AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 Har i 8 mnd vært sykemeldt pga utmattelse. Det er tatt en hel del testet, og står pr i dag uten noen diagnose. Konklusjonen har vært at jeg sannsynligvis er utmattet pga flere ting: gått på en smell, kronisk sykdom m/fatuige, samt ubehandlet nedsatt syn(nylig funnet ut av). Fastlegen gikk ut i permisjon i høst, hatt oppfølging av fast vikar til nå nylig. Føler jeg har vært greit ivaretatt hos dem begge. I og med at jeg har vært på bedringens vei i det siste, mente vikaren at vi skulle slå oss til ro med at det ikke er en klar årsak til utmattelsen. Noe som forsåvidt er greit, da jeg har tro på at jeg vil være fullt tilbake i jobb om 3-6 mnd. Vi var også enige i at vi fortsetter gradvis opptrapping, med evt nedtapping hvis vi går for fort frem. Har med andre ord hatt en god dialog, hvor vi sammen har funnet arbeidsevne. Har nå fått en ny fast vikar. I følge henne skulle jeg ikke ha sykemelding, da hun ikke kunne skrive ut sykemelding med utmattelse som årsak. I stedet foreslo hun omskolering. Fikk til slutt sykemelding for 2 uker til. Hva som skjer om 2 uker vet jeg rett og slett ikke, men at jeg skal være klar til å jobbe fult har jeg liten tro på. Er det virkelig slik at utmattelse ikke er gyldig grunn til sykemelding? Anonymkode: 08be0...d22
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har i 8 mnd vært sykemeldt pga utmattelse. Det er tatt en hel del testet, og står pr i dag uten noen diagnose. Konklusjonen har vært at jeg sannsynligvis er utmattet pga flere ting: gått på en smell, kronisk sykdom m/fatuige, samt ubehandlet nedsatt syn(nylig funnet ut av). Fastlegen gikk ut i permisjon i høst, hatt oppfølging av fast vikar til nå nylig. Føler jeg har vært greit ivaretatt hos dem begge. I og med at jeg har vært på bedringens vei i det siste, mente vikaren at vi skulle slå oss til ro med at det ikke er en klar årsak til utmattelsen. Noe som forsåvidt er greit, da jeg har tro på at jeg vil være fullt tilbake i jobb om 3-6 mnd. Vi var også enige i at vi fortsetter gradvis opptrapping, med evt nedtapping hvis vi går for fort frem. Har med andre ord hatt en god dialog, hvor vi sammen har funnet arbeidsevne. Har nå fått en ny fast vikar. I følge henne skulle jeg ikke ha sykemelding, da hun ikke kunne skrive ut sykemelding med utmattelse som årsak. I stedet foreslo hun omskolering. Fikk til slutt sykemelding for 2 uker til. Hva som skjer om 2 uker vet jeg rett og slett ikke, men at jeg skal være klar til å jobbe fult har jeg liten tro på. Er det virkelig slik at utmattelse ikke er gyldig grunn til sykemelding? Anonymkode: 08be0...d22 Har forresten akkurat startet med briller og er i tillvenningsfasen. ts Anonymkode: 08be0...d22
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Har i 8 mnd vært sykemeldt pga utmattelse. Det er tatt en hel del testet, og står pr i dag uten noen diagnose. Konklusjonen har vært at jeg sannsynligvis er utmattet pga flere ting: gått på en smell, kronisk sykdom m/fatuige, samt ubehandlet nedsatt syn(nylig funnet ut av). Fastlegen gikk ut i permisjon i høst, hatt oppfølging av fast vikar til nå nylig. Føler jeg har vært greit ivaretatt hos dem begge. I og med at jeg har vært på bedringens vei i det siste, mente vikaren at vi skulle slå oss til ro med at det ikke er en klar årsak til utmattelsen. Noe som forsåvidt er greit, da jeg har tro på at jeg vil være fullt tilbake i jobb om 3-6 mnd. Vi var også enige i at vi fortsetter gradvis opptrapping, med evt nedtapping hvis vi går for fort frem. Har med andre ord hatt en god dialog, hvor vi sammen har funnet arbeidsevne. Har nå fått en ny fast vikar. I følge henne skulle jeg ikke ha sykemelding, da hun ikke kunne skrive ut sykemelding med utmattelse som årsak. I stedet foreslo hun omskolering. Fikk til slutt sykemelding for 2 uker til. Hva som skjer om 2 uker vet jeg rett og slett ikke, men at jeg skal være klar til å jobbe fult har jeg liten tro på. Er det virkelig slik at utmattelse ikke er gyldig grunn til sykemelding? Anonymkode: 08be0...d22 Er du helt ferdig utredet og behandlet da? En sykemelding kan forsvares om man er i ett slags utrednings- eller behandlingsopplegg og man tenker at man ikke også kan være i jobb. Jeg var sykemeldt ett år og er nå på aap fordi de ikke fant helt ut hva som feilte meg og jeg var for dårlig til å jobbe. Prøvde riktignok å ha delvis sykemelding en periode under sykemeldingen men det gikk ikke, så ble jeg søkt inn på arb rettet rehabilitering hvor jeg var i overgang sykemelding/aap. Var aldri noe spørsmålstegn om videre fravær fra jobb så lenge jeg forsøkte ut tiltak og ennå var under utredning... Kan være ett forsøk fra legen din å få deg til å prøve deg delvis ut i jobb? Anonymkode: bd608...fbf
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #4 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Er du helt ferdig utredet og behandlet da? En sykemelding kan forsvares om man er i ett slags utrednings- eller behandlingsopplegg og man tenker at man ikke også kan være i jobb. Jeg var sykemeldt ett år og er nå på aap fordi de ikke fant helt ut hva som feilte meg og jeg var for dårlig til å jobbe. Prøvde riktignok å ha delvis sykemelding en periode under sykemeldingen men det gikk ikke, så ble jeg søkt inn på arb rettet rehabilitering hvor jeg var i overgang sykemelding/aap. Var aldri noe spørsmålstegn om videre fravær fra jobb så lenge jeg forsøkte ut tiltak og ennå var under utredning... Kan være ett forsøk fra legen din å få deg til å prøve deg delvis ut i jobb? Anonymkode: bd608...fbf Så vidt jeg vet er jeg ferdig utredet, uten noe svar. Men pga bedring ble det besluttet å stoppe videre utredning. For min del kan de gjerne utrede mer, men den forrige legen mente det ikke var noe behov. Er delvis i jobb, og har vært det de siste 4 mnd. Men må øke sakte, har økt for fort 2 ganger og da settes jeg mye tilbake. Ba om ny sykemelding i dag, men med lavere sykemeldingsgrad enn jeg hadde frem til i går. Vikarlegen ga meg det under sterk tvil. Jeg er nesten helt sikker på at dersom vi fortsetter gradvis opptrapping vil jeg være 100% arbeidsfør innen 3-6 mnd. Om jeg må ut i 100% jobb etter denne perioden er jeg ganske sikker på jeg vil ryke på nok en smell. Men som spørsmål var i første post: er utmattelse godkjent sykemeldingsgrunn? ts Anonymkode: 08be0...d22
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #5 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Så vidt jeg vet er jeg ferdig utredet, uten noe svar. Men pga bedring ble det besluttet å stoppe videre utredning. For min del kan de gjerne utrede mer, men den forrige legen mente det ikke var noe behov. Er delvis i jobb, og har vært det de siste 4 mnd. Men må øke sakte, har økt for fort 2 ganger og da settes jeg mye tilbake. Ba om ny sykemelding i dag, men med lavere sykemeldingsgrad enn jeg hadde frem til i går. Vikarlegen ga meg det under sterk tvil. Jeg er nesten helt sikker på at dersom vi fortsetter gradvis opptrapping vil jeg være 100% arbeidsfør innen 3-6 mnd. Om jeg må ut i 100% jobb etter denne perioden er jeg ganske sikker på jeg vil ryke på nok en smell. Men som spørsmål var i første post: er utmattelse godkjent sykemeldingsgrunn? ts Anonymkode: 08be0...d22 De er en diagnosekode i systemet så skjønner ikke helt argumentet til fastlegen. Jeg har både hatt diagnosekode for svimmelhet og utmattelse på min sykemelding, rart at man når man har en plan for opptrapping ikke kan holde seg til den? Hører ofte om vikarleger som tukler med avtaler man har med sin fastlege, mulig hun ikke har lest godt nok i journalen din.... Anonymkode: bd608...fbf
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #6 Skrevet 17. februar 2021 Har ME vært sjekket ut? Hva har de gitt deg av behandling? Anonymkode: 4651d...4fd
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #7 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ME vært sjekket ut? Hva har de gitt deg av behandling? Anonymkode: 4651d...4fd Ja, ikke ME. Har ikke fått noen behandling. Har selv forsket meg frem til hvor mye trening jeg tåler (trente før jeg ble syk), og hvor mye jeg kan øke med. Det er den eneste «behandlingen» jeg har hatt. Men treningen funker, selv om det er liten fremgang. Mulig jeg forventer større fremgang enn jeg burde. Anonymkode: 08be0...d22
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #8 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, ikke ME. Har ikke fått noen behandling. Har selv forsket meg frem til hvor mye trening jeg tåler (trente før jeg ble syk), og hvor mye jeg kan øke med. Det er den eneste «behandlingen» jeg har hatt. Men treningen funker, selv om det er liten fremgang. Mulig jeg forventer større fremgang enn jeg burde. Anonymkode: 08be0...d22 At du reagerer positivt på trening er et sikkert punkt på at det ikke er ME. Men, husk at du har gått på en smell her, og at du sliter med utmattelse. Hvile er mye viktigere enn trening. Altså, ikke bare tren deg frisk, hvil deg frisk også. Det er en hårfin balanse. Ergo, vær tålmodig, og ikke push kroppen for hardt. Kroppen er veldig nedbrutt slik den er, og derav må ikke strikket tøyes for langt. Finn en gylden middelvei, ta det med ro, jekk ned dine egne krav ovenfor deg selv og framgangen din. Du (din tålmodighet, dine krav og dine forventninger) er faktisk din egen største fiende i denne kampen. Bruk trening som terapi, ikke for å bygge kropp. Anonymkode: cac7e...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #9 Skrevet 17. februar 2021 Angående sykemelding så er fatigue og utmattelse en gylden grunn til sykemelding. Anonymkode: cac7e...bd7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #10 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, ikke ME. Har ikke fått noen behandling. Har selv forsket meg frem til hvor mye trening jeg tåler (trente før jeg ble syk), og hvor mye jeg kan øke med. Det er den eneste «behandlingen» jeg har hatt. Men treningen funker, selv om det er liten fremgang. Mulig jeg forventer større fremgang enn jeg burde. Anonymkode: 08be0...d22 Okey. Men det fins jo mestringskurs for utmattelse, og kognitiv terapi. Rehabiliteringssentre har også tilbud for folk med utmattelse av ulike årsaker. Tror det er lurt å ta ting gradvis jeg. Du får bytte fastlege eventuelt om du ikke blir hørt og tatt på alvor videre. Og husk å gjøre positive ting også! Anonymkode: 4651d...4fd
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #11 Skrevet 17. februar 2021 Jeg er sykemeldt pga utmattelse. Har vært 50% i 1 mnd nå og skal til på gradvis opptrapping nå ..:) Anonymkode: 3f387...e2f
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #12 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har forresten akkurat startet med briller og er i tillvenningsfasen. ts Anonymkode: 08be0...d22 Akkurat det med briller har jo ingenting å si. Man klarer fint tilvenning og leve som normalt. Man må venne seg til ny styrke hver gang man bytter briller. Anonymkode: 7a900...445 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #13 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): At du reagerer positivt på trening er et sikkert punkt på at det ikke er ME. Men, husk at du har gått på en smell her, og at du sliter med utmattelse. Hvile er mye viktigere enn trening. Altså, ikke bare tren deg frisk, hvil deg frisk også. Det er en hårfin balanse. Ergo, vær tålmodig, og ikke push kroppen for hardt. Kroppen er veldig nedbrutt slik den er, og derav må ikke strikket tøyes for langt. Finn en gylden middelvei, ta det med ro, jekk ned dine egne krav ovenfor deg selv og framgangen din. Du (din tålmodighet, dine krav og dine forventninger) er faktisk din egen største fiende i denne kampen. Bruk trening som terapi, ikke for å bygge kropp. Anonymkode: cac7e...bd7 Jeg vet at jeg må ta ting gradvis, og derfor ble jeg veldig overrasket da den nye vikaren i dag mente hun ikke kunne sykemelde meg videre pga utmattelse. Jeg har jobbet kjempe hardt med meg selv for å ikke presse for fort frem, og har endelig funnet en sakte nok vei fremover. Hvis jeg etter neste legetime står uten sykemelding må jeg enten få redusert stillingen min umiddelbart, eller gå på nok en smell. ts Anonymkode: 08be0...d22
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #14 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Okey. Men det fins jo mestringskurs for utmattelse, og kognitiv terapi. Rehabiliteringssentre har også tilbud for folk med utmattelse av ulike årsaker. Tror det er lurt å ta ting gradvis jeg. Du får bytte fastlege eventuelt om du ikke blir hørt og tatt på alvor videre. Og husk å gjøre positive ting også! Anonymkode: 4651d...4fd Vet at det finnes andre steder i landet, men ikke her jeg bor. Føler jeg har hatt en grei fremgang siste månedene, noe den forrige vikaren var enig i. Og derfor ble vi enige at jeg skulle fortsette med opptrapping. Er egentlig veldig fornøyd med fastlegen, men litt overrasket over vikaren. Fastlegen er borte frem til sommeren. Ts Anonymkode: 08be0...d22
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #15 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vet at jeg må ta ting gradvis, og derfor ble jeg veldig overrasket da den nye vikaren i dag mente hun ikke kunne sykemelde meg videre pga utmattelse. Jeg har jobbet kjempe hardt med meg selv for å ikke presse for fort frem, og har endelig funnet en sakte nok vei fremover. Hvis jeg etter neste legetime står uten sykemelding må jeg enten få redusert stillingen min umiddelbart, eller gå på nok en smell. ts Anonymkode: 08be0...d22 Utmattelse kan være grunn til sykemelding, men ikke bruk av briller! Det får meg litt til å lure på hvor smerteterskelen din er... Anonymkode: 0741c...570 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #16 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Utmattelse kan være grunn til sykemelding, men ikke bruk av briller! Det får meg litt til å lure på hvor smerteterskelen din er... Anonymkode: 0741c...570 Det må du gjerne lure på, legen mente det at jeg har gått med dårlig syn kan ha vært en medvirkende årsak til utmattelsen. Kommentaren vedrørende at jeg er begynt med briller var ment som tilleggsinfo at den delen av problemet er eliminert. ts Anonymkode: 08be0...d22 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #17 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet at det finnes andre steder i landet, men ikke her jeg bor. Føler jeg har hatt en grei fremgang siste månedene, noe den forrige vikaren var enig i. Og derfor ble vi enige at jeg skulle fortsette med opptrapping. Er egentlig veldig fornøyd med fastlegen, men litt overrasket over vikaren. Fastlegen er borte frem til sommeren. Ts Anonymkode: 08be0...d22 Ok. Har du lest boka energityvene? Godt å høre at du har fremgang da, det er positivt! Dessverre mye dårlige leger rundt om kring som kanskje ikke gidder å sette seg ordentlig inn i problematikken. Man må nesten stå på sitt angående hva man føler er greit/ ikke greit osv. Det er jo du som kjenner kroppen din. Du får fortelle vikaren om planen du og fastlegen hadde da. Å presse seg for mye er ikke lurt, for da kan det bli varig. Kroppen liker at man steller godt med den, og tar vare på den. Har du tenkt på hva som tapper deg for energi ellers? Negative mennesker i livet ditt, leve etter feil verdier osv? Husk at vi lever livet for oss selv og ikke andre. Anonymkode: 4651d...4fd
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #18 Skrevet 17. februar 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet at jeg må ta ting gradvis, og derfor ble jeg veldig overrasket da den nye vikaren i dag mente hun ikke kunne sykemelde meg videre pga utmattelse. Jeg har jobbet kjempe hardt med meg selv for å ikke presse for fort frem, og har endelig funnet en sakte nok vei fremover. Hvis jeg etter neste legetime står uten sykemelding må jeg enten få redusert stillingen min umiddelbart, eller gå på nok en smell. ts Anonymkode: 08be0...d22 Be vikarlegen lese journalen din. Anonymkode: 6f3be...d68
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #19 Skrevet 17. februar 2021 Jeg er sykemeldt pga stress og utmattelse også. Diagnosen heter ikke utbrent meg Stress IKA eller noe sånt.. Anonymkode: 6be18...cbd
Gjest theTitanic Skrevet 17. februar 2021 #20 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har forresten akkurat startet med briller og er i tillvenningsfasen. ts Anonymkode: 08be0...d22 Tilvenning av briller også medvirkende årsak til sykmelding?? Minus 10 da ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå