Gå til innhold

Avliving av hund, ta med den andre hunden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi må dessverre avlive vår eldste hund pga sykdom. 

På grunn av pandiemen så har ikke dyrlegene her vi bor åpent for avliving hjemme, så vi må til klinikken. 

I den forbindelse lurer jeg på om vi skal ta med den andre hunden vår til klinikken, så hun får vært med på siste reisen til eldste, og luktet på henne, så hun forstår at eldste er borte? 

Da vi avlivde katten for noen år tilbake sa nemlig dyrlegen at det var fint at hundene fikk luktet på katten så de fikk en avslutning de også, så de ikke leitet etter katten når de kom hjem, og ventet på han. Men da avlivde vi hjemme. 

Jeg er redd for at minste vil forbinde klinikken med død om vi tar henne med avlingen. 

Men kan så tror jeg kanskje jeg overtenker alt sammen? Det er veldig vondt å måtte avlive eldste, og vil gjøre det nest riktig for alle partner. 

Trenger noen andres innspill, for jeg vet ikke hva som blir riktig? 

Anonymkode: 9cd98...40a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville latt den andre hunden blitt hjemme. De fleste hunder forbinder vel ikke dyrlegekontoret som et sted med positive opplevelser i utgangspunktet. Å trekke med hund nr 2 for å ta del i dette + den emosjonelle «røra» som oppstår i en slik situasjon virker ulogisk. 

• Liker 19
Skrevet

Nei. Hvorfor utsette hunden for det emosjonelle dere opplever der? Det dere kan oppnå er en stressa hund. 

Anonymkode: 20afe...62c

• Liker 13
Gjest Smeltemann
Skrevet

Ville latt hunden bli hjemme.  Hunden som er hjemme glemmer den andre hunden fort. 

Skrevet

Det er det vi heller mest mot, altså at minste hunden blir igjen hjemme. 

Er bare den kommentaren fra dyrlegen da katten ble avlivd som fikk meg til å tenke på om minste hundene burde være med. 

Men samboer, og egentlig jeg selv innerst inne, vet at minste burde bli igjen hjemme. 

Jeg er bare redd for at hun da blir gående å vente og leite etter eldste hunden, som dessverre ikke komme hjem igjen. 

Skrevet

Jeg har aldri hatt hund så jeg aner ikke hvordan dette funker, men kan dere ta med kroppen til den eldste hunden hjem etter avlivning så den yngste får sett den og tatt «farvel»?

Anonymkode: 91618...72d

• Liker 3
Skrevet

Så trist! Forstår veldig godt at dette er tungt for dere!❤️

Min første tanke er absolutt å la hunden være hjemme. Men kan dere ikke ta en telefon til dyrlegen, og høre hva de anbefaler? 

Anonymkode: d460f...3e6

• Liker 1
Skrevet

Det var veldig fint tenkt av dere. Tenker umiddelbart at den unge bør få være hjemme, men ring dyrlegen og hør.

Anonymkode: 3ad15...828

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke mulig å få med hunden hjem en times tid etter avlivning? Så får hunden luktet. 

Jeg har også to. Enda ung, men forstår spørsmålet ditt! Den ene er livredd dyrlege, så det ville blitt feil. Den andre elsker nye folk og steder så tror det hadde gått fint.

Anonymkode: acef3...b88

• Liker 2
Skrevet (endret)

Virkelig? Du tror hunden tenker konsekvensrekker alla : Aha. Matmor vil bare vårt beste så dette er farvel... Jeez.

Ville du ønsket å se halshoggingen til din partner? Et siste farvel?

Hunden  kommer til å sørge uansett. Den forstår ikke «farvel». Herregud.

Endret av Rotemor
  • Liker 4
Skrevet

Jeg ville latt den friske hunden være hjemme.

Skrevet

Bor dere slik til at det er mulig å gjøre avlivingen utendørs? Jeg skjønner ikke hvorfor veterinærer er så bastant på at det må foregå på klinkken. Korona eller ei.

Anonymkode: 502dd...ab4

Skrevet

Ikke ta med den andre hunden. Hvis dette blir et tårevått og trist farvell for dere så tror jeg hunden vil oppleve dyrelegebesøket som veldig negativt og stressende.

Min hund er livredd for undersøkelsesrommet hos veterinær, dette utviklet seg etter hun var veldig syk og jeg satt å hulket å gråt sammen med henne. Sinnstilstanden min var så kaotisk og dårlig den gangen at jeg påvirket henne til å huske og oppfatte hendelsen som mye værre enn det var.

Anonymkode: 7e518...98c

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler ikke det.

Tror det blir værre for hunden, og sørge vil den uansett.

Vi måtte avlive en ganske ung hund i flokken vår for noen uker siden. Og spesielt ene frøkna vi har i huset sørget lenge, og gjør det tildels enda. Og hadde jeg tatt hun med tror jeg det ville blitt enda værre.

Det er vondt å se den gjenlevende hunden sørge, men man må bare gi de tid på samme måte som man selv trenger tid. Så går det over heldigvis.

Skrevet
Rotemor skrev (6 timer siden):

Virkelig? Du tror hunden tenker konsekvensrekker alla : Aha. Matmor vil bare vårt beste så dette er farvel... Jeez.

Ville du ønsket å se halshoggingen til din partner? Et siste farvel?

Hunden  kommer til å sørge uansett. Den forstår ikke «farvel». Herregud.

Ikke noe å si "herregud" for! Ts spør fordi hun lurer og vil tilegne seg kunnskap. Du vet vel ikke alt i verden heller? Har du aldri sett filmer (ekte) hvor f.eks en hund blir påkjørt og annen nær hund sørger/holder seg ved den hunden? Det hadde de neppe gjort om de ikke brydde seg i det hele tatt. Så klart de blir tilknyttet hverandre, men vi kan selvsagt umulig vite hva slags sorgprosess de har, og de reflekterer nok neppe like mye over det som oss mennesker. Men jeg er ganske så sikker på at hvis en hund lukter på en død hund, så vil den forstå, men det er ikke sikkert den vil huske dette minnet. 

• Liker 8
Skrevet
little fairy skrev (41 minutter siden):

Ikke noe å si "herregud" for! Ts spør fordi hun lurer og vil tilegne seg kunnskap. Du vet vel ikke alt i verden heller? Har du aldri sett filmer (ekte) hvor f.eks en hund blir påkjørt og annen nær hund sørger/holder seg ved den hunden? Det hadde de neppe gjort om de ikke brydde seg i det hele tatt. Så klart de blir tilknyttet hverandre, men vi kan selvsagt umulig vite hva slags sorgprosess de har, og de reflekterer nok neppe like mye over det som oss mennesker. Men jeg er ganske så sikker på at hvis en hund lukter på en død hund, så vil den forstå, men det er ikke sikkert den vil huske dette minnet. 

Jeg benektet da ikke at de blir tilknyttet til hverandre. Men de kan da ikke tenke lange konsekvensrekker. De sørger ikke mindre av å se vennen sin bli avlivet eller dø naturlig for den saks skyld 🙄»Nå har Voffsen lidd lenge nok. Dette er humant....Jeg støtter avgjørelsen og aksepterer at det ikke var annet å gjøre».... 

• Liker 3
Skrevet
Rotemor skrev (5 timer siden):

Jeg benektet da ikke at de blir tilknyttet til hverandre. Men de kan da ikke tenke lange konsekvensrekker. De sørger ikke mindre av å se vennen sin bli avlivet eller dø naturlig for den saks skyld 🙄»Nå har Voffsen lidd lenge nok. Dette er humant....Jeg støtter avgjørelsen og aksepterer at det ikke var annet å gjøre».... 

slutt med deg. 

Anonymkode: 20afe...62c

• Liker 2
Skrevet
Rotemor skrev (9 timer siden):

Jøss, så hyggelig du er da! 

Jeg har aldri påstått at de tenker i lange konsekvensrekker, eller at de forstår hensikten. Så de tå være frekk i en tråd hvor jeg spør etter råd angående avling av et familiemedlem kan du fint spare deg for. 

Det er vondt og kjipt nok at den ene hunden vår er syk, og den andre må sørge over den. 

Du kan gå å spy galle en plass hvor det ikke er et sårt tema, og være usmakelig der istedenfor.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det kan være fint for hunden å kunne ta farvel. H*n kan møte vennen etterpå, men ikke under selve prosessen. Tror lett hunden kan bli stresset av å ikke vite hvor den eldre hunden er. De har jo en flokkmentalitet, så h*n vil nok lete etter den andre om h*n ikke vet h*n er død. ❤️

Skrevet

Takk for alle svar! 

Vi har bestemt oss for å ta med kroppen til eldste hjem, så minste kan lukte på den. :hjerte:

Så begaver vi henne etterpå. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...