Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jøss, her har det skjedd mye siden sist jeg var aktiv!

Er tilbake i jobb etter et år hjemme med datteren vår. Det er ganske slitsomt, særlig siden jenta vår har det med å våkne mellom fem og seks hver eneste dag! Det er ikke snakk om å få henne til å sove igjen, og jeg kjenner at jeg snart blir desperat. Hun legger seg sju om kvelden, og vi klarer ikke å holde henne våken lenger. Noen som har tips eller erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med begge mine jenter hjalp det å forsyve leggetiden med en time i forhold til ditt leggetidspunkt. Men det tar noen dager før den nye rytmen er igang, så ikke forvent deg de store forandringene før etter 4-5 dager.

Skrevet

Glemte å si at hun sover på samme rom som oss, fordi vi bare har ett soverom. Tror det kan ha noe med saken å gjøre. Rommet er lite, så det kan hende hun blir forstyrret av våre sovelyder.

Skrevet

Vi har också haft samma problem.

Här är det sängdags vid kl 20 men morgon allra senast kl 06. I våras var det morgon redan vid 05.

Jag tycker det blev lite bättre efter sommaren när han passerat 1½ år men det är marginellt.

Att lägga senare är inget alternativ för oss då får vi bara

- en övertrött unge som i värsta fall somnar av sig själv på fel ställe utan tandborstning etc

- mindre tid tillsammans

En del ÄR morgonpigga.

Kanske kan ordentligt med mat på kvällen hjälpa till?

Bästa trixet för vår del är att själva gå i säng tidigt (före 22) och turas om att ta helgmornarna. Och att sova lite middag på helgen.

Skrevet

Hei Furstina! Har du blitt moderator?

Skal prøve med et realt kveldsmåltid i dag, håper det hjelper. Hun spiste faktisk litt lite i går, så tanken om at hun våknet av sult slo meg også.

Skrevet

Vi hadde same problem når vår sønn delte rom med oss.

Han våkna fleire gangar om natta og sutra, ville over i vår seng- osv. Det einaste som hjalp då var å stryke han på ryggen, snakke lavt, sette på speledåsen- til han sovna.. Kunne ofte ta tid.

Når han var 1 år flytta vi og han fekk eige soverom. Han søve våkna forsatt om natta- men han ser ikkje oss- og då legg han seg til å sove igjen. Våknar han tidlig og vil stå opp går eg inn til han, legg han ned- og sei at det er natt forsatt. Gir han litt drikke- og han sovna stort sett igjen.

Han legg seg ca kl20- og våknar i 08-09 tida. Han søve ca 2t. en gang for dag.

Gjest Snuppa, ikke innlogget
Skrevet

Regner med at hun fortsatt sover på dagtid? Hos oss var løsningen på problemet å redusere soving på dagtid. Datteren vår kunne gjerne sove 2-3 timer. Trappet først ned til maks 1 1/2, og nå ved 2-års alder til 1 time. Dermed sover hun til mellom 6 og 7, noe som er litt mer humant! Legger seg 19.30 om kvelden.

Skrevet

Ja, hun sover fremdeles på dagtid, en eller to ganger. Da sover hun fra 1/2 time til 1 1/2. Jeg synes ikke det er så mye, hva tror du? Hun er forresten 1 år.

Skrevet
Ja, hun sover fremdeles på dagtid, en eller to ganger. Da sover hun fra 1/2 time til 1 1/2. Jeg synes ikke det er så mye, hva tror du? Hun er forresten 1 år.

Jeg syns ikke dette er mye når hun er så liten, det er godt mulig at hun er sulten som det foreslås over her. Kanskje det hjelper å være mer ute og å forlenge "roligtid" før hun skal legge seg så hun får tid til å fordøye nye inntrykk.

Håper dere får henne til å sove lenger, for det er slitsomt å måtte opp så tidlig!

Skrevet

Som folk over skriv, kan det vere behov for meir mat. Men det kan også vere at ho blir forstyrra av deke når ho søv. Slik var det iallefall hos oss. Då jenta vår sov på rom med oss, vekte vi kvarandre. Med ein gang ho fekk eget rom, sov ho bedre og vakna faktisk litt seinare. Det har berre skjedd 1 gang på 31,5 mnd, at ho har vakna om natta!

Lykke til, tuji!

Skrevet

Det kan hjelpe med lystette gardiner også, om dere ikke har det allerede.

Gjest Violetta
Skrevet

Kan det være noe spesielt hun våkner av? Om dette er et tidspunkt hun sover lett skal det gjerne ikke så mye til. Trafikk utenfor, avisbud eller lignende. Kanskje man kan for eksempel be avisbudet legge avisen et annet sted eller endre slike ting på en måte.

Min datter har alltid våknet tidlig. Først nå når hun er ni hender det hun sover helt til åtte-halv ni... :roll::ler: Ellers er det opp kl syv. Helg som hverdag. :sur::ler:

Skrevet

Hei.

Jeg har en datter på 1,5 år. vi hadde problemer med soving en god stund, men vi fant ut at hun fikk for mye mat om kvelden, vi gir henne nå en flaske med melk etter en skive med brød eller en yoghurt. Varm melk med seg i sengen en kose bamse og litt musikk er drømmen for henne. Hun legger seg rundt kl 20 hun sover da til rundt 10 neste morgen, det har hendt et par ganger at jeg har måtte vekke henne rundt kl 11.30 :) Hun sover også på dagen i sengen sin kan hun sove opp til 2 timer i vogna sover hun ikke en time engang. jeg er redd noen ganger at hun sover for mye. Men til deg.. Jeg tror ikke at en helt full mage om kvelden er bra for barnet :tristbla: . du merker med deg selv at å legge seg med full mage gir deg en ubehaglig natt med gjerne mareritt. Det samme kan det være for barn også. For noen barn kan det være både tenner og voksing som kan gi ubehageligheter og ubehagelig blir det da selvfølgelig om natta, da vi alle har lyst til å sove. Prøv deg fram med forskjellige ting du kan komme på. Det er bare dere som kjenner barnet deres og dere klarer det nok. Men det er også noen barn som rett og slett ikke trenger mye søvn.

Lykke til ;)

Skrevet

Noen barn bare våkner tidlig. Min eldste sønn våknet kl. 5-6 enten det var ukedag eller helg i flere år.

Når de kommer oppi tenårene så forandrer de seg og kan plutselig sove "døgnet rundt" ;)

Skrevet
Noen barn bare våkner tidlig. Min eldste sønn våknet kl. 5-6 enten det var ukedag eller helg i flere år.

Når de kommer oppi tenårene så forandrer de seg og kan plutselig sove "døgnet rundt"  ;)

Lengter allerede etter dette, jeg. Og snuppene mine er bare 7 måneder og 3 år. Det er leeeeenge å vente det ;)

Skrevet

Enig i at det er litt lenge til de blir tenåringer, Nala :ler:

Heldigvis så er der mellomting - det er sikkert ikke så lenge til jentene dine står opp selv om morgenen. Finn fram en lettvint frokost til dem kvelden før - så kan de sette på Barne-TV og kikke på det til dere står opp. Ja, vet at mange synes TV som barnevakt er fy-fy, men vi kan ikke være perfekte foreldre hele tiden ;)

Skrevet
Ja, vet at mange synes TV som barnevakt er fy-fy, men vi kan ikke være perfekte foreldre hele tiden  ;)

Det er så sant som det er sagt ;)

Til trådstarter, jeg ville prøvd å gradvis forskyve leggetida på kvelden. Legg henne et kvarter senere noen kvelder, deretter en halvtime senere, og til slutt landere dere kanskje på en leggetid klokka 20.00. Kan det hjelpe å være litt ute med henne før leggetid? Hos oss hjelper det i alle fall å være ute med jentene hvis de er trøtte (og sure). Da livner de til, og holder gjerne ut mye lenger enn om vi hadde vært inne. Det går kanskje an å være ute en stund om ettermiddagen, for så å gå inn og spise et godt kveldsmåltid (uteværinga gjør dem gjerne ekstra sultne). Og da, etter kveldsstellet er kanskje klokka såpass mye at dere har fått forskjøvet leggetidspunktet litt. Bare et forslag :)

Håper det går seg til for dere. Det er pyton å stå opp så tidlig :forvirret:

Skrevet

I helgen sto vi opp fem :forvirret: . Rommet vårt er helt mørkt, hun spiser passe med grøt til kvelds - men likevel våkner hun klokken fem. Jeg tror hun blir litt av en søvngjenger, for det er mye turning på nattetid. Kanskje hun vekker seg selv?

Tror vi må innse at dette ikke blir bedre før hun får eget rom. Vi skal flytte over jul, så det er litt lenge til, men sånn må det bli. I mellomtiden får vi prøve å forskyve leggingen, og legge oss tidlig selv! Takk for alle tips.

Skrevet
I helgen sto vi opp fem  :forvirret: . Rommet vårt er helt mørkt, hun spiser passe med grøt til kvelds - men likevel våkner hun klokken fem. Jeg tror hun blir litt av en søvngjenger, for det er mye turning på nattetid. Kanskje hun vekker seg selv?

Tror vi må innse at dette ikke blir bedre før hun får eget rom. Vi skal flytte over jul, så det er litt lenge til, men sånn må det bli. I mellomtiden får vi prøve å forskyve leggingen, og legge oss tidlig selv! Takk for alle tips.

Elllers kan det hende hun bare må "tvinges" til å sove lenger. Vår sønn våkner innimellom kl. halv seks når han har lagt seg kl. ni kvelden før. Da går pappaen inn på rommet hans og legger seg sammen med han, sier med litt streng stemme at det er natten og han må sove. Litt protester blir det jo, men til slutt så sovner han. Det blir en ond sirkel, han våkner tidlig, blir fryktelig trøtt på dagen og vil gjerne sove 3-4 timer (og det kan han jo ikke) og er så opplagt at han vil være våken lenge på kvelden.

Skrevet

Synes ikke hun sover for mye på dagtid, nei. På den annen side, varierer søvnbehovet veldig fra person til person.

Tror nok jeg ville forskjøvet leggetiden en halvtime i første omgang, men å sove på eget rom kan også gjøre livet mye bedre. Ellers praktiseres alt før kl seks som natten hjemme hos oss. Prøver vår frøken seg før den tid, så får hun streng beskjed om at det er natta og at hun må sove litt til. Kan noen ganger bety 5-10 minutter med gråt, men så sovner hun til slutt. Heller det en slitne unger utover dagen!

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...