Gå til innhold

Jeg tror min far er deprimert. Er det en god ide å involvere fars venn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg har en far som jeg har et godt forhold til, men som ikke bor i samme by som meg, og har heller ikke gjort det i oppveksten.

Av den grunn ser jeg faren min kun i visse kontekster og ikke i «hverdagen». Da får jeg naturlig nok bare oppstykkede inntrykk av hvordan faren min har det og egentlig av hans liv generelt.

I tillegg har faren min et dårlig forhold til sine søsken, så jeg har få andre å spørre eller lene meg på når det gjelder å følge opp min far. Likevel mistenker jeg nå at han er deprimert. Han har hatt en tung periode på jobben og skriver meldinger til meg om hvordan han har det som bekymrer meg. Men de er veldig kryptiske og hvis jeg spør direkte om han har det bra, eller rett og slett «har du det tungt?» eller lignende, svarer han at han har det kjempebra. Han har liksom en forklaring på alt samtidig som jeg føler at han tipser meg om noe.

Jeg forstår veldig godt at han ikke vil at jeg som hans datter skal bære hans byrder. Og at det sikkert føles vanskelig og som et nederlag å innrømme noe sånt som depresjon til sin egen datter.

Men jeg vil gjerne at han skal kunne snakke med noen.

Siden han har så elendig forhold til alle i familien utenom meg, kan jeg ikke spørre noen i familien om å snakke med ham. De ønsker det ikke og han vil aldri åpne seg. Men jeg vet han har en veldig god venn han snart skal møte. Jeg stoler på denne vennen og vet at han og min far har vært venner over veldig lang tid. Derfor vurderer jeg å ringe denne vennen og gi ham en liten heads up om mine mistanker og be ham om å spørre faren min litt om hvordan det går. Forhåpentligvis får faren min noen å dele dette med som er mer på hans nivå (i hans aldersgruppe, i hans stadie av livet ol.) som sikkert er enklere.

Men det kan jo også være upassende å gjøre? Er det inngripende i min fars liv å nevne dette til en venn av ham? Og hvis ja, skal jeg derfor droppe det, eller skal jeg prioritere at min far har det bra og snakke med denne vennen hans likevel?

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 6e1e1...1d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo trist at familien ikke går helt overens, men hvis denne vennen er en faren din har et godt forhold til akn det jo ikke skade å hinte litt om dette?

Er han en god venn så skal han takle litt motstand 🙂

Anonymkode: 0c48b...2c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...