Gå til innhold

Får barna dine velge klær selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når de er gamle nok til å ha en mening om det og det er Innenfor det som er fornuftig og passer til været osv? Eller er det viktigst for deg at det er du som liker klærne?

Bestemor til jenta mi ble veldig skuffet da jenta ikke ville ha noe som var rosa, det var jo rosa jenter burde gå med mente bestemor. Vel, jeg vil ikke tvinge henne til å bruke rosa om hun ikke vil. Hun er 8 år nå. Hun vil ha mest mørkeblått og det er greit for meg nen tydeligvis ikke for bestemor.

Da jeg var barn hørte mor aldri på meg når jeg sa hva slags farger jeg ville bruke, det var tydeligvis viktigst at hun likte det og fikk bestemme.

Hva er din mening om dette?

Anonymkode: 02f1a...681

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen er mer spesielt interessert enn andre. Jeg liker jordfarger på datteren min, hun kler det skikkelig, men hun vil kun ha på rosa og gjerne kjoler. Helst ballkjole hver dag. 

Hun får som oftest bestemme, så lenge det er mulig å kle seg praktisk (typ ordentlige klær under ballkjolen). 

Anonymkode: a8965...131

• Liker 3
Skrevet

Min datter får velge helt selv, bortsett fra at hun ikke får gå i polyester/akryl annet enn badetøy og treningstøy, og at det må være noenlunde tilpasset været (ikke bikini ute vinterstid eller bobledress på sommeren liksom). Har fått velge selv siden hun var gammel non til å ha en sterk mening, altså før ett år.

Anonymkode: 290a4...7ed

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener barnet bør få bestemme selv. Jeg husker selv skammen over å gå i klær mamma hadde plukket ut. 

Anonymkode: 25b22...1f2

• Liker 2
Skrevet

Ja, de får velge selv innenfor visse rammer som at klærne skal passe til vær/anledning (f.eks ikke joggebukse i bryllup), og ellers være rene og hele. Til og med toåringen er med på å bestemme når vi skal handle inn klær. Får velge mellom ulike varianter av lignende plagg og synes det er kjempestas :) 

Anonymkode: 76b4e...bfc

• Liker 2
Skrevet

Har en gutt på syv. Han bryr seg overhodet ikke om klær😄

Skrevet

Vi må huske at barn er selvstendige individer, og ikke en forlengelse av foreldrene. Det innebærer også at de har sin personlige smak og stil. Man styrer selvsagt at de er kledd etter vær og anledning, men ellers synes jeg barna bør få bestemme en del, om de har interesse av det.

Anonymkode: 09d72...824

• Liker 1
Skrevet

Ja, mina barn har fått bestämma själv men som ni andra säger; rimliga kläder till vädret. 
Vi tog ofta fram ett eller två alternativ att välja mellan när de var riktigt små. Val, men styrt val.

Har dottern velat ha kjol/skjört på sig på vintern så blev det byxor under. 
Sonen brydde sig inte så mycket, eller jo; han ville inte ha tröjor med text på ett tag. Enkelt att lyssna på.

När barnen blivit tonåringar får de köpa sina egna kläder (efter mamma godkänt). Sonen som går på vidaregående får egen budget att köpa kläder för, då får han lära sig att fundera på om märkeströjan är värd priset. Dottern kommer också få samma lösning när hun växt färdigt.

Skrevet

Så lenge det passer været har de frie tøyler. De er 6 og 3 år. De velger ull i bhg og andre klær hjemme

Skrevet

Her bestemmer barnet selv, så lenge vær, årstid, aktivitet og anledning tas hensyn til. Og selvfølgelig pris. Ikke pentøy på skolen, og ikke hverdagstøy i selskap, ferdig snakka. 

Jente på seks år her i huset, og hun har alltid hatt ekstremt sterke meninger angående farger og snitt på klær. Klemmer det under armene er det NEI, er det upraktisk er det NEI, og kommuniserer det råsa-jente-jente er det definitivt NEI. Spiller ingen trille om alle vennene har det; hun lar seg ikke rikke. Vi handler 90% av klær og utstyr på finn.no, så da slipper hun jo også å forholde seg til hva handelsstanden mener passer for jenter.

Preferansene kan pr nå best beskrives som at det ser ut som om en InstaMamma har valgt alt sammen. 😂🙈 Jeg regner med at de aller fleste som ser henne over tid antar at vi voksne styrer skuta og prakker på henne det vi liker, men det er altså ikke tilfelle. Den ungen identifiserer seg overhodet ikke med glorete plagg som vennene digger. Ingenting rosa, men elsker sennepsgult, burgunder, rødt, blått, mint, mørke jordfarger, grått, svart, mørkeblått, brunt... ALT unntatt de typiske jente-jente-pastellene, og hun vil ikke bli sett død i noe med «ekle rosenknopper, glitter, enhjørninger eller cupcakes» på. Kjoler er topp så lenge de ikke er dillete og rosa/lilla/søte. En gang fikk hun en ryggsekk med «snupaljetter» i gave, hvilket som vi alle vet er rimelig kult i barnehagen, hvorpå hun trakk meg inn i et hjørne og spurte meg om hun MÅTTE bruke den, eller om hun kanskje kunne få lov til å gi den videre til en bestevenn som likte sånt? 😂

Hun liker best naturmaterialer og litt gammeldagse/klassiske klær, og er en totalt selvvalgt «skinnsko-og-ullstrømper»-unge. Det er de klærne som blir mest brukt, rett og slett. Hjemmestrikk i fargekombinasjoner hun og besteforeldrene bestemmer sammen, sommerkjole vi sydde av et gammelt, vevd laken, og til og med kosedyrene hun liker best er type økologiske, plantefargede kreasjoner hun har forelsket seg i på reiser osv. Uteklær skal helst være blått eller grønt, og sånn har det vært siden hun var 2 år gammel. 

Jeg har helt uforvarende blitt mamma til en fremtidig kunde hos Gudrun Sjödén. 

Anonymkode: d56c2...784

• Liker 1
Skrevet

Velger selv såklart 

Anonymkode: 5228c...b9f

Skrevet

Jada, det går gjerne i perioder hvor viktig er det for dem. Min nå seksåring var superopptatt av klær da han var 2-3, da måtte det være noe på klærne som han likte, eller ble de ikke brukt. Som traktor eller Paw patrol, men ikke ananas eller bare ensfarget. Nå er han som sagt 6, og han bryr seg mye mindre, han gidder ikke lengre selv velge klær han skal ha på, og lar meg gjøre det.

men så har jeg en fireåring også, og for henne nå er det akkurat nå kjempeviktig at klærne er rosa, eller lilla, og helst med enhjørninger. Jeg lar henne velge. Jeg tok henne med i butikken da vi skulle kjøpe julekjole, og det var jeg glad for, for hun så for seg med engang helt annen kjole enn jeg. Hun ble veldig fin uansett, også så stolt at hun valgte kjolen selv :) 

Anonymkode: b5793...498

• Liker 1
Skrevet

Må jo forholde oss til været, men utenom det så gikk de i de fargene de ville. Vi har gått gjennom både rosa glitterperioder og SuperMarioperioder (jeg har jenter).

Svigermor liker å handle klær til dem, fordi det ellers er bare guttebarn i familien. Så jentene våre var liksom sjansen hennes til å kjøpe jenteklær. Men jentene våre er veldig praktiske av seg, og skjønte selv at de ikke kunne ha på skjørt i barnehagen for det var vanskelig når de skulle klatre i trær og sånn. 

Det gikk seg fint til! De kler seg i allslags farger nå når de er tenåringer. De har begge en egen stil nå, og det er helt okei. Ei går for den mer rosa stilen, og ei er mer sportslig i stilen.

Jeg er veldig stor forkjemper for å la barna ta egne valg i tidlig alder. Med fornuftige retningslinjer selvfølgelig, man må jo kle seg godt i dårlig vær.

Anonymkode: a77e0...5ac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...