Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Eksen min og jeg var sammne i 6 år, før vi gjorde det slutt i sommer. Han ville veldig gjerne at vi skulle være venner, men vi møttes en gang i høst... I januar begynte vi å være "sammen" igjen, jeg overnattet mye og han kalte meg kjæresten sin. Ville at jeg skulle flytte inn hos han osv, jeg sa det ikke gikk da jeg hadde fått et veldig bra jobbtilbud og skulle flytte i februar. 

Jeg flytter, og plutselig så svarer han ikke på meldingene mine. Går fra å kjærlighetsbombe meg døgnet rundt til helt stilt, kanskje en kort melding som ikke er relevant til noe av det jeg skriver. Må spørre om han da har slått opp med meg eller hva som er greia, jeg gidder i hvert fall ikke å bli behandlet slik. Så jo, vi er ikke kjærester, men han vil ikke si det til meg fordi jeg reagerer så sterkt på ting, jeg er så enten eller...

Nå skal han i disse traktene, og lurte på om han kunne sove hos meg. Jeg tenker nei, at jeg må sette grenser, jeg har ikke lyst på noe av og på-forhold eller være tilgjengelig kun når det passer han.

Aner ikke hva jeg spør om. Noen som har erfaring med noe lignende? Jeg synes det er utrolig vanskelig å si nei til han, men jeg klarte det nå. Da fortsatte han med å si at han kommer uansett, han vet hvor jeg bor (kan ikke huske om jeg har fortalt det eller ei), så jeg bare la på.

Anonymkode: 62c60...b58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du slipper opp nå er det fare for at du hektes.

Er det i det hele tatt noe vits å holde kontakten hvis det evnt blir et avstandsforhold, vil du ha det og den uforutsigbare oppførselen hans?

Anonymkode: 3164b...2c4

• Liker 4
Skrevet

Huff dette er slitsomt. Enten er dere eller ikke. Ikke gi kjærestefordeler til en som ikke er interessert. Tenker han har deg på gress mens han leter etter andre. Du er trygg havn å komme tilbake til. Ikke slipp han inn om du mener det er helt slutt. 

Anonymkode: 2f28e...549

• Liker 5
Skrevet

Huff nei, sånn der hot/cold-greier er så slitsomt. Og i alle fall ikke greit å møte opp på døra di når du har sagt nei til overnatting. 

Anonymkode: 5746c...b60

• Liker 3
Skrevet

Folk som ikke tar nei for et nei, er nettopp derfor vi av og til må sette opp ekstra sterke grenser. Og en grense er ikke en grense om du ikke overholder den. Gir du etter nå, så vet han at dine grenser bare er tullball. Grensene dine må også kommuniseres til han med en konsekvens som du kan og vil gjennomføre: "Kommer du på døren min, så ringer jeg politiet/naboen"

Det er slutt. Dere bor i hver sin by. Han har vist sitt sanne jeg. Han vil presse seg innpå deg nå, fordi han vil "ha seg". Ikke gidd. Gå videre, og slipp kun inn folk som respekterer deg og grensene dine.

En normal person som vil deg vel, ville ikke sagt at han vet hvor du bor og kommer likevel. Han ville sagt at han er skuffet, men at han respekterer din avgjørelse.

Anonymkode: 7e6e5...196

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Folk som ikke tar nei for et nei, er nettopp derfor vi av og til må sette opp ekstra sterke grenser. Og en grense er ikke en grense om du ikke overholder den. Gir du etter nå, så vet han at dine grenser bare er tullball. Grensene dine må også kommuniseres til han med en konsekvens som du kan og vil gjennomføre: "Kommer du på døren min, så ringer jeg politiet/naboen"

Det er slutt. Dere bor i hver sin by. Han har vist sitt sanne jeg. Han vil presse seg innpå deg nå, fordi han vil "ha seg". Ikke gidd. Gå videre, og slipp kun inn folk som respekterer deg og grensene dine.

En normal person som vil deg vel, ville ikke sagt at han vet hvor du bor og kommer likevel. Han ville sagt at han er skuffet, men at han respekterer din avgjørelse.

Takk! Enig i det. Følte han hele tida ikke hørte på meg i forholdet og gjorde ting jeg sa han ikke ville, så tror kanskje jeg nå bare må sette ned foten og stå på mitt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvis du slipper opp nå er det fare for at du hektes.

Er det i det hele tatt noe vits å holde kontakten hvis det evnt blir et avstandsforhold, vil du ha det og den uforutsigbare oppførselen hans?

Anonymkode: 3164b...2c4

Nei! Slitsomt og forvirrende. Jeg er en som trenger at ting er forutsigbart, og det har jeg forklart. Ingenting galt i det.. (bare meg som prøver å overbevise meg selv om at jeg ikke gjør noe galt ved å ha grenser, hehe. Tips til hvordan bygge opp selvrespekt tas gjerne i mot..)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk! Enig i det. Følte han hele tida ikke hørte på meg i forholdet og gjorde ting jeg sa han ikke ville, så tror kanskje jeg nå bare må sette ned foten og stå på mitt. 

Så bra! Det er ingenting galt i å sette grenser! Det må alle mennesker gjøre for å fungere slik de skal 😊 Noen av oss er dårlig på å sette grenser, og da har du disse ulvene som kan lukte det på mils avstand. Jeg har blitt flinkere nå. Jeg lånte noen penger til en ikke-nærme venn for et par år siden. Hadde ikke lyst, men jeg turte ikke å være kjip og si nei "bare" for 500 kr. Og jeg skulle jo få det igjen "den 20.". Det tok 3-4 måneder og masse masing før jeg fikk alt tilbake. Etter det jobbet jeg mye med grensene mine pga eksen som manipulerte og slet meg ut. Og JEG fikk dårlig samvittighet pga det. Jeg lærte meg å si nei. Uten begrunnelse, uten dårlig samvittighet. Det er mitt liv, jeg skal omgi meg med mennesker som gir meg god energi, og si nei til de som tapper meg for energi og ikke respekterer meg. Så spurte han ikke-nærme vennen om et lån igjen. Jeg sa nei. Jeg fikk en lang tale tilbake på hvor vanskelig jeg var, og stakkars ungen hans som ikke fikk julegave, og blablabla. Tidligere hadde jeg nok fått dårlig samvittighet ovenfor sønnen hans. Men nå(!!), nei, det var ikke jeg som hadde sløst bort julegavebudsjettet hans. Jeg er ikke forpliktet til å låne bort penger til andre. Mine penger skal jeg bruke på meg selv og mine barn, og det jeg har til overs går til sparing. Med god samvittighet! Grenser er ikke kjipt! Det er nødvendig! Og de som ikke respekterer grensene må ha enda sterkere grenser. Og vi skal være STOLT over at vi klarer å forhindre at folk utnytter oss! Jeg ga forresten kort beskjed til han ikke-nærme vennen om at det ikke var jeg som var vanskelig. Det var han som tidligere hadde brutt avtalen om tilbakebetaling, og at han av alle burde ha forståelse for at andre enn han også kunne ha dårlig råd. (han beklaget seg da, og jeg var SÅ stolt av meg selv! Og det føltes SÅ godt å slippe det lånemaset. Samme med selgere både på telefon og på senteret. "Nei, takk". Ingen dårlig samvittighet. Jeg gir til veldedighet jeg velger selv, og boikotter alle som er pågående!)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...