Gå til innhold

Kjønnsnøytralt alternativ til nordmann.

stan

Anbefalte innlegg

Hvorfor holder ikke bare "norsk"? Det heter jo ikke svenskmann..

Anonymkode: b7a17...83f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hele diskusjonen er bare tøv. Det har gått helt ut av proporsjoner, og debatten har nå rammet lavt nivå fordi likestillingen egentlig står å stamper. Det handler ikke om likestilling engang. 

Anonymkode: 7cf0c...f38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra Facebook: 

Sitat

Jeg er fornærmet og tror jeg trenger en likemann...

Når en lensmann ikke lengre kan være en lensmann, så kan vel ikke en kvinne være altmuligmann eller handyman heller. Eller ankermann som sistemann på et stafettlag. Er hun ikke førstemann over mål, kan hun heller ikke komme inn som andremann osv...

Vi kan kjøpe firemannsbolig og tremannstelt, men det som er allemannseie tilhører alle. Uansett kjønn egentlig...

På arbeidsplassen setter man ofte opp en bemanningsliste, for å unngå overbemanning eller underbemanning. Noen ganger blir det bemanningskriser, uansett om noen blir fornærmet for det. Døgnbemanning benyttes jo flere steder... Dette må nå opphøre...

En kriminell bakmann, voldsmann eller de som overmanner andre, er av ordlyden like forutinntatt som en lensmann, brannmann eller fylkesmann, dog ikke like viktig å skille. Enkelte bedriver villmannskjøring, mens noen bikkjer faktisk er mannevonde. Kanskje værst er rasen som kalles Dobermann...

Snømannen bør jo fra nå av ha gulrota en helt annen plass enn i trynet, for om det ikke kommer helt tydelig frem hva du legger i snømann, kan Kari få astmaanfall i eggstokkene... Snøkvinnen Kalle blir vanskelig å forklare for barna, mens snøperson blir mere som det skjerfet du MÅTTE strikke i tegning-form og farge.

Kjentmannsprøver blir vanskelige nå fremover, men busemenn forsvinner heldigvis helt.

Mannen på månen har vært der en mannsalder, eller veldig lenge om ikke annet. Og de som er født i vannmannen bør vurdere det kinesiske horoskopet istedenfor...

Spellemannsprisen blir nå slått sammen med Melodi Grand Prix intill videre. Så lenge det finnes dødmannsknapper, må det til enhver tid befinne seg en mann i båten...

På toppen av det hele- for å gjøre dette ekstra forvirrende- så har vi Kvinnegruppa Ottar.

Eller....har vi misforstått noe..??

Så hvor skal man begynne?

Anonymkode: 7cf0c...f38

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati
25 minutter siden, Spicymami said:

Altså hvorfor er dette en diskusjon engang? Alt man skal henge seg opp i.. nordmann går helt fint

Nei, hvorfor diskutere det? Vi kan bare endre det til norsk uten å ha en diskusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

byråkrati skrev (1 minutt siden):

Nei, hvorfor diskutere det? Vi kan bare endre det til norsk uten å ha en diskusjon. 

Her prøver du å være så vanskelig så mulig ser jeg. Det bør ikke være en diskusjon i det hele tatt fordi det er helt patetisk å endre det. Hvem faen bryr seg.. da skal man ha lite liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kan bytte fra nordmann/nordmenn til muslim/muslimer, det syntes jeg hadde vært mye mer passende, i vertfall i den østlige delen av Oslo der jeg er ifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati
Just now, Spicymami said:

Her prøver du å være så vanskelig så mulig ser jeg. Det bør ikke være en diskusjon i det hele tatt fordi det er helt patetisk å endre det. Hvem faen bryr seg.. da skal man ha lite liv

Det er derfor det blir diskusjon, fordi folk har ulike meninger...

Dersom man mener det er en fillesak er det bare la de endre nordmann. Om det ikke betyr noe, hvorfor bry seg om at det blir endret?

Det at det blir diskusjon av det betyr at det er mange som faktgisk blir triggered av at det kanskje endres. Litt ironisk at de som skriker høyest om at dette er en fillesak også er de som skriker høyest om at det ikke burde endres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stan skrev (På 17.2.2021 den 16.02):

For tiden foregår det en utskifting av ord til kjønnsnøytrale alternativer. Det heter offisielt ikke helsesøster, jordmor, sysselmann, fylkesmann eller lensmann lenger. 

Hva kan være et kjønnsnøytralt alternativ til nordmann? 

Ehm, jordmor er fredet tittel

Anonymkode: 42f5f...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordveger. Spiller på det norrøne nordvegr, og på den engelske Norway.

Anonymkode: 480d3...d96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Drizzt skrev (5 timer siden):

Jeg må bare le av alle forslagene her 🤣

Min stemme går for status quo - nordmann. 

Bra du morer deg. Jeg liker også status quo akkurat her. Men verden bryr seg lite om gretne gubber som mener alt var bedre før. Tempora mutantur heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (På 17.2.2021 den 16.02):

For tiden foregår det en utskifting av ord til kjønnsnøytrale alternativer. Det heter offisielt ikke helsesøster, jordmor, sysselmann, fylkesmann eller lensmann lenger. 

Hva kan være et kjønnsnøytralt alternativ til nordmann? 

Norske. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 16.44):

Det heter vel fremdeles jordmor, gjør det ikke?

Anonymkode: d7b4a...56c

Ja, men tror man ønsker å innføre kjønnsnøytralt alternativ der også. Rart at menn er veldig positiv til kjønnsnøytralt alternativ når det innarbeida begrepet er feminint (helsesøster, jordmor), mens når det er maskulint (omtrent alt annet...) da er det bare tull å endre på det :P 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ehm, jordmor er fredet tittel

Anonymkode: 42f5f...bcc

Lenke?

Jeg synes det bør finnes et kjønnsnøytralt alternativ til nordmann. Som kvinne synes jeg det er unaturlig å kalle meg selv nordmann, så det bruker jeg aldri. Sier norsk, det er jo et adjektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (7 minutter siden):

Ja, men tror man ønsker å innføre kjønnsnøytralt alternativ der også. Rart at menn er veldig positiv til kjønnsnøytralt alternativ når det innarbeida begrepet er feminint (helsesøster, jordmor), mens når det er maskulint (omtrent alt annet...) da er det bare tull å endre på det :P 

Lenke?

Jeg synes det bør finnes et kjønnsnøytralt alternativ til nordmann. Som kvinne synes jeg det er unaturlig å kalle meg selv nordmann, så det bruker jeg aldri. Sier norsk, det er jo et adjektiv.

Dette gjelder jo motsatt også.

Istedenfor å endre en haug med ord, hvorfor ikke bare gjøre "mann" kjønnsnøytralt og heller finne opp 1 nytt ord for hankjønnet istedenfor 1000 nye?

Anonymkode: ba15f...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...