Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurte på om dere hadde noen tips til mat som metter lenge ? Jeg er i uke 10 og har vært og er fortsatt konstant sulten. Ender opp med å småspise hele tiden og det går ikke når jeg er på jobb. Har spist en del havregrøt men det funker dårlig for meg.

Men tips mottas med åpne armer ☺️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egg

Varm mat med  krydder

Grove knekkebrød

Anonymkode: c0e9b...979

• Liker 1
Skrevet
Gmå skrev (4 minutter siden):

Hei, jeg lurte på om dere hadde noen tips til mat som metter lenge ? Jeg er i uke 10 og har vært og er fortsatt konstant sulten. Ender opp med å småspise hele tiden og det går ikke når jeg er på jobb. Har spist en del havregrøt men det funker dårlig for meg.

Men tips mottas med åpne armer ☺️

Potetmos med eggeplomme og ost. Husk å bland inn melka kald slik at stivelsen stivner ordentlig, da blir den ekstra tung.

Skrevet

Potetball/komle. 

• Liker 1
Skrevet

Mettende mat må ha en fettkilde. Og holde deg mett lenge. Feks kan du lage eggerøre eller speile et egg. Til det kan du ha e pølsebit, tomat i biter, litt rotgrønsaker, osv. Dette er frokost.

Middag må du unngå sukker, bearbeida mat, potet, pasta osv. Isteden rent kjøtt, grønnsaker og en kraftig saus.

Til kvelds kan du feks lage en omelett, spise en håndrull pålegg, eller middagsrester

mellommåltider er usalta nøtter, frukt og bær

Drikke: te uten søtning, kaffe og vann.

Anonymkode: cca37...043

Skrevet

Fire skiver skikkelig grovt rugbrød med ost og skinke. 

Anonymkode: a9894...5c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mettende mat må ha en fettkilde. Og holde deg mett lenge. Feks kan du lage eggerøre eller speile et egg. Til det kan du ha e pølsebit, tomat i biter, litt rotgrønsaker, osv. Dette er frokost.

Middag må du unngå sukker, bearbeida mat, potet, pasta osv. Isteden rent kjøtt, grønnsaker og en kraftig saus.

Til kvelds kan du feks lage en omelett, spise en håndrull pålegg, eller middagsrester

mellommåltider er usalta nøtter, frukt og bær

Drikke: te uten søtning, kaffe og vann.

Anonymkode: cca37...043

Potet metter! Styr unna myten. Hva tror du holder TS mett lengst? Kjøtt og grønnsaker eller kjøtt, potet og grønnsaker? Gravide må ha karbohydrater så å kutte det ut er helt fanatisk og vitner om usaklig karbo-skrekk.

Anonymkode: e67fc...d99

• Liker 6
Skrevet

Først og fremst ville jeg gått til legen og fått hn til å sjekke om jeg manglet noen næringsstoffer. Det kan ofte føre til sultfølelse, for kroppen higer etter næringsstoffet. Uansett er det mye som skjer i kroppen din nå, så det er ikke rart du er litt ekstra sulten.

Til frokost syns jeg pumpernikkelbrød/rugbrød metter bedre enn vanlig brød/knekkebrød. Med mettende pålegg som smør, kokt egg og gjerne salami eller skinke. Havregrøt er egentlig også mettende, men du kan blande i noen spiseskjeer med gresk yoghurt, og spise den med banan og nøtter som topping. 

Til lunsj kan middagsrester være lurt. Også kan du spise rå, delte grønnsaker som «dessert», feks. gulrot. 

Middag: bruk mettende tilbehør. Feks. grønnsaker som gulrot, sellerirot, kålrot etc. Lag gjerne en mos med smør og kremfløte om du er ekstra sulten. Kokt eller ovnsbakt potet/søtpotet. 

Personlig liker jeg ikke noe tungt og mettende til kveldsmat, for da sover jeg dårligere. Men ville kanskje valgt noe av det samme som frokosten, om jeg skulle spist. 

Også er det helt vanlig med mellommåltid mellom hovedmåltid. Men kanskje sørg for å ha oppskjært grønnsaker lett tilgjengelig, gjerne sammen med en dipp lagd på kesam eller yoghurt, for å unngå de store kaloribombene mellom måltidene? 

Anonymkode: 20fb5...885

Skrevet

Takk for gode tips ! ☺️

Skrevet

Omelett med noe kjøtt/grønt. Det metter lenge. Jeg er veldig glad i å spise egg og bacon eller andre eggeretter til måltid, for da slipper jeg å tenke på mat på mange timer😊

Anonymkode: a1185...0b9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...