Gå til innhold

Røde kinn - atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

vår halvannetåring har noe atopisk eksem, ikke voldsomt men blir små flekker på str med et popcorn om vi ikke forebygger når det er vinter og mye ulltøy innerst. Så vi smører hele kroppen med canoderm morgen og kveld eller råd fra legen. Det fungerer fint.

Men kinna hennes derimot, de er ikke så enkle. Etter å ha vært ute i fem minutter så er de knallrøde, og de blir hovne og varme når hun kommer inn igjen. Noen ganger synes jeg nesten de får et skjær av blått/lilla. Smører her med canoderm også, men det hjelper ikke. Vet man sier den svir når det er rødhet, men vår reagerer ikke på det i det hele tatt - hun elsker å smøre selv og bli smurt og det er høydepunktet på stellet. Så tror ikke det kan gjøre noe vondt 🙂

vi har brukt kuldekrem uten vann 10-20 min før vi går ut, etter anbefaling fra helsestasjonen - men det har ikke hjulpet. Kinna er fortsatt røde og tørre. 

den siste uka har vi byttet ut canoderm og kuldekrem i ansiktet med en skikkelig fet «Weather protection cream» fra Weleda med Calendula. Synes rødheten og tørrheten har bedret seg noe, men til gjengjeld har hun fått en del nupper og kviser i kinna. 

legen har ikke så mye annet å komme med virker det som, noen som har noen erfaringer eller tips? Ikke at vi skal prøve alt, eller bruke KG som en helsestjeneste,  men kanskje det kan være et sted og starte som gjør meg litt klokere inn i en prat med legen. Vi har fått en kortisonkrem, Locoid, til evnt store flekker på kroppen - men har ikke turt å bruke den i ansiktet. 

takk for råd!

Anonymkode: d0b2a...c75

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville rådført meg med lege eller farmasøyt på apotek (de er veldig gode på medisiner!!) om å prøve kortison-kremen i ansiktet. Vårt barn på ca 2,5 år har atopisk eksem og får røde, tørre kinn i kulda. Vi opplever at kortison og hyppig smøring med canoderm er det som har best effekt. Men hos oss er også kinnene det som er mest "tricky", uten at de er like ille som hos ditt barn.

Men som sagt, rådfør deg med helsepersonell først. 

Lykke til ❤

Anonymkode: a2b94...4d5

Skrevet

Prøv Canoderm! Den er magisk! Baby her hadde knallrøde kinn og litt prikker på kroppen. Fikk anbefalt Canoderm av helsesykepleier, skulle smøre 3 ganger om dagen. I løpet av 4 dager var kinnene eksemfri👍🏻

Anonymkode: db843...a4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøv Canoderm! Den er magisk! Baby her hadde knallrøde kinn og litt prikker på kroppen. Fikk anbefalt Canoderm av helsesykepleier, skulle smøre 3 ganger om dagen. I løpet av 4 dager var kinnene eksemfri👍🏻

Beklager var litt rask med rådet mitt, så ikke at du har prøvd den.

Skrevet

Har du lest innlegget? Hun bruker jo canoderm.. 

Anonymkode: ddadb...6ab

Skrevet

Selvom det ikke ser ut til å svi, kan Canoderm irritere hud som er litt sår (men ellers veldig effektiv!). 

Vi har samme problem med vår datter på 2 som har hatt eksem siden hun var 3mnd, men har det siste året fått oppfølgning for dette via sykehuset. Vi har da forsøkt følgende kremer til ansikt:

- miniderm/minicare. Syns Miniderm gir liten effekt, minicare noe bedre.

- A-Derma Dermalibour+ Repairing Cream. Veldig tykk, men virker bra. Den anbefalte de meg på hudavdelingen på sykehuset spesielt for ansikt. 

- Lanolin (bruker ved feks forkjølelse/snørr for å hindre at det skal irritere kinn).

Vi bruker i tillegg Locoid ved behov. Og hvis det er ekstra ille bruker vi Kaliumpergamanat + locoid/dactakort (vår har innslag av seboreisk eksem) eller betnovat med chinoform. Alle de siste må du nok få på resept.

Vi bruker i tillegg Elisel som forebyggende.

Anonymkode: d1c11...574

Skrevet

Selvom det ikke ser ut til å svi, kan Canoderm irritere hud som er litt sår (men ellers veldig effektiv!). 

Vi har samme problem med vår datter på 2 som har hatt eksem siden hun var 3mnd, men har det siste året fått oppfølgning for dette via sykehuset. Vi har da forsøkt følgende kremer til ansikt:

- miniderm/minicare. Syns Miniderm gir liten effekt, minicare noe bedre.

- A-Derma Dermalibour+ Repairing Cream. Veldig tykk, men virker bra. Den anbefalte de meg på hudavdelingen på sykehuset spesielt for ansikt. 

- Lanolin (bruker ved feks forkjølelse/snørr for å hindre at det skal irritere kinn).

Vi bruker i tillegg Locoid ved behov. Og hvis det er ekstra ille bruker vi Kaliumpergamanat + locoid/dactakort (vår har innslag av seboreisk eksem) eller betnovat med chinoform. Alle de siste må du nok få på resept.

Vi bruker i tillegg Elisel som forebyggende.

Elidel* skulle det være.

Skrevet

Vi fikk råd om å prøve vaselin(hun på apoteket sa nærmest at det er bedre enn kuldekrem). Vår hadde mye røde kinn. Har funka som bare det, veldig fin nå.

Anonymkode: bfb51...7fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...