hun klarer ikke mye ekstra på mandager, det holder med den tiden vi bruker . Denne uken er det book creator (til fremlegg), 30 min kikora matte, 6 substantiv (norsk) som skal bøyes og læres til diktat , motsatte ord i engelsk hvor 8 stk skal kunne skal kunnne skrives og forstå betydning av og 10 ord skal kun forståes., lesing minst 15 min hver dag i nors. Anonymkode: 1de37...6ca 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #11 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun klarer ikke mye ekstra på mandager, det holder med den tiden vi bruker . Denne uken er det book creator (til fremlegg), 30 min kikora matte, 6 substantiv (norsk) som skal bøyes og læres til diktat , motsatte ord i engelsk hvor 8 stk skal kunne skal kunnne skrives og forstå betydning av og 10 ord skal kun forståes., lesing minst 15 min hver dag i nors. Anonymkode: 1de37...6ca Fordelt utover uka høres ikke dette så mye ut. Anonymkode: f1605...08b 1
Gjest theTitanic Skrevet 17. februar 2021 #12 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Vi har jobb er som gjør at vi ikke kan ha hjemmekontor, og vi er derfor avhengig av sfo fram til 1630 hver dag . Ettermiddagen går med til å lage middag, mens en sliten 3.klassing skal gjøre lekser. Det tar opptil 45 min hver dag, noen ganger lengre. Hvordan klarer andre foreldre med samfunnskritisk jobber og holde motivasjonen til 3.klassingen oppe slik at lekser ikke oppleves som masing? Det tungt å gjøre lekser etter sfo. Hun kan gjøre lekser på sfo, men det er ikke organisert, så da må hun i såfall gjøre de alene på et roml mens vennene hennes leker. Det skjønner jeg at hun ikke vil. Vi har snakket med lærer om leksemengde, men det er det som forventes. Har fått gjort avtale så vi får lekseplan hjem på fredager, så vi kan planlegge leksedagene. Noen uker gjør hun lekser i helgen for å lette hverdagen. Denne uka har de fremlegg sommer også har jobbet med i skoletimer (er krever skriving og infosjekk på bl.a Google) sånt tar tid når de skal legge til bilder også, de har engelsk og norsk diktat , og de har siden i høst hatt som lekse og lese minst 15 min pr dag. Vi foreldre dokumenter og signerer på eget skjema. Flere som sliter med lekser i 3.klasse? Anonymkode: 1de37...6ca 45 min hver dag har de ikke. Og lesingen 15 min kan gjøres på sengekanten. Men.. jeg er absolutt for leksefri skole. Det er lite nok tid til lek.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #13 Skrevet 17. februar 2021 Har ikke 3. klassing, men 1. klassing. Her har de også mye syntes jeg og står i samme utfordringer Det tar gjerne en halvtime per dag.. Lesing hver dag (en bok på ca 15 sider hver dag). En dag med skriving i tillegg, en annen dag matte, en annen dag engelsk. Anonymkode: c8313...0df
MiniMjau Skrevet 17. februar 2021 #14 Skrevet 17. februar 2021 Har en 3.klassing, leksene tar Max 15 min og dag.. En leselekse hver dag(1-3 sider), og noen dager en matteoppgaver eller engelsk. I tillegg har de en "ukeslekse" , og en frivillig leksenøtt pr uke. Går han på internasjonal skole? Vet der har de veldig mye lekse, ihvertfall her i byen. 1-2 t hver dag.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #15 Skrevet 17. februar 2021 Dattera mi går i 1.klasse. Nå ble jeg nesten litt bekymra for hva hun har i vente på 3.trinn. Foreløpig går det veldig greit med leksene da, er som regel gjort på 5-10 min her. Men så er det jo igjen 1.trinn, og en helt annen mengde og nivå enn 3.trinn. Anonymkode: cd3cf...c47
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #16 Skrevet 17. februar 2021 theTitanic skrev (24 minutter siden): 45 min hver dag har de ikke. Og lesingen 15 min kan gjøres på sengekanten. Men.. jeg er absolutt for leksefri skole. Det er lite nok tid til lek. Jeg har timet leksetiden daglig de siste 14 dager. Ligger mellom 35-45 min hver dag. Matte 10 min daglig i 3dager. Lesing i minst 15 min hver dag. Øve til diktat norsk 10 min hver dag. Bøying av substantiver muntlig og skriftlig norsk 10 min, øve engelske ord muntlig og skriftlig 10 min Anonymkode: 1de37...6ca
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #17 Skrevet 17. februar 2021 Har en 2 klassing. Bor i nord norge.. Syns det er veldig mye leker... er egentlig for lekse fri skole. Ungene trenger å slappe av etter skolen... Åhhh.. Jeg er lei 🤪 Anonymkode: 5f96a...976
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #18 Skrevet 17. februar 2021 Der er jo litt deres egen feil at hun slipper å gjøre lekser på Sfo. Ja, hun vil leke, men kanskje hun bør bli forklart at hvis hun i alle fall gjør en lekse på Sfo så slipper hun det etterpå. Lesing på sengen er en fin ting å gjøre sammen før barnet legger seg. Det står heller ingen plass i loven pm at barn skal gjøre lekser, men lærere gir som oftest lekser for at barna skal få øve seg litt ekstra. Anonymkode: ebec0...88b
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #19 Skrevet 17. februar 2021 Det er nok også noen som kanskje bruker 20 min på lekser hver dag som synes det er litt lite lekser. Det er vanskelig for lærerne å gi individuelle arbeid, da er det bedre at foreldre tilpasser hjemme. Anonymkode: ebec0...88b
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #20 Skrevet 17. februar 2021 Jeg er lærer på 5.trinn, og mine har å lese en side og jobbe med matematikk i 20 min. That's it! Jeg sier til foreldrene at lekser skal IKKE være en kamp, då får de korte ned på leksene. Jeg hadde tatt kontakt med lærer og sagt at dere korter ned på leksene for at barnet skal ha litt fritid og. Tror du voksne jobber fra kl 8-1745 hver dag? Selv om det er lek på SFO er hun på jobb. Ta evt kontakt med rektor. Skriv en mail og den blir lagt i mappen hennes der det står at dere tar ansvar for opplæring som faller bort om hun ikke gjør leksene. Kravet til å gi lekser er at det skal være "nyttig" for eleven. Hvor nyttig er det når hun sitter kl 1730 med lekser etter en hel dag med aktivitet?? Anonymkode: dc8a4...cb7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå