AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 I årevis har ungene opptatt all tid. Nå er det slutt og redet er tomt. Hva erstatter tiden ungene stjal? Hva gjør du i stedet? Ble livet bedre? Del med meg. Anonymkode: 84bd0...1e1 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 Er ikke helt der ennå, men om noen år. Når det blåser som verst akkurat nå, gleder jeg meg til dagen kommer, men vet jo med meg selv at det nok vil framstå annerledes da. Nå er det jo absolutt ikke beste tiden å aktivisere seg på, med alle pandemitiltakene, men hva når sommeren kommer? Er det ikke noe du har gledd deg til å gjøre? Spise rar voksenmat, kjøpe litt dyrere klær og ting til selvpleie som du kanskje ikke har unnet deg før? Reise steder ikke kidsa vil bli med til? Besøke museer og konserter de ikke interesserer seg for? Anonymkode: 5e6c1...e33 7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 Spise rar mat? Absolutt! Og slutte å handle det bare ungene digger? Ja! Det andre kan også gjøres med hjemmeboende barn. Anonymkode: 84bd0...1e1
Mezzosoprena Skrevet 17. februar 2021 #4 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): I årevis har ungene opptatt all tid. Nå er det slutt og redet er tomt. Hva erstatter tiden ungene stjal? Hva gjør du i stedet? Ble livet bedre? Del med meg. Anonymkode: 84bd0...1e1 "Tiden ungene stjal"? Virkelig? 10
GammelKaktus Skrevet 17. februar 2021 #5 Skrevet 17. februar 2021 Kommer til å leve som før jeg, kommer bare til å sove mer, game mer, være med venner mer osv. Alt jeg gjør nå bare mer. 😄 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #6 Skrevet 17. februar 2021 Nå fortsetter du med de fritidsaktivitetene som du selfølgelig ikke kuttet ut da du fikk barn. Eller fikk du barn for å ikke kjede deg, for å fylle tiden? Anonymkode: 886d9...9fe 8
1312 Skrevet 17. februar 2021 #7 Skrevet 17. februar 2021 Hvis du fortsatt er gift, får dere masse tid til parforholdet. Det føles fortsatt tomt ut hjemme, men jeg har det veldig bra. Har heldigvis masse kontakt med begge barna og annen familie selvom de er flyttet ut. Jeg bruker nå mye tid på meg selv og har mye mulighet til å trene, lese, lage god mat, gå på turer, jobbe og være mye med venninner.- Gjøre ting jeg liker. Meg og min mann fikk plutselig også mye tid til hverandre. Gå på date, restaurant, dra på konserter, ha spontane vinkvelder. (Før korona) 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #8 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spise rar mat? Absolutt! Og slutte å handle det bare ungene digger? Ja! Det andre kan også gjøres med hjemmeboende barn. Anonymkode: 84bd0...1e1 Spise rar mat?! Hva i alle dager er det dere vil spise som dere ikke kan spise mens barna bor hjemme?? Barna mine er fortsatt langt unna å skulle flytte hjemmefra (6 og 8 år), men vi spiser jo alt det vi voksne har lyst til til middag (det er jo vi voksne som bestemmer de fleste middagene) og det har vi alltid gjort. Siden vi alltid har gjort det, og aldri har tilrettelagt for barna ved å servere middager tilpasset hva de liker, så er de nå mer eller mindre altetende. De koser seg med ting som sushi, skalldyr, helstekt indrefilet med rå kjerne, sauser med blåmuggost og egentlig alt mulig annet vi voksne liker å kose oss med i helgene. Kan ikke se for meg at kostholdet vårt vil være blant det som endrer seg når barna flytter ut..! Anonymkode: ccecc...8eb 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #9 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spise rar mat?! Hva i alle dager er det dere vil spise som dere ikke kan spise mens barna bor hjemme?? Barna mine er fortsatt langt unna å skulle flytte hjemmefra (6 og 8 år), men vi spiser jo alt det vi voksne har lyst til til middag (det er jo vi voksne som bestemmer de fleste middagene) og det har vi alltid gjort. Siden vi alltid har gjort det, og aldri har tilrettelagt for barna ved å servere middager tilpasset hva de liker, så er de nå mer eller mindre altetende. De koser seg med ting som sushi, skalldyr, helstekt indrefilet med rå kjerne, sauser med blåmuggost og egentlig alt mulig annet vi voksne liker å kose oss med i helgene. Kan ikke se for meg at kostholdet vårt vil være blant det som endrer seg når barna flytter ut..! Anonymkode: ccecc...8eb Vel, alle barn er ikke som dine barn. Selv om unger i oppveksten serveres all mulig slags mat så vil de etter hvert utvikle egne preferanser i matveien, som en god mor tar hensyn til siden hun vil ha mette barn etter middagen. 6 og 8-åringer er litt for unge i den sammenheng. Uten barn i hus blir det langt oftere vegetarisk mat, thailandsk, andre varianter av pasta, oftere tapas, annen type fisk, mindre poteter osv Anonymkode: 84bd0...1e1 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #10 Skrevet 17. februar 2021 Jeg tror det blir litt kjedelig. Men gleder meg til å bruke penger på meg selv igjen 🙂 Anonymkode: 6a07d...77e 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #11 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå fortsetter du med de fritidsaktivitetene som du selfølgelig ikke kuttet ut da du fikk barn. Eller fikk du barn for å ikke kjede deg, for å fylle tiden? Anonymkode: 886d9...9fe Men, herregud da, kutt ut slike utsagn. Hun har helt sikkert ikke fått barn før du hun kjedet seg. Det gjorde ikke jeg heller. Men, to av mine barn begynner nå å bli store, og jeg ser ikke fram til at redet blir tomt, nei. Jeg ser for meg at det føles veldig tomt ut og stille ut i starten. Det er helt normalt. Og mange foreldre føler på en slags sorg når redet er tomt. Anonymkode: 2622d...df6 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #12 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vel, alle barn er ikke som dine barn. Selv om unger i oppveksten serveres all mulig slags mat så vil de etter hvert utvikle egne preferanser i matveien, som en god mor tar hensyn til siden hun vil ha mette barn etter middagen. 6 og 8-åringer er litt for unge i den sammenheng. Uten barn i hus blir det langt oftere vegetarisk mat, thailandsk, andre varianter av pasta, oftere tapas, annen type fisk, mindre poteter osv Anonymkode: 84bd0...1e1 Veldig spesielt, spør du meg! Vi har vegetar-mat 2-3 dager i uka, og barna mine er veldig glad i f.eks ting som linsegryter, falafel, halloumi, chili sin carne osv. Hvis barn serveres vegetarmat fra de er små blir jo det helt vanlig mat for dem, helt på linje med pølse og pizza (som synes å være det mange tror er det eneste barn foretrekker hvis de får velge fritt selv). Tapas er også vanlig lørdagskos her, barna er veldig glade i f.eks gode oliven, aioli, marinert artisjokk osv. Barna spiser selvsagt også alle typer fisk- hvorfor skulle de ikke kunne spise f.eks lange, smørflyndre eller brosme? (Eller mener du kanskje lutefisk og rakfisk? Selv det går det an å venne barn til- jeg har gjort det selv). Så mitt argument består: alle dere som skal spise «rar mat» når barna flytter ut: da kan dere jo takke dere selv for at dere ikke gadd å introdusere barna for den maten mens de var små! Anonymkode: ccecc...8eb 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #13 Skrevet 18. februar 2021 Gleder meg til den tiden kommer. Da kan jeg og mannen min få tid til oss selv igjen, og slippe tenåringstrasset som gjør at jeg har vondt i hodet og mannen min trekker seg inn i sin egen verden. Da kan vi ha hyggelige middager uten sure miner, vi kan gå på kino, spille kort med vennepar, og dra på helgeturer sammen, ikke minst! Barna er ennå for unge til å være alene hjemme, og nekter å bli med noe sted for alt er så kjeeeedelig... Vi kan reise bort utenom skoleferiene! Men det jeg gleder meg aller mest til, er hverdager uten sure miner, at ingen later til å sette pris på alt det jeg og pappaen gjør for dem. Klaging og sutring, bye bye! Det blir helt sikkert vemodig, også. Bare for å ha sagt det Anonymkode: 217de...c85 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #14 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig spesielt, spør du meg! Vi har vegetar-mat 2-3 dager i uka, og barna mine er veldig glad i f.eks ting som linsegryter, falafel, halloumi, chili sin carne osv. Hvis barn serveres vegetarmat fra de er små blir jo det helt vanlig mat for dem, helt på linje med pølse og pizza (som synes å være det mange tror er det eneste barn foretrekker hvis de får velge fritt selv). Tapas er også vanlig lørdagskos her, barna er veldig glade i f.eks gode oliven, aioli, marinert artisjokk osv. Barna spiser selvsagt også alle typer fisk- hvorfor skulle de ikke kunne spise f.eks lange, smørflyndre eller brosme? (Eller mener du kanskje lutefisk og rakfisk? Selv det går det an å venne barn til- jeg har gjort det selv). Så mitt argument består: alle dere som skal spise «rar mat» når barna flytter ut: da kan dere jo takke dere selv for at dere ikke gadd å introdusere barna for den maten mens de var små! Anonymkode: ccecc...8eb Men du vet ingenting om hvordan våre middager har vært gjennom barnas oppvekst. Veldig rart å konkludere på den måten du gjør da. De fleste foretrekker noen mattyper fremfor andre. Det er temmelig vanlig.. At enkeltindivider foretrekker ulik mat er virkelig ingen bombe. Akkurat som at forskjellige individer liker ulike filmer, har ulik smak når det kommer til klær osv. Anonymkode: 84bd0...1e1 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #15 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gleder meg til den tiden kommer. Da kan jeg og mannen min få tid til oss selv igjen, og slippe tenåringstrasset som gjør at jeg har vondt i hodet og mannen min trekker seg inn i sin egen verden. Da kan vi ha hyggelige middager uten sure miner, vi kan gå på kino, spille kort med vennepar, og dra på helgeturer sammen, ikke minst! Barna er ennå for unge til å være alene hjemme, og nekter å bli med noe sted for alt er så kjeeeedelig... Vi kan reise bort utenom skoleferiene! Men det jeg gleder meg aller mest til, er hverdager uten sure miner, at ingen later til å sette pris på alt det jeg og pappaen gjør for dem. Klaging og sutring, bye bye! Det blir helt sikkert vemodig, også. Bare for å ha sagt det Anonymkode: 217de...c85 Åh, det med å ikke måtte ha ferie om sommeren blir deilig! Anonymkode: 84bd0...1e1 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #16 Skrevet 18. februar 2021 14 hours ago, AnonymBruker said: Vel, alle barn er ikke som dine barn. Selv om unger i oppveksten serveres all mulig slags mat så vil de etter hvert utvikle egne preferanser i matveien, som en god mor tar hensyn til siden hun vil ha mette barn etter middagen. 6 og 8-åringer er litt for unge i den sammenheng. Uten barn i hus blir det langt oftere vegetarisk mat, thailandsk, andre varianter av pasta, oftere tapas, annen type fisk, mindre poteter osv Anonymkode: 84bd0...1e1 🤯 Det er veldig rart at resten av verdens barn ikke går sultne fordi om de aldri har fått Pizza Grandiosa, Winerpølser, eller Toro. Var det god mor, du kallet det? Anonymkode: 62422...bc3 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #17 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Spise rar mat?! Hva i alle dager er det dere vil spise som dere ikke kan spise mens barna bor hjemme?? Barna mine er fortsatt langt unna å skulle flytte hjemmefra (6 og 8 år), men vi spiser jo alt det vi voksne har lyst til til middag (det er jo vi voksne som bestemmer de fleste middagene) og det har vi alltid gjort. Siden vi alltid har gjort det, og aldri har tilrettelagt for barna ved å servere middager tilpasset hva de liker, så er de nå mer eller mindre altetende. De koser seg med ting som sushi, skalldyr, helstekt indrefilet med rå kjerne, sauser med blåmuggost og egentlig alt mulig annet vi voksne liker å kose oss med i helgene. Kan ikke se for meg at kostholdet vårt vil være blant det som endrer seg når barna flytter ut..! Anonymkode: ccecc...8eb I vårt hus har vi altetende barn, som har tingene som du nevner som favoritter fra de var små, men siden de er tenåringer, tar vi veldig hensyn til dem, og de lager og er med å bestemmer middagsmaten, så vi spiser mer taco, mer vegetarisk, ofte enklere mat enn jeg kunne foretrukket (det er en god posjon tidsklemme her også), og mannen (det er han som lager når ikke barna) tilpasser til oss alle. Jeg ser for meg at jeg vil lage mer mat når de flytter ut. Og spise mindre brownies og ostesmørbrød. Og drikke mer vin kanskje. Anonymkode: f2edb...298 1
Gjest ti10 Skrevet 18. februar 2021 #18 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig spesielt, spør du meg! Vi har vegetar-mat 2-3 dager i uka, og barna mine er veldig glad i f.eks ting som linsegryter, falafel, halloumi, chili sin carne osv. Hvis barn serveres vegetarmat fra de er små blir jo det helt vanlig mat for dem, helt på linje med pølse og pizza (som synes å være det mange tror er det eneste barn foretrekker hvis de får velge fritt selv). Tapas er også vanlig lørdagskos her, barna er veldig glade i f.eks gode oliven, aioli, marinert artisjokk osv. Barna spiser selvsagt også alle typer fisk- hvorfor skulle de ikke kunne spise f.eks lange, smørflyndre eller brosme? (Eller mener du kanskje lutefisk og rakfisk? Selv det går det an å venne barn til- jeg har gjort det selv). Så mitt argument består: alle dere som skal spise «rar mat» når barna flytter ut: da kan dere jo takke dere selv for at dere ikke gadd å introdusere barna for den maten mens de var små! Anonymkode: ccecc...8eb AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 🤯 Det er veldig rart at resten av verdens barn ikke går sultne fordi om de aldri har fått Pizza Grandiosa, Winerpølser, eller Toro. Var det god mor, du kallet det? Anonymkode: 62422...bc3 Hva i all verden får dere ut av å bruke en sånn tone i en helt uskyldig tråd der en mor etterlyser andres erfaringer om det at ungene blir voksne og flytter hjemmefra? Det finnes rovdyr som framstår mildere og mer sympatisk enn dette.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #19 Skrevet 18. februar 2021 få system i huset... Få bort alt av klær og sko som stesønn i dag ikke orker å gå igjennom. vi har sikkert nok ytterklær og sko til en hel landsby til overs... få mer tid med mannen, vite når jeg har huset for meg selv, reise uten at det koster skjorta... Anonymkode: a506e...5c0 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #20 Skrevet 18. februar 2021 Jeg begynte å trene regelmessig, tok med meg hengekøye og ryggsekk på tur, syklet lange dagsturer med bok, hengekøye, matpakke og bålutstyr i ryggsekken, investerte i nye ski, flyttet til Oslo og begynte i helt ny jobb, ble student, reiste masse (rare helgeturer jeg aldri hadde hatt anledning til), ble naturist, glad i fjellturer, DNT-hytter og bålkos. Det var moro de første fem årene, nå har jeg landet litt igjen, og er ikke så hesblesende aktiv mer, bare normalt aktiv, og lykkelig med det. Anonymkode: b76b0...8c6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå