Gå til innhold

Livet etter galleblæreoperasjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, håper noen kan hjelpe meg med litt utfyllende informasjon om livet og kosten etter fjerning av galleblæra. Frem til operasjonen skal jeg leve så fettfritt som mulig, men hvordan gjorde dere det etter operasjonen? Hører noen sier de spiste kake dagen etter og var helt fin, tenkte ikke på fettinnhold osv. Fikk DU vondt ved inntak av fettrik mat? Fikk du plager med diaré? Holder du deg unna? Trappet du gradvis opp tilbake til normalt kosthold med mer enn 40g fett daglig? Tusen takk hvis noen vil hjelpe 😊

Anonymkode: e8725...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke fulgt noen regler. Spist som normalt etterpå. Merker kramper når jeg spiser mye fet mat som feks på julaften, eller pinnekjøtt middag. Da kommer det gjerne diaré etterpå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker ikke så stor forskjell. Tåler ikke kaffe så godt lenger, bare. Og riskremen på julaften fikk jeg svi litt for, 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker ikke så stor forskjell spiser normalt, og hva jeg vil. Har allerede ibs-d som vil si at jeg har diare uansett galleblære eller ikke, så derfor påvirker ikke fettet noe der. Kan derimot få gallesteins lignende smerter om jeg går lenge uten mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operert for 4 år siden, merker ingen forskjell. Spiser helt som normalt. Det eneste jeg reagerer på er sterke smertestillende, da får jeg fantomsmerter på gallesteinsmerter.

Anonymkode: 2ca81...db9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opererte for snart ni år siden. Har hatt trøbbel med magen siden. Uansett hva jeg spiser resulterer det i smerter og akutt behov for en do. Det spiller ingen rolle om det er fett i maten eller ikke. Får like vondt av brødmat som middag og kaker. Spiser aldri før jeg skal ut på noe eller om jeg er et sted uten do. 

Ble så dårlig rett etter operasjonen så jeg ble lagt inn igjen på sykehuset bare et par dager etter. Alt jeg fikk inn kom ut igjen enten opp eller ned. 

Anonymkode: 1ef4e...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjernet galleblæren for snart fire år siden, og jeg har heller aldri merket noe spesielt. Spiser som vanlig, er like glad i fett som før 😊

Anonymkode: c8d67...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Operert for 4 år siden, merker ingen forskjell. Spiser helt som normalt. Det eneste jeg reagerer på er sterke smertestillende, da får jeg fantomsmerter på gallesteinsmerter.

Samme her. Og jeg km ikke ta Cosylan mot hoste heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererte for åtte år siden, og reagerer som et par over her kun på kodein nå (virkestoffet i smertestillende/hostesaft som kan føre til gallegangsdyskinesi, altså smerter som minner veldig om gallesteinsanfall). Jeg spiser ikke veldig mye fett uansett, da jeg har gastritt som reagerer på høy fettgehalt i maten, men det er kun kodeinpreparater som fører til gallesteinslignende smerter. Ingen fordøyelsesproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operert for 11 år siden. Ikke hatt noen plager i etterkant, ikke hatt utfordringer med kosten, ikke gjort noen endringer. 
Rett og slett lever livet helt som før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Opererte for snart ni år siden. Har hatt trøbbel med magen siden. Uansett hva jeg spiser resulterer det i smerter og akutt behov for en do. Det spiller ingen rolle om det er fett i maten eller ikke. Får like vondt av brødmat som middag og kaker. Spiser aldri før jeg skal ut på noe eller om jeg er et sted uten do. 

Ble så dårlig rett etter operasjonen så jeg ble lagt inn igjen på sykehuset bare et par dager etter. Alt jeg fikk inn kom ut igjen enten opp eller ned. 

Anonymkode: 1ef4e...3c3

Så fryktelig å høre, stakkars deg ☹️ Vil tro det påvirker livet i stor grad. Angrer du veldig?

Anonymkode: e8725...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operert for 2 år siden. Var manisk forsiktig i starten, men nå tenker jeg ikke over det i det hele tatt, og meget sjelden problemer. 

Reagerer lite på mat, men noen ganger blir det noen slags anfall, men det er kanskje en gang i året. 

Tåler ikke epler så godt da, da får jeg vondt i magen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

BMF skrev (18 timer siden):

Samme her. Og jeg km ikke ta Cosylan mot hoste heller.

Jeg tror dere reagerer på kodein! Det gjør i hvert fall jeg, og jeg har hatt betennelse i bukspyttkjertelen pga gallestein. Kodein fins i sterke smertestillene (ofte merket forte), og Cosylan. Så unngå medikamentet hvis det står kodein!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...