sebra Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 For ett år siden starta jeg i ny jobb, men fant fort ut at dette ikke var noe for meg så jeg fant ny jobb og gikk videre. På sluttoppgjøret fikk jeg mye mer utbetalt enn det jeg skulle ha. Jeg sendte de mail med en gang og sa at jeg hadde fått for mye, hun som kjører lønn sa at hun skulle sjekke det opp, og siden har jeg ikke hørt noe. Jeg har hverken fått noen lønnslipper eller årsoppgave derfra. Kan de komme nå ett år etter og kreve de tilbake? Jeg har satt de på en konto jeg ikke bruker så har ikke rørt en krone. Men hvis de krever de tilbake hvordan blir det da med skatt? Jeg har jo skattet av disse pengene og de har jo blitt regnet som inntekt i fjoråret.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 Ja, det kan det med bakgrunn o foreldelsesfristen i henhold til lovverket som er 3 år. Så her må du nok belage deg på å måtte betale tilbake. Anonymkode: a12ac...1e1 3
Illuminatum Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 Du har vel ikke betalt skatt men blitt trukket forskuddsskatt?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #4 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det kan det med bakgrunn o foreldelsesfristen i henhold til lovverket som er 3 år. Så her må du nok belage deg på å måtte betale tilbake. Anonymkode: a12ac...1e1 Dette! Anonymkode: b71da...304
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #5 Skrevet 17. februar 2021 jeg lærte en gang på et kurs i arbeidsrett at det skulle stå spesifisert i kontrakten at det kunne trekkes tilbake ved for mye utbetalt. men foreldelsesfristen trumfer gjerne dette da. Anonymkode: 014e6...d09
sebra Skrevet 17. februar 2021 Forfatter #6 Skrevet 17. februar 2021 Ok, da rører jeg de ikke. Jeg leste noe om at det også skulle stå spesifisert på lønnslippen at de kan kreve tilbake penger som utbetalt feil, men jeg har som sagt aldri fått en lønnslipp heller ikke årsoppgaven som hadde frist 1 februar. Ja det ble trukket skatt, og inntekten min har jo da blitt beregnet til høyere enn det den faktisk har vært i 2020, ergo jeg har betalt mer i skatt enn den reelle inntekten hvis de skal ha tilbake pengene. Jeg har lest litt rundt på nett, og det virker til at lovverket er litt diffust hva gjelder tilbakemelding: Hvis arbeidstaker får utbetalt for mye i lønn, oppstår spørsmålet om arbeidstaker har en plikt til å betale dette tilbake til arbeidsgiver. Arbeidsgiver kan i slike tilfeller ha adgang til kreve tilbakebetalt beløpet gjennom prinsippet om condictio indebiti. Condictio indebiti er den alminnelige lære om retten til å kreve tilbakebetaling av et beløp som betaleren ikke var forpliktet til å betale. For å finne ut om arbeidsgiver kan kreve tilbakebetaling etter condictio indebiti må man i henhold til rettspraksis foreta en konkret vurdering av situasjonen, hvor en rekke momenter vil spille inn i vurderingen. Les mer om: Ansettelse - Din Guide Ansvarsområde Hvem som er ansvarlig for at det har blitt foretatt feil i lønnsutbetalingen, vil være et forhold som skal tas i betraktning ved vurderingen om tilbakebetaling kan kreves. I de fleste tilfeller er det arbeidsgiver som er ansvarlig for at det har blitt utbetalt for mye i lønn, og det er da arbeidsgiver som er nærmest til å bære følgende av det uriktige oppgjøret. Hvis lønnsberegningen imidlertid er foretatt etter at oppgave/timeliste er innlevert av arbeidstakeren, vil det være arbeidstaker som er nærmest til å bære følgene dersom disse oppgavene/timelistene inneholder feil. Videre vil det ha betydning om arbeidstaker var kjent med at lønnsutbetalingen var feil. Hvis arbeidstaker vet eller burde visst at lønnsutbetalingen var feil, taler dette for at arbeidsgiver bør kunne kreve tilbake beløpet. I forbindelse med utbetalingen vil arbeidstaker ha en plikt til å sjekke lønnsslippen. Ved å sjekke denne vil arbeidstaker da lett kunne se om han/hun har fått for mye utbetalt i lønn. Det at arbeidstaker unngår å sjekke lønnsslippen, er et forhold som i utgangspunktet ikke skal gå ut over arbeidsgiver. Også tiden fra lønnsutbetaling fant sted og frem til tilbakebetaling kreves, vil være et moment i vurdering av om arbeidsgiver kan kreve beløpet tilbakebetalt. Det at det har gått lang tid siden lønnsutbetalingen taler ofte mot at arbeidstaker skal tilbakebetale beløpet. Bakgrunnen for dette er at arbeidstaker da ofte vil ha innrettet seg etter utbetalingen. Kravet vil uansett foreldes etter tre år slik at arbeidsgiver ikke kan kreve tilbakebetalt beløp hvis det er over tre år siden feilutbetalingen fant sted. Utbetalingens størrelse Hvis det kun har blitt overført et lite beløp, skal det mer til for at arbeidstaker merker at lønnsutbetalingen er feilaktig. Dersom utbetalingen imidlertid er mye høyere enn normalt, vil dette tale for tilbakebetaling. Arbeidstaker vil i så fall ikke være i god bør og vedkommende da bør forstå at lønnsutbetalingen ikke var riktig. Arbeidsgiver har i utgangspunktet ikke adgang til å foreta trekk i arbeidstakers lønn og feriepenger. Arbeidstaker og arbeidsgiver kan likevel inngå en skriftlig avtale om lønnstrekk hvis arbeidstaker har fått for mye utbetalt i lønn. Det er heller ikke uvanlig at det inntas en generell regel i den enkeltes arbeidsavtale om at arbeidsgiver skal kunne foreta lønnstrekk ved feilutbetalinger. Det er imidlertid ikke avklart hvorvidt en slik forhåndsavtale vil kunne danne grunnlag for trekk i lønn eller et krav om tilbakebetaling av den aktuelle feilutbetalingen. Lovens formål tilsier en slik avtale må inngås etter feilutbetalingen har skjedd og før lønnstrekket gjennomføres. Dette er også i samsvar med Sivilombudsmannens uttalelser, senest i 2017. For å sikre at man har tilstrekkelig grunnlag for å foreta trekk i lønn vil vi anbefale at arbeidsgiver orienterer arbeidstaker om den aktuelle feilutbetalingen, og deretter innhenter arbeidstakers samtykke, før det foretas trekk i lønn. Fra LO: Ingen lovregulering Vilkårene for at arbeidsgiver kan kreve tilbakebetaling av for mye utbetalt lønn er, i motsetning til lønnstrekk, ikke regulert i arbeidsmiljøloven. Reglene om tilbakebetaling følger av ulovfestede regler som har blitt utviklet av domstolene. I praksis kan det være vanskelig å fastslå om arbeidsgiver har krav på tilbakebetaling eller ikke. Spørsmålet beror på en vurdering, hvor særlig tre momenter står sentralt: 1. Arbeidstakers behov for lønn til å dekke leveomkostninger 2. Om arbeidstaker burde ha forstått at han mottok for mye lønn/feriepenger 3. Hvor lang tid det har gått fra feilutbetalingen
sebra Skrevet 17. februar 2021 Forfatter #7 Skrevet 17. februar 2021 Altså det er ikke sånn at jeg kommer til å krangle med de hvis de plutselig kommer og krever de nå. Men jeg synes det er veldig merkelig om de skulle gjøre det når jeg sendte de mail og sa ifra med en gang og spurte hvordan jeg skulle betale de tilbake.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. februar 2021 #8 Skrevet 17. februar 2021 Mest sannsynlig hører du aldri noe fra dem. Det er ikke vanlig at rettigheten om å kreve inn for mye betalt lønn står på lønnsslippen - det pleier å stå i kontrakten.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #9 Skrevet 17. februar 2021 Sikker på at det ikke var feriepengene som ble utbetalt da? Det bør jo fremgå av sluttoppgjøret, men siden du hverken har fått lønnsslipper eller årsoppgaver, så virker jo dette som et sted der ting ikke er på stell, så da kan man lettere se for seg at sluttoppgjøret ikke nødvendigvis heller ble skrevet korrekt. Anonymkode: c8963...a05
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #10 Skrevet 18. februar 2021 siden ts ikke har hørt noe bryr de seg neppe.sikkert ikke høy nok sum til at de gidder det styret. jeg hadde ikke rørt pengene om jeg ikke hadde gitt beskjed, men i ts sitt tilfelle hadde ikke brydd meg og brukt pengene slik jeg ville. personlig kjøper jeg aksjer og fond for alt «ekstra» jeg drar inn. da har du uansett verdier som kan omsettes raskt om det blir nødvendig. Anonymkode: 014e6...d09
sebra Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #11 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Sikker på at det ikke var feriepengene som ble utbetalt da? Det bør jo fremgå av sluttoppgjøret, men siden du hverken har fått lønnsslipper eller årsoppgaver, så virker jo dette som et sted der ting ikke er på stell, så da kan man lettere se for seg at sluttoppgjøret ikke nødvendigvis heller ble skrevet korrekt. Anonymkode: c8963...a05 Ja jeg jobbet der kun ett par måneder, så det er for mye i feriepenger. Det hadde vært veldig hyggelig om jeg aldri hører noe fra de igjen 😂 Men for nå så får de bare stå på side kontoen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå