Gå til innhold

Sopp i munnen - tips til hva man kan gjøre når medisiner ikke hjelper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått trøske/sopp i munnen. Har forsøkt Mycostatin og etter det diflucantabletter. Det hjalp noe, men er ikke blitt bra, og begynner nå å bli verre. Legen hadde ikke flere forslag, så er henvist til spesialist som har mange måneders ventetid. 
Tunga er sår og vondt. Noen som har tips til noe jeg kan prøve i mellomtiden? Begynner å bli desperat. 

Anonymkode: cd499...f82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Probiotika er viktig. Du kan også spraye med Kolloidalt sølv. Vet ikke om du får kjøpt det i Norge, men har hvertfall fått kjøpt det på nettet fra utlandet. 

Anonymkode: 70fec...c2b

• Liker 1
Skrevet

Skudd i blinde, men hva med å skylle med hydrogenperoksid oppløsning (tynnet slik du får hos tannlegen nå). Det hjelper på mye rart av sår i munnen.

Anonymkode: 5a4c3...896

• Liker 1
Skrevet

Corsodyl munnskyll. Det tar mye rart, blant annet bakterielle infeksjoner.

Anonymkode: 79f2a...722

• Liker 1
Skrevet

Hvilken tannkrem bruker du? Jeg synes det hjalp veldig mot munnsår å bytte til Zendium. Du får den på vanlige butikker. 

Anonymkode: 44592...680

• Liker 2
Skrevet

Jeg er redd vanlig munnvann bare gjør vondt værre, det blir som antibiotika på en måte. Har også hørt folk sov har sovet med hvitløk i kjeften, men det har også gjort vondt verre. 

Det er dog viktig at du skraper tunga om du ikke gjør det allerede. 

• Liker 1
Skrevet

Yoghurt naturell. 

Anonymkode: 564ba...26a

• Liker 3
Skrevet

Har du prøvd den medisinen uten sukker? Vi måtte over på den. Nystatin eller noe. Tok 8 uker 

Anonymkode: a9c7a...30b

• Liker 1
Skrevet

Tyttebær ordner det med en gang! Kjøp en pose frosne og sug på dem!😊👍

Anonymkode: ce6a4...6f9

• Liker 1
Skrevet

Søstersen brukte tyttebærsaft på eldstemann da ungen fikk sopp i munnen under amming, funket fjell, regner med at det funker for voksne og? Usøtet tyttebærsaft that is.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for tips!!

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilken tannkrem bruker du? Jeg synes det hjalp veldig mot munnsår å bytte til Zendium. Du får den på vanlige butikker. 

Anonymkode: 44592...680

Takk for tips. Jeg har brukt zendium i mange år allerede. 

Jeg er redd vanlig munnvann bare gjør vondt værre, det blir som antibiotika på en måte. Har også hørt folk sov har sovet med hvitløk i kjeften, men det har også gjort vondt verre. 

Det er dog viktig at du skraper tunga om du ikke gjør det allerede. 

takk! Jeg har børstet tunga med vanlig tannbørste, men kan kjøpe en tungeskrape og se om det hjelper.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du prøvd den medisinen uten sukker? Vi måtte over på den. Nystatin eller noe. Tok 8 uker 

Anonymkode: a9c7a...30b

nei, bare prøvd den med sukker. Kan høre med legen om det er mulig å prøve. Takk! 

Tyttebær ordner det med en gang! Kjøp en pose frosne og sug på dem!😊👍

Anonymkode: ce6a4...6f9

takk for tips, aldri hørt om, men verdt et forsøk.

• Liker 1
Skrevet
Minya skrev (3 minutter siden):

Søstersen brukte tyttebærsaft på eldstemann da ungen fikk sopp i munnen under amming, funket fjell, regner med at det funker for voksne og? Usøtet tyttebærsaft that is.

Takk for tips! Skal forsøke :)

Skrevet

Bruker du inhalasjonsmedisiner? I så fall vet du sikkert at det er kjempeviktig å skylle munnen med vann etter hver dose medisin. Og at du mest sannsynlig kommer til å slite ned kronisk sopp i munnen så lenge du går på inhalasjonsmedisiner.

Ang soppen har jeg best erfaring med å "sulte soppen", dvs spise så sunt og sukkerfritt som mulig i kombinasjon med den sukkerfrie mycostatin.

Anonymkode: aea15...62a

• Liker 2
Skrevet

Farris og sitronsaft fra sånn gul flaske. Har jeg brukt på både meg selv og barna. 

Gurgle i et minutt og spytt ut. Gjenta dette 3 ganger løpet av dagen. 

Anonymkode: ad594...531

• Liker 1
Skrevet

Har du sluttet med Mycostatin, eller bruker du det fremdeles? 

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at kroppen har litt vansker med å hamle opp med sopp o.l. på egenhånd og måtte gå på Mycostatin fast i mange måneder før jeg fikk bukt med trøsken. 

Anonymkode: a8824...f39

• Liker 2
Skrevet

Bruker du inhalasjonsmedisiner? I så fall vet du sikkert at det er kjempeviktig å skylle munnen med vann etter hver dose medisin. Og at du mest sannsynlig kommer til å slite ned kronisk sopp i munnen så lenge du går på inhalasjonsmedisiner.

Ang soppen har jeg best erfaring med å "sulte soppen", dvs spise så sunt og sukkerfritt som mulig i kombinasjon med den sukkerfrie mycostatin.

Anonymkode: aea15...62a

takk for tips! Bruker ingen medisiner. 

Har du sluttet med Mycostatin, eller bruker du det fremdeles? 

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at kroppen har litt vansker med å hamle opp med sopp o.l. på egenhånd og måtte gå på Mycostatin fast i mange måneder før jeg fikk bukt med trøsken. 

Anonymkode: a8824...f39

sluttet med den da den ikke hjalp. Fikk sterke tabletter isteden, de hjalp, men etter anbefalt behandlingstid var jeg ikke helt bra og hadde for sterke bivirkninger til å fortsette.

Skrevet

Ta en tur til tannlege, som generelt har større ekspertise på orale slimhinnelidelser enn allmennleger. 

Jeg vet ikke hva slags spesialist du er henvist til, men håper det er en spesialist i oral kirurgi og medisin.

Anonymkode: 42a4f...149

• Liker 3
Skrevet

Har brukt Nystimex i 3 år til og fra. Blir ikke kvitt soppen jeg heller. Bruker tungeskrape og Zendium tannkrem. Fikk det etter en forferdelig kur med 2 sorter penicillin. 

Anonymkode: 31cc7...dfd

Skrevet

Vet du hvorfor du har sopp i munnen, TS? Ser du skriver at du ikke tar noen medisiner. Sopp i munnen forekommer svært sjelden hos friske, voksne mennesker...

Anonymkode: f136f...482

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ta en tur til tannlege, som generelt har større ekspertise på orale slimhinnelidelser enn allmennleger. 

Jeg vet ikke hva slags spesialist du er henvist til, men håper det er en spesialist i oral kirurgi og medisin.

Anonymkode: 42a4f...149

Takk, god ide. Kan ringe dem i morgen.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet du hvorfor du har sopp i munnen, TS? Ser du skriver at du ikke tar noen medisiner. Sopp i munnen forekommer svært sjelden hos friske, voksne mennesker...

Anonymkode: f136f...482

nei, aner ikke hvorfor jeg har fått det, kom plutselig uten at jeg vet hvorfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...