cathrineline Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 En tråd der folk kan komme med eksempler på elementer fra Filmer og bøker som virkelig ikke har tålt tidens tann. Det gjelder ikke bare blackface f.eks.
cathrineline Skrevet 17. februar 2021 Forfatter #2 Skrevet 17. februar 2021 (endret) Jeg starter. For endel år siden da jeg var rundt 13 år leste jeg boken Søndag, skrevet av Reidun Nordtvedt. Denne ble senere filmatisert med navnet Søndagsengler. Hovedpersonen, Maria, er en tenåringsjente som er svært nysgjerrig på seksualitet. I et kapittel skal hun leke med en fem år gammel gutt. Hun tar han med inn i bua, kler av han, og prøver å dytte tissen hans mot sprekken sin (det var nesten ordrett det det sto) gutten blir redd, prøver å stikke av og faller og slår seg. Løper til familien og utlyser at «han ikke vil tisse på Maria» Boken fremstiller denne hendelsen som helt uproblematisk og bare endel av Marias mange forsøk på utforske sex, og ikke som et overgrep, som det faktisk var! Denne episoden var heldigvis ikke med i filmen. Endret 17. februar 2021 av cathrineline 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 Alt som er laget og skrevet før 17 Februar 2021 er for drøyt. Anonymkode: 30145...540
cathrineline Skrevet 17. februar 2021 Forfatter #4 Skrevet 17. februar 2021 Et annet eksempel. Espen Eckbo fikk jo mye kritikk for karakteren Ernst Øyvind på grunn av at mange mente dette var Black face og rasistisk. Jeg er helt uenig i denne kritikken. Men Eckbo har noen andre karakterer og situasjoner som er desto mer drøye og rart ingen har reagert mer på. Den ene har Eckbo selv sagt han ikke ville laget i dag, nemlig Yann Johnsen. En karakter som åpenbart er pedofil og som plasker rundt og dukker blant barna for «å se mest mulig» den andre er i Get ready to be boysvoized der Espens karakter får seg en kjæreste som viser seg å bare være 12 år. 🙈 blir også laget en sang om det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå