Gå til innhold

Må gulv og tremøbler ha samme nyanse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal legge nytt gulv og prøver primært å finne et som står i stil med øvrige møbler som i hovedsak er eik. Samtidig føler jeg naturlig eik kanskje blir litt for mørkt gulv og litt for likt den gule parketten som skal bort... Ser det rart ut hvis gulvet er lysere enn resten? Er dette noe andre legger merke til og er opptatt av? Er det eventuelt noen som kan kan fortelle hva de selv valgte å kombinere med sine eikemøbler?🙈

Anonymkode: 20cc5...d0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss er det lys enstavs eikeparkett. Vi har kjøpt noen møbler i lys eik, men de er mørkere enn gulvet. Syns ikke det gjorde noe, men har blitt litt over kill med lys eik hos oss nå 😅

Anonymkode: f93c3...e90

Skrevet

"Må"? 

Anonymkode: 02fb4...22d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

"Må"? 

Anonymkode: 02fb4...22d

Hvis du legger godviljen til, eller kanskje leser teksten, forstår du muligens hva jeg mente, eller? 😊

• Liker 1
Skrevet

Haha, nei! Så kjedelig hvis alt er så likt! Jeg har eikegolv, teakbord, bjørke-spisestue og furu-bokhylle. Elsker det! Levende og interessant, ikke dødt og ensartet. 

Anonymkode: d98cc...ecc

• Liker 4
Skrevet

Absolutt ikke! Blir fort kjedelig synes jeg. Mye mer spennende med hjem der det mikses og matches litt😁

Anonymkode: e4910...971

• Liker 1
Skrevet

Synes man bør bryte opp med flere tresorter. Mye finere at hjem ser ut som de er skapt over tid, med litt tilfeldigheter og ymse skatter, enn at alt er kjøpt inn samtidig for å matche. 

Vi har både eik, furu og teak i vår stue. 

Anonymkode: 1ba11...73e

Skrevet

Nei, de MÅ ingenting. Gjør som dere selv vil.

Skrevet

Kan fort bli litt blast hvis alt matcher, så en farge som bryter blir bare fint!

Anonymkode: b9d08...e8a

Skrevet

Selv syntes jeg man kun bør ha en tresort i hvert rom, alt annet ser «rotete» og uorganisert ut. At det blir «kjedelig» med kun en tresort er jeg uenig i, man bryter da opp med fargede tekstiler. 

Men når det er sagt så ville jeg absolutt ikke lagt gul eik dersom jeg skulle ha byttet gulv. Gulvet skal forhåpentligvis være der i mange år, møblene bytter du kanskje ut etter hvert eller så flytter du. Så gulvet først og møblene etterpå :) Du behøver altså ikke bytte ut møblene med en gang, det blir både tøysete og lite miljøvennlig, men kanskje du kan pusse ned og hvitolje noen av møblene? Eller så får det bare være med litt forskjellig farge :) 

Anonymkode: d3b55...7da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv syntes jeg man kun bør ha en tresort i hvert rom, alt annet ser «rotete» og uorganisert ut. At det blir «kjedelig» med kun en tresort er jeg uenig i, man bryter da opp med fargede tekstiler. 

Men når det er sagt så ville jeg absolutt ikke lagt gul eik dersom jeg skulle ha byttet gulv. Gulvet skal forhåpentligvis være der i mange år, møblene bytter du kanskje ut etter hvert eller så flytter du. Så gulvet først og møblene etterpå :) Du behøver altså ikke bytte ut møblene med en gang, det blir både tøysete og lite miljøvennlig, men kanskje du kan pusse ned og hvitolje noen av møblene? Eller så får det bare være med litt forskjellig farge :) 

For mange er jo litt "rot" noe av det som gjør et hjem stimulerende og interessant! Skal man liksom takke nei til bestemors antikke, håndlagde skjenk, eller en original 60-talls skinnstol fordi det ikke er i samme tresort som stuebordet? :P Da lukter det fort traurig Bohus-stil, gitt.

• Liker 3
Skrevet

Nei

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åh, er "vanlig eik" ut? 🙈 Jeg syns faktisk eikemøblene mine er skikkelig fine... Det er en spisestue og en bokhylle det er snakk om. Er 1-stavs eikegulv som ikke er hvitlakkert (eller hva de nå er) også ut? (Er med på at gammel, gulnet 3-stavs ikke er tidsriktig, altså.)

Ellers er jeg enig med andre her i at det er fint med litt mørkere (type brune, arvede🤩) møbler her og der, men jeg føler meg usikker på spesifikt "hvitt" eikegulv når resten av eika er naturlig ("gul").

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Åh, er "vanlig eik" ut? 🙈 Jeg syns faktisk eikemøblene mine er skikkelig fine... Det er en spisestue og en bokhylle det er snakk om. Er 1-stavs eikegulv som ikke er hvitlakkert (eller hva de nå er) også ut? (Er med på at gammel, gulnet 3-stavs ikke er tidsriktig, altså.)

Ellers er jeg enig med andre her i at det er fint med litt mørkere (type brune, arvede🤩) møbler her og der, men jeg føler meg usikker på spesifikt "hvitt" eikegulv når resten av eika er naturlig ("gul").

Det er noe alvorlig feil i tankegangen når man lurer på om et gulv er "in" eller "ut". Gulvet skal du ha i mange år, gode kvalitetsmøbler likeså. Det er viktig å velge noe du liker og stå for det, moten kommer til å svinge kontinuerlig i løpet av disse årene - nettopp fordi industrien vil at du skal kjenne behov for å "oppgradere" og kjøpe nytt hvert 3. år. Det er ikke bærekraftig, og det skaper i hvert fall ikke et personlig hjem. 

• Liker 4
Skrevet

Finere med ulikt enn med nesten likt i hvert fall. Men anbefaler å legge et gulv som står til det meste.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er noe alvorlig feil i tankegangen når man lurer på om et gulv er "in" eller "ut". Gulvet skal du ha i mange år, gode kvalitetsmøbler likeså. Det er viktig å velge noe du liker og stå for det, moten kommer til å svinge kontinuerlig i løpet av disse årene - nettopp fordi industrien vil at du skal kjenne behov for å "oppgradere" og kjøpe nytt hvert 3. år. Det er ikke bærekraftig, og det skaper i hvert fall ikke et personlig hjem. 

Jeg lurte ikke opprinnelig på det, jeg spurte den personen om det fordi det virket som om hen mente at eik ikke var tidsriktig. Ta det helt med ro. Det jeg, ts, lurte på i det opprinnelige innlegget, er om det vil se rart ut med møbler i naturlig eik og eikegulv som er en del lysere. Jeg spør om dette nettopp fordi jeg skal ha både gulv og møbler i mange år og derfor vil ta et gjennomtenkt valg.😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...