Gå til innhold

1 åringen min vil ikke spise mat. Og sover derfor dårlig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi strever så med mat. Hun vil ikke spise. Men det lille hun spiser gjør at hun ligger slik an på vekt at det ikke er noen bekymring, ennå. Men det sliter ut både henne og oss foreldre, med tanke på at hun er sulten på natt og sover derfor dårlig. Fra midnatt til vi står opp kl 6 gråter hun nesten hele tiden og er urolig..

Noen tips? Vi er i utredning på barneavdeling med tanke på melkeallergi og skal også dit i slutten av uken. Imed hun er grei i kurven så er det lite hjelp å få fordi om en snart går under av lite eller ingen søvn 😢

Anonymkode: a73ab...d56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere prøvd å gi MME i tillegg på kvelden?

Anonymkode: 32684...883

Skrevet

Hva med å gi morsmelkerstatning på flaske på natta? 

Hva spiser barnet på dagen? 

Anonymkode: 901ef...8bb

Skrevet

Gir du ungen mat på natt da? Min fikk mme om natten til langt over året. Var eneste måten å få han til å sove på.

Anonymkode: 49c44...2a4

Skrevet

Har du fortsatt melk? I så fall er det lurt å fortsett amming ble vi rådet til av helsestasjonen. Hva vil barnet spise? Hvis du finner noe som hun vil spise så pøs på med det. Vitamintilskudd kan tas i tillegg mens dere venter på utredning. Det er tøft når de ikke vil spise. 

Mine tips som funket greit: Smoothie (blandet i litt havremel og olje), grove vafler med egg og most banan som søtning, eggerøre, tomatsuppe og makaroni.

Hos oss var det sannsynligvis store mandler (svært store og uten mellomrom) som gjorde svelging vanskelig. Håper dere finner ut av det. Lykke til❤️ 

Anonymkode: 5efd3...9e3

• Liker 1
Skrevet

Ammes ennå ja. Ikke like mye da hun vegret seg en stund. Hun nekter mme og grøt. Gjort det hele veien. Og grøt  ble helt null toleranse da vi måtte få over til melkefri. 

Hun spiser litt havregrynsgrøt med banan eller smootie blandet i.

Ene dagen spiser hun kanskje noen biter brød med leverpostei, peanøttsmør, syltetøy eller kaviar. Altså noe som smaker som skal gi henne litt lyst på mat. Men neste dag nekter hun. Bare kaster maten. 

Noen ganger glimter hun til å spiser litt mer middag. 

Tusen takk for tips ❤️

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ammes ennå ja. Ikke like mye da hun vegret seg en stund. Hun nekter mme og grøt. Gjort det hele veien. Og grøt  ble helt null toleranse da vi måtte få over til melkefri. 

Hun spiser litt havregrynsgrøt med banan eller smootie blandet i.

Ene dagen spiser hun kanskje noen biter brød med leverpostei, peanøttsmør, syltetøy eller kaviar. Altså noe som smaker som skal gi henne litt lyst på mat. Men neste dag nekter hun. Bare kaster maten. 

Noen ganger glimter hun til å spiser litt mer middag. 

Tusen takk for tips ❤️

Meg igjen fra over. Mammaen til han som heller ikke ville spise. Vi stresset mye med maten. Han sov svært dårlig og lite da han var liten. Nå slår det meg at han kanskje var sulten😜 Han var en liten tass, 8,5 kilo på ettårsdagen, men fulgte sin egen kurve. Jeg skulle ønske noen sa til oss at så lenge han fulgte kurven kunne vi senke skuldrene litt, men jeg opplevde bekymring fra helsestasjonen og siden han var min første ble jeg naturligvis veldig urolig. Nå har jeg tre barn og vi fikk etterhvert en klokere helsesøster. Hun sa at så lenge kurven ble fulgt var det ikke fare på ferde. Bare strev med nattevåk og slike ting. Da ville jeg nok ha stresset litt mindre. Tenkte litt etter og mat som han kunne utforske selv ga ofte mer mat i magen. 

For eksempel: Erter, kokte gulrotstaver og brokkoli, hermetisert frukt, fiskekaker og fiskeboller, potetmos (som er ganske fast og får plass i neven😅), kavringer, hirse/maispops, maiskorn, kokt egg, og all mat han selv kunne plukke fra våre tallerkner😂

Dette går seg nok fint til, men er tøft og slitsomt når det står på. Stor klem til deg.

Anonymkode: 5efd3...9e3

Skrevet

Nå vet jeg ikke om det hjelper, men da ungen min nektet å spise grøt og brødskiver så lagde jeg lapper. Jeg har lagd lapper av grøten hans, med litt vaniljesukker (halv ts), havregryn, byggmel og ett egg. Blandet godt sammen og stekt de. Helt varme har de stort sett gått ned. Da får hen hvertfall i seg det hen trenger av næringsstoffer. Har også lagd bananlapper til lunsj. 

Lukke til, og som hun over sier. Så lenge hun følger egen kurve så prøv å senk skuldrene. Det er kjempeslitsomt mens det står på. Heier på dere!😊

Anonymkode: 039c1...8f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...