Gå til innhold

Når den ene stikker fra regningen på restaurant, må da den andre betale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg var på date her om dagen, og de var ute å spiste. Under middagen hadde daten sagt han skulle på do, og så bare blitt borte. Dette var etter middagen var spist opp, så hun kunne ikke avbestille. 

Hun har dårlig råd, men hadde tatt seg råd til denne middagen for egen psykisk helse i en vanskelig tid (student + permittert). Hun ble bedt om å betale hele regningen, og siden situasjonen var så fæl og klein, gjorde hun det bare.

Men hvordan er egentlig dette. Er man økonomisk ansvarlig for den man er ute å spiser med når man drar på restaurant? Selv hvis det er en du egentlig ikke kjenner? 

Altså, jeg tror nok de fleste bare betaler for å komme seg ut av situasjonen, men hva om hun ikke hadde hatt penger på kortet til hans mat også da?

Anonymkode: f76a7...6ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde aldri betalt for noen andre sin mat. Det er ikke jeg  som har bestilt den og ikke mitt ansvar. 

Anonymkode: 498ea...19d

• Liker 12
Skrevet

Sånn rent juridisk tror jeg ikke du må det. Når du bestiller mat selv inngår du en avtale med et serveringssted om at du skal få en bestemt vare til en bestemt pris og til et bestemt tidspunkt. Du inngår altså en avtale med dine handlinger. Den andre personen inngår samme avtale, men på egne vegne. Du kan ikke binde en annen person til en avtale de ikke har inngått, altså du kan ikke bli gjort ansvarlig for at andre skal overholde sine avtaler, selv om dere er sammen på samme sted. Hvis en person derimot bestiller for begge to, så kan det hende at forpliktelsen stiller seg annerledes, så her tror jeg forskjellen blir om hvem som i utgangspunktet bestilte, for ut ifra min forståelse av jussen, så handler det om hvem som inngår en avtale med serveringsstedet. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde aldri betalt for noen andre sin mat. Det er ikke jeg  som har bestilt den og ikke mitt ansvar. 

Anonymkode: 498ea...19d

Skjønner hva du mener, men hvem skal betale da? Restauranteieren? Kelneren? 

Anonymkode: 66c45...0de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man blir politianmeldt.

Anonymkode: 071bb...b1f

• Liker 16
Skrevet

Om dette hadde skjedd med meg, hadde jeg kun betalt for meg selv, fortalt hva som hadde skjedd og gitt restauranten kontaktinformasjon til personen som stakk av fra regningen.

Anonymkode: 0db89...93c

• Liker 33
Skrevet

Jeg ville gjort opp for meg og sagt at daten var på wc og ville gjøre opp for seg etterpå. Da har man sitt på det rene. Så kan velge selv hva de vil gjøre.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er iallfall ikke riktig at gjesten som er på date skal betale. Det er dårlig kundebehandling. Restauranten burde bedt om all kontaktinformasjon venninna til ts har om daten sin, og sendt regning i posten eller anmeldt til politet.

Anonymkode: 97eb7...3b7

• Liker 13
Skrevet

Alternativet er bare å betale, og sende regningen til daten.   Dersom vedkomende ikkje betaler så er det selvsagt ein person ein ikkje kan stole på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er iallfall ikke riktig at gjesten som er på date skal betale. Det er dårlig kundebehandling. Restauranten burde bedt om all kontaktinformasjon venninna til ts har om daten sin, og sendt regning i posten eller anmeldt til politet.

Anonymkode: 97eb7...3b7

Åh, det er en god løsning. Enig. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Skybe said:

Alternativet er bare å betale, og sende regningen til daten.   Dersom vedkomende ikkje betaler så er det selvsagt ein person ein ikkje kan stole på. 

Så at han stakk av er ikke godt nok til å bevise at personen ikke er til å stole på? 😜 

• Liker 38
Skrevet

Så lenge hun betaler for sin egen mat og drikke, så kan de ikke akkurat kreve at hun skal betale for en annen.

• Liker 8
Skrevet

Fy faen for et rasshøl. 
Går det bra med venninnen din? Sendte hun han en melding eller hva?

Anonymkode: d5d22...c0b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Åh, det er en god løsning. Enig. 

Haha, dere har ikke jobbet på restaurant:) Du kan ikke anmelde noe sånt, det driter politiet i. Men de kan komme og sette litt støkk i personen som ikke vil betale (den som er igjen i selskapet)

Ja restauranter holder den som er igjen ansvarlig, også i store gjenger, ellers ville det virkelig bli sport ut av å stikke av fra regningen. 

Anonymkode: b62f2...6ea

Skrevet

Så slemt gjort å gjøre noe sånt. Jeg hadde betalt for begge to selv fordi jeg hadde ikke turt å sagt i fra og vært veldig flau. Men det er daten som bør betale for sin egen mat og ikke deg. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Haha, dere har ikke jobbet på restaurant:) Du kan ikke anmelde noe sånt, det driter politiet i. Men de kan komme og sette litt støkk i personen som ikke vil betale (den som er igjen i selskapet)

Ja restauranter holder den som er igjen ansvarlig, også i store gjenger, ellers ville det virkelig bli sport ut av å stikke av fra regningen. 

La oss si at jeg og tre venner skal ut på restaurant. Når vi ankommer sier vi til kelneren: vi skal betale hver for oss. Så bestiller vi mat. Da regningen kommer sitter det bare en ulykksalig person igjen der - meg. Mener du virkelig at du har juridisk rett til å presentere meg for hele regningen?

Nå ville jeg betalt og tatt vennene mine for meg som stakk. Men så lenge vi har gjort det klart at vi skal betale hver for oss, tviler jeg på at restauranten har noen juridisk rett til å innkreve beløpet av den som sitter igjen. Jeg tviler på at restauranten har denne juridiske retten selv om vi ikke har gjort noen forhåndsavtale om separat oppgjør heller. Det er jo en grunn til at restauranter spør et større selskap på forhånd hvordan det skal gjøres opp.

Skrevet

Det er faktisk ulovlig å stikke fra regninga, med mindre du identifiserer deg med navn og adresse. 

Dersom en date bare stikker fra regninga, så ville jeg betalt for min egen ordre, og gitt navn/informasjon om daten til restauranten. Da kan de enten anmelde forholdet, eller prøve å sende regning til vedkommende.

Anonymkode: ad9ab...7cc

• Liker 1
Skrevet

Man varsler kelner om hva som har skjedd. Så gir man person opplysningene man har om personen. Så er det opp til restauranten. Dersom de insisterer på at du skal betale så må du bare gå og evt true med å ringe politiet .De kan ikke holde gisler...

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da måtte dere dere dradd meg for retten. Hadde jeg bestilt min egen mat, og ikke datens, og daten stakk av, hadde jeg aldri betalt hans regning, men gladelig gitt dere kontaktinformasjonen hans. Tilkall gjerne politi, det er ikke én eneste lov i Norge de kan bruke for å forlange at jeg betaler for hans bestilling. 

Anonymkode: 6b470...3a8

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde ikke betalt. Derimot hadde jeg anmeldt restauranten for både økonomisk svindel og trakassering. Jada, dere jobbet på restaurant og tror dere er Gud, men dere er ikke det. Dere er bare helt alminnelige folk som jobber i en helt alminnelig bedrift og dere har å følge norsk lov på linje med alle sammen selv om en eller flere av dere har en kompis i politiet dere kan ringe. 

Anonymkode: cff99...714

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...