Gå til innhold

Trodde det skulle lønne seg å bli samboer???!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært i den tro at man som samboer selvfølgelig lever billigere siden bokostnader halveres, MEN nei!

Samboer og jeg flyttet sammen for 5 mnd siden og aldri har jeg følt jeg har hatt dårligere råd! 

Vi har regningskonto vi setter inn til faste regninger, resten vi har på hver vårt konto brukes på mat og det vi selv har lyst på. Noe jeg selv har lyst på har det bare vært å drite i siden vi flyttet sammen fordi det viser seg at samboer spiser som en hest, i tillegg til at han røyker. Jeg var selvfølgelig klar over at å røyke koster penger, men hvor mye han røyker var jeg ikke klar over. I tillegg skjer det gang på gang at han spiser middagen til neste dag som kveldsmat kvelden før! Jeg bare kjøper nytt, sier han. Men gjett hvem som plutselig er blakk og hvem som da må kjøpe inn ny mat?! Jeg har prøvd å si: vet du hva, når su spiser middagen vi skal ha imorgen nå så får vi spise brødskiver til middag imorgen, så blir han rasende.

Vi er i lavtlønnede yrker begge to, men kunne hatt det greit ved å bo sammen, men jeg ser nå at han gir meg økonomiske bekymringer. Han spiser ikke hva som helst heller, det er så viktig å kose seg, sier han.

Jeg kjenner jeg blir helt stressa av det her!

Anonymkode: b4c86...12e

• Liker 27
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på. Om begge er nøysomme med lavt forbruk, er det ofte billigere å flytte sammen. 

Anonymkode: 9ac94...cdf

• Liker 5
Skrevet

Lag en matkonto hvor han betaler inn et større beløp. Om han røyjer så mye at han ikke har råd til mat får han slutte. Ikke betal hans forbruk. 

Anonymkode: f8a44...1bf

• Liker 30
Skrevet

Da må han sette inn mer penger enn deg.

Middagen kan han ikke ta av til kveldsmat!
Om du lager middag, får du sette frem brødskiver.
Jeg ville nok handlet inn hver dag i en periode.

• Liker 11
Skrevet

Røyken må han da betale selv!! Og siden han spiser så mye, bør han betale en større andel av maten. 

I teorien skal det lønne seg å bo sammen, men da må begge også være realitetsorientert. 

I verste fall blir det særboere av dere pga dette. 

Anonymkode: 32360...812

• Liker 27
Skrevet

Sett inn penger til felles matbudsjett og på den kontoen? Ønsker han å spise utenom dette får han betale det selv da.. og røyken hans håper jeg ikke du betaler et øre for.

Anonymkode: b3045...777

• Liker 11
Skrevet

Jeg ville satt som regel 1 at han betaler sin egen kosemat og røyk.

Få gode vaner sammen, som å kjøpe mat til halv pris og fryse. 

Liker han noe varmt til kvelds, kan kan enten lage noe av egg ol eller kjøpe inn til eget bruk (brød er bare fyllmat).

Anonymkode: 9ac94...cdf

• Liker 13
Skrevet

Du har fått mange gode råd her som du bør ta til deg. Felles matkonto, han må inn med mer enn deg fordi han spiser mye mer enn deg, røyk skal han selvfølgelig betale selv utenom, ukeshandle, planlegge middager og holde seg til planen.....

Anonymkode: be2e1...59b

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har alltid vært i den tro at man som samboer selvfølgelig lever billigere siden bokostnader halveres, MEN nei!

Dette er en misforståelse  som er veldig vanlig. Man undervurderer utfordringen og kostnadene med at man går fra å være alene og ha 100% kontroll over forbruksmønster og behov, til å bli to der man i større grad går over til en felleskapstanke. 

• Liker 13
Skrevet

Du får sette ned foten å si at «er du blakk, ja da er du blakk». Du får ikke bruke av penger som jeg har, fordi vi hver mnd deler ut så begge skal ha penger til det man ønsker. Du setter meg i en veldig kjip situasjon, noe som ikke kommer til å fungere i lengden. Ordner vi ikke opp i dette, så kan vi faktisk ikke være samboere. 

Ts: Jeg gikk i samme fella og har fått kjenne konsekvensene av dette i lang tid etter. Husk, han er ikke sjefen over dine penger, kun fordi dere bor sammen. Så ikke finn deg i det

Anonymkode: 7faaa...e1e

• Liker 32
Skrevet

Ser dere sier han må betale mer, men han bruker opp alle pengene sine og blir blakk!

Ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser dere sier han må betale mer, men han bruker opp alle pengene sine og blir blakk!

Ts

Tenker du har barn med han? Lykke til. Om du tror det er ille nå....

Anonymkode: 8bf18...030

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts

Da får han gå sulten. 

Jeg har også vært i et forhold der jeg har konstant vært blakk fordi jeg har vært nødt til å betale på alt fordi mannen var dårlig på økonomisk styring. Det gnagde og gnagde over flere år, og det er heldigvis slutt nå.

Anonymkode: 9324b...9d5

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts

Ja, da er HAN blakk da. Det er ikke ditt problem.

Du har fått gode råd her nå og anbefaler at du gjør noe, på det sterkeste

Anonymkode: 7faaa...e1e

• Liker 34
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts

Det er ikke ditt problem!

• Liker 16
Skrevet

Det er kun billigere å bo sammen hvis dere har samme syn på hva som er vettugt forbruk.

Sett opp middagsplan for hele uken. Kjøp inn middager fra matkonto som dere begge betaler inn til. Spiser han dobbelt så mye som deg, så betaler han inn dobbelt så mye. Spiser han opp torsdagsmiddagen på onsdag kveld, så blir det ikke middag på torsdag med mindre han har lagt inn nye ingredienser i kjøleskapet neste dag. Dette betales selvsagt fra hans egen private konto. IKKE felles matkonto! Røyk, snus, øl, snop, brus og andre uvaner betales selvsagt av egen konto! Det samme med sminke, klær, hudpleie, etc. Prevensjon bør gå av felleskonto.

Anonymkode: 7b5f0...170

• Liker 15
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Her er jeg enig med O.G altså. Dette mannen viser såpass mange flagg og liten vilje til endring, så det er ikke noe vits i å la deg bryte fullstendig ned. Flytt før du sitter der gravid, og må forholde deg til mannen resten av livet.

• Liker 30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...