Becky Skrevet 18. februar 2021 #21 Skrevet 18. februar 2021 (endret) Sylveon skrev (1 time siden): Hvor ofte er du her inne? Det er flere brukere som har argumentert jevnlig og hardt for portforbud i løpet av det siste året, at det er den beste løsningen, at man er lei av at korona eksisterer og mener at å stenge seg inne over flere døgn vil være med å gjøre at korona forsvinner. At portforbud er redningen for korona, at man MÅ stenge ned alt NÅ. Ja, det er nok noen brukere som sitter og river seg i håret av sinne. At du ikke har sett dem, betyr ikke at de ikke eksisterer. Er her ganske ofte, men skal ærlig innrømme at jeg har skygget banen i det siste og brukt tiden min mer effektivt enn å sitte her inne hele dagen. Jeg ønsker ikke portforbud for Norge. Det er ingen redning, men det hjelper ifh til smitte. Det har hjulpet her. Endret 18. februar 2021 av Becky
Sylveon Skrevet 18. februar 2021 #22 Skrevet 18. februar 2021 (endret) Becky skrev (7 minutter siden): Er her ganske ofte, men skal ærlig innrømme at jeg har skygget banen i det siste og brukt tiden min mer effektivt enn å sitte her inne hele dagen. Jeg ønsker ikke portforbud for Norge. Det er ingen redning, men det hjelper ifh til smitte. Det har hjulpet her. Ikke jeg heller, men det er ikke alle som er enige med deg og meg. Endret 18. februar 2021 av Sylveon
Becky Skrevet 18. februar 2021 #23 Skrevet 18. februar 2021 Sylveon skrev (4 minutter siden): Ikke jeg heller, men det er ikke alle som er enige med deg og meg. Nei, men så er det også mennesker som oppriktig mener at når et portforbud blir innført så har vi Nord-Korea tilstander. Det er ekstremer på alle sider. 3
Sylveon Skrevet 18. februar 2021 #24 Skrevet 18. februar 2021 Becky skrev (Akkurat nå): Nei, men så er det også mennesker som oppriktig mener at når et portforbud blir innført så har vi Nord-Korea tilstander. Det er ekstremer på alle sider. Jepp. Man ser jo det på alle områder egentlig.
Enda en tulling Skrevet 18. februar 2021 #25 Skrevet 18. februar 2021 Becky skrev (45 minutter siden): Når jeg leste og var aktiv inne på de trådene var det ærlig ingen jeg kunne se som skrev «portforbud nå» . Det var mer som sagt, i helt, helt kritiske og ekstreme tilfeller. Siden jeg har levd med portforbud noen uker nå så vet jeg hva det innbærer. Skjønner tankene dere har med krenket frihet og spørsmål til demokratiet. Men hvor jeg er, har det funket helt fint med portforbud, det har lasset av overbelastet sykehus. Vi går tilbake til «normalen» i Mars. Det kan være at portforbud ikke funker på Norge, eller vil være mer ødeleggende på vårt demokrati enn andre land, kanskje fordi vi er så små. Men det kan virkelig ikke sammenliknes med Nord-Korea tilstander slik som det ble skreket i samtalene om portforbud. KG har et søkefelt. Skriv inn "portforbud" og trykk søk, så har du lesestoff et par uker. Litt mer oversiktlig kanskje om du velger bare å søke i titler og da vil du lett se at flere definitivt har ønsket portforbid, men mange av disse portforbuddrømmene er skjult inne i tråder som handler om andre ting. Hvordan vet du forresten at portforbud er så effektivt? Tallene i de fleste land har gått ned etter nyttår, uansett restriksjonsnovå. 2
Becky Skrevet 18. februar 2021 #26 Skrevet 18. februar 2021 Enda en tulling skrev (Akkurat nå): KG har et søkefelt. Skriv inn "portforbud" og trykk søk, så har du lesestoff et par uker. Litt mer oversiktlig kanskje om du velger bare å søke i titler og da vil du lett se at flere definitivt har ønsket portforbid, men mange av disse portforbuddrømmene er skjult inne i tråder som handler om andre ting. Hvordan vet du forresten at portforbud er så effektivt? Tallene i de fleste land har gått ned etter nyttår, uansett restriksjonsnovå. Ok, det gidder jeg ikke å bruke tiden min på. Var nok med de store trådene her inne. Tror det dekket hovedgruppene. Bor i et land med portforbud nå.
13579 Skrevet 18. februar 2021 #27 Skrevet 18. februar 2021 Example skrev (7 timer siden): Folk har argumentert for portforbud her og andre steder siden mars i fjor. De er selvfølgelig en minoritet, men de finnes. Hva er verre enn at smittesituasjonen går ut av kontroll? Jo, nemlig det at man samtidig opphever dugnaden og lager seg et ekstra problem ved å innføre et portforbud. Over 600 er døde pga smitten, og dette viser at en slett ikke har hatt kontroll. Dette ville i andre sammenhenger regnes som en nasjonal katastrofe, der ingen innsats ville anses for liten om dødsfallene kunne vært unngått. Dersom regjeringen hadde vært modige og innført lovpålagt portforbud hele døgnet, for ett år siden, ville et slikt resultat vært realistisk. Forbudet måtte overvåkes av politi, forsvar og droner, og fysisk sperring av alle dører burde inngå som er del. Åpning av samfunnet kan først vurderes når viruset ikke lenger kan påvises. Når haugevis av nordmenn/-kvinner allerede er døde, er det i seineste laget å vurdere dette nå, men om det innføres straks, kan en kanskje håpe at antall døde ikke passerer 1000?
Hatsumomo Skrevet 18. februar 2021 #28 Skrevet 18. februar 2021 (endret) 13579 skrev (25 minutter siden): Åpning av samfunnet kan først vurderes når viruset ikke lenger kan påvises Vet ikke hva slag utopi du forventer å leve i, men dette kan du bare glemme. Covid kommer nok til å ende opp som de ulike forkjølsesvirusene som sirkulerer hver år, forminsket i styrke og dødelighet etterhvert og så lenge man er vaksinert, ganske så harmløst. Endret 18. februar 2021 av Hatsumomo 1
Example Skrevet 18. februar 2021 Forfatter #29 Skrevet 18. februar 2021 Becky skrev (7 timer siden): Når jeg leste og var aktiv inne på de trådene var det ærlig ingen jeg kunne se som skrev «portforbud nå» . Det var mer som sagt, i helt, helt kritiske og ekstreme tilfeller. Siden jeg har levd med portforbud noen uker nå så vet jeg hva det innbærer. Skjønner tankene dere har med krenket frihet og spørsmål til demokratiet. Men hvor jeg er, har det funket helt fint med portforbud, det har lasset av overbelastet sykehus. Vi går tilbake til «normalen» i Mars. Det kan være at portforbud ikke funker på Norge, eller vil være mer ødeleggende på vårt demokrati enn andre land, kanskje fordi vi er så små. Men det kan virkelig ikke sammenliknes med Nord-Korea tilstander slik som det ble skreket i samtalene om portforbud. Det handler om å verne om tilliten mellom stat og befolkning. En tillit som har bidratt til Norge er der mange andre land ikke er om dagen. Samtidig synes jeg portforbud vil også ødelegge mye av det gode i det norske samfunnet på lengre sikt også. Det vil for eksempel gi folk et nytt syk på politiet, dersom de settes inn for å passe på at portforbudet overholdes. Det at nettopp politiet er imot sier mye. Hvilket land ønsker vi at dagens ungdom skal vokse opp i? Et land hvor politiet skriver ut bøter til folk som går tur på kvelden? 7
Gjest Blondie65 Skrevet 18. februar 2021 #30 Skrevet 18. februar 2021 Example skrev (4 minutter siden): Det handler om å verne om tilliten mellom stat og befolkning. En tillit som har bidratt til Norge er der mange andre land ikke er om dagen. Samtidig synes jeg portforbud vil også ødelegge mye av det gode i det norske samfunnet på lengre sikt også. Det vil for eksempel gi folk et nytt syk på politiet, dersom de settes inn for å passe på at portforbudet overholdes. Det at nettopp politiet er imot sier mye. Hvilket land ønsker vi at dagens ungdom skal vokse opp i? Et land hvor politiet skriver ut bøter til folk som går tur på kvelden? Jeg er 100 % enig i samtlige innlegg du har skrevet i denne tråden. Portforbud er et vanvittig sterkt virkemiddel og det har vi ellers ingen tradisjon for i Norge. Av denne grunn var det å utrede dette kolossalt provoserende. Jeg tror nok at i et annet år enn valgåret ville regjeringen likevel utredet, dessverre.
13579 Skrevet 18. februar 2021 #31 Skrevet 18. februar 2021 Hatsumomo skrev (7 timer siden): Vet ikke hva slag utopi du forventer å leve i, men dette kan du bare glemme. Covid kommer nok til å ende opp som de ulike forkjølsesvirusene som sirkulerer hver år, forminsket i styrke og dødelighet etterhvert og så lenge man er vaksinert, ganske så harmløst. Dersom det fortsetter å spre død, betyr dette at vi bør innføre permanent portforbud. Svært få vil ha tillatelse til noen gang å ferdes utendørs.
Fremhevede innlegg