Gå til innhold

HJELP! Klassetur - Foreldre presser andre foreldre for penger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tviler på at disse foreldrene har skaffet advokat.

Anonymkode: 9c5a0...9d5

Jeg vil gjerne lese advokatbrevet og på hvilket juridisk grunnlag barn og foreldre som har trukket seg fra en ikke-bindende avtale skal fortsette å betale. Men jeg mistenker at et sånt brev kommer aldri til å bli skrevet. Det er tomme trusler for å skremme barn og foreldre. 

Så sier TS at ingenting er betalt ennå. Er reservasjon i Norge gjort? Altså har reisekomiteen gjort en bindende avtale med et reisemål i Norge og må betale et bestemt beløp, TS?

Anonymkode: 8d297...2db

• Liker 7

Fortsetter under...

Anonym90059005 skrev (1 minutt siden):

Må si det er sært av de som trekker seg fra en skoletur fordi de ikke syns reisemålet er så gjevt. Er ikke poenget å være på tur med klassen sin og gjøre noe fint i fellesskap da? 

Kjenner jeg blir matt av sånt, var da aldri snakk om sånt da jeg vokste opp.

Skal ikke barn få velge selv hva de vil bli med på?...

Dette er heller ikke i regi av skolen, men noe foreldrene styrer.

Jeg hadde aldri tvunget mitt barn til å reise til et sted i Norge, hvis turen egentlig var utlandet. Tror det vil skape mer misnøye enn at de ikke er med hele klassen et par dager. 

Anonymkode: 790e3...71e

• Liker 6
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil gjerne lese advokatbrevet og på hvilket juridisk grunnlag barn og foreldre som har trukket seg fra en ikke-bindende avtale skal fortsette å betale. Men jeg mistenker at et sånt brev kommer aldri til å bli skrevet. Det er tomme trusler for å skremme barn og foreldre. 

Så sier TS at ingenting er betalt ennå. Er reservasjon i Norge gjort? Altså har reisekomiteen gjort en bindende avtale med et reisemål i Norge og må betale et bestemt beløp, TS?

Nei, ikke som jeg har fått noe info om. Dette er som sagt 1 år frem i tid så de vet vel ikke om Norge fortsatt sliter med restriksjoner da.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal ikke barn få velge selv hva de vil bli med på?...

Dette er heller ikke i regi av skolen, men noe foreldrene styrer.

Jeg hadde aldri tvunget mitt barn til å reise til et sted i Norge, hvis turen egentlig var utlandet. Tror det vil skape mer misnøye enn at de ikke er med hele klassen et par dager. 

TS, jeg opplevde det samme i min ungdomstid. Vi skulle på klassetur til A, men så ble det endret til B og da trakk jeg meg fordi jeg ikke hadde lyst å reise til B. Da sluttet jeg å delta i pengesamlingen og selv om noen foreldre og medelever prøvde seg, sto jeg på mitt. Ingenting skjedde, annet at det ble dårlig stemning i klassen på grunn av foreldre som hisset opp situasjonen. Vi var et par stk som trakk oss da, men etter en stund ble alt glemt. 

• Liker 4
Gjest Kirsebæra

Så regnskapet er; 

1.)Felles dugnad - betalt inn. Alt good? 

2.)Elevers fritid for å tjene EKSTRA penger til turen (dog ikke et krav, men et ønske om mer penger i kassa? Likefullt gjort individuelt og forskjellige småoppgaver her og der. - ikke betalt? 

Nr 1 skal betales inn, så klart. Dugnad er sånn. 

Men at mor til Kari og Jens har hørt at Ola og Petter har vaska biler for 700 kroner...det kan ikke de bestemme skal gå i klassekassen. Det er individuell innsamling, og så lenge de ikke har skrevet kontrakt i klassen (14 år ja...lykke til) om at alle penger man finner,/får/tjener på fritiden skal inn i kassa, så er det feil. 

Dere har, så vidt jeg forstår, betalt deres del av dugnaden. Men nå trekker to(4?) Seg, men presses for hva de har gjort på fritiden. Som f.eks vaskerom, klippe gress, måke snø etc. 

Det siste tilhører barna. 

Endret av Kirsebæra
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, ikke som jeg har fått noe info om. Dette er som sagt 1 år frem i tid så de vet vel ikke om Norge fortsatt sliter med restriksjoner da.

Da har de absolutt ingen sak mot foreldrene og barna som trakk seg. Den eneste måten jeg ser for meg hvor de kunne ha kommet med et juridisk begrunnet pengekrav er hvis de hadde allerede bestilt selv om de ikke hadde betalt ennå til det nye reisemålet FØR noen trakk seg. Men selv i denne situasjonen blir kravet ugyldig fordi den opprinnelige avtalen er endret vesentlig og barna har ikke samtykket til det nye reisemålet. I tillegg til at barna har sagt ifra at de ikke vil ble allerede før lappen ble gitt til dem for signering. Men trakasseringen og utpressingen bør opphøre. Hvis foreldrene det gjelder ikke gir seg, må det politianmeldes. 

• Liker 5

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En klassetur disse barna ikke ville være med på og har uttrykt, ble tvunget til å skrive under på en lapp (ikke bindende avtale) ETTER å ha sagt ifra at de ikke vil ble og attpåtil til et nytt reisemål og ikke det opprinnelige som barna angivelig skal ha samtykket å bli med.

Nå har barna trukket seg fra denne turen og noen foreldre vil melke dem for lommepengene deres og drive med utpressing og trakassering.

Nei og atter nei. INGEN har på ingen måte lov å trakassere og presse for penger andre i denne situasjonen. Her burde de superivrige foreldrene i reisekomiteen politianmeldes. 

Hilsen, oppgitt jurist

Hva har barnas lommepenger med dette å gjøre ? De kommer vel utenom? 
Ingen som blander privatøkonomi og felleskassa sammen . 
Aldr hørt makan for et kaos , og et ekstremt dårlig samhold i en klasse . 

Anonymkode: 33a17...57b

• Liker 5

Hvis pengene er samlet inn (ved f. Eks dorullsalg) til inntekt for klassetur kan man selvfølgelig ikke la vær å la pengene gå til klassetur. De som har støttet ved å kjøpe doruller har valgt å støtte klassetur, ikke en annen veldedighet dere plutselig bestemmer dere for i ettertid.

• Liker 7

Nei, her skal skoleturen beholde pengene.

Man kan selvfølgelig trekke seg om en unge ikke vil være med, men å ta pengene tilbake synes jeg blir for dumt å trur ikke det går.

Om dette hadde vært tilfellet så kan du jo tenke deg:

Skolen har greid å samlet inn penger til skole turen, og så trekker noen foreldrer seg å vil ha pengene tilbake, da sitter de der med en planlagt tur og klar for  reise og ender opp å ikke kan fordi noen trekker seg.

Nei..

• Liker 4
Anonym90059005 skrev (7 timer siden):

Hvorfor er det så viktig for de å skulle gi til en veldedig organisasjon, kontra en felles klassetur? Så viktig at de skaper splid mellom hele klassen. Virker som er snurt

Ja, veldig rart. 

Revenmann29 skrev (4 minutter siden):

Nei, her skal skoleturen beholde pengene.

Man kan selvfølgelig trekke seg om en unge ikke vil være med, men å ta pengene tilbake synes jeg blir for dumt å trur ikke det går.

Om dette hadde vært tilfellet så kan du jo tenke deg:

Skolen har greid å samlet inn penger til skole turen, og så trekker noen foreldrer seg å vil ha pengene tilbake, da sitter de der med en planlagt tur og klar for  reise og ender opp å ikke kan fordi noen trekker seg.

Nei..

Ja. Vi gir heller pengene til Røde Kors, liksom. 

Hvor mye penger er det snakk om? Dette ødelegger garantert miljøet i klassen fullstendig, og det er foreldrenes skyld! For noen hundrelapper, som tydeligvis ingen uansett trenger!

Pinlig av din venninne, ts, vær litt raus!

Anonymkode: 13f6e...fea

• Liker 10
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

To elever holdt et foredrag om turen i skoletiden, alle elevene fikk en lapp der de skulle krysse av for om de ville på tur. Uten at foreldrene visste dette.  Nå mener komiteen at dette er en bindene avtale, altså signatur av barn på 14 år?

De elevene som ikke ville på turen hadde sagt dette før dette foredraget ble holdt, men foreldrene presset gjennom et foredrag, der disse elevene følte seg presset av de andre til å skrive ja.

Haha, elsker sånne tråder hvor det bare dukker opp mer og mer info som skal underbygge ts’ agenda 😆

• Liker 11

Har ei venninne med et barn som går på u.skolen.

Før corona planla klassen til denne eleven tur til Polen, men er nå blitt endret til et sted i Norge.

Nå har et par av elevene trukket seg fordi de vil ikke til denne plassen, og synes det er litt skummelt å reise selv om det er en stund frem i tid.

Elevene har hatt en del fellesopplegg med å samle inn penger, men også mye på egenhånd.

Barnet til venninnen og et par andre vil ikke betale inn mer av sine egne penger fordi de skal jo ikke bli med på denne turen. En en stund siden de trakk seg, men styret(noen andre foreldre) nekter å gi opp håpet om et par ekstra kroner i kassen.

Foreldrene til disse barna som har trukket seg har nå fått melding fra reisekomiteen om at de blir anmeldt for underslag hvis de ikke betaler inn pengene som elevene har jobbet inn selv, innen en viss dato.

Elevene har en egen plan for disse pengene, de vil gi dem til veldedighet.

Hva kan disse foreldre gjøre?!

Komiteen hadde også et foreldremøte for hele klassen, unntatt de som hadde trukket seg, snakke om disse få personene med navn og gått sammen om å presse dem for penger! De sier de har en advokat, men har ikke kommet med noen offisielle papirer på dette....

Noen foreldre har gitt opp og betalt inn, men det er et par stykker igjen som prøver å holde motet oppe, men det begynner å ødelegge både hjemme og på skolen for disse elevene.

Noen som vet hva som er lov å gjøre her?

Jeg tenker at for barna sine skyld, så bør man gå litt i seg selv og tenke på hva man kan gjøre for å redusere konfliktnivået. Dette kan være med å gjøre noe med klassemiljøet, både forholdet til de andre foreldrene og også forholdet til de andre barna. Jeg hadde spyttet inn 1.000 kr, sagt at dessverre så har det ikke kommet inn mer enn det for egen del. 

Barna er i en såpass sårbar alder at man bør ikke lage krig i klassen av sånt.

Virker urimelig å kreve de barnas egne lommepenger. Kan skolen gripe inn og hjelpe til kanskje? Hvis det blir anmeldelser i hytt og pine kan det kanskje bli en negativ belastning for barna hvis foreldrene er dum nok til å hause opp stemningen (hvilket det absolutt høres ut som når de forsøker å presse penger ut av de som ikke ønsker å være med).

Anonymkode: f2fbe...fc0

Ja, men det vil jo være en negativ belastning for barna som ikke drar og det er de som vil bli rammet. Det kan skape store konflikter mellom barna i lengre tid. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Veldig merkelig tankegang av foreldrene/barna som har trukket seg.

Det er jo litt uredelig å bruke pengene for annet en det er tiltenkt?! Hvis jeg støtter ungdommer med å kjøpe doruller, la dem vaske bilen min, klippe gresset, for dem tomflasker eller hva dom helst, så gjøre jeg ikke det fordi jeg har et behov for dette - jeg gjør det for å støtte saken deres (klasseturen). Når det frontes med at det er til inntekt for klassetur så forventer jeg som «kunde» at det er det pengene går til. Hadde reagert litt om pengene da ble brukt til noe annet.

Anonymkode: 4577b...f8d

Enig. 

PM75 skrev (7 timer siden):

Her tenker jeg det kan være lurt å senke konfliktnivået - for barnas skyld! Ungdomsskolen er en sårbar periode, og foreldrene bør hjelpe barna til å finne en løsning som gjør at de ikke blir sosialt utstøtt. 

Enig. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men hvis du hadde fått beskjed om at pengene du betalte inn går til en veldig fin og viktig organisasjon som elevene har valgt selv, mener du fortsatt at det er feil.

Ts skriver jo at elevene ønsker å gi pengene bort, ikke bruke dem på seg selv...

Jeg hadde personlig ikke kjøpt doruller, bilvask, eller annet dersom det gjaldt en organsisasjon. For meg, så er det akkurat det samme som om de hadde brukt pengene på seg selv. Hvis jeg hadde fått høre om noe lignende her, så hadde jeg ikke valgt å støtte noen klasseturer eller idrettslag igjen. Å stå og lyve om formålet syns jeg er ekstremt smålig. 

Anonym90059005 skrev (7 timer siden):

Hvorfor er det så viktig for de å skulle gi til en veldedig organisasjon, kontra en felles klassetur? Så viktig at de skaper splid mellom hele klassen. Virker som er snurt

Det har jeg også undret meg over. Også skal man lære barna at dersom de samler inn penger, så er det greit å lyve om formålet. Sukk, bare fordi at man trekker seg. 

Endret av Sylveon
  • Liker 5

Annonse

Virker som flere ikke har fått med seg hva TS sier (men kanskje litt rotete å forstå HI også da, Når det kommer mange tilleggsopplysninger i ettertid) 

1.) Det er allerede innbetalt en fast sum (?)

2.) Vedsidenav den har flere gjort ytterligere aktiviteter for å øke inntekten til felleskassa, for eksempel vaske biler. Disse pengene er ikke betalt inn enda. 

3.) Barna som skal reise er 14 år og signerte ja til reisen på skolen (eller signerte de et samtykke til endring av reisemål?) 

TS mener pengene i punkt nummer 2 tilfaller barna selv som ikke vil reise. Reisekomiteen mener disse pengene tilfaller felleskassa. 

Personlig så mener jeg dette faller mellom to stoler: barna har tjent pengene selv, men de som har gitt pengene til barna har vel gjort det i tro av at de betaler for en felles reise barnet skal være med på? 

Ut ifra det prinsippet mener jeg både reisekomiteen og foreldrene har rett; Om barna har tjent inn penger med bakgrunn i at de som betalte barnet visste barnet vasket bilen fordi barnet skulle på reise, så er det logisk at pengene kan gå både til den felles reisen men også til barnet. 

Så det koker ned til hvem som vil skape splid og uro over disse usle hundre kronene. Som foreldre hadde jeg betalt inn dette. det er grusomt at barna som ikke skal være med på tur nå opplever dårlig stemning og splid i et klassemiljø over dette. Særdeles uheldig.

Ja; man kan være enig i at det hadde vært jovialt og greit av reisekomiteen og la pengene som ble tjent inn ekstra tilfalle barna som jobbet for dem. Men det er ikke vurderinga til denne reisekomiteen, som barna og foreldre har på et tidspunkt forpliktet seg til. 

Lær barna at sånn kan det være noen ganger: det kan tas beslutninger man kanskje synes var urettferdig, og er uenig. Spesielt når man forplikter seg til å være en del av noe. Men betal de jævla pengene og sørg for at barna ikke blir mer skadelidende enn nødvendig. 

Er dette virkelig en kamp foreldre vil bidra til å kjempe for, og dermed risikere å skape ytterligere splid og ødeleggelse i barnas skolemiljø ..?? 

• Liker 6

Det er ikke dugnadpengene det er krangel om her, men barnas EGNE penger.

Som de har tjent selv under påskudd at de skal brukes på en klassetur. I så måte er det underskudd å beholde disse pengene selv.

Anonymkode: 37aa2...d05

• Liker 6

Pengene tilhører klasseturen.

Her må foreldrene skjerpe seg og ikke forsterke og oppfordre til konflikter internt i klassen. Føler foreldrene her har fått unga til å avlyse, og støtter at de skal beholde pengene. Virker som man er drevet av konflikt og drama. 

Anonymkode: 1b70d...c51

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Som de har tjent selv under påskudd at de skal brukes på en klassetur. I så måte er det underskudd å beholde disse pengene selv.

Anonymkode: 37aa2...d05

Så om barna har vasket bilene hjemme for å tjene seg litt ekstra penger som de skal ha som lommepenger så skal dette gå til felleskassa? 😂 lykke til med å finne lovverket som understøtter det! 

Anonymkode: 74b77...b7e

• Liker 10

Jeg kan godt forstå at foreldrene til barna som ikke skal reise, reagerer. Det virker som at denne reisekomiteen har tatt en del avgjørelser ikke alle er enig i: eksempelvis endring av reisemål, og det at barna følte press til å samtykke uten foreldre tilstedet. 

Om barna har tjent penger på å vaske mamma, pappa og bestemor sin bil, så er oddsen høy for at foreldre og bestemor primært gir penger til barnet, ikke nødvendigvis turen. 

Har barna tjent penger på den måten skjønner jeg at det kan øke frustrasjonen når foreldre som allerede har betalt et grunnbeløp de taper, blir fortalt at det skal betales inn mer.

Likevel så må det være en grunn til at reisekomiteen i det hele tatt vet at barna har tjent mer. Hvis ikke ville de ikke visst at det var noe å kreve inn. Ergo det er rimelig å anta at barna som har tjent mer penger har videreformidlet dette enten til andre barn eller voksne med kjennskap til turen. Dermed så har de selv både tjent penger under parole av at det skal gå til en felles tur, og de har videreformidlet til turfølget informasjonen om denne inntekten. 

Jeg ville betalt, men jeg ville nok tatt «en spansk en»; om barnet mitt eksempelvis tjente 1000kr på å vaske fem biler til fem nære familiemedlemmer, og turfølget/reisekomiteen ikke visste nøyaktig beløp, kun at barnet mitt hadde ytet et stykke arbeid for en tur som ble endret, uten barnets samtykke, Men likevel presset på barnet, så hadde jeg levert deler av beløpet og latt barnet beholde resten med avtale om at det ble mellom oss. 
Ja, Det hadde jeg faktisk gjort. 

• Liker 5

Om jeg hadde latt nabobarna vaske bilen min for å være snill slik at de kunne tjene penger til skoletur, hadde jeg absolutt ikke likt at pengene endte opp i deres private lommer. Penger som er tjent til formålet, skal gå til formålet. Punktum.

Anonymkode: 44cfb...b4c

• Liker 17
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om jeg hadde latt nabobarna vaske bilen min for å være snill slik at de kunne tjene penger til skoletur, hadde jeg absolutt ikke likt at pengene endte opp i deres private lommer. Penger som er tjent til formålet, skal gå til formålet. Punktum.

Anonymkode: 44cfb...b4c

Du får det til å høres ut som en ære å få vaske bilen din.

Det er forskjell på å gi uten at det jobbes noe i retur. Har noen vasket bilen din har du egentlig ikke «gitt» noe, du har «kjøpt» noe.

Dette er en transaksjon; en bytte mellom en tjeneste/ytelse og penger.

Den som ytet tjenesten trodde selv vedkommende arbeidet under en agenda/med en bestemt hensikt, som var lovet, men dette løftet ble endret, ergo den som gjorde jobben får ikke innfridd det vedkommende først var forespeilet.

Er det da riktig at den som ytet tjenesten både skal tape pengene som ble tjent samt ikke få avtalen (reisen) som først var forespeilet ? 

- Nei, det synes ikke jeg. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...