GÃ¥ til innhold

Fuktskader i ny bolig? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

På nettet står det: 

"Etter hvert vil sannsynligvis fuktskadene også vise seg i form av misfarging og svarte prikker. I dusjsonen kan også røde merker på fliser eller gulvbelegg være et tegn på fuktskader". 

Så hvis jeg har fått litt svart sopp og røde merker på flisene, betyr det at det er alvorlige fuktskader? 

"På baderom er membran det mest effektive middelet mot fukt og mugg. I nye boliger er dette pålagt av myndighetene, men i eldre boliger mangler ofte dette". 

Leiligheten vår en ganske ny. Er det noen feil med membran da? 

Etter dusjing lukker jeg døra til baderommet slik at fukten ikke spres til andre rom. Er det feil? 

Anonymkode: b9a03...934

Skrevet

TS her. 

Vi har litt svartsopp på fugene, ikke flisene. 

Skrevet

har du bra ventilasjon på badet? Du sier litt nyere, er det balansert ventilasjon i boligen? 

Hvis du lukker døra, og det ikke er avtrekk, vil det bli en del fukt der inne. 

Skrevet
Fortunatus skrev (40 minutter siden):

har du bra ventilasjon på badet? Du sier litt nyere, er det balansert ventilasjon i boligen? 

Hvis du lukker døra, og det ikke er avtrekk, vil det bli en del fukt der inne. 

Ganske bra, tror jeg...Jeg bytter filter hvert år. 

Skrevet

Jeg lurer på hvor vanlig det er med sånne sorte prikker

Skrevet

Ingen? 😯

Skrevet

Legg ut bilde av det. Og har dere ikke vifte på badet?

Anonymkode: f0521...7be

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Legg ut bilde av det. Og har dere ikke vifte på badet?

Anonymkode: f0521...7be

Det ble et dårlig bilde...Svarte prikker på fugene. 

Jo, vifte har vi. Ventilasjon, altså. 

Skrevet

Du kan vaske bort soppen med klor.

Anonymkode: 4e895...886

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du kan vaske bort soppen med klor.

Ok....men betyr denne sopp at vi har fuktskader på badet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok....men betyr denne sopp at vi har fuktskader på badet? 

Nei. Det betyr bare at du må vaske badet ditt oftere. Du har ventilasjon skriver du.. men har du tilluft til badet ditt? Er det ålning nederst på badedlren din, eller en annen åpen ventil på badet? Skal fuktig luft trekke ut fra badet må du ha tørr luft inn på badet. Jeg lar badedøren stå åpen så trekker badeviften mer effektivt. 

Anonymkode: 9dd26...8ad

Skrevet

Er denne viften din fuktstyrt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei. Det betyr bare at du må vaske badet ditt oftere. Du har ventilasjon skriver du.. men har du tilluft til badet ditt? Er det ålning nederst på badedlren din, eller en annen åpen ventil på badet? Skal fuktig luft trekke ut fra badet må du ha tørr luft inn på badet. Jeg lar badedøren stå åpen så trekker badeviften mer effektivt. 

Badeviften trekker ikke mer effektivt av at døren står åpen, viften har samme effekt uansett. Det som skjer er at fukten sprer seg til andre rom. Men dette er en bra ting, norske boliger er alt for tørre. Spesielt nyere bygg. Det skiftes ut for mye luft.

Jeg synes det høres veldig merkelig ut at du skal ha sopp på fugene i et relativt nytt bad. Det blir ikke sopp på innsiden av badet av å ha hull i membranen. Da må badet stå fuktig 24/7 (typisk det som skjer mellom møbler og kald yttervegg, hvor fukten er fanget). I nyere bygg skjer ikke dette med mindre de ikke har fulgt tekniske krav, og hele huset er fuktig. Så jeg tror det er noe annet enn fuktproblemer. 

Anonymkode: 059b4...b9d

Skrevet

Badeviften trekker ikke mer effektivt av at døren står åpen, viften har samme effekt uansett. Det som skjer er at fukten sprer seg til andre rom. Men dette er en bra ting, norske boliger er alt for tørre. Spesielt nyere bygg. Det skiftes ut for mye luft.

Jeg synes det høres veldig merkelig ut at du skal ha sopp på fugene i et relativt nytt bad. Det blir ikke sopp på innsiden av badet av å ha hull i membranen. Da må badet stå fuktig 24/7 (typisk det som skjer mellom møbler og kald yttervegg, hvor fukten er fanget). I nyere bygg skjer ikke dette med mindre de ikke har fulgt tekniske krav, og hele huset er fuktig. Så jeg tror det er noe annet enn fuktproblemer. 

Det er jo ikke en bra ting for da kommer sølvkre 

Skrevet

Noe annet enn...Hva da, for eksempel? 

Skrevet

Har du vindu på badet?

Jeg åpner alltid vinduet etter dusjing, for å slippe ut fukten raskere enn viften klarer. (Ganske ny bolig her og.)

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Har du vindu på badet?

Jeg åpner alltid vinduet etter dusjing, for å slippe ut fukten raskere enn viften klarer. (Ganske ny bolig her og.)

Nei, dessverre. Hadde vært fantastisk...

Skrevet

Får du til å legge ut bilde? Og kommer disse prikkene tilbake?

Skrevet
Swan1998 skrev (2 timer siden):

Får du til å legge ut bilde? Og kommer disse prikkene tilbake?

Jeg tar bilde, men det blir uklart...Har lest om at det er umulig å fjerne sorte prikker fra fugene, derfor vet jeg ikke om de evt skulle komme tilbake 

Skrevet

Er det silikonfugene i dusjen det er snakk om? Det er vanlig at det blir sopp der pga. mindre soppdrepende midler i silikonen en det som var tillat før.

Anonymkode: d3cc5...818

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...