Gå til innhold

Bo med barn på Paradis/Hop i Bergen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å flytte til Paradis/Hop-området i Bergen med små barn, og vil gjerne høre erfaringer fra de som bor der!

Det virker pent, ganske sentrumsnært, og mye natur. Men - er det et barnevennlig sted? Eller er det bare masse pensjonister som sitter i egen hage og unngår naboene? Finnes det f.eks litt offentlige lekeplasser og sånt der man treffer andre barn? Annet vi burde vite?

Glad for alle tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor ikke der, men håper det er greit jeg kommer med et innspill likevel.

Før vi kjøpte hus her vi bor nå kikket vi på boliger i Paradis,Nesttun og Hop-området. Husker vi var på visning i et hus like ved Hop oppveksttun. Det ligger noen fine hus der, men det virker litt inneklemt og «shabby» på meg. Men skal ærlig si jeg ikke er så godt kjent i akkurat det området. Og Hop inkluderer jo også svært fasjonable adresser som Hopnesvegen, med mange store eneboliger.  Paradis er blitt veldig utbygget langs bybanetraseen i det siste, men litt borte fra hovedveien ser det veldig fint ut.

Vi bor selv på Skjold, som ikke er så langt unna Paradis/Hop området og trives veldig godt der. Kunne riktignok ønsket oss flere grøntområder. Men nede ved Skjoldabukta er det veldig fint å gå på tur året rundt, og bade om sommeren.Er også noen lekestativer der og en liten brygge. Vi har lekeplasser rundtomkring i området og en fotballbane like ved. Er også veldig fornøyd med barnehagen. Nabolaget er en fin blanding av barnefamilier og litt eldre folk som har bodd her lenge og er glade for at det kommer nye generasjoner av barn i gaten. Noen helger møtes vi med andre foreldre i barnehagen til leketreff i barnehagens uteområde.

Alt i alt er Skjold et veldig sentralt område også, med kort vei til Lagunen, bybane og flere dagligvarebutikker. Er også flere skoler og barnehager her. 

Anonymkode: 4d0be...305

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg bor ikke der, men håper det er greit jeg kommer med et innspill likevel.

Før vi kjøpte hus her vi bor nå kikket vi på boliger i Paradis,Nesttun og Hop-området. Husker vi var på visning i et hus like ved Hop oppveksttun. Det ligger noen fine hus der, men det virker litt inneklemt og «shabby» på meg. Men skal ærlig si jeg ikke er så godt kjent i akkurat det området. Og Hop inkluderer jo også svært fasjonable adresser som Hopnesvegen, med mange store eneboliger.  Paradis er blitt veldig utbygget langs bybanetraseen i det siste, men litt borte fra hovedveien ser det veldig fint ut.

Vi bor selv på Skjold, som ikke er så langt unna Paradis/Hop området og trives veldig godt der. Kunne riktignok ønsket oss flere grøntområder. Men nede ved Skjoldabukta er det veldig fint å gå på tur året rundt, og bade om sommeren.Er også noen lekestativer der og en liten brygge. Vi har lekeplasser rundtomkring i området og en fotballbane like ved. Er også veldig fornøyd med barnehagen. Nabolaget er en fin blanding av barnefamilier og litt eldre folk som har bodd her lenge og er glade for at det kommer nye generasjoner av barn i gaten. Noen helger møtes vi med andre foreldre i barnehagen til leketreff i barnehagens uteområde.

Alt i alt er Skjold et veldig sentralt område også, med kort vei til Lagunen, bybane og flere dagligvarebutikker. Er også flere skoler og barnehager her. 

Det høres jo veldig hyggelig ut på Skjold! Jeg har sett på det, men var redd det var nær Rådal og den berykta lukta fra forbrenningsanlegget..? Er ikke så kjent der..

Skrevet

Oppvokst på Paradis og var alltid andre barn man lekte med, enten i hagen, gaten eller på en fotballbane i nærheten. Vet ikke om det er noen felles lekeplasser nå men er vel mulig å leke på skoleplassen. Virker som om det er mer sånn man finner i nybyggsomårder, utbygger er kanskje pålagt å lage lekeplass på slike steder. Er vel mye mer av det i områder nærmere lagunen. Skjold, Nordås, Søreide etc?

Tror du finner andre områder med større tetthet barnefamilier, men syns det var en fin blanding av eldre, familier etc der jeg vokste opp.

Dere kan jo ta dere en søndagstur eller kjøretur i områdene dere er interessert i og se om det ser innbydende ut, om det er lekeplasser, barn som leker etc 🙂 

Anonymkode: 159f8...bb7

• Liker 1
Skrevet

Kjenner flere som bor på Paradis, Tveiterås og Hop med barn, og de stortrives. Kort vei til skolen, mye idrettslag/foreninger, kort vei til grøntområder og uteplasser (f.eks veldig fint på Gamlehaugen, Storetveitmarkene, Myravatnet ect), lett tilgang til bybanen, og blanding av ny og gammel bebyggelse. Stort sett alle husene har jo hager, så de jeg kjenner har i alle fall unger som leker i hagene hos hverandre uten å måtte gå på lekeplassen, spesielt når ungene blir litt eldre. En bolig her koster jo gjerne litt da, siden flere steder i området er ganske bra adresser, men har dere råd er det absolutt et bra sted å bo. 

Anonymkode: 91695...c0e

Skrevet

Det er sikkert OK hvis miljøet er din kopp med te. Jeg hadde heller gått for Landås, Fyllingsdalen eller Wergeland. 

Anonymkode: 1e8cf...9d3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er sikkert OK hvis miljøet er din kopp med te. Jeg hadde heller gått for Landås, Fyllingsdalen eller Wergeland. 

Hva er "miljøet" da? Vurderer også Fyllingsdalen. 

• Liker 1
Skrevet

Paradis og Hop er områder som er ganske preget av eneboliger med stor hage. Det er begrenset med lekeplasser og møteplasser. Det som menes med «miljø» er at dette fra gammelt av er områder med mange rike (lå rett over gammel kommunegrense fra Bergen i Fana kommune som ikke hadde eiendomsskatt), noe som til dels har påvirket demografien.

Fyllingsdalen ble bygget mer eller mindre under ett, og har mer av den felles infrastrukturen som mangler på Paradis/Hop. Her er det mange og store borettslag på flaten, men rekkehus i «siden». Har vært litt avskåret fra Bergensdalen, men nå som banen åpner snart vil det bli mye mer sentralt og boligprisene vil nok stige deretter.

Landås er nevnt og anbefales også fra meg, mange områder med høye barnetall og godt med lekeplasser.

Men: det store spørsmålet er jo gjerne hvor dere skal jobbe? Kjedelig å krysse mellom bydeler med kø og bompenger hvis dere heller kan bo i sykkelavstand.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er oppvokst ved Wergeland, og skal ærlig si at jeg ikke hadde lyst å flytte så langt ut som vi nå gjorde (Skjold). Var redd området var snobbete og ensformig, og at barna våre kom til å vokse opp i en «rikmannsboble» uten å få kontakt med forskjellige mennesketyper. Dette har imidlertid ikke vært noe problem. Miljøet her oppfatter jeg ikke som veldig ulikt det man finner på Landås og Minde. Stort sett vanlige arbeidsfolk med ordinær inntekt. 

Skrevet

Hop og paradis er fint, men mye eneboliger og variert aldersspenn, så man må ha litt flaks kombinert med egeninnsats for å treffe bra med alder på barn. Av barnevennlige enebolig og rekkehusområder i Bergen sør er skjold, nordås, Søråshøgda, Råstølen og rådalslien fint. Apeltun er også fint. Men hva som passer best avhenger jo av hvor nær du vil bybanen, arbeidsplass etc.

litt usikker på hva du mener med lukt fra forbrenningsanlegget? Jeg vokste opp på hop og kan huske lukten fra bossplassen da vi noen ganger kjørte forbi der. Men det er 30 år siden. Etter at forbrenningsanlegget kom kan jeg tvert i mot ikke huske noen lukt. Jeg bor ikke i nærheten, men har gått mye tur i Hordnesskogen og områdene rundt som ligger like ved anlegget, og kan aldri huske å ha luktet noe vondt der. 🤔

Anonymkode: 1250a...2e9

• Liker 2
Skrevet

Jeg har også vokst opp på paradis. Trivdes bra, men ganske snobbete miljø. Folke er veldig fisefine og opptatt av at ting skal være sikkelige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...