Gå til innhold

Skjønner ikke hvordan jeg skal flytte uten dobbel leie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må flytte ut av leiligheten jeg leier, men skjønner ikke hvordan dette gjøres i praksis. Innser at dette sikkert er dumme spørsmål 😛 

Men si nå at jeg sier opp leiligheten min med tre måneders oppsigelsestid fra 1 mars. 

Da må jeg altså være ute senest 31 mai.

Ny leilighet er ledig fra 1 juni.

Da har jeg i teorien ingen steder å gjøre av verken meg eller tingene mine natt til 1. juni. 

Hvordan pleier man å løse dette egentlig?

Anonymkode: d8661...400

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten dobbel leie eller mellomlagring hos bekjente eller i leid lagerrom.

Anonymkode: 375c0...84a

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er snakk om èn natt så pleier da de fleste utleiere å være rund i kantene. Ikke så stor forskjell 31.mai og 1.juni. hvis det er snakk om at det ikke bor noen der fra før da. 

Anonymkode: 51be8...fc1

• Liker 3
Skrevet

Pleier å være til et klokkeslett. At du er ute før kl 12 den 1. Juni. Men da må du stå opp tidlig og få alle tingene ut. 

Det skjedde med oss, og de som bodde der fra før stresset veldig med å få alt bort stakkars. 

Anonymkode: 3010a...cab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må flytte ut av leiligheten jeg leier, men skjønner ikke hvordan dette gjøres i praksis. Innser at dette sikkert er dumme spørsmål 😛 

Men si nå at jeg sier opp leiligheten min med tre måneders oppsigelsestid fra 1 mars. 

Da må jeg altså være ute senest 31 mai.

Ny leilighet er ledig fra 1 juni.

Da har jeg i teorien ingen steder å gjøre av verken meg eller tingene mine natt til 1. juni. 

Hvordan pleier man å løse dette egentlig?

Har du forklart situasjonen for nåværende utleier og bedt om litt ekstra tid? De gangene jeg har flyttet har jeg  overtatt ny leilighet noen dager før jeg har vært ute fra gammel leilighet. Har da betalt dobbelt leie for de dagene. 

Anonymkode: cc649...107

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har du forklart situasjonen for nåværende utleier og bedt om litt ekstra tid? De gangene jeg har flyttet har jeg  overtatt ny leilighet noen dager før jeg har vært ute fra gammel leilighet. Har da betalt dobbelt leie for de dagene. 

Nei, det er ikke aktuelt helt enda, har verken funnet ny bolig eller sagt opp nåværende. Men det er ikke så lenge til, så ville bare høre hvordan andre løste det rent praktisk :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Pleier å være til et klokkeslett. At du er ute før kl 12 den 1. Juni. Men da må du stå opp tidlig og få alle tingene ut. 

Det skjedde med oss, og de som bodde der fra før stresset veldig med å få alt bort stakkars. 

Anonymkode: 3010a...cab

Ok, det kan jo faktisk fungere, jeg får høre med utleier etterhvert hva de tenker om det.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det er snakk om èn natt så pleier da de fleste utleiere å være rund i kantene. Ikke så stor forskjell 31.mai og 1.juni. hvis det er snakk om at det ikke bor noen der fra før da. 

Anonymkode: 51be8...fc1

Ja, det er det jeg håper på. Virker så meningsløst å flytte alt på lager bare for én natt, eller betale 10.000 kroner ekstra en måned bare på grunn av flytting.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Enten dobbel leie eller mellomlagring hos bekjente eller i leid lagerrom.

Anonymkode: 375c0...84a

Håper vi slipper mellomlagring, men må vel bare der dersom utleier bestemmer seg for å være vrang :) 

Skrevet

Vanligvis avtaler man med den man flytter fra eller inn til 1 dag + eller - 

Skrevet

Betaler som regel dobbelt for en halv måned eller lignende. Er jo ikke bare å flytte ting som kan ta tid, er jo utvask og. De siste gangene vi har flyttet har vi faktisk fått tilgang til ny bolig gratis en stund før tiden

Anonymkode: 18fc3...520

• Liker 2
Skrevet

Jeg har flyttet noen ganger men har aldri opplevd at de som har bodd i leiligheten fra før har  flyttet ut samme dagen som jeg har flyttet inn. Er det vanlig? Hva skjer hvis utflytterne ikke har vasket ned leiligheten eller det er søppel o.l. der før nye skal overta? 

Skrevet

Nå vet du jo hvordan det er der du skal flytte, men siden ikke jeg vet så skriver jeg: det kan jo hende det finnes en bod, en vaskekjeller eller en garasje du kan låne. Da kan du flytte inn endel av tingene dine der de siste dagene før. 

Og som de sier her, så kan det jo hende en av huseierne, nye eller gamle, er litt romslige. Snakk med dem om utfordringen først, så vet du i allefall hva du har å gå ut i fra!

Anonymkode: 9a615...b6f

Skrevet

De to siste gangene jeg flyttet forlot de som flyttet ut noen dager til en uke før (i begge tilfellene skulle de kjøre langt med flyttelasset), og jeg fikk nøkkelen med en gang. Så heldig er man selvsagt ikke alltid. Kanskje kan man avtale at de som flytter ut kan tillate seg å bare vaske det viktigste for å spare tid, mange vil jo uansett ta en skikkelig vask selv når de flytter inn og har fått flyttelasset i hus.

Anonymkode: 0febd...8dd

Skrevet

Jeg flyttet inn i ny leilighet da det var 14dager igjen av oppsigelsen på den andre. Da ble det 2 uker med overlapping av husleie, noe jeg slapo fordi ny huseier jeg supergrei, men 14dager det klarer man. Går ikke det så må du flytte og vaske ut, og flytte inn på samme dag. Har du nok folk til å hjelpe deg så går det fint😊

Anonymkode: b52d6...bf9

Skrevet

Den gangen jeg flyttet mellom leiligheter ble det en måned dobbel leie og hadde også tremåneders depositum stående på begge leilighetene. Sånn ble det når det var vanskelig å få noe i området.

Anonymkode: 0349e...b0a

Skrevet

De fleste får ikke flytte uten dobbel leie...

Anonymkode: fa020...7bf

Skrevet

En løsning kan være at du leier en eller to hengere ett døgn, så flytter du alt ut i hengerne den 31, og vasker deg ut fra boligen, og så den 1 når du får nøklene, så losser du av hengerne. Tungvint, men hvis man ikke får litt smidighet hos noen av partene, så kan det være en løsning.

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke alle utleiere som følger striks dato heller. Dvs, jeg ser ofte utleie annonser hvor det står at leilighet er ledig fra 10 mai osv.

Om du feks finner en leilighet du kan overta den 20 mai, og du har oppsigelse til 31 mai, da blir det 10 dager overlapping i husleie. Men det løser seg fordi dersom utleier opererer med at husleia skal være inne til den 20 hver mnd, er det den datoen du skal forholde deg til og slipper å tenke på at du skal betale den 1 i hver mnd feks. Det avhenger av opplegget til utleier. De 10 dagene er det greit å spare opp penger til, dvs en mnds husleie, og om det blir 10 dager ekstra da har du for de 10 dagene. Om du skjønner.

Da får du flytta ut, og har tid på deg til å vaske ned leiligheten du flytter ut av. Utleier må godkjenne nedvasken, og da er det greit å ha noen dager ekstra til å vaske litt mer. Har du depositum der du bor brukes det til depositum på nytt sted pluss/minus alt ettersom hva husleia blir på det nye stedet.

(depositum har jeg opplevd at de ofte er greie med at vi fikser noen dager senere når jeg har flytta inn)

Jeg syns det er greiest å få tak i et sted som har mulighet for innflytting flere dager før jeg må være ute av min siste leilighet.

Anonymkode: a0828...b5e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...