Gå til innhold

Typen min er fra utlandet og vi ønsker å flytte sammen. Er det vanskelig å få til? Noen som har erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg ikke på korona. Skjønner jo at det ikke er mulig akkurat nå, men i fremtiden hadde det jo vært greit. 

Han er polsk og vi har vært sammen i godt over to år nå. Møttes flere ganger i løpet av den perioden, noen lengre besøk og en del kortere besøk. Før det har vi vært gode venner. 

Vi ønsker å flytte sammen så fort det blir mulighet for det, men er jo selvfølgelig redd det skal være veldig vanskelig. Han har utdannelse innenfor programmering og har fast jobb, men er redd vi ikke finner noe her. Han lærer seg norsk, men det kan jo ta litt tid før han er på den standarden som forventes i jobb. 

Har noen andre gått igjennom den prosessen med flytting? Var det komplisert? Har full forståelse for at reglene må være strenge, men jeg blir bare så usikker på hva som trengs. Jobb er jo en ting, men ikke alltid like lett å få hvis man ikke allerede er bosatt her. Vi ønsker heller ikke gifte oss bare for å gifte oss. Det får vi heller ta etterhvert hvis det er noe vi ønsker. 

Anonymkode: bc2cf...340

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo flytte til Polen? Sikkert mye enklere.

Anonymkode: 0c6fb...8a6

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du kan jo flytte til Polen? Sikkert mye enklere.

Hvorfor skal det være noe enklere?

Skrevet

Vanskelig hvis det ikke blir noen suksess. Har dere noen plan for det?

Anonymkode: dc22c...455

Skrevet
loppekasse skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal det være noe enklere?

Hvorfor skulle det ikke det?

Så vidt jeg vet er det ikke like vanskelig å få opphold i Polen som i Norge, tror det er mye mindre problem med innvandring fra rike land til Polen enn fra fattige land til Norge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skulle det ikke det?

Så vidt jeg vet er det ikke like vanskelig å få opphold i Polen som i Norge, tror det er mye mindre problem med innvandring fra rike land til Polen enn fra fattige land til Norge.

Det pleier å være null problem for borgere av EU/EØS-land å få opphold i Norge, ut over 3 mnd kreves det kun at man har en jobb. Disse behøver ikke engang å søke opphold, kun melde det.

Anonymkode: 52ee4...1cc

• Liker 3
Skrevet

IT-kompetanse er sterkt etterspurt (nær støvsugd) og hvis han kan snakke engelsk på jobb holder det mange steder.  Norsk er ikke et must selv om det er en fordel sosialt. Hvis han ikke har dokumentert kompetanse/ sertifisering bør han vurdere det. 
Og en av pillarene i EU og EØS er fri flyt av mennesker og arbeidskraft (i en normal verden), så burde ikke være noe problem for han å finne jobb her og flytte hit - hvis kompetansen er rett 

Anonymkode: 50a8f...8e1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vanskelig hvis det ikke blir noen suksess. Har dere noen plan for det?

Anonymkode: dc22c...455

Selvfølgelig tenker man på det. Dette må man jo tenke på uansett nasjonalitet. Mye må man jo finne ut av ved å bo sammen. Vi har kun bodd sammen i perioder på maks 3 måneder (pga lovverket rundt reise). 

Brudd er vanskelig uansett. Jeg har mer å miste ved å flytte enn han, da han ikke er like nær sin familie som jeg er min. Norge er et mer progressivt land, mens i Polen har kirken fortsatt mye makt. Det passer ikke for meg, og ikke han heller. Dessuten kommer han nok lengre med utdannelsen sin enn jeg gjør med min. 

Jeg eier leilighet, han får ikke kjøpe seg inn i den før det har gått en stund. Vi vet jo alle at ting kan skje etter å ha bodd sammen over en lengre periode. Han vet hva han ofrer, og vi diskuterer dette ofte. Jeg vil ikke han skal flytte hvis han ikke føler seg trygg på det, eller er redd for risikoen. 

Men som han sier... Hvis det går skeis så er det jo bare å flytte tilbake. Selv om han ikke er veldig nære familien, vet han at de tar han imot med åpne armer hvis noe skulle skje. Det har blitt diskutert. 

Skrevet

Det er jo eu, så null stress. 

Anonymkode: aed67...af0

• Liker 2
Skrevet

Når han er fra EU, er det ikke noe problem å faktisk flytte. Det er fri flyt mellom landene, og det er bare å flytte og skadde seg personnummer. Dere trenger ikke gifte dere.

Det er hvor vidt han får jobb som er litt verre. Helst bør han melde seg på norskkurs i Norge samtidig som han ser etter jobb.

Anonymkode: 396ad...4c0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

IT-kompetanse er sterkt etterspurt (nær støvsugd) og hvis han kan snakke engelsk på jobb holder det mange steder.  Norsk er ikke et must selv om det er en fordel sosialt. Hvis han ikke har dokumentert kompetanse/ sertifisering bør han vurdere det. 
Og en av pillarene i EU og EØS er fri flyt av mennesker og arbeidskraft (i en normal verden), så burde ikke være noe problem for han å finne jobb her og flytte hit - hvis kompetansen er rett 

Anonymkode: 50a8f...8e1

Ja. Jeg har holdt øynene åpen på markedet og sett at en del annonser er på engelsk. Det kan han flytende. 

I forhold til kompetanse er jeg ganske blank på hva han prater om, men det er snakk om c# og Java. Akkurat nå jobber han med "test development" og har jobbet med det over 2 år nå. 

Kan litt C/C++ 

Jeg er helt blank så vet ikke hva dette betyr for han 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når han er fra EU, er det ikke noe problem å faktisk flytte. Det er fri flyt mellom landene, og det er bare å flytte og skadde seg personnummer. Dere trenger ikke gifte dere.

Det er hvor vidt han får jobb som er litt verre. Helst bør han melde seg på norskkurs i Norge samtidig som han ser etter jobb.

Ja, det er det vi begge er beskymret for. Det er en selvfølge at han må melde seg på kurs. Jeg er i vært fall ikke i stand til å lære han 😂 Finner ikke noen dårligere på sitt eget morsmål enn meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er det vi begge er beskymret for. Det er en selvfølge at han må melde seg på kurs. Jeg er i vært fall ikke i stand til å lære han 😂 Finner ikke noen dårligere på sitt eget morsmål enn meg. 

Trur ikke det skall være så mye bekymmer med og flytte hit till norge fra polen.. har 3 st polakker på jobben min som ikke kan noe norsk uten snakker engelsk, går helt fint det. Og det er kontor-arbeid tom men spørs hvor bra man er på engelsk da.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det går bra. Jeg har jobbet som norsklærer på universitet og gidder ikke å lære typen min norsk 😂 Bare fokuser på å se masse norsk film og snakke litt norsk sammen hjemme. Han har kommet langt på vei om han har deg til å hjelpe, men viktig å gå på kurs :) 

Ei venninne flyttet nettopp til Norge med utenlandsk kjæreste med IT-kompetanse, og han fikk jobb umiddelbart selv om han bare kan engelsk. Jeg tror kjæresten din vil klare seg fint!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...