Donaldine Skrevet 18. februar 2021 #21 Skrevet 18. februar 2021 911 skrev (9 timer siden): Dersom Hegle er et familie/etternavn er det noe annet. Takk for info. Trodde det var fornavn. Skjønte ikke helt forklaringen din. Enten er et navn fornavn (noen kan ha flere) eller så er det et etternavn (som det også kan finnes flere av). Aldri hørt om et navn som ikke er noen av delene. Ingen kan ha mer enn ett etternavn. Hvis f.eks. et barn skal ha begge foreldrenes etternavn, så blir det ene mellomnavn og det andre etternavn hvis man ikke setter bindestrek mellom. Men mange kaller mellomnavnet for etternavn selv om det formelt sett er feil. 2
SPOCA Skrevet 18. februar 2021 #22 Skrevet 18. februar 2021 Donaldine skrev (5 minutter siden): Ingen kan ha mer enn ett etternavn. Hvis f.eks. et barn skal ha begge foreldrenes etternavn, så blir det ene mellomnavn og det andre etternavn hvis man ikke setter bindestrek mellom. Men mange kaller mellomnavnet for etternavn selv om det formelt sett er feil. Det er faktisk også delvis feil. Det er ingenting som formelt heter mellomnavn. Titt i passet så har man to felt: Fornavn/Given names og etternavn. Man kan altså ha flere fornavn og kun ett etternavn. Det betyr ar hvis du heter Even Hansen Pedersen uten bindestrek, blir faktisk ditt formelle fornavn Even Hansen og etternavnet Pedersen. Grunnen til at jeg vet det er at min samboer har samme problematikk. I passet står det altså det som regnes på folkemunne som fornavn og mellomnavn under fornavn, mens hans har, som du skriver, kun ett etternavn. Uansett ts. Navnet høres forferdelig ut. Rett og slett. 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #23 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vi har hørt gjennom endel aktuelle navn: Leonardo Leonard Leo Leonell Theo Theodor Thias Vi vurderer nå Leodor. Hva tenker dere? 🙂 Anonymkode: 67569...dc5 Uff. Stakkars barn som må hete leodor.. ikke pent i det hele tatt. Anonymkode: b403f...c05 1
Donaldine Skrevet 18. februar 2021 #24 Skrevet 18. februar 2021 SPOCA skrev (41 minutter siden): Det er faktisk også delvis feil. Det er ingenting som formelt heter mellomnavn. Titt i passet så har man to felt: Fornavn/Given names og etternavn. Man kan altså ha flere fornavn og kun ett etternavn. Det betyr ar hvis du heter Even Hansen Pedersen uten bindestrek, blir faktisk ditt formelle fornavn Even Hansen og etternavnet Pedersen. Grunnen til at jeg vet det er at min samboer har samme problematikk. I passet står det altså det som regnes på folkemunne som fornavn og mellomnavn under fornavn, mens hans har, som du skriver, kun ett etternavn. Uansett ts. Navnet høres forferdelig ut. Rett og slett. Jo, det er noe som formelt heter mellomnavn. Navneloven § 9 har overskriften mellomnavn og definerer hvilke navn som kan være mellomnavn. https://lovdata.no/lov/2002-06-07-19/§9 I de fleste skjemaer o.l. er det ikke eget felt for dette og mellomnavnene plasseres da sammen med fornavn(ene). 1
Ullvott Skrevet 18. februar 2021 #25 Skrevet 18. februar 2021 Synes heller dere skal kalle ungen Theonard(-o). 3
loppekasse Skrevet 18. februar 2021 #26 Skrevet 18. februar 2021 Just now, Ullvott said: Synes heller dere skal kalle ungen Theonard(-o). Nå lo jeg høyt 😂
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #27 Skrevet 18. februar 2021 Syns Thias var fint jeg Anonymkode: 151d4...eda
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #28 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Syns Thias var fint jeg Anonymkode: 151d4...eda Det er jo ikke noe navn... Anonymkode: e1bcd...fd1
911 Skrevet 19. februar 2021 #29 Skrevet 19. februar 2021 SPOCA skrev (16 timer siden): Det er faktisk også delvis feil. Det er ingenting som formelt heter mellomnavn. Titt i passet så har man to felt: Fornavn/Given names og etternavn. Man kan altså ha flere fornavn og kun ett etternavn. Det betyr ar hvis du heter Even Hansen Pedersen uten bindestrek, blir faktisk ditt formelle fornavn Even Hansen og etternavnet Pedersen. Grunnen til at jeg vet det er at min samboer har samme problematikk. I passet står det altså det som regnes på folkemunne som fornavn og mellomnavn under fornavn, mens hans har, som du skriver, kun ett etternavn. Uansett ts. Navnet høres forferdelig ut. Rett og slett. Hmmm... skal ikke være enkelt dette (uten at det spiller så stor rolle 😉). Da er altså Hegle et fornavn og ikke et mellom-/etter-/familienavn. Beklager til TS at jeg utløste et "skred" av diskusjon om hva som er hva i denne tråden.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #30 Skrevet 19. februar 2021 Hva med Leopold, TS? Ikke akkurat mitt favorittnavn, men i motsetning til Leodor er det et ordentlig navn og ikke et resultat av foreldre som prøver å være kreative. Anonymkode: ad4d2...a32 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #31 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er jo ikke noe navn... Anonymkode: e1bcd...fd1 Alle navn har en eller annen blitt funnet opp. Om noen navngir ungen sin Thias blir det et navn. Syns i alle fall det var kjempefint Anonymkode: 151d4...eda
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #32 Skrevet 19. februar 2021 jukkapalme skrev (På 17.2.2021 den 22.37): Høres ut som et barn som ikke kan si Theodor. Theodor er ikke et hakk bedre. Anonymkode: a234e...cf7
jukkapalme Skrevet 19. februar 2021 #33 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Theodor er ikke et hakk bedre. Anonymkode: a234e...cf7 Det har jeg heller ikke sagt.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #34 Skrevet 19. februar 2021 Fy faen. Anonymkode: ffd00...d6f 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #35 Skrevet 19. februar 2021 I Hvilken film eller tv-serie er det en tilbakestående mann som går rundt å sier det der hele tiden? LeoDOR leoDOR ..uten mål og mening liksom? nei det skinner litt for godt gjennom at dere lagde en kombinasjon fordi dere ikke greide å bestemme dere. Anonymkode: 66d07...45b
Honey Dew Skrevet 19. februar 2021 #36 Skrevet 19. februar 2021 Nei, nei, nei og atter nei. Bruk heller et godt norsk navn og helst ikke motenavn.
Drizzt Skrevet 19. februar 2021 #37 Skrevet 19. februar 2021 Kan jeg spørre hvorfor dere ikke kan velge et ekte navn til barnet? Slik at barnet ikke skammer seg og blir mobbet for sine ''originale'' foreldre?
Gidavmeg Skrevet 19. februar 2021 #38 Skrevet 19. februar 2021 911 skrev (På 17.2.2021 den 22.45): Høres ut som foreldrene har dysleksi. Samme med Hegle Svendsen, i stedet for Helge, men hver sin smak. Lurt å unngå navn med "norske" bokstaver (æ, ø, og å) kanskje, men det ser jeg du ikke har på lista di 🙂 Hegle er etternavn. Han heter Emil til fornavn.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #39 Skrevet 19. februar 2021 Hva med leodorthias? Synd å ikke få med alle de fine navnene. Anonymkode: 15405...4e5 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 20. februar 2021 #40 Skrevet 20. februar 2021 911 skrev (På 19.2.2021 den 9.37): Hmmm... skal ikke være enkelt dette (uten at det spiller så stor rolle 😉). Da er altså Hegle et fornavn og ikke et mellom-/etter-/familienavn. Beklager til TS at jeg utløste et "skred" av diskusjon om hva som er hva i denne tråden. Hegle er et slektsnavn som hos den aktuelle personen brukes som mellomnavn. Det er ikke et fornavn. I Norge kan man iflg navneloven ha fornavn, mellomnavn og etternavn. Bare slektsnavn (altså navn som Hansen, Berg, Haug) kan tas som mellomnavn. Har man flere fornavn regnes begge/alle som fornavn, har man flere slektsnavn regnes det siste som etternavn, det/de andre som mellomnavn. Hans Kristian Jensen Berg har altså fornavn-fornavn-mellomnavn-etternavn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå