AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #1 Del Skrevet 17. februar 2021 Jeg leser stadig råd om ikke å betale det ned, av forskjellige grunner: Det går ikke i arv, man kan få 36 betalingsutsettelser, renten kan slettes om man blir syk, etc. Men er det virkelig slik at ingen gjør rett i å innfri studielånet så snart de har muligheten? Er disse fordelene like relevante for alle, uansett livssituasjon? Jeg arver snart en liten slump med penger. Det første jeg skal gjøre, er å innfri boliglånet (cirka 400 000). Deretter frister det å betale hele studielånet også, som er på 450 000, men jeg har ikke lyst til å gjøre noe som er direkte dumt heller. Hvis jeg betaler alt, sitter jeg fortsatt igjen med noe arv (omtrent en tredjedel). Jeg synes det virker deilig å være gjeldfri, men det er kanskje bare psykologien som spiller meg et puss? Jeg har ingen barn, lever på lav lønn, er cirka førti, har det jeg trenger, har brukt opp alle betalingsutsettelsene. Så bør jeg betale ned? Eller eventuelt korte ned betalingstiden kraftig? Eller ikke gjøre noe? Anonymkode: af60e...1a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #2 Del Skrevet 17. februar 2021 Jeg vet ikke hva som er lurt, men jeg tror jeg ville gjort det jeg og. Så deilig å ha noen tusen mer å rutte med i måneden da? Heller sett av de pengene til sparing i fond, f.eks.? Evt. pensjonssparing? Anonymkode: 7bb69...454 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tangent Skrevet 17. februar 2021 #3 Del Skrevet 17. februar 2021 Rådene er ikke at det ikke skal betales ned, men at hvis du har andre lån er det bedre å betale de først. Hvis du uansett kan innfri alle lån, så tenker jeg at det er lurt å betale ned og heller spare penger du kan investere på en lur måte. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 17. februar 2021 #4 Del Skrevet 17. februar 2021 Det vil uansett ikke være dumt å betale det ned. I en del situasjoner kan det være andre løsninger som er bedre, men dumt vil det ikke være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #5 Del Skrevet 18. februar 2021 Invendingen er jo at det lønner seg å beholde studielånet, og heller investere pengene i aksjer. Da tjener du potensielt mer i det lange løp. Jeg valgte å innfri studielånet, når jeg hadde sjansen. Kanskje ikke den smarteste løsningen, økonomisk sett, men jeg synes det er så deilig å være gjeldfri. Så bruker jeg heller en sum per mnd som jeg tidligere betalte til lånet, på investering i fond. Anonymkode: 840e3...5ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #6 Del Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Invendingen er jo at det lønner seg å beholde studielånet, og heller investere pengene i aksjer. Da tjener du potensielt mer i det lange løp. Jeg valgte å innfri studielånet, når jeg hadde sjansen. Kanskje ikke den smarteste løsningen, økonomisk sett, men jeg synes det er så deilig å være gjeldfri. Så bruker jeg heller en sum per mnd som jeg tidligere betalte til lånet, på investering i fond. Anonymkode: 840e3...5ed Si det til typen til mamma som tapte 3 mill på aksjer under finanskrisen 😄 Anonymkode: 7bb69...454 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #7 Del Skrevet 18. februar 2021 Betal det ned, ts. Spesielt om du har brukt opp alle betalingsutsettelser, og lever på lav lønn. Du har mer igjen for det ved å slippe den månedlige kostnaden Anonymkode: 8385f...413 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #8 Del Skrevet 18. februar 2021 Med mindre du får høyere rente av å ha pengene i banken enn rentene du må betale på studielånet, lønner deg seg å betale det ned. Anonymkode: 4a156...af3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Del Skrevet 18. februar 2021 Tusen takk til alle som har svart. Selv om dette ikke er et ekspertforum, gjorde det meg litt roligere til sinns å høre litt meninger og erfaringer herfra. Jeg må naturligvis vurdere litt mer, men det går nok mot kjapp nedbetaling. Anonymkode: af60e...1a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #10 Del Skrevet 18. februar 2021 Mitt hovedfokus hadde også vært boliglånet, for så å kjøpe ny bil. Men hadde jeg så etter å ha «kjøpt det jeg trenger» hatt mer penger igjen, hadde jeg satt inn penger til studielånet. Av de grunnene du sier så bør man ikke betale ned studielånet som første prioritet, men det er godt å få bort et lån. Så om du «er ferdig» med alt annet som du evt. trenger penger til, så hadde jeg også betalt ned på studielånet. Anonymkode: ec4bd...b36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #11 Del Skrevet 18. februar 2021 Det er bare å bli kvitt det når en har mulighet hvis det ikke går på bekostning av andre ting som har høyere prioritet. Har du i tillegg brukt opp godene med lånet og er lavtlønna, skjønner ikke jeg hvorfor du skal sitte på det. Alternativet er jo investeringer som gir høyere avkastning i mnd enn det du betaler på lånet ditt. Husk bare å ha igjen en slump med «nødpenger» til ting som går i stykker på hus/bil osv Anonymkode: 31746...61f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #12 Del Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Si det til typen til mamma som tapte 3 mill på aksjer under finanskrisen 😄 Anonymkode: 7bb69...454 Tapte penger fordi hun solgte. Hadde hun sittet i båten hadde hun tjent godt på det Anonymkode: 9d029...ee8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #13 Del Skrevet 18. februar 2021 Studielånsrenten er så lav at det lønner seg å sette i fond eller lignende. Jeg ville ikke betalt ned på studielånet. Jeg ville også tenkt på om det kunne lønne seg med lån for å kutte litt i formuen på papiret. Anonymkode: 93a34...ec8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #14 Del Skrevet 18. februar 2021 Jeg ville nok ha gjort det da. Siden du har lav lønn ifølge deg selv. Og så ville jeg ha sørget for en god livsforsikring og ufør-forsikring. Selv om du er frisk nå kan du bli syk, og å få utbetalt selv når du er på AAP er gull verd. Jeg angrer bittert på at jeg ikke hadde det på plass før jeg ble kronisk syk. Anonymkode: 644d7...5da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teethgrinding Skrevet 18. februar 2021 #15 Del Skrevet 18. februar 2021 Helt generelt er det positivt å fjerne gjeld og å sitte på så høy egenkapital som mulig, men med lav rente er det mulig å regne seg frem til at det er lurt å ha høy gjeld, minus risiko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #16 Del Skrevet 18. februar 2021 Det spørs hvor høy risiko du er villig til å ta og hvor langsiktig du har råd til å være. Slik det er i dag er avkastningen på fond høyere enn renta på studielånet. Da lønner fond seg. Samtidig er det viktig å huske at verdien på aksjefond svinger, og at det ikke alltid er sikkert at situasjonen er slik som i dag. Hvis du kommer til et punkt der du trenger pengene dine akkurat der og da, er det en viss liten risiko for at du må innløse fondene med tap. Samtidig lønner fondene seg oftest på sikt. Er du trygghetssøkende vil det dermed passe best å betale inn studielånet først. Hvis du tåler en viss risiko kan du heller spare i fond. En kombinasjon er selvsagt også mulig: f.eks betale inn halvparten av gjenstående studielån og spare noe i fond. Selv er jeg svært trygghetssøkende, og ville betalt ned studielånet. Deretter ville jeg investert i fond ved å bruke de pengene jeg ellers hadde betalt inn på lånet. Anonymkode: 2bce8...881 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 19. februar 2021 #17 Del Skrevet 19. februar 2021 Sett pengene i fond isteden. Det er lav risiko, og avkastningen er høyere enn kostnadene på studielånet. Tips: Sett opp et Excel ark som viser din gjeld (Lånekassen), brutto formue (sparekontoer og fond) og netto formue (=brutto formue minus gjeld), gjerne med en graf som viser månedlig utvikling av alle tre. Lag to forskjellige fremtidsscenarioer, ett med lån og ett uten. Da vil du se at nettoformuen øker mer dersom du beholder gjelden. Min filosifi er at det er netto formue som teller, ikke å være gjeldfri for enhver pris. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 19. februar 2021 #18 Del Skrevet 19. februar 2021 Vurder også om du trenger endel egenkapital i nærmeste fremtid. Dumt å betale ned studielån, om det betyr at du (pga manglende egenkapital) må ta opp billån eller ekstra på huslån (pusse opp bad, større vedlikehold etc) hvis du trenger det. Dette er jo da ganske sikkert dyrere lån enn studielånet og du har mindre goder som du nevner selv. Om du betaler lånet ned, kan du da spare mer...men det tar litt tid å spare opp til 6sifret ... Håper du skjønte hva jeg mente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #19 Del Skrevet 19. februar 2021 MiniMjau skrev (2 timer siden): Vurder også om du trenger endel egenkapital i nærmeste fremtid. Dumt å betale ned studielån, om det betyr at du (pga manglende egenkapital) må ta opp billån eller ekstra på huslån (pusse opp bad, større vedlikehold etc) hvis du trenger det. Dette er jo da ganske sikkert dyrere lån enn studielånet og du har mindre goder som du nevner selv. Om du betaler lånet ned, kan du da spare mer...men det tar litt tid å spare opp til 6sifret ... Håper du skjønte hva jeg mente. Tusen takk, dette var et veldig godt poeng! Jeg har lyst til å pusse opp litt i løpet av de næreste årene, så du gav meg noe å tenke på. Anonymkode: af60e...1a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brontosaurus Skrevet 19. februar 2021 #20 Del Skrevet 19. februar 2021 (endret) Hvis du har ønske om å bytte bolig, kjøpe noe større, pusse opp e.l. bør du ikke prioritere studielånet. Endret 19. februar 2021 av brontosaurus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå