Gå til innhold

skyss til skolen - erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må kansje bosette meg og barnet lengre unna skolen for å få råd til å kjøpe bolig, og har fått med meg at barn som bor lengre enn 40 km fra skolen har rett på skyss. 

Så det er jo en evt løsning for oss siden vi ikke får bo i gangavstand. Er det noen som har erfaring med å bo lengre unna skolen slik at barn får skyss av drosje?  Gjerne hvordan det fungerer for dere før og etter skoletid. Barnet må nok også være en del hjemme alene etterhvert om jeg skal ha fulltids jobb.

Anonymkode: cf597...177

Skrevet

Lengre enn 40 km unna skolen??? Så langt unna skole hadde jeg aldri flyttet. Stakkars barn.

Anonymkode: b9ede...4de

• Liker 3
Skrevet

40 km fra skolen??? Var da utrolig øde om det er 40 km til skolen.

Anonymkode: 07567...3e4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg må kansje bosette meg og barnet lengre unna skolen for å få råd til å kjøpe bolig, og har fått med meg at barn som bor lengre enn 40 km fra skolen har rett på skyss. 

Så det er jo en evt løsning for oss siden vi ikke får bo i gangavstand. Er det noen som har erfaring med å bo lengre unna skolen slik at barn får skyss av drosje?  Gjerne hvordan det fungerer for dere før og etter skoletid. Barnet må nok også være en del hjemme alene etterhvert om jeg skal ha fulltids jobb.

Det er 4km ikke 40. I første klasse er grensen 2km. På vgs er den 6km.

Det mest vanlige er vel busser, ikke drosje. Men hvis det er veldig få så muligens drosje eller maxitaxi. Men det mest vanlige er buss. Noen steder vanlig rutebuss, andre steder egne skolebusser.

• Liker 2
Skrevet

Er vel vanlig at man får dekt busskort, ikke taxi. Aldri hørt om noen som har fått dekt taxi med mindre det dreier seg om sykdom/spesielle behov. De som bodde langt unna skolen fikk dekt buss.

Anonymkode: 43d94...720

• Liker 3
Skrevet

40 km? Finnes det ingen skoler nærmere enn det? Her vi bor er grensene for gratis skoleskyss 3 km for barneskole, 6 km for ungdomsskole og 9 km for videregående. Og da er det snakk om buss. Taxi til skolen er bare for de med spesielle behov.

Anonymkode: 39032...fe9

• Liker 1
Skrevet

Vi har drosjeløsning pga farlig skoleveg og lang avstand. Det som er greit å være obs på, er at du har kun krav på drosje til og fra skolen i skoletiden. Det betyr her at barnet i såfall må være alene hjemme på morgenen og komme til tomt hus på ettermiddagen fordi vi jobber lengre enn det skoledagen er. Og siden barnet er seks, er det ikke særlig aktuelt å la det ta ansvar for å pakke seg ut av huset alene eller komme hjem til tomt hus, så vi kjører han til og fra sfo. Han tar kun drosje hjem en dag i uka da faren hans jobber kortere dag. Men det er med litt klump i magen for meg, for han må ta skolebuss til skysstasjonen her og så bytte til taxi. Masse folk og kjøretøy på stasjonen og jeg er litt redd for at han skal rote seg bort på de 10 m han skal gå fra buss til taxi 🙈

Skrevet
Kjetil E skrev (17 minutter siden):

Det er 4km ikke 40. I første klasse er grensen 2km. På vgs er den 6km.

Det mest vanlige er vel busser, ikke drosje. Men hvis det er veldig få så muligens drosje eller maxitaxi. Men det mest vanlige er buss. Noen steder vanlig rutebuss, andre steder egne skolebusser.

Ja, blingsa på den nullen. Men hvordan fungerer det da, egentlig? Kjører bussen en rute? Legger den opp en rute for å hente barna, eller hva? Sorry om det er dumt spørsmål.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er vel vanlig at man får dekt busskort, ikke taxi. Aldri hørt om noen som har fått dekt taxi med mindre det dreier seg om sykdom/spesielle behov. De som bodde langt unna skolen fikk dekt buss.

Anonymkode: 43d94...720

Taxi om det er få som skal den veien 

Anonymkode: fa3a5...6ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, blingsa på den nullen. Men hvordan fungerer det da, egentlig? Kjører bussen en rute? Legger den opp en rute for å hente barna, eller hva? Sorry om det er dumt spørsmål.

Det kommer an på hvor dere bor og om det er mange andre barn som skal til samme skole rundt dere. Det letteste for deg er å ringe kommunen og spørre hva som gjelder dere. Jeg brukte et helt år på å stresse over at barnet vårt skulle krysse den skumle vegen ved huset vårt alene, men da mannen min til slutt ringte for å høre hvordan det ble, fikk han til svar at barnet vårt hadde taxi til og med fjerde klasse pga farlig veg. (Så mye unødvendig tankekjør fra min side der 😅)

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da jeg gikk på grunnskolen gikk 4 - 5 skolebusser i ulike ruter til og fra skolen. Så vidt jeg vet er det slik fortsatt der.

Kommunen/skolen kan gi svar på hvordan det er der du kanskje skal bosette deg.

Anonymkode: 4058f...2f0

• Liker 1
Skrevet
atropos skrev (9 minutter siden):

Det kommer an på hvor dere bor og om det er mange andre barn som skal til samme skole rundt dere. Det letteste for deg er å ringe kommunen og spørre hva som gjelder dere. Jeg brukte et helt år på å stresse over at barnet vårt skulle krysse den skumle vegen ved huset vårt alene, men da mannen min til slutt ringte for å høre hvordan det ble, fikk han til svar at barnet vårt hadde taxi til og med fjerde klasse pga farlig veg. (Så mye unødvendig tankekjør fra min side der 😅)

Men hva gjør dere fra 5 klasse da? Tar barnet buss?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har aldri hatt behov for skolebuss bortsett fra til og fra VGS og da var det vanlige rutebusser her i Bærum. Og rutebusser har jo sine ruter å følge uansett. Men hvis jeg har forstått rett så har rene skolebusser og en oppsatt rute som plukker opp elevene nær der de bor. Men dette er det nok andre som kan gi mer eksakt svar på enn meg.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men hva gjør dere fra 5 klasse da? Tar barnet buss?

Det går rutebuss rett utenfor her, og når han når 5. kan vi jo håpe på at han er moden nok til å krysse veien uten voksne. Men enn så lenge har han taxi/vi kjører han. Og det kan godt hende at vi fortsetter å kjøre han etter fjerde og. 
Skolen har en skolebuss som går fra skysstasjonen i byen, så hvis han skal begynne med buss, vil det isåfall bli rutebuss til skysstasjonen og så bytte til skolebuss der.

Endret av atropos
Skrevet

Gå inn på kommunen din sin hjemmeside og søk på skoleskyss, da får du opp reglene som gjelder for deg!

Anonymkode: 70f91...da1

• Liker 1
Skrevet

Våre barn får drosje til skolen. Som nevnt tidligere bare til selve skoletid. Og det er mulig at det forventes at barn tar drosje til buss også buss videre eller omvend.

Jeg savner tiden hvor de bare kunne går til skolen. Frisk luft, bevegelse, selvstendighet, venner... 

Anonymkode: 682cd...692

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Våre barn får drosje til skolen. Som nevnt tidligere bare til selve skoletid. Og det er mulig at det forventes at barn tar drosje til buss også buss videre eller omvend.

Jeg savner tiden hvor de bare kunne går til skolen. Frisk luft, bevegelse, selvstendighet, venner... 

Anonymkode: 682cd...692

Ja, det å gå eller sykle til skolen er jo faktisk supert for helsa. De som blir kjørt og skysset blir jo snytt for mosjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...