Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er maltekstrakt som man gir baby ved forstoppelse? Er det denne?

7A32B408-DB41-429A-A54A-EE9E81016900.jpeg

Anonymkode: a8c16...91a

• Liker 1
Skrevet

Ja og det er gammelt kjerringråd og ikke anbefalt. Inneholder gluten og kan forverre magevondt.

Anonymkode: 4ec40...39e

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja og det er gammelt kjerringråd og ikke anbefalt. Inneholder gluten og kan forverre magevondt.

Hva bør jeg bruke til baby da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er dette som anbefales som førstevalg fortsatt. Fikk senest råd om det på barneklinikken forrige måned. 

Anonymkode: a1ee6...bee

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tull. Har fått anbefalt dette av både helsesøstre, fastlege og sykepleiere på barneavdeling. 

Anonymkode: 92933...cc9

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mos heller svisker

Anonymkode: a4831...ec4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tull. Har fått anbefalt dette av både helsesøstre, fastlege og sykepleiere på barneavdeling. 

Gamle damer med utdatert kunnskap. Helsepersonell vet ikke alltid best. 

Ts: det kommer helt an på alderen på barnet, men sviskemos er helt klart et førstevalg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts: det kommer helt an på alderen på barnet, men sviskemos er helt klart et førstevalg.

Skal man gi sviskemos til nyfødt da, eller?

• Liker 2
Skrevet

Jøss, var ikke klar over at det ikke var å foretrekke til små. Vi fikk den infoen senest i fjor av flere, lege, jordmor, helsesykepleier. Alle i ulike aldersgrupper. Vi pleide å blande inn litt sviskemos uansett så hadde ikke behov, men likevel rart de informerer om det dersom det ikke er bra. 

Anonymkode: 0eb10...79c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det er den. Her på butikkene står den ved helsekosten, med vitaminer, tran etc. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jøss, var ikke klar over at det ikke var å foretrekke til små. Vi fikk den infoen senest i fjor av flere, lege, jordmor, helsesykepleier. Alle i ulike aldersgrupper. Vi pleide å blande inn litt sviskemos uansett så hadde ikke behov, men likevel rart de informerer om det dersom det ikke er bra. 

Anonymkode: 0eb10...79c

Vi har gitt det til begge våre, stoler mer på helsepersonell enn en anonym på forum. (Selv om helsesøstra vår sier brus gir kulsyre i morsmelka🤦🏼‍♀️😂

• Liker 4
Skrevet
Frøyamor skrev (3 minutter siden):

Skal man gi sviskemos til nyfødt da, eller?

Jeg skrev det spørs hvor gammel baby er. Men en baby på morsmelk er i utgangspunktet ikke forstoppet . Er jo gjerne først når man går over til fast føde at det blir et problem.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skrev det spørs hvor gammel baby er. Men en baby på morsmelk er i utgangspunktet ikke forstoppet . Er jo gjerne først når man går over til fast føde at det blir et problem.

Eller morsmelk erstatning. Kjent problem babyer blir trege i magen/forstoppet av det. Så jeg spør igjen, skal man gi sviskemos til nyfødt? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ang. at den inneholder gluten; jeg brukte denne på to av tre barn, en har fått påvist cøliaki og det er den ene som aldri fikk maltekstrakt....

Anonymkode: 6bef7...076

• Liker 3
Skrevet

Sist jeg fikk baby var det denne informasjonen jeg fikk. Men jeg googlet nå og ser at maltekstrakt kan brukes til nyfødt. Jaja, jeg innrømmer at jeg var litt for bestemt i min uttale. 

Dersom baby har magevondt og ikke bare forstoppelse er i alle fall mitt lille bidrag og personlige erfaring at semper dråper (probiotika) fungerte bra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ang. at den inneholder gluten; jeg brukte denne på to av tre barn, en har fått påvist cøliaki og det er den ene som aldri fikk maltekstrakt....

Anonymkode: 6bef7...076

Jeg brukte det også, på hun som fikk MME. Kan ikke forstå jeg heller at det skal være galt?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Sist jeg fikk baby var det denne informasjonen jeg fikk. Men jeg googlet nå og ser at maltekstrakt kan brukes til nyfødt. Jaja, jeg innrømmer at jeg var litt for bestemt i min uttale. 

Dersom baby har magevondt og ikke bare forstoppelse er i alle fall mitt lille bidrag og personlige erfaring at semper dråper (probiotika) fungerte bra.

Sjeldne ord å lese på kg 🙏🏼 

Leste om semper dråper nå, tror vi skal prøve det. Takk for tipset. 

• Liker 5
Skrevet

Vi brukte maltekstrakt fra ungen var 1 mnd til han sluttet å drikke mme. Det var det vi fikk beskjed om på sykehuset, på helsestasjonen og av fastlege. Det funket helt fint og så lenge du ikke bruker for mye så skal det ikke skape mer magevondt for baby. Vi hadde en ts i flaska med melk.

Anonymkode: adbfc...d40

• Liker 1
Skrevet
Frøyamor skrev (10 timer siden):

Eller morsmelk erstatning. Kjent problem babyer blir trege i magen/forstoppet av det. Så jeg spør igjen, skal man gi sviskemos til nyfødt? 

Nei! Du skal ikke gi noe til nyfødt! Det kommer en eksplosjon om noen dager! Brace yourself.

Anonymkode: a4831...ec4

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Neida det var både gamle, unge, kvinner og menn. Du må faktisk komme med dokumentasjon hvis du - som anonym på et internettforum - vil at mødre skal trosse autorisert helsepersonell sine råd. Man gir ikke nyfødte sviskemos 🤦🏼‍♀️

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...