Gå til innhold

Noen andre som var skikkelig utrent inn i graviditeten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Yes, før første barn var jeg passe godt trent, god helse altså. Så ble jeg syk med hyperemesis, sengeliggende, fikk et allergibarn med kolikk, refluks, søvnproblemer opp til 2 år - unntaks- og krisetilstand, ingen trening overhodet. Så kom coronaen og den har ikke hjulpet på å sette igang treningsgleden.... vet jeg ikke er alene der 😂 uff.

nå er jeg gravid igjen og er på mitt aller mest utrente, rett og slett dårlig form synes jeg selv. Flere som har vært i dårlig form på vei inn i et svangerskap? Hvordan gikk det med dere?

(til dere som sier «bare trene litt på stuegulvet» og ikke klarer komme med treningsråd, jada, jeg vet det - er ikke det jeg spør om)

Anonymkode: eae70...133

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

*ikke klarer å la være å komme med treningsråd, skulle det stå

TS

Skrevet

Hei! Jeg skal ikke komme med treningsråd til deg. Det er det verste jeg vet sjøl. Jeg har manualer og sånn ellipsemaskin OG matte hjemme. Manualene er blitt rørt én gang, da jeg skulle flytte dem til under senga 😂 

I første svangerskap var jeg ikke veldig trent, men hadde butikkjobb, så fikk en del bevegelse der. God form hele tiden. Merket ingenting av plager før riene begynte. 

Nå derimot er jeg ikke trent. Hadde stillesittende jobb hele sommeren, og var dausliten da jeg kom hjem (i hodet altså).

Jeg aner ikke om det har noe med det å gjøre, men jeg merker at jeg er i dårligere form, og ikke orker veldig mye pga bekkensmerter og ryggsmerter. I begynnelsen var alt som normalt hos meg, og gjorde alt av husarbeid og det jeg skulle, men kjenner at det er mye tyngre nå i uke 37. Jeg håper det går seg til så snart baby er ute og jeg kan begynne å gå trilleturer, og at våren kommer snart 😊 

Anonymkode: 547b6...622

• Liker 2
Skrevet

Jeg trente jevnlig før jeg ble gravid. Både styrketrening, cardio og gåturer langs veien. Etter jeg ble gravid la jeg alt dette til side da jeg ikke maktet noe ekstra enn jobbing og hjemme med barnet mitt.  Nå som jeg er i uke 20 er energien tilbake og jeg hadde min første treningsøkt for 1 uke siden. Tok det ganske rolig, men likevel har jeg vært støl i en hel uke etterpå. Sliter med å reise meg opp fra doen, sofaen osv. Så her kjenner jeg at kroppen ikke er vandt med trening så det det skal trener fremover, men jeg skal ikke pushe meg. Og jeg har troen på at gåturer er nesten lile viktig som styrkeøkter.

Anonymkode: 919e4...42d

Skrevet

Jeg har aldri ytrnt i hele mitt liv, men både svangerskapet og fødsel vgikk strålende. 

Anonymkode: 5c229...004

Skrevet

Var godt trent før første svangerskap og trente som før de første 3 månedene før jeg roet ned resten, men fortsatt var i bevegelse.

Når coronaen kom sluttet jeg å trene. Ble gravid i mai og eneste trening var noen gåturer her og der gjennom svangerskapet.

Begge svangerskap og fødsler gikk fint, men med nr 2 var det et mer slitsom svangerskap og jeg gikk mer opp i vekt. 

Anonymkode: 9de54...180

Skrevet

Jeg var greit trent når jeg ble gravid første gang. Jeg ble helt utmattet fordi jeg var kvalm gjennom nesten hele svangerskapet. Så jeg trente ikke, og hadde et lite aktivt svangerskap. Fødselen gikk fint, og jeg var i grei form når jeg hadde født. Kondisen var selvsagt ikke noe bra, men det fungerte veldig fint til det jeg da skulle bruke kondisen til- å gå tur med barnet. Jeg gikk mye på tur etter fødsel (uten fokus på trening), og kom i grei form igjen 6 mnd etter fødsel- så da begynte jeg å trene igjen. 
På de to andre graviditetene har jeg trent mindre før graviditeten, og graviditetene har forløpt som den første. Enormt utmattet og kvalm, men fødselen og tiden etter fødsel har gått veldig fint. Har gått opp ca 8 kg i graviditetene.

Jeg hadde forresten 8 år mellom første fødsel og siste fødsel. Ved førstemann (i 2006) var det lite fokus på trening i svangerskapet eller i tiden etterpå. Men ved sistemann så var det mye fokus i media på trening underveis i graviditeten og ikke minst at man skulle trene kort tid etter fødselen for å komme i form igjen. Jeg synes det er litt trist at det har blitt sånn. Man skal ha dårlig samvittighet for å ikke ha trent nok før man blir gravid, man «skal» trene som vanlig gjennom hele svangerskapet og når man har født skal man rett på proteinbarer og komme i form. 

Anonymkode: 2bd94...04b

Skrevet

Kanskje ikke vært så dårlig form i starten av svangerskapene, men har blitt det i løpet av svangerskapene som følge av heftig bekkenløsning. Det har gått greit det også, selv om jeg har stort sett vært 3-6 mnd immobil i hvert svangerskap. Det har gått greit å komme tilbake i form etter svangerskapene.

Jeg antar at det hadde vært enklere svangerskap om jeg hadde vært i bedre form, men det har altså gått helt fint, selv om jeg har vært i den andre ekstreme enden.

Anonymkode: 99625...10e

Skrevet

Får du noe hverdagsaktivitet da? Jeg har ikke trent "målrettet" på en god stund men har hund så går jo en del i hverdagen. Fint med bevegelse, om så det ikke er vektløfting akkurat.

Anonymkode: 6a050...3f1

Skrevet

Jeg trente ikke i det hele tatt før jeg ble gravid med de to eldste, hadde kjempelett svangerskap og fødsler. Nå med nr tre trente jeg frem til andre trimester ca, da kom bekkensmertene ved løping og alt annet er jo stengt så får liksom ikke gjort så mye. Har matte for å trene styrke, men det glemmer jeg jo så har ikke gjort noe av det heller 😅 så ja, her blir det mye stillesitting med unntak av et pr gåturer i løpet av uka, men det vil jeg ikke akkurat kalle trening. 

Anonymkode: baea5...8e5

Skrevet

Jeg var i mitt livs dårligste form når jeg ble gravid (første barn). Og måneder med kvalme (de første 4-5 måneder) og deretter stor og tung (og andpusten) hjalp ikke på. Men, så fikk jeg en jente som ville ha bevegelse! Så jeg har bare gått og gått:) nå er hun 6 måneder, jeg er i bedre form enn før graviditeten, 10 kg mindre og akkurat kommet i gang med å løpe igjen:) 

Jeg ville slappet av og hygget meg (så godt det lar seg gjøre), og så sette inn støtet når kroppen er klar for det etter fødsel. Hverdagsmosjon i den grad du har tid/lyst er jo aldri feil:) om så bare en liten gåtur. Jeg synes det hjelper på humøret å komme seg ut litt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er der nå, 20 uker på vei og min livs aller dårligste form! Hadde ikke trent noe særlig akkurat før jeg ble gravid, men var i helt grei form. Men siden jeg ble gravid har jeg vært så sykt dårlig og ikke orket noenting. Nå har jeg bekkenløsning i tillegg 😂 Så jeg museskritter rundt som en gammel dame og blir andpusten av den minste ting. 

Jeg prøver å gjøre litt yoga og gå turer, men dette blir utrolig spennende. Med første var jeg i god form før og under graviditeten og ble allikevel helt utslitt i tiden etter fødselen. Da hadde jeg en god del mangler, så denne gangen skal jeg ihvertfall være nøye med å ta ekstra tilskudd. 

Anonymkode: e066a...0c6

Skrevet

Takk for alt dere deler! :)

TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg var helt inaktiv pga. kvalme og oppkast i første svangerskap, og trente ikke mellom svangerskapene. Nå har jeg aldri trent noe særlig da, men er vanligvis litt aktiv i hverdagen bla. gjennom å gå tur med hunden. I hvert fall var jeg meget lite trent da jeg ble gravid med nr. to da nr. 1 var 11 mnd. Det svangerskapet ble likevel en god del lettere, jeg var mindre kvalm og formen ellers var helt ok. 

Anonymkode: 83b50...06b

• Liker 1
Skrevet

Jeg startet graviditeten i mitt livs dårligste form. Den første halvdelen var jeg konstant utslitt av kvalme, så formen ble ikke bedre. Den siste halvdelen hadde jeg bekkenløsning, så da kunne jeg ikke gå.

Da jeg kom på fødestua var jeg i helt elendig form. Det gjorde nok fødselen tyngre, siden jeg ble utslitt. Likevel klarte jeg å hente krefter til å presse ut babyen, et eller annet sted.

Det tok tid å trene meg opp etterpå. Til å begynne med var det tungt bare å bære baby, og jeg kunne ikke gå så langt. Etterhvert klarte jeg å bære stadig mer, og jeg kunne trille lengre turer. Nå, to år senere, er jeg sprekere enn jeg var før jeg ble gravid.

Det verste var egentlig at jeg ikke kunne bruke bæretøy de første månedene. Jeg var bare ikke sterk nok til å bære baby i flere minutter i strekk, og det lille klistremerket mitt likte veldig godt å bli bært.

Anonymkode: 59196...25a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...