Belima Skrevet 17. februar 2021 #61 Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) Svarte i feil tråd. Forstår ikke hva som skjedde. Endret 17. februar 2021 av Belima slettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #62 Del Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så om barna har vasket bilene hjemme for å tjene seg litt ekstra penger som de skal ha som lommepenger så skal dette gå til felleskassa? 😂 lykke til med å finne lovverket som understøtter det! Anonymkode: 74b77...b7e Om det er snakk om lommepenger som den enkelte barn skulle beholdt selv, så skulle de vel i utgangspunktet ikke vært betalt inn i felleskassa heller. Da ville det jo ikke vært noe problem. Men disse pengene er jo tydeligvis penger som skal inn i felleskassa. Som barna har tjent under påskudd fordi klassen skal på tur. Anonymkode: 37aa2...d05 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 17. februar 2021 #63 Del Skrevet 17. februar 2021 Veldig rotete forklart av deg TS, og jeg mistenker at du egentlig ikke kjenner detaljene godt nok. I noen innlegg sier du at dette var arbeid på eget initiativ for egne lommepenger. Betyr det at barna har vasket bilene til folk og sagt at disse pengene går til meg selv? I så fall er pengene barnas egne penger. Men da forstår jeg ikke hvorfor komiteen vet at disse barna har vasket bil. Jeg mistenker at komiteen vet at barna har vasket bil fordi avtalen var at pengene skulle gå til felleskassa. Da bør faktisk pengene gå til felleskassa. Slik du legger det frem er det egentlig bare et salig rot av uklare avtaler som hvertfall du ts ikke forstår en døyt av. Hvis situasjonen er så uklar som du legger frem vil ikke en advokat kunne tvinge frem at poengene tilbakebetales. Da er det jo bare for barna å si "nei, jeg har ikke tjent penger på dugnad, utover det jeg allerede har betalt inn. Arbeidet mitt med bilvask var ikke relatert til dugnaden." Lykke til med å bevise noe annet... Med mindre de klarer å oppdrive en bilvaskkunde som sier at jo, barnet tydeliggjorde at pengene skulle gå til dugnad for tur. 🤷♀️ Veldig idiotisk krangel, fra begge parter egentlig. Husker det ble krangling da vi skulle på tur for nesten år siden også. Vi skulle til England, og etter terrorangrepet i USA var det 3 foreldrepar som mente det var uansvarlig å reise våren etterpå. Masse sur stemning som resulterte i at barna til disse foreldrene ikke ble med på tidenes beste tur med klassen. ❤️ Jeg er veldig glad for det minnet, men samtidig veldig skeptisk til disse turene som arrangeres av foreldre. Det er synd å avslutte 10 års skolegang med konflikt og at noen blir stående utenfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 17. februar 2021 #64 Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) Anonym90059005 skrev (9 timer siden): Men hvorfor skulle opprinnelig egne opptjente lommepenger bli innbetalt overhode? Føler det er mye rar info fra ts her Hele historien høres rar ut. Det er vanlig at ungdomsskoleelever reiser til Polen eller andre steder, men jeg har aldri hørt om en så spesiell/uoversiktlig organisering. 14-åringer som organiserer og planlegger, foreldre som truer med advokat, uklart om påmelding er bindende, uklart om noen har forpliktet seg til å innbetale et visst beløp eller ikke, er beløpet i såfall private lommepenger eller samlet inn med sikte på bidrag til dugnad, ingen vet hva de har gått med på, om det er lov, hva som egentlig er meningen med prosjektet osv., osv., osv. Herregud. Endret 17. februar 2021 av ti10 . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #65 Del Skrevet 17. februar 2021 Altså hvilke elever er det som ikke vil på klassetur fordi reisemålet er skummelt? Skal de overnatte på et nedlagt og hjemsøkt mentalsykehus? Anonymkode: 90b39...a8a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #66 Del Skrevet 17. februar 2021 minister-mio skrev (1 time siden): Hvis pengene er samlet inn (ved f. Eks dorullsalg) til inntekt for klassetur kan man selvfølgelig ikke la vær å la pengene gå til klassetur. De som har støttet ved å kjøpe doruller har valgt å støtte klassetur, ikke en annen veldedighet dere plutselig bestemmer dere for i ettertid. Det var jo ikke tilfellet her ser det ut som Anonymkode: 90d17...02c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #67 Del Skrevet 17. februar 2021 ti10 skrev (5 minutter siden): Hele historien høres rar ut. Det er vanlig at ungdomsskoleelever reiser til Polen eller andre steder, men jeg har aldri hørt om en så spesiell/uoversiktlig organisering. 14-åringer som organiserer og planlegger, foreldre som truer med advokat, uklart om påmelding er bindende, uklart om noen har forpliktet seg til å innbetale et visst beløp eller ikke, er beløpet i såfall private lommepenger eller samlet inn med sikte på bidrag til dugnad, ingen vet hva de har gått med på, om påmeldingen er bindende, om det er lov, hva som egentlig er meningen med prosjektet osv., osv., osv. Herregud. Heldigvis ikke vanlig i kommunen rundt her å reise til Polen Anonymkode: 90d17...02c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #68 Del Skrevet 17. februar 2021 Så du, ts, har innbilt ditt barn at korona er så "farlig" at det (etter hardt press fra deg) ikke tørr dra på klassetur. Derfor vil du heller ikke bidra med pengene barna har gjort dugnad for å samle inn, men funnet på at dere skal "donere pengene til veldedighet" (jeg antar du skal kjøpe røyk eller sprit eller begge deler for dem, basert ene og alene på hva slags sosialt lag som tenderer til å ukritisk la korona-panikk gå utover barns psykiske helse). Det du skal gjøre er følgende: 1. melde barnet på turen igjen 2. levere fra deg pengene 3. søke psykisk hjelp Anonymkode: 1f94b...11f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 17. februar 2021 #69 Del Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): To elever holdt et foredrag om turen i skoletiden, alle elevene fikk en lapp der de skulle krysse av for om de ville på tur. Uten at foreldrene visste dette. Nå mener komiteen at dette er en bindene avtale, altså signatur av barn på 14 år? De elevene som ikke ville på turen hadde sagt dette før dette foredraget ble holdt, men foreldrene presset gjennom et foredrag, der disse elevene følte seg presset av de andre til å skrive ja. Anonymkode: 790e3...71e 14 åringer kan ikke skrive under på et juridisk binnende dokument. Så du kan be de ansvarlige putte den anmeldelsen langt opp et vist sted der sola aldri skinner. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #70 Del Skrevet 17. februar 2021 Hvis dere har samlet inn penger til tur. Har giverene gitt til turen/ opplevelsen. Ikke til det enkelte barnet.Når barna ikke blir med / turen avlyst / elever tar pengene selv hvis turen blir avlyst. Begynner ryktene å gå og folk flest slutter å bidra. Anonymkode: f88e2...fe3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #71 Del Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Om jeg hadde latt nabobarna vaske bilen min for å være snill slik at de kunne tjene penger til skoletur, hadde jeg absolutt ikke likt at pengene endte opp i deres private lommer. Penger som er tjent til formålet, skal gå til formålet. Punktum. Anonymkode: 44cfb...b4c Men det er vel for at pengene ikke skal ende opp i egne private lommer at barna vil gi disse pengene til veldedighet i stedet for til skoleturen? Jeg er delt i denne saken, jeg forstår begge sider. Først og fremst er det dårlig planlegging og uredelig oppførsel fra turkomitéen, og hvorfor skal barna fortsette å betale inn til en tur de ikke skal være med på? Men samtidig er det slik at pengene som er samlet inn til turen bør gå til turen. Jeg har, som først elev og så forelder, bidratt til en del klassekasser selv. I de tilfellene jeg kjenner til der noen har trukket seg fra en planlagt klassetur har disse fått refundert beløpet (-utgifter) de hadde betalt inn fra egen lomme. Dugnadspenger tilfalt klassekassen og ble ikke refundert, men eleven(e) som ikke skulle være med på turen ble blitt fritatt for videre dugnadsarbeid. Anonymkode: 80c13...318 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 17. februar 2021 #72 Del Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): To elever holdt et foredrag om turen i skoletiden, alle elevene fikk en lapp der de skulle krysse av for om de ville på tur. Uten at foreldrene visste dette. Nå mener komiteen at dette er en bindene avtale, altså signatur av barn på 14 år? De elevene som ikke ville på turen hadde sagt dette før dette foredraget ble holdt, men foreldrene presset gjennom et foredrag, der disse elevene følte seg presset av de andre til å skrive ja. Anonymkode: 790e3...71e De har ikke lov å sette seg i gjeld i den alderen 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #73 Del Skrevet 17. februar 2021 Jeg kom plutselig på at klassen til mitt ene barn har vært i samme situasjon selv. Klasseturen elevene hadde samlet inn til ble forandret på grunn av pandemi (svineinfluensa). Turen skulle gå til Polen, men ble endret til en tur i Norge i stedet for. Heldigvis ble det ingen konflikter av den typen TS beskriver rundt dette siden det var foreldrene, og ikke 15-åringer, som tok avgjørelsene om hvilke endringer som måtte gjøres, hvordan økonomien skulle ordnes osv. (Turen ble billigere, og foreldrene fikk muligheten til å bestemme hva som skulle skje med resterende penger. Det ble for eksempel spørsmål om hver elev skulle få tilbakebetalt det de hadde betalt inn, eller om alt skulle gå til et felles avslutningsarrangement.) Men som sagt, dette var avgjørelser foreldrene tok, barna ble ikke involvert på annen måte enn å komme med ønsker om hvor den alternative turen skulle gå. Anonymkode: 80c13...318 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eikenøtt Skrevet 17. februar 2021 #74 Del Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så om barna har vasket bilene hjemme for å tjene seg litt ekstra penger som de skal ha som lommepenger så skal dette gå til felleskassa? 😂 lykke til med å finne lovverket som understøtter det! Anonymkode: 74b77...b7e Nei, men om barnet har samlet tomflasker på egenhånd i nabolaget og sagt "hei! Jeg går i klasse 9A og samler inn penger til klassetur, har du noen tomflasker?" så skal pengene gå til felleskassa, selv om du ikke lenger ønsker å delta i fellesskapet. Pengene ble samlet inn til klassetur, og skal gå til klassetur. Pengene du fikk i bursdagsgave av bestemor er dine penger. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #75 Del Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men er det rettferdig at de nå betale inn penger som ikke er en del av dugnaden? Reisekomiteen vet ikke hvor mye hvert barn har tjent, de bare presser foreldre for penger. Anonymkode: 790e3...71e Da er det jo bare å betale inn noe, men ikke alt. Anonymkode: 02c01...50b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #76 Del Skrevet 17. februar 2021 Albbas skrev (46 minutter siden): Veldig rotete forklart av deg TS, og jeg mistenker at du egentlig ikke kjenner detaljene godt nok. I noen innlegg sier du at dette var arbeid på eget initiativ for egne lommepenger. Betyr det at barna har vasket bilene til folk og sagt at disse pengene går til meg selv? I så fall er pengene barnas egne penger. Men da forstår jeg ikke hvorfor komiteen vet at disse barna har vasket bil. Jeg mistenker at komiteen vet at barna har vasket bil fordi avtalen var at pengene skulle gå til felleskassa. Da bør faktisk pengene gå til felleskassa. Slik du legger det frem er det egentlig bare et salig rot av uklare avtaler som hvertfall du ts ikke forstår en døyt av. Hvis situasjonen er så uklar som du legger frem vil ikke en advokat kunne tvinge frem at poengene tilbakebetales. Da er det jo bare for barna å si "nei, jeg har ikke tjent penger på dugnad, utover det jeg allerede har betalt inn. Arbeidet mitt med bilvask var ikke relatert til dugnaden." Lykke til med å bevise noe annet... Med mindre de klarer å oppdrive en bilvaskkunde som sier at jo, barnet tydeliggjorde at pengene skulle gå til dugnad for tur. 🤷♀️ Veldig idiotisk krangel, fra begge parter egentlig. Husker det ble krangling da vi skulle på tur for nesten år siden også. Vi skulle til England, og etter terrorangrepet i USA var det 3 foreldrepar som mente det var uansvarlig å reise våren etterpå. Masse sur stemning som resulterte i at barna til disse foreldrene ikke ble med på tidenes beste tur med klassen. ❤️ Jeg er veldig glad for det minnet, men samtidig veldig skeptisk til disse turene som arrangeres av foreldre. Det er synd å avslutte 10 års skolegang med konflikt og at noen blir stående utenfor. Enten er dette noen som kjeder seg, eller så er det noen som vrir om historien for å få svarene h*n vil høre fordi h*n ønsker å beholde pengene selv og svarene ikke var det h*n håpet på. 14-åringer som ikke tørr dra på klassetur i NORGE men som liksom turte dra til Polen? Hva gjorde de på klasseturen i 7-klasse? Anonymkode: 56768...549 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #77 Del Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har ei venninne med et barn som går på u.skolen. Før corona planla klassen til denne eleven tur til Polen, men er nå blitt endret til et sted i Norge. Nå har et par av elevene trukket seg fordi de vil ikke til denne plassen, og synes det er litt skummelt å reise selv om det er en stund frem i tid. Elevene har hatt en del fellesopplegg med å samle inn penger, men også mye på egenhånd. Barnet til venninnen og et par andre vil ikke betale inn mer av sine egne penger fordi de skal jo ikke bli med på denne turen. En en stund siden de trakk seg, men styret(noen andre foreldre) nekter å gi opp håpet om et par ekstra kroner i kassen. Foreldrene til disse barna som har trukket seg har nå fått melding fra reisekomiteen om at de blir anmeldt for underslag hvis de ikke betaler inn pengene som elevene har jobbet inn selv, innen en viss dato. Elevene har en egen plan for disse pengene, de vil gi dem til veldedighet. Hva kan disse foreldre gjøre?! Komiteen hadde også et foreldremøte for hele klassen, unntatt de som hadde trukket seg, snakke om disse få personene med navn og gått sammen om å presse dem for penger! De sier de har en advokat, men har ikke kommet med noen offisielle papirer på dette.... Noen foreldre har gitt opp og betalt inn, men det er et par stykker igjen som prøver å holde motet oppe, men det begynner å ødelegge både hjemme og på skolen for disse elevene. Noen som vet hva som er lov å gjøre her? Anonymkode: 790e3...71e Er det bare meg, eller skal virkelig ungdom få bestemme om de får reise eller ikke? Så sant det ikke er noe psykisk til stede som ikke kommer fram, forstår jeg ikke hvorfor det snart voksne barnet skal få velge seg bort fra en obligatorisk skoletur. Ts skriver «dem,» og det betyr jo at det er minst to det er snakk om. Har vanskelig for å tro at to stykker i den alderen har problemer med å sove hjemmefra.. hvis det ikke er foreldrene som blindt støtter alle barnas utsagn da. Skikkelig bomullsgenerasjon. Hvordan vil det bli når denne generasjonen kommer i jobb? Mamma ringer arbeidsgiver og forteller at Petrine er litt snufsete? ts: har ungdommene bidratt til turen gjennom dugnad, etc, skal de pengene selvsagt innbetales. Dette er jo ikke penger de ellers ville ha hatt hvis det ikke hadde vært for turen. En annen ting: hvorfor vil ikke foreldre at ungdom skal delta i noe av det viktigste norsk skole har å tilby? Nemlig å få vite historien bak nazismen- slik at det ikke skjer igjen. Er det mobbing eller andre faktorer, er saken selvsagt helt annerledes. Men slik ts formulerer det, gir det ingen annen grunn til å tro at ungdommen bare ikke har «lyst». Bodde selv hjemmefra fra jeg var 15 år, og klarte det utmerket. Om en 15 åring ikke klarer å sove borte en gang, må foreldrene gå noen runder med oppdragelsen hittil gitt.. Anonymkode: 4defa...933 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #78 Del Skrevet 17. februar 2021 Raven.Writingdesk skrev (1 time siden): Du får det til å høres ut som en ære å få vaske bilen din. Det er forskjell på å gi uten at det jobbes noe i retur. Har noen vasket bilen din har du egentlig ikke «gitt» noe, du har «kjøpt» noe. Dette er en transaksjon; en bytte mellom en tjeneste/ytelse og penger. Den som ytet tjenesten trodde selv vedkommende arbeidet under en agenda/med en bestemt hensikt, som var lovet, men dette løftet ble endret, ergo den som gjorde jobben får ikke innfridd det vedkommende først var forespeilet. Er det da riktig at den som ytet tjenesten både skal tape pengene som ble tjent samt ikke få avtalen (reisen) som først var forespeilet ? - Nei, det synes ikke jeg. I dag er ikke grensene så klare som det du beskriver her. De vanligste formene for "Dugnad" er salg av diverse varer. Kundene som kjøper disse varene er ikke kunder som i utgangspunktet var på jakt etter varen. De kjøper disse varene fra dugnadslaget primært for å støtte saken. Altså, de får en vare i bytte, men hadde ikke kjøpt DEN varen dersom de hadde kunnet velge. Eksempel: Jeg har støttet med å kjøpe dopapir flere ganger, men kvaliteten på dette dopapiret er LANGT unna en kvalitet jeg egentlig er villig til å betale så mye penger for. Det er billigere for meg å kjøpe mitt vanlige dopapir på salg i en matvarebutikk, og da får jeg i praksis dobbelt så mye dopapir for pengene. (Mye mer pr rull) Når nabobarna selger nybakte boller til inntekt for klassetur, hadde jeg da handlet hvis det var barn jeg ikke kjente, eller de solgte boller til inntekt for frelsesarmeen? Hvis nabobarna ringer på og spør om oppgaver for å tjene penger til klassetur, så kanskje jeg gir dem en oppgave (vaske bilen/måke snø) som jeg egentlig fint kunne gjort selv, og som egentlig ikke ville kostet meg penger. Kanskje blir ikke oppgaven løst slik jeg vil heller, og jeg må gjøre halve jobben om igjen for å få det pent. Men jeg betaler likevel, fordi jeg vil støtte klasseturen. Hadde ungene gått på butikken og kjøpt lørdagsgodt for de pengene, hadde jeg følt meg lurt. Selv om jeg tilsynelatende hadde fått tjenesten jeg betalte for. Ser du forskjellen? I min verden tenker jeg at klassetur (også arrangert av foreldrene) er noe hele klassen skal med på. Og det bør være gode grunner (som skade/hendelse i familien e.l.) for at barn ikke skal være med. Det er jo også en belastning for skolen dersom barna ikke blir med, ettersom det da må lages eget opplegg for den/de elevene som blir igjen. De har jo da rett på et tilbud mens resten er borte. (Det vanlige er jo at lærere er med på turen.) Det er for øvrig en frivillig oppgave å være i turkomite. Dersom TS venninne er så uenig i reisemål, burde hun heller engasjert seg i å arrangere en tur hun var for, fremfor å motarbeide det andre foreldre har brukt fritiden sin på å få i stand. Turen er jo primært en hyggelig ting for klassen som helhet. Den er en felles opplevelse for barna. I tillegg til at de lærer ting de ikke hadde lært på skolen. Eller i det minste lærer på en annen måte enn på skolen. At reisemålet ikke lenger er Polen, men et sted i Norge, er vel ganske naturlig i disse dager? Jeg tipper turkomiteen her har gjort sitt aller beste for å finne alternativer. (De fleste leirskoler er booket mange år i forveien, og det er nok ikke noe lettere i disse dager, når ALLE skal finne alternativer til utenlandsturer. ) En skoleklasse kan ikke reise hvor som helst. Jeg hadde nok også bare betalt inn pengene som var tjent opp med tanke på turen. (Så lenge pengene faktisk er tjent, og det ikke blir en foreldrebetaling/egenandel.) Og så hadde jeg gjort alt jeg kunne for at barnet mitt hadde blitt med. Det skulle hatt veldig gode argumenter for å bli hjemme. ("Jeg vil ikke DIT" er ikke et argument, det er et personlig ønske.) Vil det ikke med, kunne det få lært at når fellesskapet skal på noe, så må fellesskapet betale. Og så lenge det selv har valgt å ikke bli med, så må det forstå at pengene er "tapt" likevel. (Ofte er priser for en hel klasse like uansett antall barn, eller avtalt ut fra et visst antall, og det blir derfor like dyrt selv om noen trekker seg. ) Anonymkode: c5c75...d8d 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Manolo Skrevet 17. februar 2021 #79 Del Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette er 100% opplegg fra foreldrene. Alt gjort på dugnad er betalt inn, men dette gjelder penger elevene har tjent på egenhånd. Altså vaske bilen og slike ting, noen elever har tjent inn 100 kr, andre har tjent inn 1000 kr. Anonymkode: 790e3...71e Men hvordan vet reisekomiteen hvor mye penger de som har trukket seg, har tjent på egenhånd? Eller hvorvidt de har samlet noe på egenhånd i det hele tatt? Hvis ikke de allerede har fortalt at "vi har samlet xxx kroner til felleskassa." 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 17. februar 2021 #80 Del Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): I dag er ikke grensene så klare som det du beskriver her. De vanligste formene for "Dugnad" er salg av diverse varer. Kundene som kjøper disse varene er ikke kunder som i utgangspunktet var på jakt etter varen. De kjøper disse varene fra dugnadslaget primært for å støtte saken. Altså, de får en vare i bytte, men hadde ikke kjøpt DEN varen dersom de hadde kunnet velge. Eksempel: Jeg har støttet med å kjøpe dopapir flere ganger, men kvaliteten på dette dopapiret er LANGT unna en kvalitet jeg egentlig er villig til å betale så mye penger for. Det er billigere for meg å kjøpe mitt vanlige dopapir på salg i en matvarebutikk, og da får jeg i praksis dobbelt så mye dopapir for pengene. (Mye mer pr rull) Når nabobarna selger nybakte boller til inntekt for klassetur, hadde jeg da handlet hvis det var barn jeg ikke kjente, eller de solgte boller til inntekt for frelsesarmeen? Hvis nabobarna ringer på og spør om oppgaver for å tjene penger til klassetur, så kanskje jeg gir dem en oppgave (vaske bilen/måke snø) som jeg egentlig fint kunne gjort selv, og som egentlig ikke ville kostet meg penger. Kanskje blir ikke oppgaven løst slik jeg vil heller, og jeg må gjøre halve jobben om igjen for å få det pent. Men jeg betaler likevel, fordi jeg vil støtte klasseturen. Hadde ungene gått på butikken og kjøpt lørdagsgodt for de pengene, hadde jeg følt meg lurt. Selv om jeg tilsynelatende hadde fått tjenesten jeg betalte for. Ser du forskjellen? I min verden tenker jeg at klassetur (også arrangert av foreldrene) er noe hele klassen skal med på. Og det bør være gode grunner (som skade/hendelse i familien e.l.) for at barn ikke skal være med. Det er jo også en belastning for skolen dersom barna ikke blir med, ettersom det da må lages eget opplegg for den/de elevene som blir igjen. De har jo da rett på et tilbud mens resten er borte. (Det vanlige er jo at lærere er med på turen.) Det er for øvrig en frivillig oppgave å være i turkomite. Dersom TS venninne er så uenig i reisemål, burde hun heller engasjert seg i å arrangere en tur hun var for, fremfor å motarbeide det andre foreldre har brukt fritiden sin på å få i stand. Turen er jo primært en hyggelig ting for klassen som helhet. Den er en felles opplevelse for barna. I tillegg til at de lærer ting de ikke hadde lært på skolen. Eller i det minste lærer på en annen måte enn på skolen. At reisemålet ikke lenger er Polen, men et sted i Norge, er vel ganske naturlig i disse dager? Jeg tipper turkomiteen her har gjort sitt aller beste for å finne alternativer. (De fleste leirskoler er booket mange år i forveien, og det er nok ikke noe lettere i disse dager, når ALLE skal finne alternativer til utenlandsturer. ) En skoleklasse kan ikke reise hvor som helst. Jeg hadde nok også bare betalt inn pengene som var tjent opp med tanke på turen. (Så lenge pengene faktisk er tjent, og det ikke blir en foreldrebetaling/egenandel.) Og så hadde jeg gjort alt jeg kunne for at barnet mitt hadde blitt med. Det skulle hatt veldig gode argumenter for å bli hjemme. ("Jeg vil ikke DIT" er ikke et argument, det er et personlig ønske.) Vil det ikke med, kunne det få lært at når fellesskapet skal på noe, så må fellesskapet betale. Og så lenge det selv har valgt å ikke bli med, så må det forstå at pengene er "tapt" likevel. (Ofte er priser for en hel klasse like uansett antall barn, eller avtalt ut fra et visst antall, og det blir derfor like dyrt selv om noen trekker seg. ) Anonymkode: c5c75...d8d Vet du hva, du har helt rett og jeg er helt enig! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå