AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 Har to venninner som nesten krangler om hvem som har det verst i matveien, og vil at jeg skal avgjøre det. Maja: Er slank/tynn. Reager på melkeprotein, egg og vanlig mel. Har mer eller mindre hatt mageproblemer siden hun var liten, og sliter med å få i seg nok næring da det er vanskelig å vite hva hun skal spise. Har fått spiserørsbetennelse pga av mageproblemer, og det gjør kostholdet enda mer kompliserende. Ulrikke: Overvektig og prøver å slanke bort 38 kg. Er glad i mat og tåler alt, men må begrense seg hele tiden og tenke kalorier, og synes det er hardt å ikke spise akkurat det hun vil. Jeg tenker at Maja er på en måte syk og har det verst, siden Ulrikke kan velge og vrake i mat og gå på den kuren hun vil. Ulrikke mener det er mest synd på henne fordi hun er overvektig, og i dagens samfunn skal alle være slanke. Hva mener dere? Anonymkode: 8fc54...856
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 Jeg mener dette burde ikke være en konkurranse om å ha det verst. Begge problemene høres kjipe ut å ha. Anonymkode: 0fa3e...a0b 11
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg mener dette burde ikke være en konkurranse om å ha det verst. Begge problemene høres kjipe ut å ha. Anonymkode: 0fa3e...a0b Jo men det er bedre å være overvektig og frisk, hun kan egentlig spise all slags mat og fint klare å slanke seg ved å redusere matinntak øke aktivitetsnivå. Å leve på diett resten av livet uten melkeprodukter,egg, vanlig brød, tomater, kaffe, syrlige frukter/juice, lite alkohol og sikkert andre ting også, er kjipt da. Medisin må hun også bruke for at ikke magesyre kommer opp i munnen. Ts Anonymkode: 8fc54...856
mjaus Skrevet 17. februar 2021 #4 Skrevet 17. februar 2021 Kontroveriell mening muligens.. men, såklart har maja det værst, ulrikke styres av lyster hun kan jobbe med om hun faktisk VIL, maja kan ikke det. 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #5 Skrevet 17. februar 2021 Høres ut som dere går i småskolen nå... Ulrikke kan ha psykiske problemer som fører til overspising. Traumer fra barndom mm. Som hun ikke er åpen om. Maja kan takle sykdom langt bedre også. Men siden de krangler om det og har en konkurranse gående, så kan det nok være begge sliter litt... Anonymkode: 5f348...0a7 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #6 Skrevet 17. februar 2021 Jeg må selv være på diett om jeg ikke skal føle meg e-l-e-n-d-i-g fysisk. Det er ikke et valg jeg tar men en forutsetning for at jeg har det bra. Så Ulrikke her lever i luksus i forhold. Det er også vanskelig sosialt sett å være den rare personen som ikke kan spise normalt, men fortsatt ikke blir sett på som syk fordi man ser ikke syk ut. Anonymkode: e713d...4e3 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #7 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Høres ut som dere går i småskolen nå... Ulrikke kan ha psykiske problemer som fører til overspising. Traumer fra barndom mm. Som hun ikke er åpen om. Maja kan takle sykdom langt bedre også. Men siden de krangler om det og har en konkurranse gående, så kan det nok være begge sliter litt... Anonymkode: 5f348...0a7 Ikke bare å bestemme seg for å takle en kranglete mage, når ikke engang legene vet hva hun skal spise for ikke å få magesmerter. Hvis jeg sier Maja har det verst, klikker Ulrikke på meg, for hun er så selvopptatt og dramaqueen. Sier jeg at Ulrikke har det verst kun for å være grei med Ulrikke, blir nok Maja lei seg men sier ingenting fordi hun er høflig. Ts Anonymkode: 8fc54...856
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #8 Skrevet 17. februar 2021 Da kan du ta meg som eksempel: Jeg har cøliaki, laktoseintoleranse, IBS og refluks. Sliter i tillegg med overvekt (15 kg for mye). Jeg synes ikke synd på meg selv på noe som helst måte, og forventer heller ikke at noen skal synes det. Ingen av de har det noe særlig vanskelig, sammenlignet med hva alt annet man kan slite med her i livet. Overvekt er også en "sykdom", så jeg synes ikke dette er noe konkurranse, overhodet. Anonymkode: 1a4d9...b7c 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #9 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da kan du ta meg som eksempel: Jeg har cøliaki, laktoseintoleranse, IBS og refluks. Sliter i tillegg med overvekt (15 kg for mye). Jeg synes ikke synd på meg selv på noe som helst måte, og forventer heller ikke at noen skal synes det. Ingen av de har det noe særlig vanskelig, sammenlignet med hva alt annet man kan slite med her i livet. Overvekt er også en "sykdom", så jeg synes ikke dette er noe konkurranse, overhodet. Anonymkode: 1a4d9...b7c Masse dødelige sykdommer som er verre, men kjipt å veie maten sin og kutte ut så mye mat som venninna mi må gjøre. Du spiser vel laktosefritt og egg regner jeg med,det kan ikke hun gjøre, og det gjør jo kostholdet mindre variert. Ts Anonymkode: 8fc54...856
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #10 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke bare å bestemme seg for å takle en kranglete mage, når ikke engang legene vet hva hun skal spise for ikke å få magesmerter. Hvis jeg sier Maja har det verst, klikker Ulrikke på meg, for hun er så selvopptatt og dramaqueen. Sier jeg at Ulrikke har det verst kun for å være grei med Ulrikke, blir nok Maja lei seg men sier ingenting fordi hun er høflig. Ts Anonymkode: 8fc54...856 Da sier du at du ikke gidder å være med i en barnslig krangel. Det går nok bedre når dere blir litt eldre skal du se. Anonymkode: 5f348...0a7 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #11 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da kan du ta meg som eksempel: Jeg har cøliaki, laktoseintoleranse, IBS og refluks. Sliter i tillegg med overvekt (15 kg for mye). Jeg synes ikke synd på meg selv på noe som helst måte, og forventer heller ikke at noen skal synes det. Ingen av de har det noe særlig vanskelig, sammenlignet med hva alt annet man kan slite med her i livet. Overvekt er også en "sykdom", så jeg synes ikke dette er noe konkurranse, overhodet. Anonymkode: 1a4d9...b7c 15 kg er ikke så mye da. Anonymkode: 8fc54...856 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #12 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da sier du at du ikke gidder å være med i en barnslig krangel. Det går nok bedre når dere blir litt eldre skal du se. Anonymkode: 5f348...0a7 Jeg synes jo helt klart at Maja har det mest problematisk, derfor sier jeg det så får den selvopptatte Ulrikke heller ta seg en bolle (eller gulrot)😁 Ts Anonymkode: 8fc54...856 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #13 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Har to venninner som nesten krangler om hvem som har det verst i matveien, og vil at jeg skal avgjøre det. Maja: Er slank/tynn. Reager på melkeprotein, egg og vanlig mel. Har mer eller mindre hatt mageproblemer siden hun var liten, og sliter med å få i seg nok næring da det er vanskelig å vite hva hun skal spise. Har fått spiserørsbetennelse pga av mageproblemer, og det gjør kostholdet enda mer kompliserende. Ulrikke: Overvektig og prøver å slanke bort 38 kg. Er glad i mat og tåler alt, men må begrense seg hele tiden og tenke kalorier, og synes det er hardt å ikke spise akkurat det hun vil. Jeg tenker at Maja er på en måte syk og har det verst, siden Ulrikke kan velge og vrake i mat og gå på den kuren hun vil. Ulrikke mener det er mest synd på henne fordi hun er overvektig, og i dagens samfunn skal alle være slanke. Hva mener dere? Anonymkode: 8fc54...856 Dette med overvekt er faktisk ikke like svart på hvitt som du kanskje vil ha det til. For det er ikke «bare å spise mindre og trene». Hadde du sagt til noen med anoreksi «det er jo bare å skjerpe seg og spise mer», eller en som røyker «det er jo bare å slutte». Er du klar over at overvekt ofte skyldes en spiseforstyrrelse? For det er faktisk ikke noe som helst «bare» med det å gå ned i vekt. Joda det er i prinsippet veldig enkel. Mindre kalorier inn enn ut og du går ned. Men det er utrolig vanskelig å faktisk gjennomføre. Jeg vil si at hun med matintoleranse har det bedre. Når hun finner ut av ting, har mat hun kan spise, ekstra tilskudd hun kan ta for å få alt av næringsstoffer hun trenger, så har hun et veldig fint og sunt liv. Den som er overvektig vil ikke bare slite med å gå ned i vekt, men de står også i fare for en haug av andre problemer med hjertet ol. Det er desidert værst å ha en spiseforstyrrelse enn å ha en/flere matintoleranse(r) Anonymkode: d76e2...367 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #14 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Dette med overvekt er faktisk ikke like svart på hvitt som du kanskje vil ha det til. For det er ikke «bare å spise mindre og trene». Hadde du sagt til noen med anoreksi «det er jo bare å skjerpe seg og spise mer», eller en som røyker «det er jo bare å slutte». Er du klar over at overvekt ofte skyldes en spiseforstyrrelse? For det er faktisk ikke noe som helst «bare» med det å gå ned i vekt. Joda det er i prinsippet veldig enkel. Mindre kalorier inn enn ut og du går ned. Men det er utrolig vanskelig å faktisk gjennomføre. Jeg vil si at hun med matintoleranse har det bedre. Når hun finner ut av ting, har mat hun kan spise, ekstra tilskudd hun kan ta for å få alt av næringsstoffer hun trenger, så har hun et veldig fint og sunt liv. Den som er overvektig vil ikke bare slite med å gå ned i vekt, men de står også i fare for en haug av andre problemer med hjertet ol. Det er desidert værst å ha en spiseforstyrrelse enn å ha en/flere matintoleranse(r) Anonymkode: d76e2...367 Er du overvektig selv eller har mageproblemer? Du vet jo ikke hvorfor hun er tykk gjør du? Å måtte kutte ut så mye viktige matvarer som melkeprodukter, egg, mel, alt av løk, frukt, alt som er tomatbasert, chili, ingefær, spisskummen, karri, juice, alkohol, fet mat og søtt...og likevel ha magesmerter som gir utmattelse, er ikke så kult da. Venninna mi bruker flere tusenlapper på mat pr uke pga fordyret kosthold, og må kjøpe mye på Sunkost. I tillegg må det meste av varm mat lages fra bunnen av, slik at hun skal vite hva hun får i seg, og det å spise ute er ikke så enkelt akkurat når så mye er utelatt fra kostholdet... Ts Anonymkode: 8fc54...856
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #15 Skrevet 17. februar 2021 54 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes jo helt klart at Maja har det mest problematisk, derfor sier jeg det så får den selvopptatte Ulrikke heller ta seg en bolle (eller gulrot)😁 Ts Anonymkode: 8fc54...856 Kanskje det er du som ser ned på overvekt her? Anonymkode: 0fa3e...a0b 9
tøydokka Skrevet 17. februar 2021 #16 Skrevet 17. februar 2021 Du kan ikke avgjøre hvem av de som har det værst. Du kan anerkjenne og vise forståelse for at begge har det vanskelig og har sitt å streve med. Men å gjøre dette til en konkurranse om hvem det er mest synd på er jo bare tåpelig, og vil ikke hjelpe noen. 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #17 Skrevet 17. februar 2021 Du forteller dem at du er deres venninne, og du vil ikke bli satt i en posisjon der du skal avgjøre hvem som har det verst. Det er ikke å være en god venn mot deg. Det du kan gjøre er å støtte dem, og anerkjenne problemene deres. Selv om maten er fellesnevneren her, har de vidt forskjellige problemer som ikke skal måles opp mot hverandre. Det er helt meningsløst. Det vil ikke gjøre noe godt for seg. Vær litt rakrygget, og ivareta vennskapene i stedet for å booste denne dustete krangelen. Anonymkode: bde2f...eca 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #19 Skrevet 17. februar 2021 helloAdele skrev (3 timer siden): Er det du som er Maja? Nei😁Tonje. Ts Anonymkode: 8fc54...856
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #20 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kanskje det er du som ser ned på overvekt her? Anonymkode: 0fa3e...a0b Selvfølgelig gjør jeg ikke det. Jeg ser bare ei venninne som er frisk og kan spise alt i alle settinger, og ei venninne som ikke kan spise alt og som i tillegg har smerter og må ta medisiner og sånn, derfor tenker jeg utifra hva jeg ser. Ts Anonymkode: 8fc54...856
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå