Gå til innhold

Hvordan håndtere kollega som ikke følger rutiner, ikke svarer på mail, er pottesur osv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beklager på forhånd for langt innlegg, men nå er jeg rimelig oppgitt og fed up 😅 Dette ble mer tekst enn jeg trodde! 

Har en case på jobb med en kollega. Dvs ikke bare jeg, men flere andre også. Han er såpass smart at oppførselen aldri er dårlig foran sjefen eller andre på høyere nivå enn han, så denne er litt vanskelig. Eksempler på oppførsel jeg og andre har sett oss lei på er blant annet:

- Gidder ofte ikke svare når man snakker direkte til han. 

- Svært stygg og høy munnbruk i åpent landskap (faen, kuk, fittekjerring osv). Totalt unødvendig.

- Gidder ikke rydde etter seg etter lunsj. Vi andre har sluttet å rydde nå, men det ser ofte ut som en svinesti på kjøkkenet og han nekter for at det er hans rot. Sjefen blir sur på alle. 

- Følger ikke rutiner som vi andre er avhengige av at blir gjort. Blant annet arkivering av dokumenter som vi andre skal jobbe med. Dette må da sendes på e-post i stedet fordi han ikke gidder å legge det på rett plass. 

- Svarer ikke på mail (svarer alltid sjefen) og gidder ikke følge beskjeder som blir gitt på mail. Dette går også ut over oss andre, men ikke sjefen direkte. Ofte gidder han ikke lese mail heller som gjør at han går glipp av info som han senere klager over at han ikke har fått 🙄

- Har generelt en veldig dårlig holdning til alt som ikke gagner ham selv. Da er det banning og syting over hvor fælt det er for HAM. 

- Snakker dritt om kundene våre fordi de stiller spørsmål. For da er det stress for han å svare... 

- Kommer ofte med løgner/skrøner om prosjektene slik at vi andre blir stressa over noe som «har gått galt». Etterpå ler han og sier det var tull og blir sur når vi andre ikke tar spøken. 

Utenom dette, tro det eller ei, er han en ålreit kar. Men jeg tror han er vant med å aldri løfte en finger for andre, hverken på jobb eller privat. Han har vært i firmaet i ett år nå og jeg er dritlei hans dårlige holdning og negative innstilling. Nå har han blitt varm i trøya i firmaet og hans sanne ansikt kommer frem. 

Jeg har tatt opp oppførselen med han på tomannshånd flere ganger og han innrømmer selv at han ofte har en negativ holding til ting og fort bare ser utfordringer i stedet for løsninger. Også andre har tatt opp med han at han er nødt til å følge rutiner slik at hverdagen for oss andre blir lettere. 

Nå har jeg nok en gang sendt mail om at han er nødt til å følge rutinene og arkivere alle manglende dokumenter på riktig sted slik at vi andre kan finne dette. Denne mailen har han ikke svart på og jeg blir ignorert. 

Dersom jeg tar dette med sjefen vet jeg det blir ekstremt dårlig stemning. Det har skjedd før at jeg så meg nødt til å si til min kollega at dersom han ikke fulgte opp en sak så måtte jeg ta det med sjefen. Min kollega ble fly forbanna på meg, men gikk og snakket med sjefen og saken ble løst uten problemer. Jeg ble ignorert i flere uker etterpå. 

Er det noen som har vært i lignende situasjon og i så fall hvordan gikk det? Hva i helsike gjør jeg uten at kollegaen min føler jeg går bak ryggen hans og sladrer? Og ikke minst at det kommer til å bli sur stemning i lang tid fremover... uansett hvordan man går frem. 

Anonymkode: 77881...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skriftlig klage til sjefen. Hvis du ikke ønsker å klage, er det bare å finne seg i dette. 

Anonymkode: 06f9b...09a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han sier (foran sjefen) at han ikke har fått informasjon om noe så finner du opp e-posten du sendte han med infoen, setter sjefen på kopi og sender han den på nytt med  teksten: «Ser at jeg informerte deg om (sak og dato), men sender den likevel på nytt siden du ikke fikk det med deg.» med mailhistorikken som bevis. 
Dersom han sier disse tingene til deg uten sjefen som tilhører så gjør du det samme, men dropper sjefen på kopi med mindre dette er noe h*n er irritert over at ikke har blitt gjort eller lignende.

Ta alt skriftlig via e-post, ikke gi beskjeder muntlig. 

Det han ikke gidder gjøre riktig/legge på rett sted og som du ikke får svar på når du etterspør: Finn opp e-posten han aldri svarte på, sett sjefen på kopi og skriv noe ala: «Jeg kan ikke se å ha mottatt noen tilbakemelding på dette». 

Anonymkode: 7cc3c...c30

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom han sier (foran sjefen) at han ikke har fått informasjon om noe så finner du opp e-posten du sendte han med infoen, setter sjefen på kopi og sender han den på nytt med  teksten: «Ser at jeg informerte deg om (sak og dato), men sender den likevel på nytt siden du ikke fikk det med deg.» med mailhistorikken som bevis. 
Dersom han sier disse tingene til deg uten sjefen som tilhører så gjør du det samme, men dropper sjefen på kopi med mindre dette er noe h*n er irritert over at ikke har blitt gjort eller lignende.

Det han ikke gidder gjøre riktig/legge på rett sted og som du ikke får svar på når du etterspør: Finn opp e-posten han aldri svarte på, sett sjefen på kopi og skriv noe ala: «Jeg kan ikke se å ha mottatt noen tilbakemelding på dette». 

Takk for svar! Jeg kommer definitivt til å ta alle slike beskjeder skriftlig fremover. Muntlig fungerer jo tydeligvis ikke, selv om jeg hadde håpet at en prat eller to på tomannshånd hadde vært nok. 

Sjefen vet om våre utfordringer oss i mellom, men vil helst at vi ordner opp i dette selv. Men har sagt at dersom det går helt i stå så skal han selvfølgelig bistå i denne unødvendige «konflikten».

Det som gjør at jeg kvier meg for å ta tak i situasjonen med å involvere sjefen er at jeg vet det blir så utrolig utrivelig i ettertid. Men det er jo allerede skikkelig utrivelig så en oppvask er nok uungåelig!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ta det rett med sjefen. Og andre kollegaer bør gjøre det samme. Sjefen din skal ha taushetsplikt, så er ikke sånn at han kan gå tilbake til din kollega og oute deg. Uansett, ikke forhold deg til han så lenge han ikke gjør jobben sin. Gå rett til leder med personalansvar og la han gjøre sin jobb.

Anonymkode: a3121...af8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du mellomleder?

Altså, det er helt sprøtt at folk kommer seg unna med slik oppførsel. Jeg hadde en junior stilling og var mye stresset og bare det at jeg var engstelig og trengte assistanse med ting gjorde at jeg mistet jobben fordi mellomleder ikke maktet å hjelpe meg. Folk klagde på at jeg var engstelig da det gjorde dem stresset fordi de måtte "se på det"..Det var nok til at sjefen ville sparke meg..men jeg var jo trivelig og grei med folk.

Han der som er så vanskelig og frekk med folk og ignorerer de han jobber med, får vel ikke lov å beholde stillingen sin....Om oppførselen hans ikke er et problem for sjefen så lurer jeg veldig på hva slags sted du er ansatt.

Anonymkode: 3d5da...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er du mellomleder?

Altså, det er helt sprøtt at folk kommer seg unna med slik oppførsel. Jeg hadde en junior stilling og var mye stresset og bare det at jeg var engstelig og trengte assistanse med ting gjorde at jeg mistet jobben fordi mellomleder ikke maktet å hjelpe meg. Folk klagde på at jeg var engstelig da det gjorde dem stresset fordi de måtte "se på det"..Det var nok til at sjefen ville sparke meg..men jeg var jo trivelig og grei med folk.

Han der som er så vanskelig og frekk med folk og ignorerer de han jobber med, får vel ikke lov å beholde stillingen sin....Om oppførselen hans ikke er et problem for sjefen så lurer jeg veldig på hva slags sted du er ansatt.

Anonymkode: 3d5da...d4f

Nei, jeg er kollega med surpompen på lik linje som alle de andre «på gølvet». Men sjefen ser nok helst at vi klarer oss selv uten hans innblanding. 

Ja det er helt utrolig at han tør å holde på sånn. Det kan ikke falle meg inn å være så frekk som det der. Men når sjefen aldri ser denne oppførselen så er det vanskelig å bevise og det blir så vanvittig dårlig stemning etterpå også! 

Det er sjefen som er personalansvarlig på vårt kontor og det finnes ikke noe mellomledd mellom oss og han. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager!!! Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det må være en familiær kobling mellom denne kollegaen og sjefen? Man sitter vel ikke å roper ut FITTKJERRING på jobb uten at de får konsekvenser 😳 med mindre du jobber på vernet bedrift da? 

Anonymkode: 0fd2b...397

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sier meg enig i dette, man må ha ting skriftlig, hvis ikke så blir ofte ikke ting tatt seriøst. Men utrivelig kan det bli uansett, så man må vurdere om det er et sted man ønsker å bli; om man skal slutte eller stå i uenigheten/konflikten. Det er ikke alltid verdt det. 

Anonymkode: 6d996...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag: loggfør alle hendelser. Dato, tidspunkt og hva som er sagt/gjort/ignorert/utført/ikke utført etc. 

Sjefen trenger ikke se loggen din i første omgang, men da har du nødvendig dokumentasjon dersom det blir en «offisiell» konflikt senere.

Ellers har du fått gode råd fra andre om å sette sjefen på kopi når du henviser til eks tidligere oversendt dokumentasjon. Jeg ville kanskje også gitt sjefen en liten heads-up om at dere har en pågående konflikt og at du ser deg nødt til å sette sjefen på kopi på en del e-poster framover slik at han ser omfanget av situasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta alt skriftlig, sett sjefen på kopi på all korrespondanse med han fremover.

Send skriftlig klage til sjefen/HR avdeling hvis dere har dette. Forklar at du kommer til å sette overordnet på kopi fremover pga disse problemene.

Ingenting tas muntlig, dersom han ringer eller kommer i døra, be han sende mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle innspill :) 

Marikken, det var veldig lurt å skrive logg. Det skal jeg begynne med! Og sjefen på kopi på det meste fremover så langt det er nødvendig. 

Til deg som lurte på om det er vernet bedrift. Måtte flire nå 😂 Men nei, alle disse glosene og greiene kommer aldri frem foran sjefen. Vi er alle i 30 og 40-årene så dette er bare så utrolig unødvendig. 

Sjefen er klar over at han har noen utfordringer som ikke kommer til syne for andre enn oss på gølvet. Så det er sikkert vanskelig for han å ta det seriøst når jeg noen ganger må gå til han for tips til å takle surpompen. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere alle på kontoret går sammen og klager på oppførselen hans blir vel sjefen nødt til å ta dere på alvor? 

Anonymkode: f31d6...cf5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...