Gå til innhold

redusert husleie pga endringer i boligen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huseier skal sette opp luftventiler og ny kjøkkenvifte inne hos oss og det har gjort at vi ikke velger å bo der mens dette pågår. De skal være ferdig i slutten av uka med arbeidet. Vi lurer egentlig på om vi har noen rett på å få redusert leie for disse dagene? Vi har vært klar over dette en stund og blitt enige om at dette tar noen dagers arbeid, men spør likevel.

Anonymkode: 78a56...ec9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men dere kan bo der? Dere har bare valgt å ikke bo der? Hvorfor skal dere ha redusert leie for at leiligheten vedlikeholdes?

Anonymkode: 26468...03f

• Liker 9
Skrevet

For å ha rett til redusert leie må det føre til betydelig påvirkning av bruken av leiligheten. Og noe som man må bli enig med utleier om snarest. Det hjelper lite å komme i etterkant å be om reduksjon fordi man valgte å flytte ut selv. 

Anonymkode: 089c5...195

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Huseier skal sette opp luftventiler og ny kjøkkenvifte inne hos oss og det har gjort at vi ikke velger å bo der mens dette pågår. De skal være ferdig i slutten av uka med arbeidet. Vi lurer egentlig på om vi har noen rett på å få redusert leie for disse dagene? Vi har vært klar over dette en stund og blitt enige om at dette tar noen dagers arbeid, men spør likevel.

Anonymkode: 78a56...ec9

Dere bruker jo ikke leiligheten de dagene dere ikke er der så da bør dere få redusert leie.

Anonymkode: 71230...e32

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

For å ha rett til redusert leie må det føre til betydelig påvirkning av bruken av leiligheten.

Om de skal sette opp luftventiler og vifte på kjøkken så regner jeg med at det vil bli påvirkning pa bruken av leiligheten. De får jo ikke noe privatliv der og hvordan skal de gjøre det om de ønsker og lage mat men det er folk som står det 24/7 for og sette opp vifte? Dessuten ma de bruke vifte når de lager mat.

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Men dere kan bo der? Dere har bare valgt å ikke bo der? Hvorfor skal dere ha redusert leie for at leiligheten vedlikeholdes?

Hadde du valgt og bo der med folk der 24/7 som satt opp luftventiler/kjøkkenvifte? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hadde du valgt og bo der med folk der 24/7 som satt opp luftventiler/kjøkkenvifte? 

Det er vel neppe folk der 24 timer i døgnet...

Anonymkode: 198a8...03b

• Liker 6
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er vel neppe folk der 24 timer i døgnet...

Men mesteparten av tiden.

Skrevet

Det er da endringer som kommer dere til gode. At dere ikke har valgt å bo der, er da deres eget problem. Går fint å bo i en bolig når den jobben pågår.

De begynner tidligst kl 07, kanskje ikke før kl 7.30. Jobber til kl 16 eller 17. Det er ikke 24/7.

Anonymkode: a48f6...d34

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dere bruker jo ikke leiligheten de dagene dere ikke er der så da bør dere få redusert leie.

Får du redusert husleie når du er på ferie?

Er det ikke bruk av leiligheten å ha alle tingene sine der, og tilgang til leiligheten om ønskelig?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om de skal sette opp luftventiler og vifte på kjøkken så regner jeg med at det vil bli påvirkning pa bruken av leiligheten. De får jo ikke noe privatliv der og hvordan skal de gjøre det om de ønsker og lage mat men det er folk som står det 24/7 for og sette opp vifte? Dessuten ma de bruke vifte når de lager mat.

Får jeg slippe å betale huslån og fellesutgifter når jeg pusser opp eller vedlikeholder mitt eide hus? Jeg får jo ikke privatliv når snekkeren er der?

Håndverkerene er nok ikke der 24/7. Trolig blir det mer 8-16...

Anonymkode: de923...88a

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, ikke mer enn en normal arbeidsdag skulle jeg tro. Det er ikke sånn at håndverkere automatisk har lengre arbeidsdager enn oss andre.

• Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Montering av kjøkkenvifte tar ikke lang tid. Ikke ventiler heller. Jeg ville tenkt at det absolutt går ann å bo der mens dette pågår, og ikke gitt reduksjon i leie. Ble det vanskelig så hadde jeg droppet å bytte den eller ventet til du dro på ferie.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mesteparten av døgnet? Hva slags arbeidere er dette, som arbeider mye lenger enn en arbeidsdag over flere dager?

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Mesteparten av døgnet? Hva slags arbeidere er dette, som arbeider mye lenger enn en arbeidsdag over flere dager?

Hva slags arbeidere er det, som ikke klarer å gjøre dette ferdig i løpet av en enkelt arbeidsdag? Dette er jo bare småting..

Anonymkode: c9f1e...866

• Liker 1
Skrevet

Jeg har valgt å ikke ta husleie i perioder hvor det pågår oppussing som er til ulempe for leieboer. Selv da jeg pusset opp området utenfor leiligheten, og laget bedre trapp og inngangsparti for leiligheten. 

I forhold til kostnadene ved oppussing er det en liten sum å avse, og siden det er et svært ujevnt maktforhold (jeg kan bestemme meg for å gjøre slikt, og leieboer må bare tåle det), og jeg ønsker leieboere som trives og ikke synes jeg er en vanskelig huseier, så har jeg informert om slikt god tid i forkant, og ikke tatt leie de dagene arbeidet er til ulempe for leieboer. Det gir leieboer et valg angående å bo gratis i rotet og forstyrrelser slikt arbeid innebærer, eller få planlagt å være borte akkurat da. Uansett har de ikke betalt leie mens slikt pågår. 

Leieboere har alltid valgt å bli værende, men har tålt skitt, rot og bråk slikt medfører med et smil. Bare vært glad for at ting ble bedre, for de har jo ikke bare fått ulempene ved det trykket nedover seg, men vært forberedt og fått kompensasjon på leien den tiden. 

Anonymkode: 3ca91...fd4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva slags arbeidere er det, som ikke klarer å gjøre dette ferdig i løpet av en enkelt arbeidsdag? Dette er jo bare småting..

Anonymkode: c9f1e...866

Det og, jeg har lite peiling på akkurat denne typen arbeid 😅

Skrevet
On 2/17/2021 at 2:59 PM, AnonymBruker said:

Jeg har valgt å ikke ta husleie i perioder hvor det pågår oppussing som er til ulempe for leieboer. Selv da jeg pusset opp området utenfor leiligheten, og laget bedre trapp og inngangsparti for leiligheten. 

I forhold til kostnadene ved oppussing er det en liten sum å avse, og siden det er et svært ujevnt maktforhold (jeg kan bestemme meg for å gjøre slikt, og leieboer må bare tåle det), og jeg ønsker leieboere som trives og ikke synes jeg er en vanskelig huseier, så har jeg informert om slikt god tid i forkant, og ikke tatt leie de dagene arbeidet er til ulempe for leieboer. Det gir leieboer et valg angående å bo gratis i rotet og forstyrrelser slikt arbeid innebærer, eller få planlagt å være borte akkurat da. Uansett har de ikke betalt leie mens slikt pågår. 

Leieboere har alltid valgt å bli værende, men har tålt skitt, rot og bråk slikt medfører med et smil. Bare vært glad for at ting ble bedre, for de har jo ikke bare fått ulempene ved det trykket nedover seg, men vært forberedt og fått kompensasjon på leien den tiden. 

Anonymkode: 3ca91...fd4

Enig, dog det er service som gies til leieboere som man har god kommunikasjon og samarbeid med. Veldig lett å være på tilbudssiden da.

Anonymkode: 089c5...195

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...