Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg prøver iherdig å finne ut hva jeg vil studere til høsten, og tror det blir mot noe realfaglig. Egentlig vil jeg studere geologi, men jobbutsiktene virker ikke til å være spesielt gode. Derfor ønsker jeg å høre litt erfaringer fra dere som studerer til å bli ingeniør eller allerede jobber som det.

Hvilken type ingeniør er du? Var studiet gøy, og hvor studerte du? Hva jobber du med nå og hva er arbeidsoppgavene dine? Er du fornøyd med lønna?

Takker for svar! 

Anonymkode: 126aa...6e9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. 

Jeg studere til å bli sivilingeniør, og har akkurat startet på 2. semester (er altså ikke så langt ennå). Til tross for det, kan jeg si såpass at mine erfaringer er at det er et studie med en stor arbeidsmengde, og at utdannelsen krever at man har overskudd, lyst og tid til å sette seg godt inn i pensum. 

Jeg synes at det er et veldig spennende studie, selv om jeg noen ganger kan føle at jeg står litt alene med å lære f.eks. nye programvarer. Selvfølgelig kan man google seg til det meste, men det tar mye tid. Jeg studerer i utlandet, så vet ikke hvordan det er på norske universiteter. 

Ingeniørstudie er et veldig brett felt, har du gjort deg noen tanker om hvilken type retning du kunne tenke deg å søke inn på?

Skrevet
lærernakenkvinne skrev (1 minutt siden):

Jeg synes at det er et veldig spennende studie, selv om jeg noen ganger kan føle at jeg står litt alene med å lære f.eks. nye programvarer. Selvfølgelig kan man google seg til det meste, men det tar mye tid. Jeg studerer i utlandet, så vet ikke hvordan det er på norske universiteter. 

Dette er også min erfaring fra et realfaglig studium. Veldig lite oppfølging på det tekniske, det er det teoretiske man kan regne med å få masse input på.

Anonymkode: beaf9...446

Skrevet

Jeg studerte geologi på UiO. Studiet var absolutt bra, varierte emner og mye praktisk og i felt. Jeg jobber nå som teknisk tegner i et geoteknikkfirma, lønna er veldig bra. 

Når det gjelder dette studiefeltet, så er det vel ikke så vanskelig å få jobb, men det blir betraktelig lettere både med en master og om man bor i en større by. Det er også et STORT pluss å rette utdanningen mot et spesifikt felt, slik som petroleumsingeniør, bergingeniør, hydrolog, geomatiker. En grad i generell geologi blir ofte for vagt. Vet ikke hvor god du er i realfag, men geofag sies vel å være det mykeste av realfagene. Jeg hadde egentlig mest lyst til meteorologiretningen, men jeg er ikke noe realfagsunikum, og meteorologi er tung på realfag. 

Anonymkode: 9e4bd...48c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har studert 5 årig siv.ing innen teknisk sikkerhet og petroleum. Vil egentlig bare si at geologi er lurt å studere mtp fremtidsutsikter! God lønn, og et ekstremt behov i fremtiden. Se bare i avisa i dag - NVE forklarte at de ikke kan kartlegge skredfare raskt nok pga for få geologer i Norge. Gjør det du har mest lyst til, så ordner det seg.

PS: Mange ingeniørstudier har noenlunde like fag første året. Jeg studerte ved Universitetet i Stavanger, og det var ikke uvanlig å bytte fra ett ingeniørstudium til et annet i løpet av førsteåret når man lærte mer hva de ulike retningene betydde. Ikke trengte man å utsette studieløpet heller, siden året bestod av matte, fysikk og andre fellesfag som kunne overføres.

• Liker 1
Skrevet
Eksplisitt skrev (5 minutter siden):

Jeg har studert 5 årig siv.ing innen teknisk sikkerhet og petroleum. Vil egentlig bare si at geologi er lurt å studere mtp fremtidsutsikter! God lønn, og et ekstremt behov i fremtiden. Se bare i avisa i dag - NVE forklarte at de ikke kan kartlegge skredfare raskt nok pga for få geologer i Norge. Gjør det du har mest lyst til, så ordner det seg.

PS: Mange ingeniørstudier har noenlunde like fag første året. Jeg studerte ved Universitetet i Stavanger, og det var ikke uvanlig å bytte fra ett ingeniørstudium til et annet i løpet av førsteåret når man lærte mer hva de ulike retningene betydde. Ikke trengte man å utsette studieløpet heller, siden året bestod av matte, fysikk og andre fellesfag som kunne overføres.

Støtter denne :) jeg er petroleums ingeniør fra UiS. Første året til Petroleums ingeniør og petroleums geologi ved UiS var helt likt når jeg gikk der. 120 av de 180 poengene mine overlapper med miljø og kjemi ingeniør studiet og bygg ingeniør studiet.. veldig generelle fag på bachelor nivå.

Anonymkode: 9d524...b3f

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg studerte geologi på UiO. Studiet var absolutt bra, varierte emner og mye praktisk og i felt. Jeg jobber nå som teknisk tegner i et geoteknikkfirma, lønna er veldig bra. 

Når det gjelder dette studiefeltet, så er det vel ikke så vanskelig å få jobb, men det blir betraktelig lettere både med en master og om man bor i en større by. Det er også et STORT pluss å rette utdanningen mot et spesifikt felt, slik som petroleumsingeniør, bergingeniør, hydrolog, geomatiker. En grad i generell geologi blir ofte for vagt. Vet ikke hvor god du er i realfag, men geofag sies vel å være det mykeste av realfagene. Jeg hadde egentlig mest lyst til meteorologiretningen, men jeg er ikke noe realfagsunikum, og meteorologi er tung på realfag. 

Dette var jo et ganske oppløftende innlegg. Det blir nok å rette utdanningen mot et spesifikt felt i så fall. Har vært innom tanken på petroleumsgeologi, men blir fortalt av mange at det kanskje er et dumt valg? Men petroleum er jo ikke helt på vei ut enda, så jeg vet ikke... Vurderer geo- og energiressurser på UiS (tidligere petrouleumsgeologi). Kunne også tenke meg tekniske geofag på NTNU, men der tror jeg ikke at jeg kommer inn. 

Skrevet
5 hours ago, Eksplisitt said:

5 hours ago, AnonymBruker said:

Støtter denne :) jeg er petroleums ingeniør fra UiS. Første året til Petroleums ingeniør og petroleums geologi ved UiS var helt likt når jeg gikk der. 120 av de 180 poengene mine overlapper med miljø og kjemi ingeniør studiet og bygg ingeniør studiet.. veldig generelle fag på bachelor nivå.

Anonymkode: 9d524...b3f

Det er UiS jeg vurderer, hovedsakelig geo- og energiressurser (tidligere petroleumsgeologi). Syns også petroleumsteknologi virker interessant, men er som sagt redd for å utdanne meg til arbeidsledighet! Men er kanskje nå man  bør satse på petroleum - når ingen andre gjør det. Hvordan likte dere ingeniørstudiet på UiS? :)

Takk for oppløftende svar! Gjør det litt enklere å velge når man vet at man kan bytte om man vil. 

Skrevet

Jeg jobber innen vann og avløp og der er det også veldig gode jobbutsikter. Men geologi er også helt gull. I min jobb er vi av og til avhengige av geoteknisk prosjektering og det er av og til klin umulig å få dette gjort før om 6 mnd - 1 år på grunn av oppdragsmengden til rådgiverne. 

Anonymkode: c1ade...017

• Liker 1
Skrevet

Vær obs på at det er forskjell på geotekniker og geolog. Geoteknikkere jobber mye med fundamentering og grunnforhold. Geologi er ofte på skred og slike ting. Det er et skrikende behov for geoteknikere.

Anonymkode: d3d5f...266

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er UiS jeg vurderer, hovedsakelig geo- og energiressurser (tidligere petroleumsgeologi). Syns også petroleumsteknologi virker interessant, men er som sagt redd for å utdanne meg til arbeidsledighet! Men er kanskje nå man  bør satse på petroleum - når ingen andre gjør det. Hvordan likte dere ingeniørstudiet på UiS? :)

Takk for oppløftende svar! Gjør det litt enklere å velge når man vet at man kan bytte om man vil. 

Så gøy å høre! Alle jeg kjenner som har studert nå er ute i jobb og er godt fornøyde. Petroleum er definitivt et fint satsingsområde med karrieremuligheter nå som mange pensjoneres. Man lærer også mye om bærekraftighet og grønn omstilling, og kan bruke en bachelor i petroleum til å f.eks. studere Endringsledelse, Samfunnssikkerhet eller noe annet videre som også kan gi andre jobbmuligheter om du er usikker på valget.

Liker godt studiemiljøet på UiS, og anbefaler å engasjere deg i linjeforeningene. Ellers har UiS en genial 3+2-modell på siv.ing.studiet som gjør at du skriver ferdig bachelor på 3. året, og dermed kan kalle deg ingeniør etter tre år, selvom du går et femårig studieløp. Det gir gode utsikter og flere muligheter for relevant deltidsjobb og sommerjobber før endt studieløp. Eller er Stavanger gull for geologi/petroleum pga alle bedriftene som holder til i nærheten og holder omvisning og bed.pres. 

Ingeniørstudiene er ganske like første året. Det kan du se på studieplanene. Likevel vet du allerede i fadderuka hvem som blir i "klassen" din som studerer det samme.

Du får sende melding om du lurer på noe mer 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 12.52):

Vær obs på at det er forskjell på geotekniker og geolog. Geoteknikkere jobber mye med fundamentering og grunnforhold. Geologi er ofte på skred og slike ting. Det er et skrikende behov for geoteknikere.

Anonymkode: d3d5f...266

Ja, stor forskjell. Tror at som geotekniker har du stortsett jobb før du er ferdig med studiet. Og meeeget godt betalt jobb også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...