Gå til innhold

Hjertesvikt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har flere plager som jeg ikke finner ut av. Pulsen stiger høyt bare jeg går opp en trapp, svetter lett, aldri fått bedret kondisen, lavere lungekapasitet enn alder tilsier til tross for mosjon 3 ganger i uka i alle år, hovne ankler og legger og mulig noen hoven i ansikt. 

Kan det være noe med hjertet tror dere? Alle blodprøver er normale. Sjekket det meste. 

Anonymkode: d7de2...651

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har flere plager som jeg ikke finner ut av. Pulsen stiger høyt bare jeg går opp en trapp, svetter lett, aldri fått bedret kondisen, lavere lungekapasitet enn alder tilsier til tross for mosjon 3 ganger i uka i alle år, hovne ankler og legger og mulig noen hoven i ansikt. 

Kan det være noe med hjertet tror dere? Alle blodprøver er normale. Sjekket det meste. 

Hjertesvikt er det nok ikke. 

Må du ta pauser når du går i motbakke eller trapper? 

Hva stiger pulsen til? 

Anonymkode: 6f034...78e

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor tror du ikke det kan være noe med hjertet? 

Jeg har lav hvilepuls, 50-52 når jeg sover, 60-65 når jeg er våken. Pulsen stiger fort til 120 om jeg går opp trappa til 2 etg eller en motbakke. Om jeg går fort med stigning på mølla er den oppe i 180 etter 10 minutter. 

• Liker 1
Skrevet

Eller er det noen som har andre tanker om hva det kan være? 

Jeg har jo hele tiden tenkt at jeg har dårlig kondis og er dårlig trent, men har alltid trent jevnlig og vet at jeg presser meg selv relativt hardt, så tror ikke det kan være det. 

ts

Skrevet

Hjertesvikt er veldig sjeldent før pensjonistaldrer, og da har du gjerne en annen sykdom som forårsaker svikten.

Hvilken trening gjør du? Jeg har lenge hatt dårlig kondis til tross for lange turer hver dag, litt jogging og fjellturer. Og pulsen går opp fort når jeg går i trapper. Det er helt vanlig.

De siste ukene har jeg derimot gjort intervalltrening 2 ganger i uken, og det har virkelig hjulpet på kondisen.

Du hadde nok følt deg ganske syk om det var en hjertesykdom, og ikke hatt energi til å trene. Men lurt å undersøke hos legen, kanskje om du er urolig. 

Anonymkode: fff39...674

Skrevet

Jeg trener intervaller, både ute og på mølla i tillegg til styrketrening. 

Jeg har lest om mange typer forhold ved hjertet som kan gi plager, som ulike klaffefeil, ekstraslag, signalforsryrrelser etc. Samlebetegnelsen kalles hjertesvikt, men forstår at ordet er litt misvisende. 

ts

Skrevet

Det KAN være noe galt med hjertet, men det kan også være andre ting. Er stoffskiftet sjekket?  Kan det være hormonelt? Lungesykdom?

Skrevet
Candiru skrev (14 minutter siden):

Det KAN være noe galt med hjertet, men det kan også være andre ting. Er stoffskiftet sjekket?  Kan det være hormonelt? Lungesykdom?

Hormonprøver er fine. Tror jeg har tatt det meste som finnes av blodprøver. Lungesykdom har jeg også tenkt på, tenkte å sjekke både hjerte og lunger.. Tatt spirometri to ganger og begge ganger under det alder skulle tilsi, men ikke som tilsvarer noe astma eller noe. 

ts

Skrevet

Du sier du har "sjekket det meste", har du også tatt EKG? Den vil kunne utelukke hjertesykdom.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg trener intervaller, både ute og på mølla i tillegg til styrketrening. 

Jeg har lest om mange typer forhold ved hjertet som kan gi plager, som ulike klaffefeil, ekstraslag, signalforsryrrelser etc. Samlebetegnelsen kalles hjertesvikt, men forstår at ordet er litt misvisende. 

ts

Nei, dette stemmer ikke. Ekstraslag er vanlig, noe de fleste av oss har, og det er ikke hjertesvikt. 

Hjertesvikt er en alvorlig tilstand som gjør at du føler deg veldig syk, ikke bare litt utav form. Du sier også at du har sjekket det meste, har du også tatt EKG? En EGK fanger fort opp en hjertesvikt. 

Hva sier legen, da? Tenker mer på stoffskifteproblemer her.

Anonymkode: 26063...0e9

• Liker 2
Skrevet

Hvordan er vekta di? Over-eller undervektig? Spiser du nok? Eller for mye? Er jernlagrene dine sjekka?

Anonymkode: 997cc...6db

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du sier du har "sjekket det meste", har du også tatt EKG? Den vil kunne utelukke hjertesykdom.

Nei, dette stemmer ikke. Ekstraslag er vanlig, noe de fleste av oss har, og det er ikke hjertesvikt. 

Hjertesvikt er en alvorlig tilstand som gjør at du føler deg veldig syk, ikke bare litt utav form. Du sier også at du har sjekket det meste, har du også tatt EKG? En EGK fanger fort opp en hjertesvikt

Hva sier legen, da? Tenker mer på stoffskifteproblemer her.

Ja, det er en alvorlig tilstand, men man føler seg ikke nødvendigvis veldig syk og slett ikke hele tiden. Og nettopp fordi det kan komme og gå fanges det heller ikke nødvendigvis opp av en EKG siden den bare sier noe om hvordan hjertet jobber der og da.  

Skrevet
Leo skrev (4 minutter siden):

Ja, det er en alvorlig tilstand, men man føler seg ikke nødvendigvis veldig syk og slett ikke hele tiden. Og nettopp fordi det kan komme og gå fanges det heller ikke nødvendigvis opp av en EKG siden den bare sier noe om hvordan hjertet jobber der og da.  

En normal EKG utelukker hjertesvikt med over 90%. Du tenker kanskje på rytmeforstyrrelser, og disse blir ikke alltid fanget opp. Men det er noe helt annet og mindre alvorlig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En normal EKG utelukker hjertesvikt med over 90%. Du tenker kanskje på rytmeforstyrrelser, og disse blir ikke alltid fanget opp. Men det er noe helt annet og mindre alvorlig. 

Angina pectoris gir ikke utslag på vanlig EKG utført på fastlegekontoret med mindre man er "heldig" og får den utført under et pågående anfall. Hvis man vil få hjertet skikkelig undersøkt så må man til spesialist som utfører EKG under belastning og gjør andre mer omfattende undersøkelser.  

Nå er ikke angina på noen måte vanlig hos yngre pasienter, men siden jeg er en av dem vet jeg også at legene gjerne ikke tar slike symptomer alvorlig hos denne pasientgruppen nettopp fordi det er så uvanlig. (De unge/yngre menneskene jeg har snakket med som har hatt/har det samme deler min erfaring). 

Jeg tror ikke at TS har noe slikt, men hvis vedkommende har fått undersøkt alt annet og fremdeles ikke kommer i mål så tror jeg at jeg vil anbefale en time hos en hjertespesialist. Enten gjennom henvisning fra fastlege hvis denne finner det hensiktsmessig eller privat som man betaler selv. Det siste kan absolutt være verdt det hvis det kan gi visshet og litt mer ro i sjelen. 

Skrevet

Jernnivå er normalt. Jeg er normalvektig i følge bmi, tok vanlig og belastnings EKG for 10 år siden pga annen utredning. Viste den gangen ikke noe unormalt. Spiser sunt og nok🤔

Det som plager meg mest er at jeg ikke kan gjøre normale aktiviteter med unga, husarbeid, gå i trapper uten at jeg blir anpusten og begynner å svette og pulsen skyter i været.

ts

Skrevet
Leo skrev (1 time siden):

Angina pectoris gir ikke utslag på vanlig EKG utført på fastlegekontoret med mindre man er "heldig" og får den utført under et pågående anfall. Hvis man vil få hjertet skikkelig undersøkt så må man til spesialist som utfører EKG under belastning og gjør andre mer omfattende undersøkelser.  

Nå er ikke angina på noen måte vanlig hos yngre pasienter, men siden jeg er en av dem vet jeg også at legene gjerne ikke tar slike symptomer alvorlig hos denne pasientgruppen nettopp fordi det er så uvanlig. (De unge/yngre menneskene jeg har snakket med som har hatt/har det samme deler min erfaring). 

Jeg tror ikke at TS har noe slikt, men hvis vedkommende har fått undersøkt alt annet og fremdeles ikke kommer i mål så tror jeg at jeg vil anbefale en time hos en hjertespesialist. Enten gjennom henvisning fra fastlege hvis denne finner det hensiktsmessig eller privat som man betaler selv. Det siste kan absolutt være verdt det hvis det kan gi visshet og litt mer ro i sjelen. 

TS lurer på hjertesvikt, ikke angina, ikke rytmeforstyrrelser. 

Folk har ikke peiling på dette. TS - ta det opp med legen og se bort fra alle svar du får i denne tråden. 

• Liker 1
Skrevet

Oppsøk lege, ikke Kvinneguiden ved mistanke om alvorlige helseproblemer. Her får du bare synsing. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS lurer på hjertesvikt, ikke angina, ikke rytmeforstyrrelser. 

Folk har ikke peiling på dette. TS - ta det opp med legen og se bort fra alle svar du får i denne tråden. 

Hjertesvikt oppstår jo da gjerne som en følge av en annen medisinsk tilstand og ikke noe som kommer helt ut av det blå. Men ellers er jeg enig med deg. Selv ikke vanlige allmennleger har nødvendigvis spesielt god greie på dette, men en skikkelig samtale med fastlegen er en god start. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...