Gå til innhold

Har et stort ønske om å forbedre livsstilen min. Kan jeg få hjelp av dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et stort ønske om å forbedre livsstilen min. Jeg har prøvd lavkarbo før, noe som har gjort at jeg har rast ned i vekt men jeg klarer ikke å holde meg der. Plutselig får jeg nok og begynner å overspise igjen og legger fort på meg kiloene jeg har mistet. 

Hva skal til for å klare å endre livsstil totalt og holde seg der? 

Jeg har nettopp blitt singel etter å ha bodd sammen med en kar i flere år som har et større matproblem enn meg. Jeg vil tro at det hjelper å flytte ut herifra fordi fokuset på mat er helt ekstremt. (Flytter om 2 uker). 

Tar gjerne imot tips fra andre som har klart å snu om livsstilen sin😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis mindre av alt istedet for en livsstil. Å forby matvarer er ingen løsning. Ikke ha godteri ol i huset. Lag sunne middager hver dag, unn deg noe en gang i uken i begrensete mengder. Stress ned og vær aktiv hver dag. Tenk positivt og ikke at "jeg får ikke lov" 

Anonymkode: a2c9c...ebe

• Liker 1
Skrevet

Tenk at du skal ha vaner du kan holde resten av livet. Da nytter det ikke å bannlyse sjokolade, hvis det er det beste du vet. Du har sikkert fått med deg de standard kostholdsrådene, med et par fiskemiddager og veggismiddager i uka. Begynn der. Lag måltidene fra bunnen selv, da har du kontroll på alle kalorier. Less på med grønnsaker av alle slag. Bruk en kaloriteller en stund sånn at du får kontroll på hva som er kaloribombene i livet ditt. Gå en tur fordi det er godt for kropp og sinn. 

Tenk på det å spise sunt og bevege deg som den beste måten å være snill med deg selv og kroppen din på. Og spis sjokolade med god samvittighet når du har plass i kaloriregnskapet. 

Anonymkode: e2909...84a

• Liker 2
Skrevet

Mye er gjort om du klarer å tenke på det som en livsstil, ikke en midlertidlig diett der du skal gå ned mye på kortest mulig tid og så tilbake til normalen. Og vil absolutt tro det hjelper å komme seg ut av et usunt (på flere måter) forhold. 

Jeg vokste opp i en familie med mye sunn mat og matglede, men også der normen var store porsjoner og at vi spiser til det er tomt. Så hovedutfordringen min som voksen har vært at jeg rett og slett er veldig glad i mat, og å lære meg porsjonskontroll. En av de tingene som hjalp mest var faktisk å bo i kollektiv med to småspiste venninner; vi lagde ofte middag sammen og da ble det jo til at jeg spiste (nesten) like lite og like sakte som de gjorde. Hjalp også når jeg ble samboer med en mann som kommer fra et land der det er vanlig å spise varmmat til lunsj, så vi fikk til vane å spare halve middagen (de fleste oppskrifter er fire porsjoner) så vi hadde rester til lunsj seinere i uka. Da ble det naturlig å ikke spise mer enn én porsjon til middag (og tenke at en heller fikk spise kveldsmat om en ble sulten seinere). Restemat var jo et ukjent konsept for meg fra barndommen, men jeg tror den delen av hjernen min som bare vil spise all den gode maten NÅ, til slutt skjønte at den forsvinner ikke selv om jeg ikke spiser alt på en gang. 

Jeg ville begynt med å prøve å identifisere hva som er dine største utfordringer, og sett hvor du kan gjøre små endringer. Alt på en gang blir uoverkommelig og ikke holdbart i lengden. F.eks. lag mat du er vant til og liker, men øk mengden grønnsaker og reduser på ris/pasta/potet. Test å spise av mindre tallerkener. Finn alternativer til godteri/snacks, eller legg fram litt i en skål heller enn å ta fram hele sjokoladeplata. Spiser du når du er lei deg? Stresset? Rastløs/kjeder deg? Kan du gjøre noe annet for å møte den følelsen? 

Anonymkode: 4c3a0...1e1

Skrevet

Keto + periodisk fasting 

Anonymkode: 61fdf...27c

• Liker 2
Skrevet
Sievi skrev (15 timer siden):

Jeg har et stort ønske om å forbedre livsstilen min. Jeg har prøvd lavkarbo før, noe som har gjort at jeg har rast ned i vekt men jeg klarer ikke å holde meg der. Plutselig får jeg nok og begynner å overspise igjen og legger fort på meg kiloene jeg har mistet. 

Hva skal til for å klare å endre livsstil totalt og holde seg der? 

Jeg har nettopp blitt singel etter å ha bodd sammen med en kar i flere år som har et større matproblem enn meg. Jeg vil tro at det hjelper å flytte ut herifra fordi fokuset på mat er helt ekstremt. (Flytter om 2 uker). 

Tar gjerne imot tips fra andre som har klart å snu om livsstilen sin😊

Små endringer, ikke alt på en gang! Dropp en usunn vane og legg til en sunn vane. Ikke gjøre endringer som er helt urealistiske for deg. Og lavkarbo er ikke riktig for alle. 

Anonymkode: e70e2...d40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...