Gå til innhold

(Haster) Hvor nyttig er "engelsk" valgfag fra VGS på høyere studier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Setter stor pris på hjelp. Min datter går studiespesialisering og skal velge valgfag innen i morgen. Hun ligger på 5 i snitt, og velger å ta valgfagene matte og fysikk for nesten alle valgmuligheter for videre studier. Hun vet ikke hva hun vil studere videre på universitetet, men ønsker å ta en god utdannelse. 

Valget som gjenstår er mellom valgfagene "psykologi" eller "engelsk" (linker med utbytte fra udir) 

- Er det slik at endel av undervisningen på universitetene er på engelsk? Master og sivilingeniør-nivå?  (Hun liker å lære språk og får gode karakterer i språkfag.)

- Psykologi kan hun veldig mye om og er svært dyktig innen, da hun er god på positiv psykologi og målsettingsarbeid, og hun har mye kunnskap da vi som familie har gått igjennom tøffe tak som det har vært nødvendig å lære psykologi om for å stå i. Hun er dyktig til å lese mennesker, synes det er interessant at det er mulig å påvirke mennesker til atferd, m.m. Hun er god med mennesker. 

Anonymkode: e9df1...57c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ærlig, hun lærer nok ikke særlig mye nytt i engelsk om hun allerede er god i det, men hun får nok enkelt god karakter med minimal innsats. Derfor ville jeg valgt engelsk med mindre hun faktisk vet at hun skal studere psykologi.

Anonymkode: ba6a3...6b7

• Liker 7
Skrevet

De lærer endel om å skrive oppgaver på engelsk, så vil anbefale det fremfor psykologi.

Men hva med fordypning i fremmedspråk? Da får hun et helt ekstra studiepoeng 

Anonymkode: 9d0e4...0a3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De lærer endel om å skrive oppgaver på engelsk, så vil anbefale det fremfor psykologi.

Men hva med fordypning i fremmedspråk? Da får hun et helt ekstra studiepoeng 

Er det ikke slik at de har språk nivå 2 som et av grunnfagene på realfagslinjen? Ser ikke noen valgmuligheter for øvrig språk i VG2. Er det noe annet du snakker om?

Skrevet

Nyttig og nyttig. Å være vandt til engelsk er jo greit hvis hun skal lese pensum på engelsk, men den store forskjellen utgjør det nok ikke. 

• Liker 2
Skrevet
minister-mio skrev (3 minutter siden):

Nyttig og nyttig. Å være vandt til engelsk er jo greit hvis hun skal lese pensum på engelsk, men den store forskjellen utgjør det nok ikke. 

Vant, ikke vandt.

Anonymkode: 8471b...5ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vant, ikke vandt.

Anonymkode: 8471b...5ee

Stemmer, takk!

Skrevet

Anbefaler ikke engelsk, jeg går vg2 og valgte engelsk som et av mine programfag, har alltid vært flink i Engelsk og ønsker å bli enda flinkere. Har ikke lært noen ting. Anbefaler heller psykologi, har psykologi nå og man får virkelig bruk for det i flere programfag som tilbys på vgs

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 31 år nå, og tok engelsk som valgfag på videregående. Det tilsvarte at jeg hadde engelsk i 5 timer i uka alle 3 årene. 
Jeg jobbet tidligere for er internasjonalt selskap hvor vi måtte bruke mye engelsk. Der merker jeg at jeg var mye bedre i engelsk enn mange av mine jevnaldrende, og det hjalp meg veldig i hverdagen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ikke slik at de har språk nivå 2 som et av grunnfagene på realfagslinjen? Ser ikke noen valgmuligheter for øvrig språk i VG2. Er det noe annet du snakker om?

Fordypning i fremmedspråk kan hun velge i vg3. F.eks. kan hun ta matte, fysikk og engelsk i år. Hvis hun velger matte og fysikk neste år og så hun får «søyle» i de, kan hun ta fordypning i fremmedspråket sitt som det tredje faget. Jeg hadde fordypning i tysk i vg3 og var veldig fornøyd med det! Og hjalp med 1 tilleggspoeng.

Anonymkode: 35949...98b

• Liker 3
Skrevet

Det er vel egentlig ingen av studiene som er spesielt nyttige for høyere utdanning. Jeg tok psykologi 2, og kan ikke si at det var spesielt nyttig. Det var et flytende fag som de fleste tok for enten å 1. seile seg gjennom videregående eller 2. få en lett sekser. Jeg opplever at det samme gjelder psykologi 1. 

Men går hun VG2 eller VG3? Hun skal jo ha 3 programfag i tillegg til matematikk i VG2, og 3 programfag i VG3 der to av de er fordypning av de hun valgte i VG2. Hun bør nå egentlig ta kjemi i tillegg til matematikk og fysikk. Det er da hun holder de fleste valgmuligheter åpne. Hva slags matte tar hun? R1 eller S1? Husk at hun MÅ ha fordypning i to fag innenfor samme fagområde. Jeg ville ikke ha anbefalt fysikk 2 med mindre hun er utrolig interessert i fysikk, og har planer om å gå et studium innenfor fysikk eller matte. 

Jeg vil ikke si at internasjonal engelsk i VG2 er spesielt nyttig for videre studier, så det dreier seg mer om hun er interessert eller ei. Men veldig viktig å se på fagkombinasjonen i forhold til VG3. Jeg måtte bygge på realfag da jeg valgte R1/fysikk/kjemi/biologi. Endte opp med å bygge på kjemi og biologi, og tok da psykologi 2 som kjedefag da jeg hadde mer enn nok med de andre fagene det siste året. 

Anonymkode: c3b29...b3d

• Liker 4
Skrevet

Spiller ikke så stor rolle, velg det som interesserer mest (hvis ikke kjemi er et alternativ her?). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tenkte på vg3 - der kan hun velge nivå 3 av det språket hun har lært som nivå 2 på vg1 og vg2

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er vel egentlig ingen av studiene som er spesielt nyttige for høyere utdanning. Jeg tok psykologi 2, og kan ikke si at det var spesielt nyttig. Det var et flytende fag som de fleste tok for enten å 1. seile seg gjennom videregående eller 2. få en lett sekser. Jeg opplever at det samme gjelder psykologi 1. 

Men går hun VG2 eller VG3? Hun skal jo ha 3 programfag i tillegg til matematikk i VG2, og 3 programfag i VG3 der to av de er fordypning av de hun valgte i VG2. Hun bør nå egentlig ta kjemi i tillegg til matematikk og fysikk. Det er da hun holder de fleste valgmuligheter åpne. Hva slags matte tar hun? R1 eller S1? Husk at hun MÅ ha fordypning i to fag innenfor samme fagområde. Jeg ville ikke ha anbefalt fysikk 2 med mindre hun er utrolig interessert i fysikk, og har planer om å gå et studium innenfor fysikk eller matte. 

Jeg vil ikke si at internasjonal engelsk i VG2 er spesielt nyttig for videre studier, så det dreier seg mer om hun er interessert eller ei. Men veldig viktig å se på fagkombinasjonen i forhold til VG3. Jeg måtte bygge på realfag da jeg valgte R1/fysikk/kjemi/biologi. Endte opp med å bygge på kjemi og biologi, og tok da psykologi 2 som kjedefag da jeg hadde mer enn nok med de andre fagene det siste året. 

Anonymkode: c3b29...b3d

Takk for gode råd alle sammen. Hun går VG1 og skal velge sine programfag i VG2. Hun har 1T matte nå, og skal velge R1 matte. Hun har ingen spesielle forhåndsønsker for programfag nå, og hun aner ikke hva hun vil studere eller jobbe med som voksen.

Jeg hadde ikke tenkt over at det gav flere muligheter dersom man hadde flere realfag. Ser fordelen her med at man får valgmuligheter for 2-er faget da. Det er ganske forvirrende å se hva som er gjeldende kombinasjoner for opptakskrav. Men slik jeg forstår det nå så er de fleste høyere krav R1+R2, en valgfri av realfagene 1+2, og kjemi 1? 

Skal det være høyere arbeidsmengde i realfagene? Slik at med R-matte og 3 realfag, så blir det et tøft arbeidsår? Eller er det helt ok å satse på? (Hun liker naturfag fra før.)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for gode råd alle sammen. Hun går VG1 og skal velge sine programfag i VG2. Hun har 1T matte nå, og skal velge R1 matte. Hun har ingen spesielle forhåndsønsker for programfag nå, og hun aner ikke hva hun vil studere eller jobbe med som voksen.

Jeg hadde ikke tenkt over at det gav flere muligheter dersom man hadde flere realfag. Ser fordelen her med at man får valgmuligheter for 2-er faget da. Det er ganske forvirrende å se hva som er gjeldende kombinasjoner for opptakskrav. Men slik jeg forstår det nå så er de fleste høyere krav R1+R2, en valgfri av realfagene 1+2, og kjemi 1? 

Skal det være høyere arbeidsmengde i realfagene? Slik at med R-matte og 3 realfag, så blir det et tøft arbeidsår? Eller er det helt ok å satse på? (Hun liker naturfag fra før.)

For å helgardere seg for høyere studier bør hun gå for R1+R2, fysikk 1 og kjemi 1+2. Medisin og veterinær krever f.eks. både kjemi 1 og 2. Jeg hadde selv bare realfag (med unntak av at jeg tok tysk i stedet for R2 i vg3 da jeg bare behøvde R1 for mitt studie), og har inntrykk av at arbeidsmengden var betydelig større for oss med realfag. Samtidig blir samfunnsfagene tunge på sin egen måte, og det er ofte tungt i form av mye pensum, mens realfagene krever større grad av forståelse. Ville ikke valgt masse realfag om hun er usikker på om hun i det hele tatt vil ha en utdanning som krever dette, men har hun interesse for det bør hun kjøre på.

Anonymkode: 35949...98b

• Liker 3
Skrevet

Jeg var tidlig flytende i engelsk og hadde ikke noe særlig faglig utbytte av å ha engelsk som valgfag på vgs. Det som var positivt var jo at det dro opp snittet mitt, siden det var et lett fag for min del. Men som sagt, ikke noe man får særlig faglig utbytte av om man allerede er god.

Anonymkode: 14f58...24a

• Liker 3
Skrevet

For å bli ingeniør må du ha R1, R2 og fysikk 1. Jeg er ingeniør, uteksaminert i 2018.

Mange av fagene på universitetet var på engelsk. Det vil si at pensum boka var engelsk, forelesninger var på engelsk og eksamen var på engelsk. Som dyslektiker var språk en utfordring men folk flest klarte seg fint. 

Kunne hun tenkt seg utveksling? Enten på VGs eller på universitetet? Hvis ja og hun skal til et engelsk talende land vil hun lære så mye av det året at et slikt språkfag er "bortkastet". Men om hun da tar engelsk som valgfag når hun kommer hjem får hun en enkel 6'er. Språk gir ekstra poeng på snitt når man søke seg til universitetet men du får ikke uendelig med ekstra poeng så ikke ta flere fag enn poeng kvoten. 

Om hun skal ta utveksling eller sommer skole i utlandet kan hun melde seg opp til eksamen i engelsk som privatist og ta det utenom. Mange tar også gym som privatist fordi eksamen er enkel og da slipper du noen timer i uken som kan brukes på andre ting, f.eks vanskelige fag som realfag matte og fysikk

Når det kommer til fag på VGs ville jeg heller tenkt på å fordele arbeidsmengden gjennom de tre årene så godt som mulig. De fleste går ned i karakter i mange fag første semester på VGs på grunn av omstillingen fra uskole til VGs. Ikke la det bli stress. Ikke ta alle de "vanskelige" fagene siste året. Og hun må selv definerer hva som er vanskelig. 

Hun fikser det nok fint 😁 husk også at å stryke på en eksamen eller å måtte ta er fag omigjen ikke er krise! Mange tar et år der de tar opp fag og forbedrer karakterer. Om det er noe hun trenger så støtt henne i det 👍 

Anonymkode: b1545...830

• Liker 1
Skrevet

P.s de fleste universiteter har ingeniør forkurs. Det er et år eller et halvt år studie der du kan få hjelp til å ta de fagene du mangler for å komme inn på ingeniør studiet. Så om hun ikke velger hele realfag pakken nå så er ikke muligheten for å bli ingeniør borte :) utdanning er gøy, ikke stress! 

Anonymkode: b1545...830

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler engelsk, pensum er ofte engelsk på universitetet og da er det positivt om det går helt uten problemer. Psykologi er lurt dersom hun trenger å finne ut om psykologi er noe hun kunne tenke seg, men alt annet om psykologi lærer hun på universitetet. 

Anonymkode: 2850f...b60

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...