AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 Har ei venninne som er både søt og snill, men fryktelig intens. Jeg er dessverre arbeidsledig nå og hun kan ringe meg tre ganger i løpet av en dag, til tross for at vi har vært ute og gått en tur på morgenen. Hun vil ingenting, bare snakke fordi hun kjeder seg. Hun er ufør pga fysiske og psykiske plager. Nettopp pga at hun sliter psykisk, så kan jeg ikke si at det blir for mye, da vil hun gå rett i kjelleren. Når hun ringer, er det stort sett seg selv hun skal snakke om. Hun spør også ofte om jeg kan gå innom butikken for henne, og jeg gjør det. Eller kjøre henne, da hun er litt redd for å kjøre selv (hun har både lappen og bil) Som sagt, pga hennes ustabile og svake psyke så er jeg redd for hennes reaksjon. Hun er kjempefin, men det må bli i mindre doser. Flere ganger jeg ikke tar telefonen når hun ringer, men får dårlig samvittighet og ringer henne opp igjen. Vil jo være ei god venninne, men det blir bare for mye. Noen som har vært borti det samme? Anonymkode: d0c8c...741 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 Selvsagt kan du si at det blir for mye, selv om hun sliter psykisk. Du skylder henne ikke å være tilgjengelig 24/7. Du kommer til å slite deg ut hvis det forsetter sånn. Si at du er opptatt. Det trenger ikke å være en hvit løgn en gang. 3 ganger pr dag er ekstremt. Du risikerer å på sikt synes hun er pyton og en belastning hvis du ikke klarer å sette grenser. Det er nok best å klare å si at du er opptatt, at du går tur lager middag, leser bøker, ser tv etc.... Anonymkode: 3f58b...219 8
Cuddles Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 Gi henne et inntrykk av at du er opptatt med noe dersom det ikke passer for deg. Jeg ville ikke klart et slikt "jag", og jeg stopper det som regel før det går så langt med venninner. Pass på så du ikke sliter deg selv ut, selv om det er vanskelig med å si nei. Du må kanskje jobbe litt med å si nei, det er noe man blir flinkere til med tiden tror jeg. Forklar henne på en fin måte at du er litt opptatt, men at du kan ringe henne tilbake ved neste anledning. Har ingen venninner som ringer meg 3 ganger daglig, i tillegg til å ha fysisk møttes samme dag. Høres utrolig slitsomt ut. Og du, du er ikke en dårlig venninne for at du ikke holder ut det. Man har jo et liv på siden. Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for. 3
Bøtteballetten Skrevet 17. februar 2021 #4 Skrevet 17. februar 2021 Ja jeg kjenner til problemet. Jeg har behov for alenetid og trenger ro rundt meg noen dager. Så har jeg en venninne som ringer nesten hver dag, som må fortelle om alt som foregår og hva som er galt. Da kan det fort gå en til to timer med bare negative ting. Jeg blir så sliten av sånt. Det har blitt sånn at jeg ikke svarer hver gang når hun ringer. Og jeg ringer ikke tilbake de gangene. Blir det noe spørsmål om hvorfor jeg ikke svarte, så sier jeg at det passet dårlig og at jeg var opptatt. De er energityver, og det er viktig å ikke la dem ta energien vår. Tenker det må være bedre å styre selv hvor mye tid en skal sette av til dem og evt redde vennskapet, enn å la dem ødelegge alt ved at man føler seg brukt og som en klagemur. Ta vare på deg selv, og ikke ha dårlig samvittighet for det. Tenker som så at vi blir bedre venninne når man kan føle seg uthvilt og er klar til dyst etter en pustepause. 😉 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #5 Skrevet 17. februar 2021 Bøtteballetten skrev (3 minutter siden): Ja jeg kjenner til problemet. Jeg har behov for alenetid og trenger ro rundt meg noen dager. Så har jeg en venninne som ringer nesten hver dag, som må fortelle om alt som foregår og hva som er galt. Da kan det fort gå en til to timer med bare negative ting. Jeg blir så sliten av sånt. Det har blitt sånn at jeg ikke svarer hver gang når hun ringer. Og jeg ringer ikke tilbake de gangene. Blir det noe spørsmål om hvorfor jeg ikke svarte, så sier jeg at det passet dårlig og at jeg var opptatt. De er energityver, og det er viktig å ikke la dem ta energien vår. Tenker det må være bedre å styre selv hvor mye tid en skal sette av til dem og evt redde vennskapet, enn å la dem ødelegge alt ved at man føler seg brukt og som en klagemur. Ta vare på deg selv, og ikke ha dårlig samvittighet for det. Tenker som så at vi blir bedre venninne når man kan føle seg uthvilt og er klar til dyst etter en pustepause. 😉 haha har hatt flere sånne; gud hjelpe meg samlet sett tok det nesten knekken på meg😂i dag har jeg egentlig bare en. unngår å ta tlf hver gang, venter med å svare. svarer ofte kort. alt for å redde meg selv😌har ingen behov for å høre alle tankene ila en dag...🧐jævlig slitsomt! Anonymkode: ece07...2a1
tusentakkformeg Skrevet 17. februar 2021 #6 Skrevet 17. februar 2021 (endret) Bor en av disse tilfeldigvis på en øy.. Som begynner med A? Endret 17. februar 2021 av tusentakkformeg 1
Bøtteballetten Skrevet 17. februar 2021 #7 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): haha har hatt flere sånne; gud hjelpe meg samlet sett tok det nesten knekken på meg😂i dag har jeg egentlig bare en. unngår å ta tlf hver gang, venter med å svare. svarer ofte kort. alt for å redde meg selv😌har ingen behov for å høre alle tankene ila en dag...🧐jævlig slitsomt! Anonymkode: ece07...2a1 Jeg har heldigvis bare en. Det holder i massevis. 😵 Enkelte ganger så kjenner jeg at det legger seg en svær klump i magen når jeg ser hun ringer. Da er det ikke så sikkert hun får svar nei. 😅 Det er veldig utmattende. En gang iblant er greit nok. Men hvis det blir flere ganger i uka, da sliter jeg. Da må jeg bare gjøre meg utilgjengelig inntil videre. Jeg tror nok jeg er en bedre venninne etter en passe lang "ørehvil" 😂
Bøtteballetten Skrevet 17. februar 2021 #8 Skrevet 17. februar 2021 tusentakkformeg skrev (9 minutter siden): Bor en av disse tilfeldigvis på en øy.. Som begynner med A? Ikke i mitt tilfelle. Men hender jeg har ønsket meg en øde øy uten mobildekning. 😂 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #9 Skrevet 17. februar 2021 tusentakkformeg skrev (21 minutter siden): Bor en av disse tilfeldigvis på en øy.. Som begynner med A? Ts her. Nei Anonymkode: d0c8c...741
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #10 Skrevet 17. februar 2021 Bøtteballetten skrev (21 minutter siden): Ikke i mitt tilfelle. Men hender jeg har ønsket meg en øde øy uten mobildekning. 😂 haha jeg også😎 Anonymkode: ece07...2a1 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #11 Skrevet 17. februar 2021 men altså, hvorfor holder de på sånn? sett vekk fra psykisk sykdom. skjønner de ikke selv hvor belastende de er på oss😏fy søren; kunne aldri holdt på sånn med noen. er kjempeglad i venner, men får jo angst når tlf gir enhver form for lyd😞🤯 Anonymkode: ece07...2a1
Gjest theTitanic Skrevet 17. februar 2021 #12 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ei venninne som er både søt og snill, men fryktelig intens. Jeg er dessverre arbeidsledig nå og hun kan ringe meg tre ganger i løpet av en dag, til tross for at vi har vært ute og gått en tur på morgenen. Hun vil ingenting, bare snakke fordi hun kjeder seg. Hun er ufør pga fysiske og psykiske plager. Nettopp pga at hun sliter psykisk, så kan jeg ikke si at det blir for mye, da vil hun gå rett i kjelleren. Når hun ringer, er det stort sett seg selv hun skal snakke om. Hun spør også ofte om jeg kan gå innom butikken for henne, og jeg gjør det. Eller kjøre henne, da hun er litt redd for å kjøre selv (hun har både lappen og bil) Som sagt, pga hennes ustabile og svake psyke så er jeg redd for hennes reaksjon. Hun er kjempefin, men det må bli i mindre doser. Flere ganger jeg ikke tar telefonen når hun ringer, men får dårlig samvittighet og ringer henne opp igjen. Vil jo være ei god venninne, men det blir bare for mye. Noen som har vært borti det samme? Anonymkode: d0c8c...741 selv om hun er skjør psykisk så betyr overhodet ikke det at du ikke kan sette grenser for seg selv. Det å være en klar og tydelig person er den beste gaven du kan gi vennskapet deres. En avvisning betyr heller ikke at du er kjip. Så lenge du spiller med så tror venninnen din naturlig nok at du også vil snakkes/treffes så ofte. Hun er heller ikke tjent med at du "ofrer" deg, men egentlig ikke har lyst til å være med henne. Si at du trenger tid for deg selv, du er opptatt etc, men dere kan xxx på tirsdag. Avslag med nytt tilbud er alltid en bra vei å gå. Du flytter samværet frem i tid, til den tid du ønsker , samtidig som det nå er en uttalt enighet om at tiden i mellom ikke er tilgjengelig. At hun ikke har bil betyr heller ikke at du er tilgjengelig taxi når som helst.
Raven.Writingdesk Skrevet 17. februar 2021 #13 Skrevet 17. februar 2021 Ja, det har jeg opplevd. Dessverre spiser slike relasjoner på seg fort hvor det aldri er nok. Dette er noen som er syk og du kan ikke hjelpe dem via å utslette deg selv eller la de holde på fullstendig grenseløst. Start med å svar max en gang per dag på samtalene hennes (med mindre du selv ønsker mer) du kan også la det gå en dag eller to imellom. Hvis hun spør hvorfor du ikke svarer så sier du bare at det passet ikke akkurat da/ du følte deg ikke så snakkesalig/ du så en serie på TV/ du leste ei bok. Du må lære henne at du ikke er tilgjengelig 24/7. Om hun snakker/skriver mye om seg selv så svar overfladisk fremfor å gå i detaljer: «synd du opplever det sånn i forhold til den situasjonen» / « Åja, skjønner. Men så bra da, høres ut som en fin løsning» osv. Litt «politikerprat» med andre ord. Overfladisk som hverken bekrefter eller avkrefter noe som helst. Om hun spør konkret om noe er galt så kan du velge å svare direkte : «det er ikke noe galt, men det blir litt voldsomt for meg å fokusere på alle detaljene i ting du beskriver fra livet ditt og det er ikke alltid jeg klarer å sette meg inn i alt du snakker om, jeg har jo mine egne ting jeg også som jeg tenker på». - men høyst sannsynlig trenger du ikke forklare noe som helst, hun vil skjønne tegninga når du trekker deg litt ut. Sett grenser og rammer for vennskapet: jo tidligere jo bedre.
Gjest theTitanic Skrevet 17. februar 2021 #14 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): men altså, hvorfor holder de på sånn? sett vekk fra psykisk sykdom. skjønner de ikke selv hvor belastende de er på oss😏fy søren; kunne aldri holdt på sånn med noen. er kjempeglad i venner, men får jo angst når tlf gir enhver form for lyd😞🤯 Anonymkode: ece07...2a1 Hvorfor de holder på sånn? Fordi ingen setter grenser for seg selv og bare klager til alle andre. Det er veldig få som vil være slitsomme om de faktisk er klar over at de er det.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #15 Skrevet 17. februar 2021 Har hun ok økonomi i forhold til livvstil, og kunne likt å ha hund? Det gjør nemlig underverker for psyken, det fysiske (og for venner som vil ha litt fred). Jeg skal selv ordne meg hun nå etterhvert for å lette litt på ensomheten rundt det jeg går igjennom. Blir mye lettere å forholde seg til andre mennesker uten å tenke på alt det vonde da, tror jeg. Anonymkode: d33fe...0f7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #16 Skrevet 17. februar 2021 Du kan ikke skylde på din venninne for at du har utfordringer ved grensesetting. Anonymkode: a84ec...24f
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #17 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan ikke skylde på din venninne for at du har utfordringer ved grensesetting. Anonymkode: a84ec...24f TS har ikke "skyldt på" sin venninne, hun har forklart situasjonen og bedt om råd. Slutt å være usaklig. Anonymkode: 098df...f5f 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #18 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du kan ikke skylde på din venninne for at du har utfordringer ved grensesetting. Anonymkode: a84ec...24f Jeg skylder ikke på henne, vet at det er min egen samvittighet som gjør at jeg ikke setter grenser. TS Anonymkode: d0c8c...741 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #19 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har hun ok økonomi i forhold til livvstil, og kunne likt å ha hund? Det gjør nemlig underverker for psyken, det fysiske (og for venner som vil ha litt fred). Jeg skal selv ordne meg hun nå etterhvert for å lette litt på ensomheten rundt det jeg går igjennom. Blir mye lettere å forholde seg til andre mennesker uten å tenke på alt det vonde da, tror jeg. Anonymkode: d33fe...0f7 Hun kunne aldri hatt hund eller katt da det alltid må være strøkent hjemme hos henne. Anonymkode: d0c8c...741
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #20 Skrevet 17. februar 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: TS har ikke "skyldt på" sin venninne, hun har forklart situasjonen og bedt om råd. Slutt å være usaklig. Anonymkode: 098df...f5f det er TS som er usaklig. Skriver at sin venninne er svak psykisk, også vet ikke selv hvordan hun skal sette grenser Anonymkode: a84ec...24f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå