Gå til innhold

Tips til bil nr.2? "Konebil", "ungdomsbil" osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 7-seters hybrid familiebil i dag. Men snart får ene barnet vårt sertifikat, og det vil bli veldig praktisk med en ekstra bil. Vi bor litt  utenfor by, og jeg ser for meg en del kjøreturer hun vil ta til venninner, byen o.l. Samtidig som det høres kjekt ut å kunne ta en liten snasen bil ut på tur selv om jeg bare skal på butikken, kjøre poden på fotballtrening o.l.

Har derfor veldig lyst til å kjøpe oss en bil nr.2. Men verken jeg eller mannen kan noe om bil. Noen som har noe tips til hva vi burde se etter? El-bil mon tro? Brukt vs. ny? Kjøpe vs. lease? Merke? Ønsker jo noe bra, men rimelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leas eller kjøp en liten elbil hvis den ikke trenger å kjøres lange turer.

Skrevet

Nissan leaf?

Anonymkode: 59640...82b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nissan leaf?

Nei, de er stygge. 

Anonymkode: bb4f4...56e

• Liker 1
Skrevet

Tesla modell 3 eller en liten elgolf? 

Anonymkode: c8ed1...016

Skrevet

Nissan Leaf er et godt råd, fordi de er billige, trygge, enkle å kjøre. Ellers noe som helst koreansk; der får du mest bil for pengene. Kjøpe ny eller lease (!) er ikke så lurt for en ekstra bil, bare søk litt etter leasing her på forumet for å få litt innsikt i det.

Anonymkode: 4358b...bce

• Liker 3
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, de er stygge. 

hva har det med saken å gjøre?????

Det er tydlig at du har lite peiling på biler om du bare går etter utsendet.

• Liker 2
Skrevet

Det kommer veldig an på hva dere ønsker p bruke på bil. Jeg har en eGolf jeg er veldig fornøyd med. Kjøpt brukt med rekkevidde på ca 250km. Driftssikker og føles som en skikkelig bil i motsetning til e-Upen jeg hadde før (bråkte fælt bl.a). Har dere en bruktforhandler som selger nyere bruktbiler (under tre år gamle) kan de hjelpe deg med å finne riktig bil for dere. 

Anonymkode: 65b6c...2ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 6.46):

Kjøpe ny eller lease (!) er ikke så lurt for en ekstra bil, bare søk litt etter leasing her på forumet for å få litt innsikt i det.

Ah det visste jeg ikke. Kan tydeligvis litt for lite om leasing. Jeg bare tenkte det var greit å ikke sitte med alt ansvaret selv (?) når det er snakk om bil nr.2? Kan du fortelle litt mer om hvorfor det ikke er så lurt?

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kommer veldig an på hva dere ønsker p bruke på bil. Jeg har en eGolf jeg er veldig fornøyd med. Kjøpt brukt med rekkevidde på ca 250km. Driftssikker og føles som en skikkelig bil i motsetning til e-Upen jeg hadde før (bråkte fælt bl.a). Har dere en bruktforhandler som selger nyere bruktbiler (under tre år gamle) kan de hjelpe deg med å finne riktig bil for dere. 

Som det fremgår i hovedinnlegget så er bruken tenkt til 18-åringen som vil besøke venninner i andre bydeler her, når vi skal på butikken, kjøre til trening osv. Jeg ser egentlig ikke for meg at vi blir å kjøre denne bilen ut av kommunen noensinne, da tar vi hovedbilen vår heller.

Takk for konkret tips! Jeg skal sjekke ut eGolf, og Nissal leaf.

Noen andre merker som kan være bra? Det er en Toyota vi har som hovedbil, så jeg lurer på om den Aygo kan være noe...

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 21.28):

Nei, de er stygge. 

Enig! Grå nissan bil.. stygg

Anonymkode: e6158...c7f

Skrevet
Revenmann29 skrev (16 timer siden):

hva har det med saken å gjøre?????

Det er tydlig at du har lite peiling på biler om du bare går etter utsendet.

Nei det betyr at personen er bevist på smak. å ikke lite peiling på bil.

Anonymkode: e6158...c7f

Skrevet
Amatariel skrev (37 minutter siden):

Som det fremgår i hovedinnlegget så er bruken tenkt til 18-åringen som vil besøke venninner i andre bydeler her, når vi skal på butikken, kjøre til trening osv. Jeg ser egentlig ikke for meg at vi blir å kjøre denne bilen ut av kommunen noensinne, da tar vi hovedbilen vår heller.

Takk for konkret tips! Jeg skal sjekke ut eGolf, og Nissal leaf.

Noen andre merker som kan være bra? Det er en Toyota vi har som hovedbil, så jeg lurer på om den Aygo kan være noe...

Ja, skjønte hva dere skulle bruke den til men tenkte mer hva dere ønsker å bruke på bil. Altså hvor mye penger. Rimelig kan for noen bety 50.000 mens for andre betyr det 150.000. 

Aygo kjørte jeg for noen år siden, den er jo fin til bybruk. Men det er som en e-Up, den føles ikke like sikker (selv om de jo er sikre) og det er mer støy innvendig. Vil anbefale å prøvekjøre noen aktuelle biler for å få en følelse av hvordan de er. Da merker man også hva man eventuelt betaler ekstra for. Mannen min jobber med bil og vi har dermed kjørt mange forskjellige biler i mange forskjellige prisklasser, og man merker fort hvorfor det er forskjell på pris på merker/modeller. 

Skrevet

Skal den kjøres korte turer hovedsakelig, burde du gå for bensin eller eventuelt el-bil om du har mulighet til å forvarmet motoren. 

Hva med en golf gte? De er kule å se på, samt det er hybrid mellom bensin og elektrisk.

Jeg syns Ford Focus RS er dritkule, og kan tenke meg en sånn til sønnen min når han blir gammel nok til å kjøre. Kommer med firehjulsdrift om det er ønskelig.

Audi TT og BMW 1-serie er jo også kule biler, men sistnevnte er bakhjulsdrift. 

Kommer jo an på hvor mange penger dere vil legge i bilen. 

Anonymkode: cc15d...a26

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, skjønte hva dere skulle bruke den til men tenkte mer hva dere ønsker å bruke på bil. Altså hvor mye penger. Rimelig kan for noen bety 50.000 mens for andre betyr det 150.000.

Åja, det forsto jeg ikke, beklager :icon_lol:
Vi har ikke satt noe budsjett egentlig. Aner ikke hva biler koster. Om vi finner en bil vi liker på alle måter så spiller ikke pris veldig stor rolle. Men hadde ikke sett for meg at det skulle bli mer enn 200k da.

Skrevet

Vi kjøpte akkurat an Audi A3 som andrebil. Vi har en "stor hovedbil" og A3en skal blant 16åringen begynne å øvelseskjøre med. (Den andre blir så stor og voldsom.)

Vi valgte å kjøpe en brukt (3 år gammel) hybrid. Da er mye av verditapet tatt, men bilen har fortsatt 2 år nybilgaranti. Den har gått kort, så vi trenger heller ikke koste på nye dekk før om noen år. Til småkjøring i "nabolaget" kan vi bruke strøm (ergo sparer vi penger til drivstoff også).

Kunne sikkert valgt en rimeligere bil. En Ford Focus feks. er jo en god bil. Kjøper du manuell og ikke automat får du da en veldig god bil for en rimelig penge. Men vi ville ha automat. (Og automatkassa på Focus fra den årsperioden vi så på - etter vårt budsjett er det visstnok veldig mye feil med. Så da droppet vi det.) Andre alternativer som vi så på, men ikke valgte var blant annet Seat Leon og Merchedes B-klasse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 16.32):

Nissan leaf?

AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 21.28):

Nei, de er stygge. 

å helt ræva å kjøre, vanskelig å ha oversikt over ved parkering for nye sjåfører, dårlige seter osv om slikt betyr noe for en..
Elbil er supert om dere bor slik til at det er muligheter for lading osv. 

Personlig ville jeg gått for en helt vanlig basic VW, BMW eller Audi da de er gode å kjøre, har god plass i en forholdsvis liten bil (Polo, Golf, A3, 1,2,3serie) god driftssikkerhet, forholdsvis lave servicekostnader, forsikring osv for unge sjåfører under 23.. Sjekk med eget forsikringsselskap hva det evt koster for de ulike..

Anonymkode: dc87e...582

Skrevet

Vi har 2 biler som funker veldig bra for oss. Vi har en ny nissan leaf som vi bruker til hverdags, små turer og slik. Og en brukt passat stasjonsvogn som vi bruker på langeturer, hyttetur, kjøre båten med henger etc. Passer perfekt for oss 😊

Anonymkode: 36532...bb3

Skrevet
*Emma* skrev (18 minutter siden):

Men vi ville ha automat

Ja vi også. Hovedbilen vår er automat, og er jo den ungdommen vår kan kjøre (hun tar uansett lappen på automat). Takk for input!

Skrevet
Amatariel skrev (2 timer siden):

Ah det visste jeg ikke. Kan tydeligvis litt for lite om leasing. Jeg bare tenkte det var greit å ikke sitte med alt ansvaret selv (?) når det er snakk om bil nr.2? Kan du fortelle litt mer om hvorfor det ikke er så lurt?

(...)

Én av hovedproblemene ved leasing er nettopp ansvaret...etter tre år skal du levere bilen tilbake - spotless. For hvert merke i lakken, mekaniske feil, andre skader - som man som privatperson gjerne ikke legger merke til - må du punge ut. I tillegg bruker du gjerne et sekssifret beløp på disse tre år og ender opp uten eierskap til bilen. Leasing er den mest kostbare måten å eie bil på. Dvs, med mindre du kjører på sedler istdf drivstoff... 😂

Toyota Aygo er ikke så verst råd. Men sjekk ut Honda Jazz. Bilen er bedre i alt enn Toyotaen. Super billig å forsikre, rimelig brukt, markedsledende kvalitet, gøy å kjøre. Og den er vanvittig praktisk.

honda-jazz-magic-seats-2.jpg

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men sjekk ut Honda Jazz.

Det skal jeg gjøre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...