AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 Hei! Jeg er en student som nylig har kjøpt leilighet, å ønsker dermed å sette litt penger i aksjer og fond de månedene jeg har noe til overs, som motivasjon for å spare og for gøy. Dersom du skulle investert en mindre sum i aksjer/fond hvilken mnd, hvilken ville du valgt? Trenger forresten ikke noe svar om at man aldri kan vite, at ting kan endre seg osv, trenger bare noen forslag. Har sett litt på DNB Miljøinvest pga høy avkastning siste året, men man kan ikke vite om den vil fortsette og stige eller om man kjøper på topp Anonymkode: 15653...69c
MiniMjau Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 Vet du forskjell på indeksfond, aksjefond og aksjer? Finn ut hva du vil starte med først. Sett deg inn i adm.kostnadene ved de ulike investeringsalternativene. Langsiktig sparing?
Pappi Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hei! Jeg er en student som nylig har kjøpt leilighet, å ønsker dermed å sette litt penger i aksjer og fond de månedene jeg har noe til overs, som motivasjon for å spare og for gøy. Dersom du skulle investert en mindre sum i aksjer/fond hvilken mnd, hvilken ville du valgt? Trenger forresten ikke noe svar om at man aldri kan vite, at ting kan endre seg osv, trenger bare noen forslag. Har sett litt på DNB Miljøinvest pga høy avkastning siste året, men man kan ikke vite om den vil fortsette og stige eller om man kjøper på topp Anonymkode: 15653...69c Hvis dette er noe du er interessert i og ønsker å lære mer om så kjør på. Men hvis ikke ville jeg heller brukt de ekstra pengene på enten å betale ned ekstra på boliglån eller til å unngå deler av studielån (forutsatt at du har lån på leilighet og at du har studielån) 1
Grandidosa83 Skrevet 17. februar 2021 #4 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg er en student som nylig har kjøpt leilighet, å ønsker dermed å sette litt penger i aksjer og fond de månedene jeg har noe til overs, som motivasjon for å spare og for gøy. Dersom du skulle investert en mindre sum i aksjer/fond hvilken mnd, hvilken ville du valgt? Trenger forresten ikke noe svar om at man aldri kan vite, at ting kan endre seg osv, trenger bare noen forslag. Har sett litt på DNB Miljøinvest pga høy avkastning siste året, men man kan ikke vite om den vil fortsette og stige eller om man kjøper på topp Anonymkode: 15653...69c Nå er det vanskelig å anbefale andre hvilken risiko de skal ta, men sparing i aksjer og fond er «gøy» sparing etter min mening. Altså: enten om man får fine oppturer, eller om man får mulighet til å handle «billig» så er det langt mer engasjerende enn banksparing. Dette bidrar gjerne til at man sparer mer enn ellers. Bransje og sektorfond (som DnB miljøinvest) er en fin måte å styre investeringene sine mer enn man gjør i globale indeksfond og samtidig ikke lese seg opp i enkeltaksjer. Dersom du synes denne type sparing virker spennende ville jeg absolutt prøvd dette. Det å følge magefølelsen sin er mer engasjerende enn brede indeksfond. Det kan svinge mye, så ikke spar mer en du kan unnvære i det mellomlange løp. Vedrørende miljøinvest: jeg sparer en del her om dagen. Ettersom «alle», fra regjeringer til store og små firmaer, satser på miljø om dagen tror jeg det vil være mye penger å tjene her i perioden fremover. Men man vet jo aldri - og det er jo litt av moroen med denne typen sparing også
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #5 Skrevet 17. februar 2021 Jeg sparer aktivt i fond, og holder meg unna indeksfond. De er billigere, ja, men de har ila mine år som fondssparer aldri slått mine aktivt forvaltede fond. Men jeg bruker lang tid på å sette meg inn i hvilke fond jeg har troa på, og selger meg ut av fond som underpresterer. Fornybar Energi -Storebrand Fornybar -Handelsbanken Bærekraftig Energi -Delphi Green Trends -iShares Global Clean Energy ETF -Invesco Solar ETF Teknologi -BGF Next Generation Technology -Allianz Global Artfcl Intlgc -Öhman Global Growth -Tin Ny Teknik -JPM US Technology -ARK Innovation ETF -ARK 3D Printing ETF Fremvoksende Markeder - JPM China -JPM Greater China -Nordea Far East USA -MS Invf US Growth Biler og batteri -Thematica – Future Mobility -WisdomTree Battery Solutions -ARK Autonomous Technology & Robotics ETF Er ikke slik at jeg investerer i alle disse, men disse har alle gjort det veldig bra over tid, og jeg følger aktivt med på dem. Per nå har alle disse vært et bedre valg enn indeks, selv med skyhøye kostnader. Men ingen vet hva fremtiden bringer. Anonymkode: a7ef0...5b1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #6 Skrevet 17. februar 2021 Vi sparer i Odin Norden (Sparebank), går sakte men sikkert opp med årene Anonymkode: e4167...ec2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå