Gå til innhold

Inaktive venninner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 11 år. Hun har mange gode venninner i klassen, og flere har hun gått på ulike idretter sammen med. Datteren min er veldig glad i trening og lek, vil f.eks. gjerne ake ute nå på vinteren. Først sluttet den ene venninnen på idretten. Så har hun påvirket flere til å slutte. Hun inviterer f.eks. på besøk akkurat når det er trening, snakker om at idretten er kjedelig, sier det er barnslig å ake og gå på skøyter. I løpet av siste 1,5 året ca har venninnene gått fra å være vanlige, aktive jenter, til å aldri ville være med på noe aktivitet, aldri være med ut, slutte med idretten. Datteren min inkluderes sosialt hele tiden, så det handler ikke om henne, men hun føler seg likevel utenfor. Hun kjeder seg også mer med vennene sine enn før, for de vil bare spille på mobilen, se på TV o.l. Hun synes flere av de har blitt kjedelige, rett og slett.

Noen tips? Hva gjør man i en sånn situasjon? 

Anonymkode: 45973...fd2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres veldig usunt ut, hva med å ta en prat med de venninnene?😇

Skrevet

De venninnene hennes må jo bare gjøre det de har lyst til. Hva med å finne noen på idretten barnet ditt kan omgås på fritiden, kanskje de har mer til felles akkurat nå. 

Anonymkode: a2105...758

• Liker 15
Skrevet

Det virker jo veldig typisk jenter at de ikke vil være med på aktiviteter for det blir "barnslig". Samme opplegget på trinnet til mitt barn. Der har det blitt til at jentene som liker å løpe rundt å være i aktivitet henger med guttene. Så når vi har hatt akevær dette året så har jentene som liker aking og slikt hengt mer med guttene enn de andre jentene. Så kanskje hun skal henge med guttene og de andre som liker litt mer aktiviteter. 

Hun ene "sjefsjenta" hadde kommentert til guttungen at det var barnslig at de skulle ake hele dagen og ikke ville være med på noe annet og da sa han at "vi er jo barn", likte den jeg. 😄 

• Liker 16
Skrevet
The Rosestarwoman skrev (9 timer siden):

Det høres veldig usunt ut, hva med å ta en prat med de venninnene?😇

Hvorfor skal man det?

Anonymkode: f2221...91c

• Liker 9
Skrevet

Jeg kunne ha skrevet denne posten selv. Min datter har venninner som ikke er interesserte i NOE. På skolen har de ekstra hjelp, følger pensum som ligger et par år lavere (tror det er noen diagnoser inne i bildet). Min datter er flink på skolen, og tar ting kjapt, har ekstralekser osv. Nå nekter hun å gjøre disse, fordi venninnene har sagt til henne at det er urettferdig at hun må jobbe mer enn dem, og at hun må nekte. Hun har sluttet på piano, selv om hun har blitt med i talentprogram der, fordi venninnene har sagt at det er urettferdig at hun må øve i stedet for å spille på ipaden sammen med dem. Det var et hardt slag for meg og lærerinnen, men etter mye krangel måtte vi la henne slutte, for hun nektet å dra på øvelsene osv. Jeg håper veldig at det ikke påvirker det faglige på skolen, at hun bare henger med disse to venninnene.

Hun er veldig sjenert og ikke flink til å bli kjent med nye venner, så disse to er de eneste hun har.

Anonymkode: 961a0...42e

• Liker 1
Skrevet

Jøsses, så spesielt... Finnes det ikke andre de kan henge med da? Som er litt likere? Disse som påvirkes til å slutte i idrett og piano mener jeg? Kanskje de trenger hjelp til og utvide vennekretsen 

Anonymkode: 6b294...820

Skrevet

Jevnalderorientering er et samfunnsproblem. Ta ansvar for ungene deres!

Anonymkode: a693a...da1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jevnalderorientering er et samfunnsproblem. Ta ansvar for ungene deres!

Anonymkode: a693a...da1

Kan du gi oss et kort resymé av videoen? Interessant, men fryktelig lang

Anonymkode: 6b294...820

Skrevet

Nå er jo den alderen nettopp da mange barn/ungdom slutter med fritidsaktivitetene sine. Ofte i forbindelse med at det er den alderen hvor det er lov å toppe lag og det er en forventning om å skulle satse og det ikke alltid blir akseptert å delta på en idrett bare fordi det er gøy eller fordi det er sunt å trene. Det er derfor ikke unormalt, selv om det er synd, og det er ikke nødvendigvis jentenes skyld, det er noe galt med idretten. Når det er sagt er det selvsagt lov å slutte med fritidsaktiviteter uansett grunn. Jeg har ikke så mange råd annet enn at datteren din enten må akseptere at dette er det de har lyst til å bruke tiden sin på (og kanskje fortsette å foreslå andre aktiviteter) eller at hun må finne seg venner som er mer lik henne, gjerne fra idrettslaget sitt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kunne ha skrevet denne posten selv. Min datter har venninner som ikke er interesserte i NOE. På skolen har de ekstra hjelp, følger pensum som ligger et par år lavere (tror det er noen diagnoser inne i bildet). Min datter er flink på skolen, og tar ting kjapt, har ekstralekser osv. Nå nekter hun å gjøre disse, fordi venninnene har sagt til henne at det er urettferdig at hun må jobbe mer enn dem, og at hun må nekte. Hun har sluttet på piano, selv om hun har blitt med i talentprogram der, fordi venninnene har sagt at det er urettferdig at hun må øve i stedet for å spille på ipaden sammen med dem. Det var et hardt slag for meg og lærerinnen, men etter mye krangel måtte vi la henne slutte, for hun nektet å dra på øvelsene osv. Jeg håper veldig at det ikke påvirker det faglige på skolen, at hun bare henger med disse to venninnene.

Hun er veldig sjenert og ikke flink til å bli kjent med nye venner, så disse to er de eneste hun har.

Anonymkode: 961a0...42e

Utifra det du skriver tipper jeg det snart går ut over skolen....

Anonymkode: e21fd...dea

Skrevet

Vår datter startet å leke med guttene når de fleste andre jenter sluttet å leke. I tillegg har hun mer kontakt med de hun hår på friidrettene sammen med. Er ikke så ofte hun henger med venninne, men tror det går mest på at de får mindre og mindre felles. Ene kan hun bake sammen med, men ellers lite. 

Anonymkode: 2b49f...2c9

Skrevet

Jeg ville støttet henne i å finne andre venner gjennom idrett og fritidsaktiviteter. Kanskje invitert disse til å finne på ting (aking, ski, skøyter) utenom også. 

La henne slippe å sammenligne seg så mye med disse andre jentene. 

Det KAN være at noen av dem da ser at det er mulig å ha venner og være aktiv, og ønsker seg tilbake. (Det er mye tanker rundt det å tilpasse seg og oppføre seg "riktig" i den alderen. Sterkt behov for å "passe inn".) 

Men det kan også være at hun da mister kontakten med sine nåværende venninner. Men da er de jo i stor grad erstattet av andre. 

Det er ikke uvanlig at ungdom i 13-14-15 års alder begynner å velge venner mer etter interesser enn etter hvem de bor nært eller går i klasse med. (Og det er ikke noen stor ulempe å starte tidligere heller.) 

Anonymkode: 1afc0...c55

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor skal man det?

Tja for å høre hvorfor det har blitt sånn

Skrevet

Jeg er lærer, og det er skummelt å se hvor i utrolig dårlig form elever i barneskolen er!

Jeg oppfordrer alle til å gå eller sykle til skolen, men så er det noen foreldre som vil kjøre dem fordi de vil være snille/har tid. Ja, da blir det latsabber av dem. Hva skjer den dagen de skal komme seg avgårde på noe og ingen er hjemme til å kjøre dem, da er det nok mange som heller dropper den avtalen...

Anonymkode: 5ec75...1df

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er lærer, og det er skummelt å se hvor i utrolig dårlig form elever i barneskolen er!

Jeg oppfordrer alle til å gå eller sykle til skolen, men så er det noen foreldre som vil kjøre dem fordi de vil være snille/har tid. Ja, da blir det latsabber av dem. Hva skjer den dagen de skal komme seg avgårde på noe og ingen er hjemme til å kjøre dem, da er det nok mange som heller dropper den avtalen...

Du er lærer ? Tviler jeg på, man blir ikke latsabb av å kjøres til skolen 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De hwr godt av å gå om det ikke er langt.Flere barn her bor 50-100meter fra skolen. De blir hentet og kjørt.. Bare de ringer kommer de i full fart.. Seriøst.. Tar 2min max å gå.. Helt meningsløst!Barna har godt av å gå.Så lenge det er trygg skolevei.Og ikke langt.

Anonymkode: a7044...d32

• Liker 2
Skrevet

Helt åpenbart at barna har blitt skjermavhengige og at verden utenfor er kjip. Hvor er foreldrene i dette?

Anonymkode: df2e0...5a3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, det sier litt om generell holdning til bevegelse og kropp. De er immobile når de kommer hjem og på skolen også, pga. skjerm.

Da vi var små gikk vi 30-40 minutter til skolen, vi gikk en hel gjeng. Husker mer av det enn skolen. 

Anonymkode: df2e0...5a3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er faktisk det, tro det eller ei. Med mange års erfaring. Jeg sier ikke at det er den eneste grunnen, men når barn bor 500 m fra skolen og bli kjørt, så avles det latsabber. Foreldrene sier de vil kjøre dem fordi det er så surt vær, når det er litt mørke skyer...

Noen elever klarer så vidt en oppvarming på 10 minutt før de gråter etter vann.

Så finnes det de som bor 5 km fra skolen og sykler, sånne liker vi, men det er ikke mange av dem!

Det er jo kanskje ikke så rart når mamma og pappa skal ha elsykkel og elsparkesykkel! Et fremkomstmiddel som gjøres enda mer luksus!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...